ei
door eiberhofje Jul 18, 2015 om 14:37
Geldzaken & recht

Hoeveel mag ik interen vermogen,wel enig inkomen

Beste Allemaal.

Ik had tot oktober 2014 twee banen. Ik ging toen in een goedkoper koophuis wonen. Dus heb ik 1 baan opgezegd.
Van het overgebleven salaris in de thuiszorg kon ik wel rondkomen. Dit was 923 euro per 4weken.

In april van dit jaar kreeg ik echter een loondump van maximaal 30% voor mijn kiezen, omdat zij in financiële moeilijkheden zitten. Nou ja 4300 zijn ook getroffen en ik als vakbondslid heb al bezwaar gemaakt, loonvorderingen geëist en we moeten naar de rechter.

Mijn inkomen zal straks schommelen tussen 723 en 840 euro. En daarvan kan ik net niet rondkomen. Ik moet dus een aanvullende uitkering tot 914 euro (norm alleenstaand met eigen huishouding)
Mijn woning heeft trouwens WOZ waarde van 94000 en er rust een hypotheek van 64000 op.

Ik heb echter 8123 euro aan eigen vermogen. Dus ik moet interen tot de toegestane vermogen van 5895 euro.
Nu heb ik de site van Judex gelezen en ik mag dus 1,5 keer de bijstandsnorm interen.

Mag je dan zelf weten waaraan ik dat besteed? Mijn wasmachine is wel oud maar hij doet het nog, Mag ik dan 1 nieuwe kopen zolang ik binnen de 1,5 norm blijf??

Want ik begreep dat als men boven de 1,5 norm inteert en daarboven op een nieuwe wasmachine koopt, dat je dan pas moet bewijzen dat hij stuk is?

Met vriendelijke groet eiberhofje

2551 32 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2015 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eiberhofje,

Voor wat info over het eigen vermogen: klik hier.

En lees hier over de Wet-werk-en-bijstand.

Met vr.gr.

ei
door eiberhofje - Jul 18, 2015 om 15:09
32 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 14:52]Hallo eiberhofje,

Voor wat info over het eigen vermogen: klik hier.

En lees hier over de Wet-werk-en-bijstand.

Met vr.gr.

ei
door eiberhofje - Jul 18, 2015 om 15:10
32 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 18 jul 2015, 14:52]Hallo eiberhofje,

Voor wat info over het eigen vermogen: klik hier.

En lees hier over de Wet-werk-en-bijstand.

Met vr.gr.

Dank je Edrick3

Maar weet iemand hoe het nou precies zit met interen?

getty
door getty - Jul 18, 2015 om 15:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

het interen in uw situatie zal dus heel langzaam gaan omdat u slecht een klein beetje uitkering nodig heeft. Als u aan kan tonen dat bepaalde goederen aan vervanging toe waren, dan zou de gemeente daar mbt het interen, rekening mee kunnen houden. Maar de beslissing of het verantwoord is ligt dus bij hen. Een wasmachine zou bv verantwoord zijn, maar een extra groot lcd tv niet.

getty
door getty - Jul 18, 2015 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een paar uur extra werk zou al het gedoe voorkomen. Ook zit er overwaarde in uw huis, ook daar zal de gemeente moeilijk over gaan doen.

ge
door gerboe - Jul 18, 2015 om 15:37
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang u de norm van 1,5 keer de bijstand niet overschrijdt hoeft u geen verantwoording voor uw uitgaven af te leggen.
Maar ik sluit me bij @getty aan. Probeer als het even kan geen beroep op de bijstand te doen.Neem er een baantje bij. Het scheelt u enorm veel gedoe rond uw uitkering! Verplichtingen, verantwoording afleggen enzovoort.

ei
door eiberhofje - Jul 18, 2015 om 15:39
32 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=getty schreef op zaterdag 18 jul 2015, 15:28]Een paar uur extra werk zou al het gedoe voorkomen. Ook zit er overwaarde in uw huis, ook daar zal de gemeente moeilijk over gaan doen.

Ik heb over eigen woning al een en ander opgezocht.48000 wordt vrijgelaten. Staat op website van mijn gemeente

ei
door eiberhofje - Jul 18, 2015 om 15:42
32 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerboe schreef op zaterdag 18 jul 2015, 15:37]Zolang u de norm van 1,5 keer de bijstand niet overschrijdt hoeft u geen verantwoording voor uw uitgaven af te leggen.
Maar ik sluit me bij @getty aan. Probeer als het even kan geen beroep op de bijstand te doen.Neem er een baantje bij. Het scheelt u enorm veel gedoe rond uw uitkering! Verplichtingen, verantwoording afleggen enzovoort.

Sinds bekendmaking dat ik loondump krijg, heb ik al 20 keer gesolliciteerd! Allemaal schoonmaakbaantjes en voor alles een afwijzing.

ei
door eiberhofje - Jul 18, 2015 om 15:50
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou ja de antwoorden zijn helder alvast bedankt voor jullie antwoorden!

h.
door h.terpstra - Jul 19, 2015 om 00:21
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste eiberhofje.

Schaf een paar zwarte sokken aan. Neem per week 500 euro op. Vraag "vrienden en bekenden om restaurant bonnen." Ik weet niet meer waar ik met die gastjes heb gegeten.
8000 euro, waar gaat dit over./

Sterkte en inzicht. Wis zo snel mogelijk deze info. !!!
Groet, H.

door 1953 - Jul 19, 2015 om 00:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw koophuis wordt beschouwd als passief vermogen.

U krijgt dan te maken met de Participatiewet, u koophuis wordt dan meegewogen, en mocht u uw huis verkopen dan dient u de bijstand terug te betalen tot het vrije vermogen (alleenstaand).

costnix
door costnix - Jul 19, 2015 om 10:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@ h.terpstra

Waar slaat dit op?

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overwaarde in uw woning valt ruim beneden de vrijstelling, dus daar hebt u helemaal geen "last" van bij het aanvragen van aanvullende bijstand.

U hebt het over "straks" maar u weet nog helemaal niet hoe die rechtszaak zal uitpakken. Ik begrijp dat u nog geen aanvullende bijstand hebt aangevraagd, hebt u dus een nieuwe wasmachine nodig, koop die dan nu.

Die berekening van interen gaat pas in nadat u die aanvulling hebt aangevraagd en dat dat toegewezen is.

ei
door eiberhofje - Jul 19, 2015 om 11:11
32 Antwoorden / 4 Vragen

.

U hebt het over "straks" maar u weet nog helemaal niet hoe die rechtszaak zal uitpakken. Ik begrijp dat u nog geen aanvullende bijstand hebt aangevraagd, hebt u dus een nieuwe wasmachine nodig, koop die dan nu.

Die berekening van interen gaat pas in nadat u die aanvulling hebt aangevraagd en dat dat toegewezen is.

De organisatie vult mij nog even aan om te wennen aan lage salaris en ik had nog compensatie uren staan zodoende kom ik nog even aan mijn oude salaris.
Maar in oktober krijg ik voor het eerst mijn verlaagde salaris en dus mag ik dan pas interen, want ik weet dat als het mij niet lukt om een tweede baan te zoeken ik nog van de aanvullende bijstand moet leven .Dus ik moet verantwoordelijkheidsgevoel tonen.

Dus wel in oktober aanvullende bijstand aanvragen en dan op papier laten zetten door de gemeente dat ik x maand moet interen ?

ge
door gerboe - Jul 19, 2015 om 11:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft niets met verantwoordelijkheidsgevoel te maken toch? Ik denk dat uw gevoel van eigenwaarde beter intact blijft als u uit de bijstand blijft! Echt, probeer een bijbaan te vinden.
Stel u verdient vanaf oktober de 840 euro waar u over schrijft. Dan rest er nog 74 euro om bij te verdienen. Zijn er geen particuliere huizen te vinden waar u kunt schoonmaken? Moet toch te vinden zijn toch?

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard moet u verantwoordelijkheidsgevoel tonen, dus nu niet een cruise boeken van € 2.000, maar een nieuwe wasmachine is verantwoordelijk genoeg, behalve als u die weggeeft natuurlijk. ;-))

Als u zeker weet dat u eind oktober een lager salaris gaat krijgen zou ik zeker al uiterlijk september beginnen met die aanvraag voor aanvulling, want daar gaat de nodige tijd overheen.

Bewaar ook nu alvast bewijzen van sollicitaties, die moet u kunnen aantonen.

Als u nu nodige zaken koopt, pin dan en bewaar uiteraard de bon, zodat men niet denkt dat u zomaar geld opgenomen hebt om dat onzichtbaar te maken.

En de gemeente stelt dan vast hoelang en hoeveel u moet interen.

Als u wellicht lasten maandelijks betaalt zoals bijvoorbeeld WOZ en zo, betaal die rekeningen dan nu helemaal.

ei
door eiberhofje - Jul 19, 2015 om 11:44
32 Antwoorden / 4 Vragen

@gerboe. Ik heb een contract van 22 uur .Mijn werktijden zijn niet meer vast. Dat komt omdat iedereen in uren achteruit zijn gegaan of zelfs geen hulp meer krijgen. Ik kom dan niet meer aan mijn uren per maand en moet soms meer uren per week werken om van de vorige week in te halen.

