ru
door ruijgrok Aug 29, 2014 om 11:51
Auto & vervoer

Gebruik van Tom Tom in Frankrijk

Zoals denk ik bekend is het in o.m. in Frankrijk niet toegestaan gebruik te maken van een navigatie-instrument. Hier staat een zware boete op en inbeslagneming van het apparaat.
Ik ging er tot voor kort van uit dat Tom Tom de werking in de verboden landen automatisch zou uitzetten (m.i. zou dat geen probleem moeten zijn omdat precies bekend is wanneer je zo'n land binnen rijdt).
Dit blijkt echter niet het geval en ik heb nu begrepen dat je softwarematig de herkenning van snelheidsverklikkers uit het apparaat zou moeten verwijderen.
Is er iemand die weet hoe je dat doet (ik heb een Tom Tom Via 135) en hoe je een agent overtuigt dat je dat ook inderdaad gedaan hebt?

11314 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ruijgrok,

Wellicht kun je hier iets mee.

Suc6

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

En kijk anders ook eens hier.

Suc6

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Edrick3.
Met name jouw 2e suggestie zou voor mij de oplossing moeten zijn, gezien het type Tom Tom dat ik heb.
Eigenlijk wel jammer omdat de eerste oplossing veel duidelijker was en goed stapsgewijs te volgen.
Bij de 2e oplossing ziet de praktijk er toch wat anders uit dan de site van Tom Tom zelf aangeeft en ben ik op dit moment niet verder gekomen.
Dit heeft ook te maken dat ze eerst mijn systeem willen updaten en dat lukt lang niet altijd meteen. Morgen probeer ik het nog eens en ik houd je op de hoogte van het resultaat.
Groet,
Ruijgrok.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ruijgrok,

Hoop voor je dat het lukt.

Volgens de handleiding blz.88:
In Frankrijk wordt niet gewaarschuwd voor afzonderlijke flitsers of andere typen flitsers.
Je kunt alleen worden gewaarschuwd voor gevarenzones. Gevarenzones zijn gebieden waar flitsers kunnen staan. Het is niet mogelijk om waarschuwingen voor gevarenzones te bevestigen of te verwijderen.

Suc6

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier klikkerdeklik staat een overzicht van wel wel en wat niet mag en waar.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2014 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was te snel...denk dus ook aan laptops en gsm's e.d.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3
Bij je laatste bericht heb ik een paar vragen.
- welke handleiding bedoel je waarbij je verwijst naar blz 80?
- je zegt dat in Frankrijk niet wordt gewaarschuwd voor afzonderlijke flitsers of andere typen flitsers. Wellicht bedoel je dit anders maar zoals het er staat is het niet juist. Bij mijn laatste bezoek aan Frankrijk (dit voorjaar) werd ik wel degelijk door mijn Tom Tom gewaarschuwd voor snelheidsverklikkers en dit klopte ook steeds.
- hetgeen je zegt over gevarenzones is me niet duidelijk; het lijkt me in tegenspraak met elkaar dat je wel gewaarschuwd kan worden voor gevarenzones maar dat het tegelijkertijd niet mogelijk is om deze waarschuwingen te bevestigen. of te verwijderen. Wat kun je dan hiermee?
- tenslotte het goede nieuws: het is me uiteindelijk gelukt de flitserwaarschuwingen voor Frankrijk te verwijderen. Ik geef hierbij voor diegenen die het interesseert de procedure (voor apparaten die middels MyDrive worden aangemeld) omdat deze iets afwijkt van de door TomTom genoemde.
Ga naar www.tomtom.nl > klik op MyTomTom > meld je aan onder MyDrive met e-mailadres en wachtwoord > sluit je navigatiesysteem aan op je computer (of doe dit al eerder) > scroll naar beneden naar Mijn Flitsers > klik op Verwijder naast het land waarvoor je de flitsers wilt verwijderen.
@aurora1: veel dank voor de gegeven info.
Nu maar afwachten of ik een politieagent kan overtuigen dat bij mijn TomTom de flitserwaarschuwingen uitgeschakeld zijn.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had nog een vriend erover gemaild die vaak in o.a. Frankrijk en Duitsland komt. Over Frankrijk mailde hij terug dat de Tom Tom zelf de flitswaarschuwingen eruit haalt, dwz bij zijn versie Tom Tom.
Wist u dat je in Frankrijk ook een alcoholtest in de auto moet hebben? Ik weet niet meer of ze inmiddels overgaan op bekeuren als je dat niet hebt, of dat het nog steeds bij waarschuwingen blijft.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ging daar bij mijn versie ook eerst van uit en dat leek in eerste instantie ook te werken. Bij volgende bezoeken gaf de TomTom toch weer waarschuwingen. Kunt u bij uw vriend navragen welke versie dat is? Ben daar wel benieuwd naar.
Wat betreft de alcoholtester: volgens mij bericht de ANWB nog steeds dat je deze aan boord moet hebben. Mijn indruk is dat dit in Frankrijk niet of nauwelijks meer speelt maar ik ben dan ook tot nu toe nog niet hierop gecontroleerd.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de instellingen!

