li
door lievky Aug 1, 2014 om 11:32
Auto & vervoer

Het recht van de sterkste?

Mijn schoonvader heeft zijn boot begin dit jaar verkocht. Hij is stapel op die boot en heeft hem altijd heel goed onderhouden. Eventuele verborgen gebreken heeft hij voor de verkoop hersteld. De koper bleek een onkundige op het gebied van boten. Mijn schoonvader heeft uren besteed aan het beantwoorden van mailtjes met allerhande vragen waaruit nogmaals bleek dat deze man geen idee had hoe eea werkt met een boot. Ruim drie maanden na dato claimt deze man een ernstige schade en een hoge vergoeding. Deze schade heeft hij zelf door onkunde veroorzaakt. De man werkt echter op een advocaten kantoor en heeft hierdoor alle mogelijkheden te procederen. Hier blijkt weer eens dat het recht van de sterkste geld en de waarheid hieraan ondergeschikt is. Hoe kan het dat iemand ruim drie maanden na dato met een ernstige zichtbare schade door hemzelf toegebracht toch sterker staat dan de verkopende partij die dit niet veroorzaakt heeft. Mijn schoonvader moet nu de schade vervangen tegen een hoog bedrag. Schandalig.

1345 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er dan een rechtszaak geweest dat uw schoonvader dat moet vervangen?

li
door lievky - Aug 1, 2014 om 11:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, alleen veel dreigementen van de advocaat van de tegenpartij om de koop te ontbinden of een rechtzaak. Aangezien ze op een leeftijd zijn dat ze niet mee de boot terug kunnen nemen. Ze zijn bang voor de kosten van een rechtzaak en ontbinding van de koop. Hun rechtsbijstand heeft ook geadviseerd om dan maar te schikken, dus betalen ze het hele bedrag ondanks dat zij deze schade niet veroorzaakt hebben.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een slecht advies van die rechtsbijstand verzekering. Ik hoop dat ze dat nog niet gedaan hebben die terugbetaling en ook niets aan de tegenpartij hebben toegezegd.

Die tegenpartij heeft geen poot om op te staan, alleen maar bangmakerij.

Als het nog niet te laat is, laat ze dan maa rustig die rechtszaak afwachten. De rechtsbijstand moet hen bijstaan.

Schandelijke zaak.

mahadma
door mahadma - Aug 1, 2014 om 12:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wat een helden om een senior te grazen te nemen .......

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2014 om 12:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is de naam van die rechtsbijstandverzekering? Daar moet je dus niet bij zijn.
Naming en shaming helpt vaak wel!

Als uw schoonvader nog niet heeft betaald:

Vertel uw verhaal nog een keer, daar geven juristen en advocaten gratis advies.

klik HIER en vraag daar (gratis) hoe zij dit beoordelen.

Mochten zij WEL een goede zaak voor uw sch. zien, dan daar meteen mee naar de rbv. Gewoon het antwoord van professionals uitprinten en daarmee de rbv onder de neus wapperen.

Wil de rbv toch niets voor uw sch. doen dan kunt u eventueel zelf een jurist inschakelen die uw sch. wil helpen met de verdediging. Dat hoeft dan niet eens zo veel te kosten, want de aanvankelijke proceskosten zijn voor de eisende partij. Er hoeft in feite alleen maar te worden gereageerd. Soms voorkomt een goede pittige brief van een jurist zelfs de gang naar de rechter!
Bijv. deze KLIK schijnt erg goedkoop te zijn.

Een gewone jurist is veel goedkoper dan een advocaat, maar dit kan alleen als dit een zaak is voor de kantonrechter, dan mag het bedrag waar het om gaat maximaal 25.000 euro zijn.

li
door lievky - Aug 1, 2014 om 13:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Helaas kiest mijn schoonvader voor rust. Zij zijn zeer aangedaan door de onterechte weg van handelen. De tegenpartij had zijn zelf veroorzaakte schade bij zijn eigen verzekering in moeten dienen ipv te verhalen op mijn schoonvader. Een laffe streek. We hebben het juridisch loket gesproken en zijn gaven ook een advies voor een onafhankelijk schade expert om aan te tonen of het oude of nieuwe schade was, daarnaast gaven zij aan dat de koop niet zomaar ongedaan gemaakt mag worden wat de dame van rbv wel beweert. De rbv had mijn schoonvader sterker terzijde moeten staan.

