ru
door ruud_s Nov 23, 2015 om 15:22
Computers & telefonie

Een nieuw beeldscherm kopen voor mijn pc

Ik wil overgaan van windows 7 naar windows 10, maar na op het download icoontje geklikt te hebben krijg ik een melding: "Deze pc is niet geschikt voor windows 10. NVIDIA GeForce 6100 nHforce 405. De beeldschermfabrikant heeft uw beeldscherm niet compatibel gemaakt met windows 10."
Ik kan nu een nieuw beeldscherm kopen. Ik denk aan een Iiyama ProLite 21 inch. Ik herinner me van vroeger dat Iiyama een goed merk was. Is dit merk nog steeds aan te raden? En ik zal er vast ook wel een nieuwe videokaart bij moeten kopen. Op dat punt kan ik wel wat advies gebruiken, wat goed is en waar ik op moet letten. Ik heb een Acer Aspire T180 desktop pc. Ik hoop dat iemand me advies kan geven.

2102 9 Rapporteer

ru
door ruud_s - Nov 23, 2015 om 16:16
15 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de tip edrick3. Zo te lezen moet het wel lukken om windows 10 via die microsoft pagina te installeren. Ik had de melding "niet compatibel" zo begrepen dat er voor mijn beeldscherm helemaal geen windows 10 bestaat. Maar die is er dus kennelijk wel.
Vandaag lukt het niet meer om het te installeren want ik moet eerst nog een back-up van mijn bestanden maken.
Nog wel een vraag: op de download pagina van Nvidia, waar ik heen ga als ik onder dat hele rijtje videokaarten klik op "Surf naar de downloadpagina van Nvidia", staat bij Operating system alleen 64 bits. Als ik linksboven klik op DRIVERS en dan op GeForce drivers, dan kom ik op een pagina met o.a. Manual driver search. daar moet ik waarschinlijk i.p.v 900 Series een andere serie selecteren. Moet dat dan de 600 Series of de 6 Series zijn (of nog een andere)? 6000 Series zie er niet bij staan.

ru
door ruud_s - Nov 23, 2015 om 16:20
15 Antwoorden / 3 Vragen

"helemaal geen windows 10" moet natuurlijk zijn: helemaal geen windows 10 driver.

ru
door ruud_s - Nov 23, 2015 om 16:28
15 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een aanvulling op mijn bericht van 16:16 : ik heb een 32 bits versie van windows 7. Daarom wil ik ook een 32 bits driver downloaden.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2015 om 16:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u TV geen beeldschern van de computer een aansluiting hier voor dan zou het kunnen zien of het aan u scherm ligt. Doet jhij het daar wel dan weet u zeker dat het scherm de oorzaak is.

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2015 om 17:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@valerius-2,

Maar het ligt niet aan het scherm, maar aan de driver voor de videokaart op de computer.

crewmember
door crewmember - Nov 24, 2015 om 14:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een erg oude videokaart, er zijn geen officiele drivers voor windows 10 voor.geforce 6100.
Echter werkt hij prima met een oude Windows 8 of 7 driver op windows 10.

Gewoon Windows 10 installeren, desnoods via een download van de windows site als de "upgrade" knop hierdoor niet werkt. Als je beeldscherm raar doet, de meest recente windows 8 driver voor de 6100 downloaden van de nvidia site. Het is inderdaad een 6 serie (Geforce 6100).

ru
door ruud_s - Nov 25, 2015 om 16:42
15 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad een oude videokaart, mijn pc stamt nog uit de windows vista tijd.
Ik heb de informatie van de link van edrick3 gevolgd en windows 10 draait nu op mijn pc met het beeldscherm dat ik al had. Nogmaals bedankt voor de informatie edrick3.
Omdat anderen hetzelfde probleem kunnen hebben, hier nog wat opmerkingen over de procedure.
Het downloaden van windows 10 op de Microsoft pagina moet niet met de knop 'Nu upgraden'; die geeft dezelfde foutmelding over de Nvidia driver. Scroll omlaag en klik op de knop 'Hulpprogramma nu downloaden'.
Download en installeer dan MediaCreationTool.exe. Dit programma controleert ook of de pc geschikt is voor windows 10 en er komt wel een pop-up met de melding dat de Nvidia GeForce 6100 nHforce 405 niet compatibel is: U zult problemen ondervinden met uw beeldscherm in windows 10. Klik dan op 'Bevestigen' en het downloaden van windows 10 gaat verder.
Om problemen tijdens de installatie van windows 10 te voorkomen, wordt op internet geadviseerd om apparaten los te koppelen van de pc (uiteraard behalve beeldscherm, toetsenbord en muis), het anti-virus programma te verwijderen en de laatste versies van aanwezige drivers te hebben. Dat had ik niet gedaan, met als gevolg dat halverwege de installatie gestopt werd, en windows 7 werd teruggezet. Wel zodanig dat internet niet werkte. Dat moest dus allemaal gefixd worden en de 2e installatiepoging verliep prima.
Na de installatie nog de juiste Nvidia driver downloaden door op de pagina waar MediaCreationTool gedownload wordt, onder de lijst met videokaarten, te klikken op 'Surf naar de downloadpagina van Nvidia'. Je komt op een pagina waar je de 64-bits versie van de driver kan downloaden. Voor de 32-bits versie: klik linksboven onder het Nvidia logo op DRIVERS en dan op GeForce drivers. Bij Manual Driver Search selecteer i.p.v. GeForce 900 Series: GeForce 6 Series en i.p.v. Windows 7 64-bit: Windows 7 32-bit. Klik dan op Start search en klik op de bovenste driver bij Results (is de meest recente). Op de volgende pagina staan bij Operating system alleen windows 7, 8 en vista 32-bit, maar de driver werkt dus ook voor windows 10. Klik op 'Agree & Download' en voer het programma uit.

Nog een paar tips voor na de installatie:
Ga via de startknop naar Instellingen > Privacy en zet alle opties uit waarvan je vindt dat Microsoft dat niet hoeft te weten.
Als je op een map met foto's dubbelklikt op een foto, dan gebeurt er niets. De standaard app is Foto's (die tegel staat ook rechts in het startmenu) maar die app kijkt alleen in de cloud, op OneDrive. Ga naar Instellingen > Systeem > Standaard apps en dan Fotoviewer. Klik rechts daarvan op Foto's en selecteer de app die je wilt gebruiken.

edrick3
door edrick3 - Nov 25, 2015 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ruud_s,

Dat is misschien allemaal niet nodig.
Lees eens hier ter info.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Nov 25, 2015 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ruud_s,

Hartstikke goed dat het gelukt is. Scheelt toch mooi weer de aanschaf van e.e.a. ;-)
Bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Met vr.gr.