Ik heb geen vastigheid meer qua begin werktijd einde werktijd en ook mijn werkdagen liggen niet meer vast.

Voor particulieren is dat niet handig en ik ga NIET zwart werken.

En ja ik heb ook op weekendbanen gesolliciteerd en nul op rekest

ei
door eiberhofje - Jul 19, 2015 om 12:01
32 Antwoorden / 4 Vragen

@tiger1
Nee ik ga in september geen aanvraag doen. Omdat mijn saldo van de spaarrekening nog boven 8000 euro is, de aanvraag wordt dan toch afgewezen, vergeefse moeite.

Omdat nu mijn inkomen nog 10 euro boven de bijstand is ga ik pas in oktober officieel interen, dat lijkt mij het beste.

En ja ik hoop dat we intussen naar de rechter zijn geweest. Maar een andere thuiszorgorganisatie heeft al een kort geding achter de rug en zij mochten ook niet korten. De werknemers kregen gelijk ,alleen de thuiszorgorganisatie is in hoger beroep gegaan. En zo zal het ons ook vergaan ,gaat nog maanden overheen

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zwart werken mag natuurlijk nooit aanbevolen worden, maar ik zou het in uw situatie wel weten.;-))

Afgezien daarvan is zwart werken pas zwart als u de inkomsten niet zou opgeven aan de belasting en als u zoveel scrupules hebt, dan geeft u die inkomsten uit overige arbeid toch gewoon aan?

Het lijkt me dat u daarmee per uur ook meer verdient dan bij die thuiszorg organisatie.

ge
door gerboe - Jul 19, 2015 om 22:39
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt alsof u zich er nu al mee verzoend hebt dat die uitkering onvermijdelijk is. En dat u in dit zeer vroege stadium de focus hebt op regels en wetten.
Dat is jammer. Ik zou me er niet nu al bij neer leggen maar het heft in handen proberen te krijgen. Wat u bijvoorbeeld zou kunnen doen is in gesprek gaan met uw werkgever. Vraag naar de mogelijkheden naar uitbreiding van uw baan. Als die mogelijkheden er niet zijn vraag dan om werktijden die u de mogelijkheid bieden om uw salaris aan te vullen met ander werk.
Leg uw situatie uit. Een werkgever kan u toch echt niet 40 uur startklaar hebben zitten terwijl u een contract hebt voor maar 22 uur. Dan is minimaal één vast dagdeel voor uzelf opeisen toch niet meer dan redelijk.

En zoek en vind dat particuliere huis waar u gaat schoonmaken waardoor u uit die uitkering blijft.

Steek dáár nu zo veel mogelijk positieve energie in.

Geloof me, uw leven wordt er een heel stuk prettiger op.

Hier laat ik het verder bij. Succes en sterkte met alle verwikkelingen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2015 om 22:52
16848 Antwoorden / 202 Vragen

gerboe@ en sommige anderen: alsof het vinden van een bijbaan zo gemakkelijk is! Vraagsteller doet pogingen genoeg en bovendien kan zoeken naar ander werk het juridische proces tegenwerken.

ge
door gerboe - Jul 20, 2015 om 08:56
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @gerritaltena, mijn punt was dat de vraagsteller 40 uur paraat wil/moet zijn en zich zo beperkt in de mogelijkheden om een bijbaan te vinden. Daar moet ze vanaf. Of dat bijbaantje dan gevonden zal worden moet nog blijken. Eerst proberen.

Het tegenwerken van een 'juridisch proces' snap ik niet. In oktober krijgt de vraagsteller een lager salaris voor hetzelfde werk. In de tussentijd staat de wereld en haar leven niet stil en is er geen enkel beletsel om een inkomen te verwerven boven bijstandsniveau.

ei
door eiberhofje - Jul 26, 2015 om 13:08
32 Antwoorden / 4 Vragen

Tja ik die mijn best hoor. Maar ja wat ook telt, ik zit ook niet zo best in mijn vel, puur vanwege de hele kwestie dat ze zomaar, met een lullig briefje je loon verlagen, zonder overleg of wat dan ook.
Hoop dat vlot de rechtszaak begint

zoekster
door zoekster - Jul 26, 2015 om 13:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=eiberhofje schreef op zondag 26 jul 2015, 13:08]Tja ik die mijn best hoor. Maar ja wat ook telt, ik zit ook niet zo best in mijn vel, puur vanwege de hele kwestie dat ze zomaar, met een lullig briefje je loon verlagen, zonder overleg of wat dan ook.
Hoop dat vlot de rechtszaak begint
Ik vraag me af of die 'loondump' zomaar kan. V&D is het in ieder geval niet gelukt om dat af te dwingen en die verkeerde ook in zwaar weer, dus misschien valt het voor u ook mee.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2015 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk gaat dat zomaar niet.

