pi
door piethenk Apr 5, 2015 om 10:11
Geldzaken & recht

Incassokosten credit card

Een kennis van mij was te laat met het afbetalen van haar credit card. Ze had geen gespreid betalen faciliteit. Het credit card bedrijf bracht haar incassokosten in rekening van enkele honderden euro. Nou heb ik begrepen dat een credit card geen incassokosten mag rekenen, maar alleen maar rente. Het gaat om de wetgeving die flitskredieten aan banden legde.

- weet iemand daar meer van?
- zijn er andere mensen die dit ook overkomen is?

2688 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw kennis zal dat zo kunnen lezen in de voorwaarden van die creditcard. En incassokosten zijn ern percentage van het openstaande bedrag. Dus als dat bedrag hoog is, zijn de incassokosten dat ook.

getty
door getty - Apr 5, 2015 om 10:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Natuurlijk gelden hier gewoon incassokosten als de klant niet binnen de gestelde termijnen betaalt.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 10:36
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 apr 2015, 10:32]Uw kennis zal dat zo kunnen lezen in de voorwaarden van die creditcard. En incassokosten zijn ern percentage van het openstaande bedrag. Dus als dat bedrag hoog is, zijn de incassokosten dat ook.

Dank voor uw reactie. De voorwaarden zijn duidelijk. Ik vroeg me alleen af of de voorwaarden rechtsgeldig vanwege de dwingende wetgeving tegen flitskredieten

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw kennis heeft geen flitskrediet, maar gewoon een schuld die niet op tijd is voldaan.

De Amro bijvoorbeeld rekent een boete en na verloop van tijd incassokosten. Helemaal terecht.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 10:40
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=getty schreef op zondag 5 apr 2015, 10:34]Natuurlijk gelden hier gewoon incassokosten als de klant niet binnen de gestelde termijnen betaalt.

Dat is hetgeen ik wil vragen: zijn de incassokosten van toepassing? Voor consumptief kredieten mag de bank GEEN incassokosten in rekening brengen. Mag de credit card maatschappij dat wel? Een credit card is een lening. De lening mdie aan het eind van de maand afbetaald moet worden, maar het blijft een lening

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 10:47
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 apr 2015, 10:40]Uw kennis heeft geen flitskrediet, maar gewoon een schuld die niet op tijd is voldaan.

De Amro bijvoorbeeld rekent een boete en na verloop van tijd incassokosten. Helemaal terecht.

De regelgeving is niet specifiek gericht op flitskredieten, maar van toepassing op alle consumptief kredieten. Mijn vraag is op de regelgeving van toepassing is op credit cards zonder gespreid betalen. De regelgeving is in ieder geval wel van toepassing op credit cards MET gespreid betalen

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die kennis komt zijn verplichtingen niet na en u verwacht dat dat die maatschappij zomaar krediet gaat verlenen?

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 13:02
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 apr 2015, 12:42]Dus die kennis komt zijn verplichtingen niet na en u verwacht dat dat die maatschappij zomaar krediet gaat verlenen?

Ik verwacht niet van de maatschappij dat die een krediet verstrekt. Mijn vraag is of de regels voor kredieten van toepassing zijn op credit cards zonder gespreid betalen.

Voor de goede orde. Ik zeg niet dat de credit card maatschappij onredelijk handelde. Ik stel de vraag of de maatschappij in lijn met de wetgeving heeft gehandeld. Daarbij bedoel met name op artikel 34 Wet op het consumentenkrediet (Wck) Due bepaalt dat de kredietgever geen andere vergoedingen mag bedingen dan rentevergoedingen en rentevergoedingen zijn gemaximeerd op 15% per jaar. De kredietgever mag, in tegenstelling tot de meeste andere schuldeisers, dus geen incassokosten in rekening brengen.

gompy2
door gompy2 - Apr 5, 2015 om 13:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 13:02]Daarbij bedoel met name op artikel 34 Wet op het consumentenkrediet (Wck) Due bepaalt dat de kredietgever geen andere vergoedingen mag bedingen dan rentevergoedingen en rentevergoedingen zijn gemaximeerd op 15% per jaar. De kredietgever mag, in tegenstelling tot de meeste andere schuldeisers, dus geen incassokosten in rekening brengen.
Je leest denk ik niet goed.

Hoofdstuk IV. De krediettransactie
Afdeling 3. Kredietvergoeding en betalingen.