Ook in Zwitserland is het verboden om de snelheidsverklikker aan te hebben.

Lid van de ANWB? Vraag het hen ook eens?

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft dacht ik ook te maken met dat de kaarten nieuw/up-to-date moeten zijn want daaraan doet hij altijd direct, maar ik zal eens vragen. Als ik het weet dan meld ik het hier.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2014 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1953: In de Instellingen (ik neem aan dat u de instellingen bedoelt die je op het apparaat zelf kan oproepen) komt bij mij geen handleiding voor.
Wel zijn op de site van Tom Tom allerlei handleidingen te downloaden en in de handleiding die op mijn apparaat betrekking heeft kom ik nog wat interessante zaken tegen.
Ik citeer: "Sinds 2 januari 2012 is het in Frankrijk verboden om waarschuwingen te ontvangen over de locatie van vaste of mobiele flitsers.
Om tegemoet te komen aan deze wijziging in de Franse wetgeving, worden alle typen flitslocaties nu niet langer gemeld, maar worden er gevarenzones aangegeven.
In Frankrijk heeft TomTom de service Flitsers beëindigd en de nieuwe service TomTom gevarenzones geïntroduceerd".
En na enige uitleg over deze gevarenzones:
"Belangrijk: buiten Frankrijk ontvang je waarschuwingen voor flitsers. Binnen Frankrijk ontvang je waarschuwingen voor gevarenzones. Als je de grens overgaat, verandert het type waarschuwing dat je ontvangt".
Het zou mooi zijn als dit verhaal zou kloppen maar in de praktijk blijkt dat dus niet het geval te zijn.
Vreemd is ook dat TomTom het alleen over Frankrijk heeft zonder de andere landen te noemen waar hetzelfde verbod voor geldt.
Mocht ik ooit een bekeuring krijgen dan denk ik die maar door te sturen naar TomTom vanwege door hen verstrekte misleidende informatie.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2014 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wil ik hier even reageren. Hoezo TomTom aansprakelijk stellen? Jij rijd toch te hard!!!!
Als je je aan de aangegeven snelheid houd heb je geen flitsermeldingen nodig en krijg je ook geen bekeuring!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2014 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit in Frankrijk en zal hierbij een paar vragen beantwoorden.

De verklikker in een Tomtom of ander apparaat mag een zone (2 a 3 km lang) aan geven waarin een flitsapparaat staat mobiel of vast. Dus niet de preciese plek.
Er bestaat een update op de website van TOMTOM.

In zwitserland moet hij helemaal verwijderd zijn uit de tomtom

Blaaspijpje je moet er 2 stuks bij hebben (verplicht) maar er staat GEEN boete (was 12 euro) tegen over als je ze niet heb.

Eten, (MCDO), roken en telefoneren of andere dingen doen die niets met sturen te maken hebben zijn verboden voor de bestuurder in Frankrijk en Belgie.

Het hebben van een oranje of geelvestje in de auto (onder handvereik !)voor alle inzitten is verplicht.

