pb
door pblauw Aug 13, 2009 om 15:44
Geldzaken & recht

BKR dubbelganger

Bij de BKR schijn ik een dubbelganger te hebben, iemand met dezelfde naam, geboortedatum en voorletter, hij is een man en ik een vrouw. Ikzelf sta niet geregistreerd bij de BKR. Ik heb al een keer een deurwaarder aan de deur gehad, ben uitgeschreven bij mijn huisarts en het lukt mij niet om een abonnement af te sluiten, elke keer komen ze uit bij een BKR registratie.

Ik ben dit een beetje zat aan het worden, moet ik nu bij elk abonnement, of als ik een huis wil kopen eerst bewijs hebben van het BKR dat ik niet geregistreerd sta?

Wie is hier verantwoordelijk voor de BKR of de instantie die de BKR raadpleegt?

2618 9 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Aug 13, 2009 om 16:09
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo pblauw,

Allereerst, als u een GSM-abonnement heeft (geen prepaid), is de kans aannemelijk dat u wèl sowieso een BKR-registratie hebt, afhankelijk of de provider een overeenkomst heeft met het BKR overigens. Of en hoe u geregistreerd bent kunt u via uw bank opvragen middels een speciaal formulier (bij de bank verkrijgbaar), € 4,50 en uw paspoort.

Echter, het feit dat u eenzelfde geboortedatum hebt dan een andere P. Blauw mag eigenlijk niet van invloed zijn op het verkrijgen van een krediet. Bij het BKR zijn namelijk ook de adresgegevens bekend. En die komen niet overeen. Het BKR registreert slechts en velt geen oordeel over of u wel of niet een krediet kunt aangaan. Dat is de instantie die de informatie opvraagt bij het BKR. Het BKR kan dus niet verantwoordelijk gehouden worden voor beslissingen van derden. Een instantie (bank, verzekeraar, gsm-aanbieder, etc) die uw gegevens opvraagt moet deze goed verifiëren met uw huidige NAW-gegevens. Daar ligt de verantwoordelijkheid.

Indien het alsnog problemen oplevert, kunt u wellicht beroep doen op de GBA, waarmee uw verblijfplaats en geslacht is aan te tonen/

Mvgr - B

poltol
door poltol - Aug 13, 2009 om 18:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Neem zelf even contact op met de BKR.

Succes. poltol

pb
door pblauw - Aug 13, 2009 om 18:47
2 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Ik heb nog geen abonnement en heb bewijs van het BKR dat ik niet geregistreerd sta. Maar moet ik nu elke keer als ik iets wil doen bewijs van het BKR hebben want tot nu toe is dit het geval, dit gaat me dan telkens 4,50 kosten.

pb
door pblauw - Aug 13, 2009 om 18:49
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al bewijs van het BKR, niet geregistreerd maar dit blijft problemen opleveren, door deze dubbelganger ben ik al een keer uitgeschreven bij de huisarts zonder dat ik hier iets vanaf wist. Dit heeft niets met de BKR te maken maar het blijft wel lastig en elke keer bewijs van BKR opvragen gaat mij een hoop geld en tijd kosten.

hp
door hpvantiel - Aug 14, 2009 om 12:07
14 Antwoorden / 1 Vragen

jees je hebt toch een sofinummer??????

daarmee is alle onzekerheid al weggenomen

geer56
door geer56 - Aug 14, 2009 om 13:45
100 Antwoorden / 9 Vragen

Begin eens met aangifte te doen van identiteits diefstal zal zeker helpen

juf73
door juf73 - Aug 14, 2009 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

"BKR is geen overheidsinstelling en heeft daarom niet de beschikking over het burgerservicenummer of de DigiD-functionaliteit."

Jammer, want dat zou een hoop 'ellende' kunnen schelen!

er
door erky - Aug 14, 2009 om 17:40
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Pblauw,
Dit is een naar probleem. Je wordt aangezien voor een ander en hebt hier aantoonbaar last van. Natuurlijk ook van sommige leveranciers die wel erg kort door de bocht werken met weigeren te leveren of je zelfs uitschrijven. Mag niet zonder kennisgeving.

Ik zou een aantal zaken op de rit zetten. De huisarts zou ik zo mogelijk niet meer terug gaan en hem/haar te schande zetten. Dan zou ik een soort standaardbrief in elkaar zetten die leveranciers aansprakelijk stellen voor het 'verlies' dat jij lijdt door hun onnauwkeurige 'antecedenten onderzoek'.

Ik kan hier thuis rustig een andere achternaam aannemen, wij hebben er drie, man, vrouw en kinderen. Voor abonnementen die via de bank betaald worden is het iets lastiger, daar zit een naam in van een afzender. Voor acceptgiro's is het simpel, die worden niet gecontroleerd op afzender, maar wel op betaald of niet. Wij internetbankieren. Een abo op een dagblad kan via een acceptgiro met beetje foute naam. Is al eens uitgeprobeerd.

Ik denk niet dat er juridisch iets te doen is tegen die lenen-lenen Blauw. Lenen mag - al is het onverstandig. De brief van de BKR is in jouw leven inmiddels een noodzaak, gebruik dan in ieder geval zoveel mogelijk kopieën.

Kijk eens op www.wieowie.nl en vul de naam in, voluit en alleen met de voorletter. Daar komen mogelijk suggesties uit of die ander iemand uit jouw buurt zou kunnen zijn. Bij mij is zelfs wel eens geld afgeschreven van de rekening door een achternaam genoot (de voorletter klopte niet), dat ging via een automatische incasso en die was voor een ver achter-achter nichtje. Foutje van de Postbank, nu ING.

Helaas heb ik ook geen betere ideeën en ik heb Tom Poes ook al gevraagd: "Tom Poes, verzin een list!"

Succes en probeer het zoveel mogelijk los te laten,
Erky

di
door diaatje - Aug 18, 2009 om 11:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het vreemd dat je bij je huisarts bent uitgeschreven. Als je bij het BKR bent geregistreerd kan niet iedere Nederlander daar naar vragen. Alleen geldverstrekkers naar mijn idee, want die moeten de garantie hebben dat je hun weer terugbetaald en daarom moet iedere geldschieter iemand die geld leent aangifte doen bij het BKR. Wil iemand weten of je daar staat geregistreerd dan moet je een bepaalde formulier hebben en die hebben alleen de geldverleners in bezit.

Hoe weet je huisarts dit? Ik vind dit een vreemde zaak. Ik zou hem eens vragen hoe hij dit te weten is gekomen. Alleen als je geld wil lenen kan je op problemen stuiten, maar als blijkt dat jij een heel ander adres hebt, dan lijkt mij dat er niets aan de hand is. Ik heb bij een bank gewerkt en weet hoe dit in zijn werk gaat.