Artikel 34
Het is de kredietgever en de leverancier verboden enige andere vorm van kredietvergoeding te bedingen, in rekening te brengen of te aanvaarden dan:

a. een vergoeding welke verschuldigd is bij afwikkeling overeenkomstig de betalingsregeling van de transactie;
b. een vergoeding die verschuldigd wordt ingeval de kredietnemer, na ingebrekestelling, nalatig blijft in zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie;
c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost.

Onder b staat dus aangegeven dat indien bij een aangeven ingebrekestelling, de kredietnemer nalatig blijft met zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie, er wel degelijk extra kosten berekend mogen worden.

Bron, klik-> Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 13:58
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 5 apr 2015, 13:49]
Je leest denk ik niet goed

Onder b staat dus aangegeven dat indien bij een aangeven ingebrekestelling, de kredietnemer nalatig blijft met zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie, er wel degelijk extra kosten berekend mogen worden.

Bron, klik-> Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet

Sorry voor de onduidelijkheid, ik had het beter moet toelichten. in artikel 35 Wck is bepaald bij algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld kan worden voor de onder a t/m c genoemde vergoedingen. Deze nadere regels in het Besluit kredietvergoeding en gemaximeerd op (grofweg) 15% per jaar. Dat geldt ook voor de extra kosten na ingebrekestelling.

gompy2
door gompy2 - Apr 5, 2015 om 14:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 13:58]
Sorry voor de onduidelijkheid, ik had het beter moet toelichten. in artikel 35 Wck is bepaald bij algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld kan worden voor de onder a t/m c genoemde vergoedingen. Deze nadere regels in het Besluit kredietvergoeding en gemaximeerd op (grofweg) 15% per jaar. Dat geldt ook voor de extra kosten na ingebrekestelling.
Je sleept er nu van alles bij.

De persoon die het betreft is in gebreke gebleven in de verplichting tot betaling die er aangegaan is met de credit-card maatschappij, en die mag dus daarover kosten berekenen.

Beter kan Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet het je niet vertellen.

Maar ik stop er mee, en wens je succes met je strijd.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 14:21
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 5 apr 2015, 14:14]
Beter kan Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet het je niet vertellen.

Maar ik stop er mee, en wens je succes met je strijd.

Artikel 34 t/m 36 Wck vormen een geheel en kunnen niet los van elkaar gelezen worden.

Bedank voor je tijd. Misschien is er iemand anders hier het licht over kan schijnen?

gompy2
door gompy2 - Apr 5, 2015 om 14:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 14:21]
Artikel 34 t/m 36 Wck vormen een geheel en kunnen niet los van elkaar gelezen worden.
Misschien is er iemand anders hier het licht over kan schijnen?
Voorruit, nog eentje dan...
Voor de deskundigen en volhouders...;-)

Klik-> Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet

Klik-> Artikel 35 Wet op het consumentenkrediet

Klik-> Artikel 36 Wet op het consumentenkrediet

Artikel 35 verwijst o.a name naar sub c van artikel 34, en daar is in deze geen sprake van:

c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost.

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 13:58]
Sorry voor de onduidelijkheid, ik had het beter moet toelichten. in artikel 35 Wck is bepaald bij algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld kan worden voor de onder a t/m c genoemde vergoedingen. Deze nadere regels in het Besluit kredietvergoeding en gemaximeerd op (grofweg) 15% per jaar. Dat geldt ook voor de extra kosten na ingebrekestelling.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2015 om 14:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk ook eens klik hier of klik hier.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 15:05
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 5 apr 2015, 14:38][quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 14:21]
Artikel 34 t/m 36 Wck vormen een geheel en kunnen niet los van elkaar gelezen worden.
Misschien is er iemand anders hier het licht over kan schijnen?
Voorruit, nog eentje dan...
Voor de deskundigen en volhouders...;-)

Klik-> Artikel 34 Wet op het consumentenkrediet

Klik-> Artikel 35 Wet op het consumentenkrediet

Klik-> Artikel 36 Wet op het consumentenkrediet

Artikel 35 verwijst o.a name naar sub c van artikel 34, en daar is in deze geen sprake van:

c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost.

