Ik en veel van mijn leeftijdsgenoten hebben een brief ontvangen van de belastingdienst. Hierin staat vermeld dat de belastingdienst digitaal gaat. Dat ik met een digid een nieuwsbox kan activeren waar die berichten dan terecht gaan komen. Ik heb het geluk dat ik kinderen heb die mij kunnen ondersteunen. Ik begrijp er niks van en begreep van digid dat ik als ik het zelf niet kan ik er geen recht op heb. Even los van de perikelen rondom de digid. Het probleem is als volgt. Alle post van de belastingdienst komt alleen digitaal. Ik en menig leeftijdgenoot is niet of amper in staat om te gaan met de computer en het internet. Laat staan belangrijke zaken erop te regelen. Ontzettend fout gevoelig als je niet weet wat je doet. Wat moeten wij senioren nu doen. Wij kunnen straks niks meer met de belastingdienst regelen. We weten niet hoe het zit met onze toeslagen laat staan als je iets aan wil vragen. Wij gaan financieel in de problemen komen omdat we onze zaken niet kunnen controleren of aanpassen. We worden ook buiten gesloten. Los van senioren zijn er ook veel analfabeten of mensen die de taal niet machtig zijn. Kassa a.u.b. help ons want als wij bellen met de belastingdienst wordt de deur in ons gezicht gegooid.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Lid worden van de Consumentenbond of een ouderenbond en sàmen met de vuist op tafel slaan en eisen, dat er altijd een individuele oplossing aangeboden moet worden. De belastingdienst heeft n een idee van haar digitale afwikkeling in de toekomst aan de pers gestuurd, maar dit moet eerst nog uitgewerkt worden en zolang kan er door véél protest nog flink gelobyt/geprotesteerd worden.
TIP: Wanneer u post van uw belastinginspecteur in huis heeft, staat er een naam en doorkiesnummer van uw inspecteur op........die informatie is veel waard, want via de belastingtelefoon informatie ophalen is vaak een ramp, zoniet onmogelijk!
Dit is een ontwikkeling die voor velen, maar niet voor alle mensen een uitkomst is. Dit is een proces wat jaren en jaren gaat duren. Er zullen altijd mensen zijn die niet, om welke reden dan ook, 100% digitaal zullen kunnen gaan. En tot op heden is er altijd, linksom of rechtsom een oplossing gekomen. Dus wacht even tot er bericht komt over hoe het precies gaat verlopen in ieders geval/situatie. En nee, ik werk niet bij de bel dienst.
[quote=jorisw schreef op dinsdag 10 nov 2015, 11:35]Wel typisch: wel in staat zijn om hier een account aan te maken om een vraag te stellen, maar de belasting digitaal uitvoeren zou niet kunnen????
Het digitale aangiftedoen is het op de duur door informatie en hulporganisaties waarschijnlijk goed in te regelen. Een tweede factor is het niet kunnen vinden van informatie over individuele situaties. De belastingtelefoon is daarbij een lachertje en wanneer je in meerdere landen gewerkt of gewoond hebt of buiten Europa actief bent.........wordt je gedwongen een fiscaal-adviseur in de arm te nemen.
Uurtje-factuurtje € 150,- tot € 200,- omdat de fiscus géén speciale afdelingen heeft en je eigen belastingkantoor niet bereikbaar is. Oorzaak: de ook voor belastingsdienst medewerkers niet meer te volgen regeltjes.
Ik had al eerder op een zelfde vraag gereageerd. Bij ons wordt het invullen van de belastingaangifte door de vakbond CNV gedaan. Ik ben lid, maar mocht mij ooit iets overkomen (ruim 70-plus) dan wordt het een puinhoop. Mijn echtgenoot kan helemaal niets met laptop, mobiele telefoon of wat ook. Is met een paar jaar lagere school (veel verzuim) op z'n 14e gaan werken. Gewoon lezen (krant of zo) is al een probleem. Kinderen wonen heel ver weg, vrienden hebben hetzelfde probleem... zeg 't maar!
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 10 nov 2015, 13:43][quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 nov 2015, 13:40]VRAAG:
Op de site van de Overheid (link hierboven) staat, 'dat het nu al mogelijk is, dat er berichten naar de box verstuurd werden......'
M.a.w. dat er helemaal geen briefpost meer komt?
Inderdaad, het is de bedoeling dat op termijn alle post alleen via de Berichtenbox van de overheid gaat. Vandaar 'de belastingdienst gaat digitaal'.