Daar zijn ook al processen over gevoerd en uiteraard door de bond gewonnen.

Lees bijvoorbeeld hier.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2095171/Loon-thuiszorgmedewerksters-Verian-mag-niet-omlaag-FNV-wint-kort-geding

ei
door eiberhofje - Jul 26, 2015 om 14:53
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik ben er van op de hoogte, maar deze thuiszorgorganisatie is in hoger beroep gegaan. Ondertussen hebben deze medewerkers nog steeds hun verlaagde loon.
Ik hoor zelf bij de grootste thuiszorg aanbieder van Nederland, dus niet bij Verian

ei
door eiberhofje - Jul 27, 2015 om 14:25
32 Antwoorden / 4 Vragen

@tiger 1,

Ik heb nog eens gemaild met de gemeente, aangezien zij geen informatie geven wat betreft interen van vermogen en ik de informatie van andere gemeentes vandaan heb. En aangezien elke gemeente een ander beleid hanteert was ik benieuwd naar hun beleid.

Ik mag mijzelf alleen aanvullen tot mijn oude salaris omdat ik gewend ben van 923 euro te leven ,dus 1,5 keer de bijstandsnorm is te ruim voor mij

Al zou ik een weekje op vakantie gaan en het valt binnen de 1,5 keer de norm, dan mag dat niet dat is een onverantwoorde uitgave.

Ik mag alleen geld besteden aan levens onderhoud en eventuele kapotte apparaten mogen vervangen worden, mits ik bewijs heb van dat ze stuk zijn.

Gelukkig moet ik een nieuwe bril en heb ik in augustus na 5 jaar recht op nieuwe hoorapparaten, want 1 bedieningspaneel is stuk

Nou ja ik had eerder contact met mijn gemeente moeten opnemen, dat scheelde alweer een topic. Maar ik vond de drempel zo hoog.

Iedereen bedank voor het meedenken!

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De regels voor interen zijn in elke gemeente gelijk.

Maar met die nieuwe bril en gehoorapparaten bent u zo doir uw vermogen heen. Noem dat maar geluk;-))

ei
door eiberhofje - Aug 3, 2015 om 10:55
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had contact met gemeente om te vragen wat nou maximaal een bril en hoorapparaat mag kosten.

Maar ik was benieuwd of ik het hoortoestel per reparatie moest aanbieden en zo als het niet hoeft, welk hoortoestel mag ik kopen? De duurdere in categorie vijf, voor werkende personen met ernstig slechthorendheid of een categorie drie die wat goedkoper is.

Over de telefoon vonden ze mijn vraag wat ingewikkeld. Ik had ook meerdere vragen wat betreft bankspaarhypotheek ets etc.

Ik zei dat ik best langs wil komen, maar dat kon alleen maar als ik een bijstandsaanvraag deed.
Ik heb nog geprotesteerd dat ik daar nog geen recht op had. Maar dat maakte niet uit, dat hoorde ik dan wel in een persoonlijk gesprek

Nu moet ik wel de bewijzen meenemen en kopiëren dus dat kost veel moeite dan weer. BAH gemeentes!

ei
door eiberhofje - Aug 3, 2015 om 10:58
32 Antwoorden / 4 Vragen

En oh ja kreeg toch vrijdag een brief in de bus van de thuiszorgorganisatie. We gaan reorganiseren. Controleer uw dienstverband en stuur brief terug.
Nou lekker dan straks na loonsverlaging misschien ontslag!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2015 om 13:36
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=eiberhofje schreef op maandag 3 aug 2015, 10:58]En oh ja kreeg toch vrijdag een brief in de bus van de thuiszorgorganisatie. We gaan reorganiseren. Controleer uw dienstverband en stuur brief terug.
Nou lekker dan straks na loonsverlaging misschien ontslag!

Zeer merkwaardig! kent de werkgever het dienstverband (status) dan niet zelf? Bent u lid van een vakbond of heeft u rechtsbijstand, schakel die dan in. Zo niet: juridisch loket benaderen.

ei
door eiberhofje - Aug 3, 2015 om 13:41
32 Antwoorden / 4 Vragen

Vond ik ook al raar, maar mijn dienstverband klopte wel, maar dat komt omdat ze heel veel organisaties hebben overgenomen en is dit misschien ter controle.

Maar wat ik wel raar vond en dat was ik vergeten op te schrijven: Bent u alfahulp geweest?
Schrijf de cliënten op die u meenam naar onze organisatie. Bewijzen: eventuele betaal specificaties.

Zouden ze weer terug gaan naar alfa constructies? (niet in loondienst werkgever)