sl
door slijp May 22, 2015 om 15:45
Auto & vervoer

Extra kosten bij vervanging, wie moet die betalen?

Mijn mountainbike heeft een scheur in het frame, de leverancier wil dit frame onder de garantie kosteloos vervangen door een nieuw frame maar vraagt wel 100€ aan arbeidskosten voor het overzetten van alle onderdelen van het oude naar het nieuwe frame.

Moet ik deze kosten betalen? Het gaat overigens om een Duits bedrijf dat in Nederland handelt en een Nederlandse vestiging heeft.

556 4 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 22, 2015 om 15:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hou oud is de fiets en waardoor komt die scheur? Als u deze scheur niet had mogen verwachten gezien de leeftijd van de fiets en heeft u geen 'gebruikersfouten' gemaakt, dan moet de verkoper het gebrek kosteloos herstellen, daar horen dus ook de arbeidskosten bij.

sl
door slijp - May 22, 2015 om 16:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

De fiets is normaal gebruikt maar de fiets is wel 5 jaar oud. Volgens de algemene voorwaarden van de leverancier is de garantie op het frame verlengd tot 6 jaar ipv 2 jaar met de toevoeging dat alle verdere kosten voor de koper zijn.
Koptt/mag dit eigenlijk?

zoekster
door zoekster - May 22, 2015 om 16:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=slijp schreef op vrijdag 22 mei 2015, 16:13]De fiets is normaal gebruikt maar de fiets is wel 5 jaar oud. Volgens de algemene voorwaarden van de leverancier is de garantie op het frame verlengd tot 6 jaar ipv 2 jaar met de toevoeging dat alle verdere kosten voor de koper zijn.
Koptt/mag dit eigenlijk?
Wordt toch een beetje lastig nu de fiets al 5 jaar oud is. Op zich mogen aan de handelsgarantie wel voorwaarden worden gesteld.

Niet aan de wettelijke garantie, maar dat is een heel ander soort garantie waarbij je ervan uit mag gaan dat er aan de frame bij aankoop al iets niet in orde was wat zich later openbaart.

Ik vrees dat u met deze oplossing genoegen moet nemen. Daarbij ga ik ervan uit dat het echt een flinke klus is om zo'n frame te vervangen.

alfatrion
door alfatrion - May 22, 2015 om 22:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt kiezen uit de handelsgarantie of de wettelijke garantie.

Voor de wettelijke garantie moet je aannemelijk kunnen maken dat het product bij aflevering ondeugdelijk was. Dat wil zeggen: als dit voldoende betwist wordt door de verkoper. Je moet je hiervoor wel melden bij de verkoper.

Met wettelijke garantie wordt normaal geduid op de rechten die de koper heeft in het geval van non-conformiteit. Deze is onbeperkt in duur.