De Berichtenbox is al enkele jaren te gebruiken.
Ik had dan eigenlijk wel een éénmalig schrijven verwacht waarin staat, dat er een bericht naar de box gestuurd werd.......ik doe mijn aangiftes door omstandigheden steeds op papier en ik heb helemaal geen box, wacht nu op post en die ligt mogelijk nu digitaal in de brievenbus? Kan dat werkelijk zo gebeuren?
Ik heb vandaag ook een brief ontvangen van de belastingdienst , dit gaat over de berekeningen van de toeslagen die ontvangt uw nu nog alleen digitaal , andere berichten over toeslagen worden wel nog op papier verzonden . U ontvangt uw berekeningen in Mijn Toeslagen op toeslagen.nl en uw berichtenbox op MijnOverheid . U ontvangt een notificatie per email als er een nieuwe berekening in uw berichtenbox staat , maar uw moet eerst de berichtenbox activeren dit doet uw op mijn.overheid.nl met uw digid . Meer informatie vind uw op belastingdienst.nl/digitalepost . U kunt ook telefonisch contact opnemen 0800 - 2358352
Ik heb het idee dat wanneer u de zaken al via digitaal geregeld heeft dat daarom zij de rest ook gaan doen. U heeft zeker wel op die manier iets bij de dienst zo geregeld.
Als men nu ern berichtenbox aanmaakt, staan daar al diverse berichten in.
Volgens mij is het aanmaken van een berichtenbox net zo eenvoudig als je hier registreren op het forum om een vraag te stellen, zoniet eenvoudiger. :-)
Volgens mij is het aanmaken van een berichtenbox net zo eenvoudig als je hier registreren op het forum om een vraag te stellen, zoniet eenvoudiger. :-)
Alleen de discussies zijn aanzienlijk minder daar ......, Tijger1
[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 nov 2015, 14:02] Ik had dan eigenlijk wel een éénmalig schrijven verwacht waarin staat, dat er een bericht naar de box gestuurd werd.......ik doe mijn aangiftes door omstandigheden steeds op papier en ik heb helemaal geen box, wacht nu op post en die ligt mogelijk nu digitaal in de brievenbus? Kan dat werkelijk zo gebeuren?
Iedereen die een toeslag ontvangt, krijgt een hele echte papieren brief. Als je al DigiD gebruikt, is het aanmelden bij Berichtenbox binnen 1 minuutje geregeld. Anders eerst even DigiD aanvragen
1 - "Als men nu ern berichtenbox aanmaakt, staan daar al diverse berichten in"
Ik wil geen box aanmaken. Ontvang echter al langer geen blauwe post meer!
2 - "Volgens mij is het aanmaken van een berichtenbox net zo eenvoudig als je hier registreren op het forum om een vraag te stellen, zoniet eenvoudiger"
Dat geloof ik best, maar ik heb nog steeds geen vertrouwen in DigiD
En in die brief staat dat je de berekening van de toeslagen niet meer op papier ontvangt.:-)
Nadien ontvangt men mails, als er iets in de box is aangekomen.
Aan die voorlopige beschikking was toch al niet veel te zien. Daar staat alleen het maandelijks te ontvangen bedrag op en niet de gegevens waarop het is gebaseerd. Daarvoor moet men toch inloggen bij Mijntoeslagen.
[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 nov 2015, 15:26]
Dat geloof ik best, maar ik heb nog steeds geen vertrouwen in DigiD
Tja, dan houdt het op. Bij steeds meer (zo niet alle) ziektekostenverzekeraars heb je ook DigiD nodig om in te loggen om de ingediende declaraties te zien.
Het systeem staat niet toe, dat ik op mijn eigen vraag reageer....maar hier is een v antwoord van de Belastingdienst op de vraag of er 2016 nog iets op papier gedaan wordt:
'De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier.
Begin 2016 sturen wij de brieven met het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting over 2015 naar de Berichtenbox. Deze versturen wij komend jaar echter ook nog met de gewone post.'
[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 nov 2015, 15:46]Het systeem staat niet toe, dat ik op mijn eigen vraag reageer....maar hier is een v antwoord van de Belastingdienst op de vraag of er 2016 nog iets op papier gedaan wordt:
'De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier.
Begin 2016 sturen wij de brieven met het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting over 2015 naar de Berichtenbox. Deze versturen wij komend jaar echter ook nog met de gewone post.'
