ni
door nicoleverste Feb 16, 2006 om 11:05
Huishouden & energie

Hoeveel groepen nodig???

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en aangezien ik totaal geen verstand heb van stoppen en groepen heb ik een vraag.

Hoeveel groepen heb je nodig om de wasmachine en de droogtrommel tegelijk aan te kunnen zetten zonder dat alles eruit springt?

Hopelijk kan iemand me adviseren!

30048 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nicole, Moeilijk te zeggen op afstand ,heeft te maken met de meterkast ,maar als je een vakman er bijhaalt krijg je een goed advies .Het aanbrengen van extra groepen is wel noodzakelijk om reden die je zelf al aangeeft .En niet alleen voor wasmachine en droogtrommel maar ook voor de eventuele keuken apparatuur .fred

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor elke zware stroomgebruiker: wasmachine, droogtrommel, vaatwasser, electrische oven etc. heb je een aparte groep nodig als je deze tegelijk wilt laten draaien.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel stoppen heb je nodig? ideaal is Zo veel mogelijk!!!. Ik heb in
mijn normale woonhuis (waar wel alles electrisch is een kast met 10
stoppen. Want ik heb een was machine vaatwasser wasdroger 3 computers,
3 tv's ik kook electrich en heb de afzuiger aan. En bovenal wil ik
voorbereid zij op te koemomst EN wil ik alles tegelijkertijd blijven
doen!!!

Je kan dat berekenen wat je ongeveer nog bent en dat moet je uitgaan van de piek van je apparaat, dat heet aansluitwaarde

Een zware wasmachine heeft max 3000 watt nodig (heel ruim), maar een
droger ook. dus dat is 6000 op een stop. Watt/ volt is ampere dus 6000/
220 = 28 ampere. Te veel dus!!!

JE moet er dus achter komen wat de aansluitwaarde van je apparaat is,
droger en wasmachine samen mogen dus max 16*220 zijn 3520 om ze VEILIG
samen aan te sluiten.

Vaak echter gaat het wel goed omdat de machines niet tegelijk pieken.
Ik zit ook boven de 4000 op een 16 ampere stop, maar tot nu toe gaat
alles goed.

overigens heb je in sommige kasten tegenwoordig ook hogere amperes.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Nicole,

Normaal gesproken worden er in een nieuwbouwhuis 3 groepen en een extra groep voor de wasmachine gezet. De zekering is ook normaal gesproken 16 Amp en dat is inderdaad te weinig voor twee zulke apparaten die veel stroom verbruiken.

Apart laten draaien is een optie en een andere is dat je de droger op een groep zet die niet al te veel belast wordt door andere apparaten, dan zal je geen last hebben.

Als je ze beide op dezelfde groep zet is er een wisselschakelaar te koop die je tussen deze apparaten kunt zetten, dus kan er maar 1 van de 2 werken.

Succes,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nicoleleverste,

Per eindgroep kan maximaal 230V x 16A = 3.680 Watt indien deze gelijktijdig in bedrijf kunnen zijn worden aangesloten.
(Vroeger 220V x 16A = 3.520 Watt maar inmiddels is de spanning in Nederland naar 230V gebracht).
Hieruit blijkt al dat een wasmachine en een wasdroger indien deze gelijktijdig in bedrijf kunnen zijn op aparte groepen moeten worden aangesloten.
Op beide groepen kunnen nog wel wat kleinere verbruikers worden aangesloten zoals verlichting.

Beschikt u echter over: wasmachine, wasdroger, elektrische oven, magnetron oven, tosti-ijzer, elektrische fritespan e.d. dan zal e.e.a. al gauw over vijf groepen verdeeld moeten worden. Hebt u ook nog een C.V. ketel dan komt er daarvoor al een groep bij en worden het er zes, want een C.V. ketel moet op een afzondelijke groep worden aangesloten.

Een verdeling over zes groepen en dan weer verdeeld over twee aardlekschakelaars en aangesloten achter één hoofdschakelaar is tegenwoordig vrij normaal.

Bij zes eindgroepen moet de waarde van de hoofdzekering (indien al niet gebeurd) van 25A naar 36A worden vergroot.
Het totaal gelijktijdig vermogen over alle groepen samen bij een 25A hoofdzekering is 230 x 25 = 5.750 Watt.
Het totaal gelijktijdig vermogen over alle groepen samen bij een 36A hoofdzekering is 230 x 36 = 8.280 Watt.

In een bestaande woning kan aanpassen van de groepenindeling soms lastig zijn en kunnen problemen vaak alleen worden opgelost door het aanbrengen van extra afzonderlijk beveiligde groepen.
Zet alle gebruikers met de bijbehorende vermogens eens goed op papier en kijk welke verdeling mogelijk is of hoeveel extra groepen moeten worden toegevoegd.

M.vr.gr.
Willem

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@willem , Hulde voor deze uitleg !! maar nicole Quote Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en aangezien ik totaal geen verstand heb van stoppen en groepen einde Quote .Mag ik stellen dat voor de uitvoering van dit werk een  vakman is vereist met de nodige papieren ook i.v.b. met de verzekeringen voor de woning (opstal)groet fred

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fred,

Om te bekijken of het aantal aanwezige groepen en de groepenverdeling in orde is, zou dit zelf bekeken/berekend kunnen worden.
Indien wijziging en/of uitbreiding noodzakelijk is dient een vakman te worden geraadpleegd.

M.vr.gr.
Willem

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

TOHUNGA fred.

weer aan het scorren dombo

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt van iedereen veel advies maar je hebt er geen moer aan. Je zegt een nieuwbouwhuis dan is het standaard dat er een speciale leiding ligt naar een ruimte afgezekerd met een aardlekschakelaar. Als je van deze leiding gebruik maakt dan kun je er moeilijk draden bijtrekken om meer groepen te krijgen.

Mijn advies ga naar een goede doe het zelf zaak. er zijn speciale stopcontacten in de handel met voorkeur. Afhankelijk welke je de voorkeur geeft (meestal is dat de wasmachine) wordt een stopcontact geactiveerd. Je hebt dan geen last van overbelasting.

 Ik heb ze bij de gamma ook zien liggen.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een nieuwbouwhuis koopt moet de elektrische installatie voldoen aan de huidige voorschriften en zijn alle wandcontactdozen voorzien van randaarde en ook dienen er 2 aparte aansluitpunten aanwezig te zijn voor wasmachine en droger, elk op een aparte groep. Ook worden er tegenwoordig geen zekeringen meer toegepast in nieuwbouwinstallaties, maar installatieautomaten. Als hoofdbeveiliging wordt in de regel 1 x 50A. toegepast.

Borri

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

er kan zo'n 3500w aan vermogen op een groep die beveiligd is met een zekering van 16Ampere.

waarschijnlijk is het vermogen van de wasmach. + droger meer dan die 3500w (op het typeplaatje staat het vermogen vermeld) tel van alle 2 de machines het vermogen bij elkaar op en je weet of het kan.

is de zekering 10 ampere dan kan er zo'n 2200w aan vermogen op

succes

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zijn er 9 groepen
1: Hal, badkamer, kleine slaapkamer
2. Keuken, groete slaapkamer, woonkamer
3: Woonkamer, toilet
4. Wasmachine
5: Wasdroger
6: Vaatwasser
7: Fornuis
8: Manetron
9: Vriezer, koelkast
De hartelijke groeten van Stoffer Tienstra

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u tegelijk wilt wassen en drogen heeft u voor beide machn een apparte groep nodig.Meestal zit er al één voor de wasmachine dan moet er dus voor de droger één bij gemaakt worden.Als u er geen verstand van hebt laat u niet belazeren.

Stiehl-Elektro

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Snoetje, ik ben het niet met U eens.

WillemO heeft een heel goed en uitgebreid antwoord gegeven. Met zijn
advies kunt U alvast nagaan hoeveel groepen U nodig hebt. Maar het zelf
aanleggen vereist wat meer kennis.

Ik ben het met Snoetje eens dat een HANDGE (maar ook DESKUNDIGE!)
DHZ-er het zelf zou kunnen doen (WillemO zegt dat men een erkend
installateur in de arm dient te nemen, maar dat is wel een aanrader,
hoewel niet verplicht) .

Kort samengevat: een aprate groep voor elke zwaarverbruiker - denk ook
aan broodroosters, straalkachels, waterkokers, en de inschakelstroom
van een koelkst,  e.d. - lost een deel van de problemen op, maar
de hoofdzekering stelt toch weer beperkingen aan hoeveel ervan je
tegelijk kunt aanzetten. En een zwaardere hoofdzekering zal wèl tot een
controle door het energiebedrijf van Uw huisinstallatie kunnen leiden -
dat is voor Uw eigen veiligheid! - èn leidt tot een hoger vast-recht
(maandbedrag dat U betaalt onafhankelijk hoeveel kWh U per maand of per
jaar verbruikt) moet betalen.

Dus nogal wat nadelen, die gemakkelijk te voorkomen zijn door even na
te denken wanneer je een "stroomvreter" inschakelt. En: de schakelaar
(bij de bouwmarkten te koop) waarmee de ene (bijv. droger)
stroomvreter tijdelijk wordt uitgeschakel wanneer de andere
(wasmmachine) veel wil gebruiken (opwarmen) is een ideale oplossing. De
kosten van dat ding hebt U al terugverdiend als U daardoor eenmaal het
energiebedrijf (niet) hebt moeten laten voorrijden. Om van het ongemak
van een weekend lang zonder electriciteit zitten maar niet te spreken.

Maar, Snoetje, het gemak waarmee U er over spreekt doet mij vermoeden
dat herlezing van het uitstekende advies van WillemO aan U zeer goed
besteed zou zijn. Want electriciteit is veilig, àls het met verstand
wordt gebruikt. Ongelukken zijn bijna altijd terug te voeren op het
maken van meerdere fouten door ondeskundigen, die niet begrijpen wat
electriciteit eigenlijk is.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor een wasmachine heb je 1 groep nodig voor droger ook 1wel is het belangrijk dat deze gecombineert word met een aardlekschakeler het beste is het om dit door een erkende instalateur te laten maken  i.v.m. verzekering ga je nu ook nog een boiler, elektrisch fornuis plaatsen is ook voor deze apparaten een aparte groep nodig 1 per apperaat u instalateur kan dit het beste berekenen i.v.m. max. wattage per groep

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

indien de wasmachine op een aparte groep zit, meestal de enige die zonder aardlek werkt,, 3x groen is aardlek, en de witte is de  wasmachine groep..

dus wit voor wasmachine, als je die uit zet weet je het zeker..

en de droger op een stopkontakt dat er naast zit, deze is een van de groene groepen,

door ze een voor een in te schakelen en met lampen, zowel de knopjes als de muurdozen , weet je gelijk welke bij welke groep hoort, en dat effe opschrijven, bij een storing of zo weet je dan welke je moet uit doen, en niet het hele huis..

Dus wasmachine op witte, en de droger op groen, en niet dezelfde als bv magnetron of vaatwasser, koffiezetter...

ik heb bovenstaande een keer gelijk ingeschakeld... en kreeg toen geen koffie..

Gozik.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

een wasmachine moet op een aparte (eind)groep al jaren is dit voorschrifttechnich verplicht. dit geld niet voor een vaatwasser, droger, (combi)oven enz. het is wel aan te bevelen daar een groep 3600 watt kan leveren (230! volt x 16 ampere).

zo,n speciaal stopcontact ertussen zetten kan wel alleen werkt dat niet als je een electronische droger hebt. de stroom wordt door zo,n apparaat tijdelijk onderbroken als bv de wasmachine veel stroom gebruikt, de droger wordt dan gereset en start/hervat niet vanzelf

dus als het even kan extra groep aanleggen

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u er geen verstand van heeft begin er dan niet aan. Neem ook geen beunhaas. Betaal wat meer en laat een vakman het doen (ook voor "water"klussen. Als blijkt dat iets verkeerd gedaan is en er gebeuren ongelukken dan kan de verzekering weigeren te betalen/vergoeden.  Succes.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een "kleinigheidje":

in tegenstelling tot wat ik hier veel lees mag een wasmachine NIET via een aardlekschakelaar worden aangesloten!

