ta
door tana Aug 27, 2014 om 09:08
Huishouden & energie

Geluidsoverlast door hanen van de kinderboerderij

Al meerdere maanden heb ik en tientallen van mijn buren geluidsoverlast door de kraaiende hanen en krieltjes van de kinderboerderij "de gliphoeve" in Amsterdam zuidoost.De meldingen bij de beheerders daar ondanks de belooftes hebben niets opgeleverd.Ook de meldingen aan de bewonerscommissie,aan de woningcorporatie en aan de gemeente hebben geen resultaat gehad.Wij zijn allemaal wanhopig omdat onze nachtrust is verstoort door het irritante onophoudelijk gekraai dat begint al om 5.00 in de
ochtend.De kinderboerderij (meer de kippenboerderij)ligt exact buiten onze slaapkamers en zelfs oordopjes en dichte ramen helpen niet.Graag vragen wij advies hoe wij deze geluidshinder kunnen oplossen.

6109 31 Rapporteer

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 10:08
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Hoe lang woont u al op deze locatie en sinds wanneer heeft u overlast?

duif2
door duif2 - Aug 27, 2014 om 10:41
371 Antwoorden / 116 Vragen

Volgens mij is die kinderboerdeij er al sinds de jaren 70, en mét kippen en hanen!
En nu pas overlast? Dan bof je nog!

ta
door tana - Aug 27, 2014 om 10:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon 7 jaar op deze locatie en het probleem is begonnen begin deze zomer.

ta
door tana - Aug 27, 2014 om 10:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Al die jaren hebben wij veel plezier gehad aan de kinderboerderij omdat er alleen een haan was die heeft paar keer gekraait en dat was.Deze zomer waren opeens 40 hanen die met elkaar in competitie gingen.Nu,na al de klachten zijn maar weinige gebleven,maar die zijn al genoeg om gek van de worden.De beheerders zeggen dat ze s'nachts de hanen zullen opsluiten maar dit gebeurd niet.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 11:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik had natuurlijk ook al even gespiekt bij de Gliphoeve en gelezen dat ze 35 jaar geleden zijn begonnen met kippen op, destijds nog, een bouwterrein. Vandaar ook mijn vorige vraag.

Heeft de Gliphoeve begin deze zomer opeens nieuwe hanen opgenomen?
Tsja, het lijkt natuurlijk een beetje flauwe belerende vraag, maar dat is wel van belang.
Heel algemeen mag je stellen dat er rust dient te zijn tussen 22 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends, maar daar zitten vele haken en ogen aan. Je buren dienen in ieder geval hun best te doen de overlast gedurende deze tijd tot een minimum te beperken. Dat wil niet zeggen dat je, nota bene een kinderboerderij die begonnen is als kippenboerderij, kunt verplichten hun beesten de mond te snoeren of aan de kant te doen. Het probleem is dat die boerderij er eerder zat en wat ruimere rechten heeft dan, zeg maar, een normale buurman, omdat ze ook een sociale functie in de buurt vervullen. Simpel gezegd: mag je over hanengekraai klagen als je willens-en-wetens naast een kippen-kinder-boerderij gaat wonen? Nou, wel als de nieuw ontstane overlast niet in de lijn der verwachtingen lag.

Over hoeveel hanen hebben we het eigenlijk?
1 of 2 hanen lijkt me wel redelijk, maar 20 hanen is natuurlijk onzin voor een kinderboerderij. Dan wordt het een hanen-opvang of misschien wel een handeltje in hanen.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 11:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tana schreef op woensdag 27 aug 2014, 10:52]Deze zomer waren opeens 40 hanen die met elkaar in competitie gingen.Nu,na al de klachten zijn maar weinige gebleven,maar die zijn al genoeg om gek van de worden.De beheerders zeggen dat ze s'nachts de hanen zullen opsluiten maar dit gebeurd niet.

40 hanen? Belachelijk!
Maar de meesten zijn al weggedaan, dus hoeveel zijn er nu over?