Ook dat was bekend, staat ook op de site van de BD aangegeven. Dus DigiD kun je nog 1 jaar uitstellen. Maar wat maakt dat ene jaar nou nog uit? Waarom niet nu al DigiD aanvragen dan als je er toch aan 'moet geloven'.
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 10 nov 2015, 16:05][quote=hänschen klein schreef op dinsdag 10 nov 2015, 15:46]Het systeem staat niet toe, dat ik op mijn eigen vraag reageer....maar hier is een v antwoord van de Belastingdienst op de vraag of er 2016 nog iets op papier gedaan wordt:
'De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier.
Begin 2016 sturen wij de brieven met het verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting over 2015 naar de Berichtenbox. Deze versturen wij komend jaar echter ook nog met de gewone post.'
Ook dat was bekend, staat ook op de site van de BD aangegeven. Dus DigiD kun je nog 1 jaar uitstellen. Maar wat maakt dat ene jaar nou nog uit? Waarom niet nu al DigiD aanvragen dan als je er toch aan 'moet geloven'.
Omdat de gammele DigiD momenteel verbeterd wordt.........zekerder!
......Omdat de gammele DigiD momenteel verbeterd wordt.........zekerder!........
Ja, weet ik, wordt eID, maar de overheid kennende duurt het nog wel enkele jaren voordat het ingevoerd wordt. En ook bij eID vinden internetcriminelen wel weer een oplossing.
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 10 nov 2015, 17:05]......Omdat de gammele DigiD momenteel verbeterd wordt.........zekerder!........
En ook bij eID vinden internetcriminelen wel weer een oplossing.
Dus.......zolang is dat t.o.v. de Belastingsdienst mijn argument, mij tòch maar blauwe enveloppen te blijven sturen....!! en berichten in ergens een slecht beschermde box niet te kunnen lezen.
Ik verwonder mij telkens weer over de vele plastc-groene brievenbussen die gewoon door iedereen geleegd kunnen worden en zonder slot langs de openbare weg staan.......en dan maar zeuren over privacy op allerlei fora.
Digid aanvragen is niet zo moeilijk. Binnen een week geregeld. Het punt is de privacy. De oudere zonder computer of zonder handigheid om de digitale knoppen te bedienen heeft het probleem van wie hij de Digid-gegevens verstrekt. Deze gegevens zijn privé en het is niet de bedoeling dat de Digid-gegevens buiten de deur bekend zijn. Dat begint bij kind(eren), vriend / kennis / buurman, vrijwilliger bij een bond, instantie en zo verder. Steeds met als argument: ik vertrouw jou wel. En dat gaat vrijwel altijd goed, tot het een keer misgaat. Dat misgaan kan ook erin liggen dat bijvoorbeeld een familielid bijvoorbeeld zoon of dochter erachter komt dat de ouder 'zomaar' zijn Digid-gegevens uit handen geeft. Met eventueel de nodige trammelant als gevolg.
Stel dat ik van 100 cliënten de Digid-gegevens heb, dan is het niet de bedoeling dat ik periodiek ga kijken in de berichtenbox of er nog van belang zijnde berichten zijn. De berichten in de berichtenbox zijn alleen bedoeld voor de desbetreffende persoon. Het is in te zien dat de berichtenbox is bekeken (door iemand anders). Formeel kan ik door de cliënt worden aangeklaagd dat ik misbruik heb gemaakt van zijn Digid en niet voor mij bestemde berichten heb bekeken.
De vakbonden en ouderenbonden werken vanwege het privacy-aspect niet met Digid van de klanten. Per jaar moet een machtigingscode worden aangevraagd voor de aangifte inkomstenbelasting. Vreselijk omslachtig allemaal. Een 'oplossing' voor de aangifte zelf, maar de machtigingscode geeft geen toegang tot de berichtenbox cliënt. Deze inzage in de berichtenbox is wel noodzakelijk als check of de gegevens voor de toeslagen kloppen. Herinneringen als verlengen rijbewijs, Apk-keuring: als die uitsluitend in de berichtenbox komen is het te verwachten dat er grote problemen kunnen ontstaan bij de groep niet digitaal vaardigen. Er is immers geen check meer via papieren toezending.
Allemaal waar wat u schrijft, maar het wordt wel aangekaart door iemand die zich hier registreert. En die zich blijkbaar niet even wil verdiepen in digid en de berichtenbox en denkt straks in de financiele problemen te komen.
Hij heeft blijkbaar wel kinderen die hem ondersteunen, ik zou zeggen laat het je dan eens even uitleggen.
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r
...
Lees meer
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer