mc
door mcp Mar 4, 2015 om 17:24
Elektronica & tv

Bestaat deze aansprakelijkheid van de fabrikant?

Ik heb een Gaggenau EB 260/261 inbouwoven waarvan de garantie is verlopen.
De deur sluit niet goed meer en dat is heel eenvoudig te verhelpen. Daar moeten een paar schroefjes voor losgemaakt. Dit zijn echter speciale/niet standaard schroeven.
Als ik de fabrikant vraag wat voor schroeven dit zijn en welke schroevendraaier ik moet hebben krijg ik dit antwoord: "Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven".
Wat ik wil weten is of dit wettelijk waar is (hoezo mag dat niet?) Of is dit een slimmigheidje van de fabrikant om mij een dure monteur te laten bestellen?

2408 11 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2015 om 17:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kan er gebeuren als je die schroefjes losmaakt? Als bijvoorbeeld de deur er uit kan vallen met alle risico's van dien kan ik me er iets bij voorstellen dat ze veiligheidsschroeven hebben gebruikt. Anders zou ik zo gauw niet weten waarom je een overdeur met veiligheidsschroeven moet vastzetten.

me
door mein33 - Mar 4, 2015 om 17:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mcp schreef op woensdag 4 mrt 2015, 17:24] "Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven".
Wat ik wil weten is of dit wettelijk waar is (hoezo mag dat niet?) Of is dit een slimmigheidje van de fabrikant om mij een dure monteur te laten bestellen?

@mcp,

Er wordt bij veel, vooral elektrische, apparaten gebruik gemaakt van speciale schroeven om te voorkomen dat er bij ondeskundig openen van het apparaat ongevallen kunnen ontstaan.
De fabrikant zal u de gegevens van de betreffende schroefkoppen ook niet geven aangezien zij dan (mogelijk) aansprakelijk kunnen worden gesteld mocht er onverhoopt tijdens de werkzaamheden iets fout gaan omdat zij dan het advies hoe het apparaat te openen hebben gegeven.
Bij de bouwmarkt zijn setjes, van o.a. Bosch , te koop met bijna alle speciale schroefkoppen die er gebruikt worden, voor een paar euro bent u klaar.

ro
door ron530 - Mar 4, 2015 om 17:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De fabrikant heeft gelijk, de speciale schroeven zijn niet voor niets geplaatst. De fabrikant levert geen onderdelen/technische informatie uit aan particulieren om ondeskundigheid uit te sluiten. Stel u maakt een montagefout en er ontstaat grote schade dan wordt de fabrikant vaak aansprakelijk gesteld want zij hebben de onderdelen geleverd terwijl u de fout heeft gemaakt. De wet heeft er ook niets mee te maken want elke fabrikant/importeur kiest aan wie die onderdelen of technische informatie levert.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 4, 2015 om 18:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Aldi, naast plofkip verkopen ze soms een setje waar dit soort afwijkende bits bij zitten...

Al vele geopend dus bouwmarkt hoeft niet eens.

ho
door hopetobehelping - Mar 4, 2015 om 18:20
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mcp,

helaas kan ik uw vraag of dit wettelijk mag niet beantwoorden.
Enige tijd geleden hebben wij met onze inbouwoven een verbogen verwarmingselement gehad. De reparatiekosten die door de leverancier werden gevraagd vonden we dermate hoog dat we alleen het verwarmingselement hebben aangeschaft.
Bij de poging om het te vervangen liepen we ook tegen een bijzondere schroef aan die met mijn (redelijk standaard) materiaal er niet uit te draaien was.
Met een paar foto's van de schroef ben ik vervolgens naar de doe-het-zelf zaak gegaan en een medewerker herkende daar meteen de speciale schroeven die in ovens worden gebruikt. De 'speciale' schroevendraaier aangeschaft voor circa € 5,- en daarmee hebben we zelf het verwarmingselement kunnen vervangen. Weet het niet zeker, maar denk dat het om een Torx schroevendraaier ging. Kan helaas geen foto meesturen maar ze zien er uit als deze: torx schroevendraaiers

mc
door mcp - Mar 4, 2015 om 18:23
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk bedankt voor de antwoorden mensen!