Hanen kraaien bij het krieken van de dag, niet midden in de nacht.
Opsluiten voorkomt niet dat ze zich laten horen, tenzij het hok helemaal lichtdicht is gemaakt.

bo
door boefje71 - Aug 27, 2014 om 12:17
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb 26 jaar tegenover een kinderboerderij gewoont. Ik heb in de loop der tijd de pauwen, hanen en andere dieren weg zien gaan omdat mensen die rondom een huis kochten opeens overlast hadden. Dat had je kunnen bedenken toen je dat huis kocht! Die boerderij stond er 30 jaar vóórdat zij er kwamen wonen. En die beesten moesten weg? Echt niet! Ze hebben het tot de rechter gespeeld en uiteindelijk zijn deze mensen verhuist omdat de kinderboerderij gelijk kreeg..

Het lijkt me heel erg overdreven als er opeens 40 hanen zijn. Een kinderboerderij heeft absoluut geen baat bij 40 hanen. Eerder bij hennen waardoor er eieren geproduceerd worden en verkocht kunnen worden.
Als dit werkelijk 40 hanen zijn dan vind ik het inderdaad ook raar dat dit toegelaten word. Er zijn wel regels voor het afvoeren van dieren ( herplaatsen ) dus zijn ze niet zomaar van die dieren af.

Succes met dit verhaal.

Boefje

bo
door boefje71 - Aug 27, 2014 om 12:18
5 Antwoorden / 2 Vragen

Uit ervaring weet ik dat je aan alle geluiden binnen 2 dagen gewent bent. Maar als het 40 hanen zijn dan zal dat moeilijker zijn.

tr
door treinreiziger - Aug 27, 2014 om 12:32
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, dat heb je als je in Nederland woont. In Nederland wonen mensen dicht op elkaar.
Dan heb je nou eenmaal sneller van "geluidsoverlast". Ik snap eerlijk niet zo dat men een probleem maakt van hanengekraai. Honden blaffen. Maar ja, daar ben je tenslotte ook een Nederlander voor. Altijd maar klagen.

costnix
door costnix - Aug 27, 2014 om 12:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een wereldprobleem! Kijk eens naar het journaal en uw "probleempje" wordt in een minuskuul.

tr
door treinreiziger - Aug 27, 2014 om 12:42
9 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:40]Wat een wereldprobleem! Kijk eens naar het journaal en uw "probleempje" wordt in een minuskuul.

Ja, typisch Nederlands.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 12:59
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:40]Wat een wereldprobleem! Kijk eens naar het journaal en uw "probleempje" wordt in een minuskuul.
Bij mij kun je echt een bom laten ontploffen als ik slaap. Dan moet je echt wel met iets meer aankomen als 40 hanen. Maar goed, ik ben iedereen niet.

40 hanen op een kinderboerderij is belachelijk, punt.
En ja, er zijn ergere dingen in de wereld, maar dat geldt voor elk probleem.

ag
door agem - Aug 27, 2014 om 13:28
5 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger hadden wij in ons dorp een parkje waar o.a. herten, pauwen, en ook kippen liepen.
Daar werd op zomeravonden de hanen overschotten van alle hobbyboeren en andere kippenhouders over het hek gedumpt en het stikte ook daar dus elk jaar weer van de hanen.
Het zou mij niet verbazen als het zelfde hier aan de hand is.

De oplossing lijkt mij simpel.
Het teveel gewoon wegvangen. Niks mis met een lekker haantje uit de grill.
zielig? De kippen die op een schaaltje in de koelvitrine van de supermarkt liggen, dat is zielig!

ka
door kaartendraak - Aug 27, 2014 om 13:32
181 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, als je naast een (kinder)boerderij gaat wonen die er al jaren staat kun je iets dergelijks verwachten, dan is het alleen de vraag of ze idd ineens veel meer hanen hebben dan de bedoeling was.