tenormin
door tenormin - Aug 1, 2014 om 14:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maak eruit op dat er betaald is, i.v.m. de gemoedsrust van schoonpapa? Jammer en wat een schandelijke persoon die op advocatenkantoor werkt. Die rechtsbijstand kunnen ze ook wel de deur uitdoen: wat een slechte adviseur. Foto's van de onbeschadigde boot zijn zeker niet aanwezig? Een heel trieste bedoening om zo iemand zijn boot én geld af te pikken.

ap
door apiejoepie - Aug 1, 2014 om 15:04
130 Antwoorden / 4 Vragen

wat ik zou aanraden is laat u schoonvader een brief schrijven naar deze fraaie jurist dat hij het geval voor zal leggen bij de deken

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2014 om 15:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar nu heeft u nog steeds niet de naam van die rbv genoemd die uw schoonvader zo onheus heeft behandeld.

Zo blijft het alleen maar een klacht zonder verder vervolg.

U heeft het in uw titel over het recht van de sterkste. Echter, er zijn mogelijkheden niet benut die er wel zijn. De weg van rust leidt zelden tot gerechtigheid. Niet dat ik het niet begrijp, men hoopt dat de oplossing zich vanzelf aandient zonder kopzorg, maar dat is helaas niet hoe het werkt in de wereld.

sw
door swat1500 - Aug 1, 2014 om 18:54
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er moet wel worden gewaakt voor te snel partij trekken. Dat TS zijn (versie van het) verhaal hier neer zet impliceert niet automatisch dat dit dan ook de juiste versie van het verhaal is.

Als de andere partij meent dat de schoonvader van TS een verwijt valt te maken omtrent de gang van zaken bij de verkoop van de boot dan heeft deze natuurlijk het recht om betreffende schoonvader hierop aan te spreken.

Anderzijds als TS meent dat schoonvader ten onrechte wordt aangesproken dan is op de rug gaan liggen met de pootjes omhoog niet de juiste reactie.

Door een schikking aan te gaan geef je in ieder geval toe dat jou iets te verwijten valt en kennelijk was de rechtsbijstandsverzekering dezelfde mening toegedaan.

li
door lievky - Aug 1, 2014 om 20:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

De rechtsbijstandverzekering is Unive via SUR.

#swat1500; mijn schoonvader heeft geen foto als tegenbewijs. Stoere taal van advocaten dat er gesommeerd wordt om binnen 14 dagen te betalen en anders een rechtzaak betekent voor velen dat dit puur stoere taal is en dat er nog veel te regelen valt, helaas zijn er ook veel mensen die hier vervolgens niet meer van kunnen slapen. De rbv had in ieder geval in het begin kunnen adviseren im een schade expert in te schakelen en niet gelijk al op een eerste brief al een voorstel voor betaling te willen doen.

van leyden
door van leyden - Aug 1, 2014 om 22:05
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 1 aug 2014, 15:24]Maar nu heeft u nog steeds niet de naam van die rbv genoemd die uw schoonvader zo onheus heeft behandeld.

Zo blijft het alleen maar een klacht zonder verder vervolg.

U heeft het in uw titel over het recht van de sterkste. Echter, er zijn mogelijkheden niet benut die er wel zijn. De weg van rust leidt zelden tot gerechtigheid. Niet dat ik het niet begrijp, men hoopt dat de oplossing zich vanzelf aandient zonder kopzorg, maar dat is helaas niet hoe het werkt in de wereld.

Je kan hier niet over oordelen als forumlid. Niemand weet zelfs niet ongeveer waar het om gaat.
Maar ik kan 1 ding zeggen> als schoonvader echt denkt gelijk te hebben dan moet hij door procuderen, al moet de onderste steen boven komen, het recht zal zegenvieren..

Dit heeft niks met het recht van de sterkste te maken, wel met feiten en bewijzen.

van leyden
door van leyden - Aug 1, 2014 om 22:13
1289 Antwoorden / 17 Vragen

" Hoe kan het dat iemand na drie maanden na dato...enz"
Goeie vraag, sterk punt.
Niet bang zijn, als je zelf onschuldig bent dan ga je desnoods door tot de Hoge Raad.
Neem een goeie advocaat, je bent toch zeker van je zaak, dan betaalt de tegenpartij alle kosten.

tenormin
door tenormin - Aug 1, 2014 om 22:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 1 aug 2014, 22:13]" Hoe kan het dat iemand na drie maanden na dato...enz"
Goeie vraag, sterk punt.
Niet bang zijn, als je zelf onschuldig bent dan ga je desnoods door tot de Hoge Raad.
Neem een goeie advocaat, je bent toch zeker van je zaak, dan betaalt de tegenpartij alle kosten.