Bij pech achter de vangrailwachten !

ve
door verwijderd - Sep 1, 2014 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruijgrok schreef op vrijdag 29 aug 2014, 11:51: Zoals denk ik bekend is het in o.m. in Frankrijk niet toegestaan gebruik te maken van een navigatie-instrument.

Zeer onzorgvuldige tekst. Een navigatie is gewoon te gebruiken in Frankrijk, Zwitserland....

U bedoelt dat het gebruik van een flits signalering niet mag.

Lijkt mij een tamelijk groot verschil.

Geeft TomTom niet de optie om een signaal te geven wat de toegestane snelheid op het betreffende traject? Dan heb je met verantwoord rijden toch geen flitser signalering nodig?

ve
door verwijderd - Sep 1, 2014 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ nokkie & jugendstil:
U bent beide wel erg snel in het trekken van conclusies. Waarschijnlijk heeft u onvoldoende begrepen wat nu eigenlijk mijn probleem is.
Daarom zal ik het nog een keer proberen.
Waar het mij om gaat is dat ik, ook wanneer ik me netjes aan de voorgeschreven snelheden houd, toch een bekeuring kan krijgen omdat in mijn navigatie-instrument software aanwezig is - ook al is deze gedeactiveerd of zelfs helemaal niet aangesloten - die bedoeld is om te waarschuwen voor flitsers.
Ik zou helemaal content zijn wanneer ik de door Tom Tom gesuggereerde mogelijkheid van gevarenzones zou kunnen installeren - ervan uitgaande dat ik daarmee voldoe aan de Franse voorschriften - en daarmee gewoon gebruik kan blijven maken van de navigatiemogelijkheden.
Ik heb overigens geen zin in allerlei gehakketak - wat je in dit forum wel vaker tegen komt - maar ben alleen maar op zoek naar een oplossing en naar mensen die me daarbij wellicht kunnen helpen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2014 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon koekel : tomtom radar verwijderen.
Daar barst het van de tips.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2014 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruijgrok schreef op zaterdag 30 aug 2014, 12:56: @edrick3
Bij je laatste bericht heb ik een paar vragen.
- welke handleiding bedoel je waarbij je verwijst naar blz 80?

Sorry voor de late reactie.
Voor de bedoelde handleiding: klik hier.

Goed dat het verwijderen ondertussen gelukt is.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2014 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Edrick3 en ook dank aan allen die op een constructieve wijze geprobeerd hebben mij met dit probleem te helpen.
Vriendelijke groet,
Jan Willem Ruijgrok.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2014 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn TomTom is via een patch geschikt gemaakt voor gebruik in Frankrijk, en is daarmee daar ook te gebruiken. Bovendien heb ik een verklaring van TomTom, "Déclaration de Conformité, NF Assistant Aide à la Conduite" waarin wordt gegarandeerd dat mijn TomTom voldoet aan de eisen van de Franse wet. Bij een aanhouding door de Franse politie is dat voor hen een bewijs dat het apparaat voldoet aan "Conduite Conformément au Décret No. 2012-3" van 4 januari 2012. Dit allemaal is geregeld via de site van TomTom.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2014 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nordhaus schreef op dinsdag 7 okt 2014, 16:41: Mijn TomTom is via een patch geschikt gemaakt voor gebruik in Frankrijk, en is daarmee daar ook te gebruiken. Bovendien heb ik een verklaring van TomTom, "Déclaration de Conformité, NF Assistant Aide à la Conduite" waarin wordt gegarandeerd dat mijn TomTom voldoet aan de eisen van de Franse wet. Bij een aanhouding door de Franse politie is dat voor hen een bewijs dat het apparaat voldoet aan "Conduite Conformément au Décret No. 2012-3" van 4 januari 2012. Dit allemaal is geregeld via de site van TomTom.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2014 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nordhaus
Deze mogelijkheid interesseert me bijzonder.
Zou u me op weg willen helpen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Ik neem aan dat het apparaat in Frankrijk dan niet meer reageert op snelheidsmeters?
Hoop gauw van u te horen.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem Ruijgrok.