Wat ik veel iritanter vind zijn buren die geen rekening houden met andere buren die al op bed liggen. Slaap je vanwege de warmte met de ramen open, schrik je rond half 12 ineens wakker omdat de visite nog niet uitgeouwehoert is en buiten verder moeten gaan en dat nog een half uur lang. Dieren kunnen geen rekening met je houden, maar mensen wel.

blok
door blok - Aug 27, 2014 om 13:37
79 Antwoorden / 8 Vragen

als er pas sinds deze zomer deze echte overlast is, dan heeft u m.i. sterkere punten dan de k.boerderij. gezien dat u er langer woont dan sinds deze zomer, en hier dus never op had kunnen rekenen.

er
door erky - Aug 27, 2014 om 13:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Tana,

Geluidshinder of overlast, je wil niet dat jouw woongenot daar door belemmerd wordt. Kijk eens bij de gemeente Amsterdam wat zij zelf zeggen over geluidshinder. Vliegtuigen, treinen en dergelijke maken immers ook lawaai. Als de buren dat doen, kan je maatregelen nemen. Kijk eens op deze website en rol dan naar beneden tot het kopje 'Overlast'. Je zult wel uithoudingsvermogen moeten hebben, maar als je slecht slaapt zal je die energie zeker willen opbrengen.
Ik zelf kom van het dorpse, dus kijk er weer iets anders tegenaan, maar sommige hanen hebben ook wel een erg Hanig gedrag. Veel hormonen, denk ik dan.

Succes!
Erky

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 15:52
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Typisch gevalletje Klik HIER!

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 16:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 27 aug 2014, 15:52]Typisch gevalletje Klik HIER!
Hij was weer briljant gisteravond, vervolg Bons.
Zo'n uitspraak van de rechter dat er maar een mediator moest worden ingeschakeld was bij voorbaat al gedoemd te mislukken bij een type als mevr. Bons. En dat bleek dus ook wel weer. Ik zou het nog geen kwartier uithouden met mevr. Bons in 1 kamer.
Die mediator bleek toch niet niet zo'n goede, die had niet in het programma mogen zitten met zijn mening over de betrokkenen.

Maar uhh, we zijn off-topic.

costnix
door costnix - Aug 27, 2014 om 19:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@czar
Daar heb ik ook last van. Niet wakker te krijgen. Ik woonde jaren geleden vlak naast een katholieke kerk, die voor elke ochtenddienst de klokken liet beieren. De keren dat ik wakker werd was de luidinstallatie van de klokken defect.

komsja
door komsja - Aug 27, 2014 om 19:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Alle geluiden die een ander als overlast ervaart is vervelend maar wees blij dat het om een paar hanen gaat en niet om een stelletje aso,s die om de haverklap de muziek langdurig keihard aan hebben staan of als je pech hebt een stelletje allochtonen medemensen hebt die tot s,avond,s laat u mee laat genieten van hun cultuur zonder enige rekening te houden met de mede bewoners.
en zo kan ik nog wel even doorgaan
Dus doe mij maar een paar kraaiende hanen (ook vervelend) maar liever dat dan het andere.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 19:35
11542 Antwoorden / 51 Vragen

In mijn jongere jaren pal naast de vaak bereden treinstation gewoond. Ik wist niet eens hoe laat de trein reed, ik hoorde hem niet eens meer. En misschien dat er nog een huisje ergens aan de rand van de stad te vinden is. Maar dan maak je kans op wilde en geluid makende dieren.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 19:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 27 aug 2014, 19:00]De keren dat ik wakker werd was de luidinstallatie van de klokken defect.
:-)
Ja, dat is wel herkenbaar.
Ik slaap ook gewoon door aardbevingen heen, maar als de klok stopt met tikken, dan wordt ik wakker.
Volgens mij wen je overal wel aan en als je niet in slaap kunt komen, dan ben je kennelijk niet moe. Ik heb noodgedwongen ooit eens geleerd staand te slapen en sindsdien kan ik echt overal slapen in elke stand, maar dan moet ik wel moe zijn natuurlijk.

En het maakt me ook niet uit als ik ergens wakker van wordt, dan heb ik kennelijk genoeg slaap gehad. Ik begrijp zelf dus dat gezeur over 40 hanen absoluut niet, maar ja, ik ben niet iedereen.
Mensen die zeuren dat ze niet in slaap kunnen komen: gewoon opblijven en wat leuks gaan doen totdat je van de slaap neer valt.

komsja
door komsja - Aug 27, 2014 om 19:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Snap best dat men van een bepaalde overlast een beetje moe en kriegelig word,maar als je niks wil horen moet je proberen om hier in Ede in een hutje op de hei te gaan wonen maar of dat nou zo gezellig is????