In de hedendaagse aansluitkasten lopen alle groene groepen over de aardlekschakelaar. De witte groepen (wasmachine en fornuisgroep) lopen NIET over de aardlekschakelaar.
U kunt dit zelf zien door gewoonweg de aardlekschakelaar te testen.

Voor de rest telt inderdaad het aantal (kilo)watt wat per groep tegelijkertijd verbruikt KAN gaan worden. Houd per groep van 16 ampere 3.500 watt aan, dan zit u zeker goed. Kijk eens welke wandcontactdozen er op welke groep zitten aangesloten. Gebruik hiervoor een spanningschroevedraaier en schakel beurtelings de groepen aan en uit. Zo kan u bekijken wat er op welke groep aangesloten kan worden. Tel alle eventuele stroomgebruikers per groep bij elkaar op om te zien of u niet boven de 3.500 watt uitkomt.

Vaak komt het er op neer dat voor het gelijktijdig laten draaien van een wasmachine en een wasdroger voor elk apparaat een eigen groep nodig is. Voor het fornuis in de keuken is vaak al een extra (kracht)stroomaansluiting in de meterkast aanwezig.
Laat een extragroep wel aanleggen door een deskundige en vraag uw electricteitsbedrijf om advies omtrent de hoofdzekering. Vaak kan een installatiebureau u hierbij ook van dienst zijn.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de nogal felle reacties geef ik nogmaalsuitleg wat ik bedoel;

de vraag was: of je een wasmachine en droger op een groep kunt aansluiten.

dus er wordt niet gevraagd hoeveel groepen in een woonhuis aanwezig moeten zijn.

Mijn antwoordt is In een nieuwbouwhuis waar het hier over gaat is altijd voor de wasmachineaansluiting een aparte groep gemaakt met een leiding aparte leiding naar badkamer of waskeuken of elders. Dit is een bouwvoorschrift.

Deze groep is voorzien van een aparte aardlekschakelaar.

Om beide apparaten hierop aan te sluiten zijn er dubbelpolige stopcontacten in de handel die zijn voorzien van een electronische omschakelaar. Beide stopcontacten kunnen niet gelijk spanning afgeven. Een van beide stopcontacten heeft de voorkeur. Dus als op beide stopcontacten stroom wordt gevraagd dan krijgt het eerste stopcontact (b.v. de wasmachine) alleen maar spanning Is deze gereed met zijn wasprogramma dan wordt pas spanning afgegeven op het tweede stopcontact b.v. de droger.

Elke Leek kan hiermede veilig werken, ze zijn in elke goede bouwmarkt te koop.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf op zolder 1 groep waar mijn wasmachine en droger op zitten. Omdat ook ik te maken had met het telkens doorslaan van stoppen heb ik er een speciale stekker tussen gezet waar de droger en wasmachine tegelijk in gestop kunnen worden en deze schakeld de stroom van de droger uit als het wasmachien warm water pakt om gaan te wassen. t.z.t schakelt hij zich ook weer in om zijn programma verder af te maken. hartstikke makkelijk en te verkrijgen bij de betere witgoedzaken. succes er mee.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ snoetje
Effe leren lezen:

er staat:  Hoeveel groepen heb je nodig om de wasmachine en de droogtrommel tegelijk aan te kunnen zetten zonder dat alles eruit springt?

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de NEN1010 (dit is de norm voor elektrotechnische installaties) moet elke gebruiker groter dan 3000W zijn aangeloten op een aparte groep. Je hebt dus 2 groepen nodig voor een de wasautomaat en de droogtrommel. Het maakt niet uit of je ze gelijk gebruikt of niet.  Aangezien de groep voor de wasmachine verplicht is, zul je voor de droogtrommel een groep moeten laten bijmaken.

ps dit is mijn vak.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik alles goed heb gelezen heeft niemand de mogelijkheid geopperd om
de hoofdzekering, met behoud van hetzelfde vastrecht, uit te breiden
van 1-fase 35A naar 3-fase 25A.

