lk
door lkvnkrvn Aug 4, 2015 om 09:36
Geldzaken & recht

Belastingdienst houdt zich niet aan de regels

Mijn vriend heeft op 22-04-2015 een bezwaar ingediend bij de belastingdienst. Dit omdat de belastingdienst met het punt kwam dat hij geen recht had op huurtoeslag omdat er meerdere mensen ingeschreven stonden op dit adres en dit dus terug moest betalen vanaf 2012. Dit klopt niet want hij heeft al die tijd een zelfstandige woning gehad. Hiervoor hebben we bezwaar ingediend en ook meerdere bewijsstukken aangeleverd waaronder een brief van de gemeente met de bevestiging dat het pand meerdere zelfstanige woonruimten omvat. De belastingdienst heeft toen op 26-05-2015 een brief toegestuurd dat ze meer tijd nodig hebben voor het bezwaar, dan de gebruikelijke 12 weken, en dat het uitgesteld wordt met 6 weken. Ook staat in deze brief dat hij uiterlijk voor 27-07-2015 een beslissing ontvangt. Nu hebben ze de gehele periode alle toeslagen en de teruggaaf over 2014 ingehouden, terwijl dit wettelijk niet toegestaan is zolang er een bezwaar loopt. Dat dit niet is toegestaan hebben we ook nog schriftelijk bevestigd gekregen van de belastingdienst. Doordat ze alles hebben ingehouden zit hij nu in de financiele problemen en kan hij zijn huur niet meer betalen.

We hebben 28-07-2015 een ingebrekestelling ingediend, hierover werd hij vrijdags wel meteen gebeld of hij deze wil intrekken terwijl hij NOG STEEDS geen beslissing heeft. Ze hebben een brief gestuurd, gedatteerd op 04-08 of hij nog meer bewijsstukken aan wil leveren. Dit wil eigenlijk zeggen dat ze nog niets met het bezwaar hebben gedaan sinds 22-04 en al die tijd onterecht geld inhouden.

We hebben dus al een ingebrekestelling ingediend, een klacht en een dwangsom bevel.

Welke juridische stappen kan ik nog ondernemen? Het is van groot belang dat hij snel weer geld ontvangt voordat hij uit zijn (3 maanden nieuwe) woning wordt gezet

1208 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurtoeslag terugbetalen vanaf 2012 en een nieuwe woning van drie maanden? Dat moet dan wel over twee adressen gaan. Staan er op het nieuwe adres ook meerdere mensen ingeschreven volgens de belastingdienst?

Natuurlijk mogen de de toeslagen wel tijdelijk inhouden ook al loopt er een bezwaar.

En ze zullen beslist al wel iets met het bezwaar gedaan hebben, want blijkbaar zijn de eerder ingeleverde bewijzen niet voldoende. En welke gegevens willen ze dan nu nog hebben?

Uw vriend zou contact op kunnen nemen met de ombudsman,

lk
door lkvnkrvn - Aug 4, 2015 om 10:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat inderdaad over 2 adressen, hij is op 30 april 2015 verhuisd.
Nee het nieuwe adres is gewoon een appartement, hier heeft hij ook gewoon recht op huurtoeslag en dit is ook bevestigd door de belastingdienst alleen wordt alles dus ingehouden i.v.m. de huurtoeslag die volgens de belastingdienst terugbetaald moet worden.

Ze hebben zelf schriftelijk vastgesteld dat zij dit niet mogen inhouden tot er uitslag is. Je kan er zelf voor kiezen dat ze het inhouden maar dit mogen ze niet doen zonder toestemming. Wanneer het bezwaar wordt afgekeurd moet je dan alsnog alles terug betalen, maar dat is je eigen keuze.

Als ze al iets met het bezwaar hebben gedaan vind ik het heel knap dat ze nu pas om meer stukken vragen terwijl het al ruim 3 maanden loopt. Ze willen nu een brief van de gemeente (die we al ingediend hebben), huurcontracten van andere bewoners, bankafschriften, etc. Al deze papier zijn al weer onderweg.

We zijn al in samenwerking met de ombudsman maar hier moeten we ook weer een paar weken op wachten waardoor de onbetaalde rekeningen alleen maar oplopen. Als het niet snel opgelost wordt krijgt hij echt problemen, vandaar mijn noodkreet.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij al contact heeft met de ombudsman, zit er niets anders op dan geduld te hebben.

Misschien verstandig bij de nieuwe verhuurder om respijt te vragen voor het stuk huur wat door de huurtoeslag gedekt wordt. Of bij deze of gene lenen.