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 13:58]
Sorry voor de onduidelijkheid, ik had het beter moet toelichten. in artikel 35 Wck is bepaald bij algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld kan worden voor de onder a t/m c genoemde vergoedingen. Deze nadere regels in het Besluit kredietvergoeding en gemaximeerd op (grofweg) 15% per jaar. Dat geldt ook voor de extra kosten na ingebrekestelling.

[quote]Artikel 35
1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordt, ten einde het aanvaarden door kredietgevers van te grote risico’s tegen te gaan, de ten hoogste toegelaten kredietvergoeding vastgesteld en worden regels gegeven betreffende de tijdstippen waarop de kredietvergoeding in rekening wordt gebracht.
2. De ten hoogste toegelaten kredietvergoeding wordt uitgedrukt in een geldsom, een percentage of in enige andere vorm. Deze kan verschillen naar gelang van de hoogte van de kredietsom, de looptijd van de transactie, mede in verband met de termijnen van aflossing, de vorm van de kredietvergoeding bedoeld in artikel 34, en het al dan niet variabel zijn van de kredietvergoeding.
3. Bij de maatregel, bedoeld in het eerste lid, wordt bepaald dat ter zake van krediettransacties, waarbij de kredietvergoeding variabel is, geen vergoeding als bedoeld in artikel 34, onder c, is toegelaten.

Dit is het volledige citaat. Zoals ik het begrepen heb:

- artikel 34 bepaalt welke vergoedingen zijn toegestaan

- artikel 35 icm Het Besluit krediet als uitwerking van artikel 35 lid 1 bepaalt dat de maximale vergoeding pakweg 15% per jaar is

- artikel 36 bepaalt dat geen hogere vergoeding is toegestaan dan bepaalt in artikel 35

De vraag is of deze artikelen van toepassing is op de credit card zonder gespreid betalen. Voor andere vormen van consumptief krediet zoals credit card met gespreid betalen brengen banken GEEN incassokosten in rekening, want dat mogen ze niet

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kredietvergoeding van de creditcard maatschappij is ook niet hoger dan mag. Ze brengen incassokosten in rekening omdat uw kennis zich niet aan de afspraak houdt.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 16:51
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 5 apr 2015, 16:27]De kredietvergoeding van de creditcard maatschappij is ook niet hoger dan mag. Ze brengen incassokosten in rekening omdat uw kennis zich niet aan de afspraak houdt.

Onder Wck zijn alle vergoedingen voor het kredit, dus ook incassokosten, kredietvergoedingen en gemaximeerd op 15% per jaar. De incassokosten komen voort uit het feit dat het krediet niet tijdig is terugbetaald. De vraag is dus: is Wck van toepassing op de credit card?

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bel Consuwijzer.

Maar het lijkt me sterk dat er geen incassokosten zouden mogen worden berekend als die op de juiste wijze zijn aangekondigd.

pi
door pieterwolters - Apr 5, 2015 om 17:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=piethenk schreef op zondag 5 apr 2015, 16:51][quote=tijger1 schreef op zondag 5 apr 2015, 16:27]De kredietvergoeding van de creditcard maatschappij is ook niet hoger dan mag. Ze brengen incassokosten in rekening omdat uw kennis zich niet aan de afspraak houdt.

Onder Wck zijn alle vergoedingen voor het kredit, dus ook incassokosten, kredietvergoedingen en gemaximeerd op 15% per jaar. De incassokosten komen voort uit het feit dat het krediet niet tijdig is terugbetaald. De vraag is dus: is Wck van toepassing op de credit card?

Het niet betalen van het minimale maandelijks bedrag (een percentage van de uitstaande schuld) is geen onderdeel van de kredietvoorziening van de credit card maar een achterstallige betaling. De mogelijkheid om een klein deel van de uitstaande schuld maandelijks te betalen is onderdeel van de kredietvoorziening.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Maar de kennis had die mogelijkheid tot gespreide betaling niet afgesproken.

pi
door piethenk - Apr 5, 2015 om 17:47
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 5 apr 2015, 17:35]
Het niet betalen van het minimale maandelijks bedrag (een percentage van de uitstaande schuld) is geen onderdeel van de kredietvoorziening van de credit card maar een achterstallige betaling.

Klopt, en in deze situatie mogen credit card maatschappijen geen incassokosten in rekening brengen bij schterstallige betaling, maar alleen vertragingsrente die gemaximeerd is op 15%.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat blijft u stellen, maar bekijk de site van bv Amro maar over creditcards.