Iedere nieuwbouwwoning krijgt standaard 4 aders aangeboden waarvan er maar 1 van de drie fases gebruikt wordt.

U herkent deze mogelijkheid direct als U het geluk heeft en
doorzichtige hoofdzekeringkast te hebben (met twee lege en grote
zekeringhouders dus).

Ver- en ontzegeling van deze kast mag eigenlijk alleen door erkend bedrijf plaatsvinden.

Wijziging elektra dan ook aanmelden bij energiebedrijf.

U krijgt hier natuurlijk een totaal ander beeld van verdeling van groepen en ook meer uitbreidingsmogelijkheden.

De gehele groepenkast dient hiervoor vervangen te worden dus is het niet zomaar een doe het zelf klus.

Maar goed... weer een oplossing voor U

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hier word een boel uitspraken gedaan die niet kloppen

alle groepen  moeten achter een aardlekschakelaar zitten van 30 mA(maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar).

dus OOK de wasmachine!

een nieuwe  installatie moet verdeeld worden over minimaal 2 aardlek schakelaars.

tevens geldt een kookgroep/krachtstroomaansluiting als 1 groep.

vanaf 1-1-2005 is een hoofd schakelaar verplicht voor elke nieuwe installatie of uitbreiding van een bestaande.

voor die tijd was dit slechts verplicht bij meer dan 2 aardlekschakelaars.

een cv ketel hoeft niet op een apartegroep

wasmachine,droger,vaatwasser,close-in boiler, inbouw combimagnetron en kookgroep zijn de groot verbruikers en moeten worden aangesloten op een aparte groep

totaal zit je dan op 6 groepen, voor een gemiddelde woning worden vaak 4 lichtgroepen gebruikt.

totaal kom je dan op 10 groepen, het 1 en ander is afhankelijk van je keuken met de daarin behorende apparatuur.

standdaard word een woning afgezekerd met 3X25 A door het energie bedijf.

de afgaande groepen van de groepenkast worden vervolgens afgezekerd met 16A

wil je 35 A  dan zul je meer vastrecht gaan betalen en komen er extra aansluitkosten overheen dit ivm een verzwaring

ve
door verwijderd - Feb 17, 2006 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel adviezen zijn er gepasseerd.

Vele goede oa vangalagapos,vladja,hellrider,willemo,gerrit,johannstiehl,elektro,jarcey,kamfo,beajansen,blue.

Plusminus;redelijk verhaal maar 4000 wattis te veel.

Snoetje: sowieso mag je geen twee groepen door één leiding trekken. Aparte aardlekschakelaar is niet nodig.

Pleoff: de meeste ongelukken met elektre gebeuren door "handige"DHZ's

Bornb: heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt

Gozik en Blue: jullie verhaal klopte vroeger wel maar is niet meer van toepassing op een nieuwbouwhuis.

Mindstorm: waar staat dit in de NEN 1010?

Het beste advies wat ik je kan geven : Koop een nieuwe energiezuinige droger van AEG of neem kontakt op met een erkende installateur of de installateur die het nieuwbouwhuis voor je bouwt en vraag hun om advies.

Misscien zit er nog ergens een loze leiding in je huis waar je het een en ander op aan kan laten sluiten.

Overigens het antwoord op je vraag is simpel: Twee groepen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 01:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon al 10 jaar in een oud huis. Mijn meterkast had slechts 3 groepen.

Mijn wasmachine én droger zaten op dezelfde groep aangesloten en deden gelijktijdig dienst.

Heb hier nooit problemen mee gehad.

 Eind vorig jaar heeft de woningbouwvereniging een nieuwe
stoppenkast geplaatst en een extra groep speciaal voor de wasmachine
erbij gemaakt.

