iv
door ivonna Nov 28, 2011 om 19:57
Winkels & webshops

Biologisch vlees

Gisteren heb ik de documentaire Food.inc gezien.Ik ben er heel erg van geschrokken en wil graag over gaan op biologisch vlees. Maar in welke supermarkt kan ik goed en eerlijk vlees krijgen. Hoe kun je zien dat het ook echt biologisch is.

met vriendelijke groet,
Ivonna

6536 5 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2011 om 21:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

hallo ivonna, helemaal niet moeilijk hoor; iedere supermarkt heeft tegenwoordig echt, eerlijk biologisch vlees in zijn assortiment. Even goed lezen maar meestal al duidelijk te zien omdat er nog een extra sticker opzit. En dan mag (moet) je ervan uitgaan dat dit wel snor zit. Ook, uiteraard, kun je dat zien aan de prijs die behoorlijk hoger ligt dan gewoon vlees.

butterfly
door butterfly - Dec 9, 2011 om 12:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivonna,

In bijna elke plaats is wel een natuurwinkel zoals bijv Estafette.
Natuurwinkels zijn gespecialiseerd in biologische producten zodat je altijd zeker bent van de herkomst van datgene wat je koopt.

Bij de biotartaar van AH is ook nog eens duidelijk dat er veel water in zit.

wilcovv
door wilcovv - Dec 9, 2011 om 12:48
40 Antwoorden / 2 Vragen

@ivonna.
Heb ook die docu, Food Inc., gezien.
Erg verontrustend hoe de Amerikaanse bedrijven met voedsel denken te moeten omgaan.
Gelukkig waren er ook nog mensen die konden aantonen dat het anders kan.

Als je hier in NL in de supermarkt bio-vlees wil kopen kun je bv. kijken naar de verpakkingen van Bio-Plus.
Ook AH, Plus en Jumbo hebben eigen scharrel-vlees producten. (ook voor de Kerst lekker!)
Het is wellicht een tikje duurder maar ach, dan een paar dagjes minder p/week vlees eten.
Is ook een goede optie milieu-technisch bekeken. ;-)

iv
door ivonna - Dec 9, 2011 om 13:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties.
Toch zou ik ook graag een documentaire over ons biologisch vlees willen zien.
Ik heb namelijk ook wel eens bij kassa gezien dan het vlees van de AH niet altijd klopt met wat er op de verpakking staat. Bijvoorbeeld het ritueel slachten. Het blijkt dan dat de dieren in de verpakking "niet ritueel slachten, net zo goed uit het zelfde slachthuis komt en ook ritueel geslacht zijn.

Ik woon hier op het platte land en ben dus nu driftig op zoek naar een slager die nog ouderwets zijn goed verzorgt vee slacht. Dat gaat vast wel lukken heb hier en daar al wat adressen door gekregen.

We eten sowieso weinig vlees en regelmatig vleesvervangers en vis en tot nu toe de biologische producten uit de winkels.

Iedereen een fijne kerst en een goed uit einde

groet Ivonna

pauls0
door pauls0 - Jan 5, 2012 om 22:14
149 Antwoorden / 2 Vragen

Garantie over biologisch vlees hebt u nooit, niet van supermarkt, niet van reformwinkels (biologische supermarkten), slagers ect, ect... Ik heb in de vleeswereld gezeten, en heb van alles meegemaakt. Echter heb ik documentaire van food inc. niet gezien, maar ik weet hoe het eraan toe gaat.
Ik kan vertellen dat veel vleesverwerkende bedrijven een dekmantel is van de onderwereld. ( daar laat ik het bij ).

Als u daadwerkelijk biologisch vlees wilt kopen, dan zal u moeten zoeken naar een zelfslachtende boederijen of kaasboerderijen.
Supermarkten, slagers en reformwinkels kunnen en weten niet waar daadwerkelijk het vlees vandaan komt. Tenzij stickers zijn voorzien van E.E.G. nummers, met de oorlabel nummer van het dier. Dat moet u maar net weten waar dat staat. Sommige boeren bedrijven zijn te volgen op internet en hebben een eigen website..