De ovendeur valt puur mechanisch met een klein pennetje tussen twee kleine cilindertjes van de ovenkast. Een cilindertje is eruit gevallen waardoor de deur zichzelf niet meer kan klemmen en de oven dus niet aan te zetten is. De cilinder terugplaatsen is simpel, alleen je kunt er niet bij zonder speciale schroevendraaier. Bij deze handeling hoef ik niet bij de elektrische delen te zijn en de ovendeur kan gewoon blijven zitten. De kans dat daar iets bij fout bij gaat of schade ontstaat lijkt nihil. Maar zonder deze aanvullende informatie begrijp ik heel goed de eerdere voorzichtige reacties. Misschien toch de bouwmarkt/Bosch.

mc
door mcp - Mar 4, 2015 om 18:30
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op woensdag 4 mrt 2015, 18:20]Beste mcp,

helaas kan ik uw vraag of dit wettelijk mag niet beantwoorden.
Enige tijd geleden hebben wij met onze inbouwoven een verbogen verwarmingselement gehad. De reparatiekosten die door de leverancier werden gevraagd vonden we dermate hoog dat we alleen het verwarmingselement hebben aangeschaft.
Bij de poging om het te vervangen liepen we ook tegen een bijzondere schroef aan die met mijn (redelijk standaard) materiaal er niet uit te draaien was.
Met een paar foto's van de schroef ben ik vervolgens naar de doe-het-zelf zaak gegaan en een medewerker herkende daar meteen de speciale schroeven die in ovens worden gebruikt. De 'speciale' schroevendraaier aangeschaft voor circa € 5,- en daarmee hebben we zelf het verwarmingselement kunnen vervangen. Weet het niet zeker, maar denk dat het om een Torx schroevendraaier ging. Kan helaas geen foto meesturen maar ze zien er uit als deze: torx schroevendraaiers

mc
door mcp - Mar 4, 2015 om 18:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, het lijkt inderdaad een torx. Nogmaals, bedankt allemaal

=hopetobehelping schreef op woensdag 4 mrt 2015, 18:20: Beste mcp,

helaas kan ik uw vraag of dit wettelijk mag niet beantwoorden.
Enige tijd geleden hebben wij met onze inbouwoven een verbogen verwarmingselement gehad. De reparatiekosten die door de leverancier werden gevraagd vonden we dermate hoog dat we alleen het verwarmingselement hebben aangeschaft.
Bij de poging om het te vervangen liepen we ook tegen een bijzondere schroef aan die met mijn (redelijk standaard) materiaal er niet uit te draaien was.
Met een paar foto's van de schroef ben ik vervolgens naar de doe-het-zelf zaak gegaan en een medewerker herkende daar meteen de speciale schroeven die in ovens worden gebruikt. De 'speciale' schroevendraaier aangeschaft voor circa € 5,- en daarmee hebben we zelf het verwarmingselement kunnen vervangen. Weet het niet zeker, maar denk dat het om een Torx schroevendraaier ging. Kan helaas geen foto meesturen maar ze zien er uit als deze: torx schroevendraaiers

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2015 om 21:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als het torx schroeven zijn kan je ook proberen om deze met een passende platte schroevendraaier los te draaien. Niet forceren want dan kan je de schroefkop kapot maken. Maar als het past, en de schroef zit niet te vast dan moet het kunnen zonder torxschroevendraaier.

jo
door joentje1978 - Mar 4, 2015 om 23:32
367 Antwoorden / 6 Vragen

Is aannemelijk dat het torx-schroeven zijn, wordt vaker gebruikt bij witgoed-apparaten.

Je hebt ook een uitvoering met een puntje in het midden, dat noemden ze destijds "safety-torx"

door 1953 - Mar 5, 2015 om 03:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt dit ook zelf eenvoudig op te lossen door een foto of foto's van de situatie, m.n. de schroefkop fotograferen, en daarmee naar uw ijzerhandel, bouwmarkt o.i.d. naar toe gaan. Geschikte schroevendraaier (met de juiste maat) u adviseren daarin. Zou nog even de maat in millimeters opmeten van de schroefkop.