Mijn conclusie......wasmachine én droger kunnen best op één groep
samenwerken, maar een extra groep geeft toch een prettiger gevoel.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ahum,    geen 220 * 16 maar 230 * 16 = 3680 watt/hr

de huidige net spanning is inmiddels de 220 al onstegen hetgeen betekend dat je dus ook een groter piek vermogen mat halen uit de zekeringen automaat. En vergeet even niet dat de hoofdzekering ( ja die van de leverancier ) waarschijnlijk is beperkt tot 20 Ampere.. maw. de zekeringen automaat in je stoppenkast zal er zeker eerder uitgaan dan de gemeente stop. Je kan iom de dienstverlenende sector ook vragen om een zwaardere hoofdzekering.

De wasmachine zak geen 3000 watt gebruiken, misschien ergens in de ordegrotte van 2200 a 2600 wat, daarom word er bij de bouw van de huizen vaak een gelinkte leiding doorgelegt naar bijv lokale verlichting, op die plek waar bijvoorbeeld ook de machine staat

 In principe geldt dat er voor de droogtrommel , de wasmachine de magnetron in combinatie met de diepvriezer en de koelkast er dus 3 groepen zijn. de rest van het huis wordt standaard verdeeld over 2 a 3 groepen. ( ps. Natte groepen zijn meetsal gemarkeerd dmv een afwijkende kleur van de zekering automaat....)

Anders naar de installateur en de boel onder NEN 1010 aan laten leggen..... ( veiligheid eerst ! )

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelf heb voor de was & droger 1 groep van 16 ampere, ik heb wel een wasmachine en droger van de a klasse. Dus wassen gaat met 1400watt. Als de grote was gedaan is,  komt er een klein wasje, en dat gaat samen,,  makelijk. Groeten Ben Heisterkamp

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe weet ik hoeveel ampere de hoofdstop (ook wel gemeentestop genoemd) heeft? Soms hoor ik termen als piekbelasting; kan ik hoofdstop constant op max belasten? Gr Elke

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

elke11 schreef op donderdag 3 mrt 2011, 11:34: Hoe weet ik hoeveel ampere de hoofdstop (ook wel gemeentestop genoemd) heeft? Soms hoor ik termen als piekbelasting; kan ik hoofdstop constant op max belasten? Gr Elke

Ik den kdat na 5 jaar het intussen niet meer nodig is om dit topic te beantwoorden.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al 15 jaar wasmachine en wasdroger op een groep aangesloten. Wasdroger wordt niet veel gebruikt maar soms staan ze toch samen aan. In 15 jaar tijd nooit een probleem gehad. Groep is gezekerd met ouderwetse smeltzekeringen.

Vorig jaar bij mijn zoon ook wasmachine en droger op een groep aangesloten. Groep is gezekerd met een 16A automaat. Ook dit levert geen probleem op.

Op grond van het maximaal opgenomen vermogen zouden in beide gevallen twee groepen gebruikt moeten worden

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste valerius,

waarom zou dat niet meer nodig zijn? Anders zou ik er toch niet om vragen?
Maar misschien dat iemand anders mij antwoord wil geven. Ik woon in een tussenwoning uit 1908 in Rotterdam.
Gr Elke

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

;-) Elke, ik ben ook door jou op het verkeerde been gezet. De oorspronkelijke vraag is van 2006.

Jij hebt een totaal nieuwe vraag en die kan je beter niet achter aan een bestaande vraag plakken. Je moet gewoon een nieuwe vraag op het forum stellen

ve
door verwijderd - Mar 3, 2011 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er worden momenteel veel ( heel ) oude items weer opnieuw opgerakeld door
zo te zien nieuwe gebruikers van deze site. Zowel bij vraag & antwoord als ook bij
discussies.
Mijn aanbeveling naar deze nieuwe gebruikers is dan ook : kijk eerst eens even naar de datum van een bepaald item ipv dit item meteen weer te gaan beantwoorden. Wat hebben we er aan om items van , in dit geval 5 jaar oud , weer opnieuw te openen. Helemaal niets. Wil je graag iets weten, of een discussie opstarten, doe dit dan als nieuw item.

Dank U wel.

Groeten.