Maar lievky schrijft nu juist dat schoonouders/vader de rust willen. Dan heeft het weinig zin te pushen als ze dit niet aankunnen. Wat ik begrepen heb is dat schoonpappa betaald heeft om van het geklooi af te zijn. Tenminste, zo komt het op mij over. Als dat zo is, is deze vraag m.i. ook eigen een 'mosterd na de maaltijd' vraag. Maar excuseer als ik me heb vergist en er niet betaald is.

h.
door h.terpstra - Aug 1, 2014 om 23:12
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp deze gehele discussie niet.
De lastige persoon werkt op een advocaten kantoor. Zowat? Schoonmaakster.?

Als je iets koopt en na drie maanden gebruik schade claimt aan een boot ??? Wat is die schade ?
Motor stuk? Jammer dan. Risico van koop bij gebruikt product.Zichtbare schade aan de boot?
Had de koper eerder een goede bril moeten kopen.

Tenzij er garantie schriftelijk is afgegeven. Dan heb je een discussie. Vraag het vaarbewijs van deze "dame "op en haar verdere vaardigheden over techniek..

Als ze werkelijk rechten gestudeerd heeft is dat voor negentig % een bewijs dat ze van techniet geen verstand heeft.. Juridisch geschoolden kunnen namelijk niet exact denken.
Een rechten studie is n.l. een geheugen studie . Na meao in drie jaar te behalen in twee vak richtingen
Het heet universitair, maar dat is zo bepaald in de gouden eeuw. Rijke zakenlieden wier kinderen niet tot de slimste behoorden moesten wel statis hebben met een titel.
Dit is heden ten dage nog steeds zo.Vandaar ons slecht recht systeem.
Eenvoudige slecht opgeleiden hebben de rechtelijke macht in Nederland. Triest, maar feit.
Groet, Henk.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@terpstra

U overdrijft weer schromelijk.

Maar er is nu een zichtbare schade die aangemeld wordt als een verborgen gebrek.

Hoe dwaas kan je het hebben.

Maar de verkoper wil niets. Dan houdt het toch op?

h.
door h.terpstra - Aug 1, 2014 om 23:36
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 aug 2014, 23:28]@terpstra

U overdrijft weer schromelijk.

Maar er is nu een zichtbare schade die aangemeld wordt als een verborgen gebrek.

Hoe dwaas kan je het hebben.

Maar de verkoper wil niets. Dan houdt het toch op?

h.
door h.terpstra - Aug 1, 2014 om 23:47
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 aug 2014, 23:28]@terpstra

U overdrijft weer schromelijk.

Maar er is nu een zichtbare schade die aangemeld wordt als een verborgen gebrek.

Hoe dwaas kan je het hebben.

Maar de verkoper wil niets. Dan houdt het toch op?

Tijgertje; Ik overdrijf weer.? En de verkoper wil niets.! Tijgertje 1 vraag; waarom heeft deze schoonzoon dan deze oproep gedaan.???

Deze man wil geholpen worden om zijn bejaarde schoonvader te helpen..

Ik denk dat deze site daar over gaat. Dan is achtergrond kennis ook van belang denk ik..
Groeten en inzicht. Henk.
.

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2014 om 23:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw schoonvader is een particuliere verkoper, daarmee heeft uw schoonvader maar beperkte verantwoordelijkheden, omdat hij geen professionele verkoper is. De bewijslast dat de gebreken al bij verkoop aanwezig waren ligt bij de koper. U schrijft dat de schade zichtbaar is, dan had de koper, waar een onderzoeksplicht op rust als tweedehands koper, dit bij aankoop moeten zien.

Belachelijk dat SUR meteen al op een schikking aanstuurde. Daarmee hebben ze de positie van uw schoonvader verzwakt. Nee, aan die rbv heb je niets.

Helaas heeft uw schoonvader het niet aangedurfd om de rechtszaak af te wachten. Als ik dit zo lees had hij een goede zaak gehad.

Maar goed, het zij zo.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@terpstra

U sleept er weer de scholing van juristen bij. Heeft hier niets mee van doen.

De Ts heeft nog steeds niet verklaard of zijn schoonvader nu betaalt ja of te nee. Hij zegt dat zijn schoonvader rust wil.

Dan kan de Ts dus hoog springen of laag springen, maar de schoonvader zal zelf zich te weer moeten stellen, uiteraard mag hij daarbij de hulp van schoonzoon gebruiken, maar als hij wil betalen, houdt niemand hem tegen.