ja
door jantenklooster - Aug 27, 2014 om 20:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een kinderboerderij is een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer en valt onder de milieuregels van het Activiteitenbesluit. Daarin staan ook geluidsregels waaraan ze moeten voldoen. De gemeente moet ervoor zorgen dat die regels worden nageleefd. Ik adviseer om de gemeente een schriftelijk verzoek tot handhaving te sturen. Daarop zijn ze verplicht om te handhaven, dat wil zeggen: de kinderboerderij te dwingen de geluidsregels na te leven.
Kijk ook eens op: http://geluid.startpagina.nl/prikbord/ of stel je vraag daar. Daar reageren allemaal geluidsdeskundigen.
succes!

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 21:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tana schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:14]Het raadsel is opgelost toen ik vandaag in de krant las dat de kinderboerderij begint per 1 oktober een pannenkoekentent.Daarom hebben ze deze zomer meer hanen en kippen ! Voor pannenkoeken zijn eieren nodig!

1. een haan legt geen eieren
2. een kip legt ook eieren als er geen haan de in buurt is

Voor eieren heb je dus geen enkele haan nodig.
Zeker een stadsmens?
Je kent waarschijnlijk alleen patatreigers, vliegende ratten en dákhoazen?

ta
door tana - Aug 28, 2014 om 12:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het raadsel is opgelost toen ik vandaag in de krant las dat de kinderboerderij begint per 1 oktober een pannenkoekentent.Daarom hebben ze deze zomer meer hanen en kippen ! Voor pannenkoeken zijn eieren nodig!
Ze hebben zo'n 20 hanen op dit moment zeiden ze.Ik moet verhuizen als ik last van heb,zeiden ze.Hoeveel mensen moeten eigenlijk verhuizen wegens de hanen?
Van twee verdiepingen heb ik 12 handtekeningen verzameld,er zijn nog zeven verdiepingen te bewandelen.Last hebben alleen degenen die hun slaapkamer aan de kant van de boerderij liggen.Die zijn merdere.
De gemeente zal de klacht(en) in behandeling nemen-over drie weken horen wij van ze!Keurig! Bravo! Tot dan moet ik in de woonkamer op de sofa moeten slapen.Heerlijk! De politie zei dat ik een advocaat moet inschakelen,maar ik moet geduld opbrengen omdat het waarschijnlijk zal er paar jaren duren.Fantastisch!
[Edit redactie]

duif2
door duif2 - Aug 28, 2014 om 18:51
371 Antwoorden / 116 Vragen

Inderdaad stadsmens, boerderij de Gliphoeve ligt midden in de Bijlmer.
Nog even wachten met klagen, kan je gelijk de reukoverlast van de pannenkoeken meenemen.

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 20:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tana schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:14]De gemeente zal de klacht(en) in behandeling nemen-over drie weken horen wij van ze!Keurig! Bravo!
Tegen dat pannenkoekenhuis zullen ze weinig doen, dat wordt een leer-werk traject, dus de gemeente heeft er alle belang bij dat dat doorgang vindt.
Ik begrijp eigenlijk niet dat de Gliphoeve zelf de hanen niet aan de kant doet. Ze hebben er weinig aan en om nu de buurt tegen je te krijgen is ook geen pretje. Je buren moet je altijd te vriend houden.

Ik zie dat ze nog een naam zoeken voor het pannenkoekenhuis en dat je tot 1 september nog voorstellen kunt mailen voor een leuke naam. Lees HIER en HIER
Misschien heb je wel wat ludieke voorstellen voor een passende naam?

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 20:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Hé, de reacties van @wimmi20 zijn opeens verdwenen...

costnix
door costnix - Aug 28, 2014 om 21:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@czar
Iemand heeft aan de "waarschuw redactie" bel getrokken. (Ik niet).

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 21:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 28 aug 2014, 21:29]Iemand heeft aan de "waarschuw redactie" bel getrokken. (Ik niet).
Ik ook niet. Ik begrijp ook dat de reacties zijn verwijderd, maar maak daar als redactie dan even melding van. Anders krijg je weer dit soort berichten als van jou en van mij.
Nou, de redactie kan dan onze 3 reacties nu schrappen en er 1 melding voor terug plaatsen :-)