da
door dave29 Apr 22, 2014 om 18:54
Computers & telefonie

Is e-mail versturen onder "cc"ipv "bcc" privacyschending ?

Ik wil niet dat mijn e-mail adres door anderen kan worden doorgestuurd via de "cc"(carbon copy) methode .
Alle ontvangers kunnen daarbij ook alle e-mail adressen van elkaar zien .
Ik verzoek mijn kennissen dan ook om dit via de "bcc" (blind carbon copy) te versturen maar dat doen ze dus niet .
Mag dit zomaar ivm de privacy ?
Kan ik mijn e-mail adres onzichtbaar maken en alleen mijn naam meesturen ?

13066 25 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 22, 2014 om 18:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt het beste een extra Gmail of Hotmail account aanmaken, en uw eigen mailadres niet meer gebruiken. Nee het is niet verboden om onder CC een aantal namen te noteren, of dat handig is laat ik over aan de verzender.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2014 om 20:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heeft het zin om aan die kennissen (nog eens) uit te leggen hoe ze bcc moeten gebruiken en wat het verschil tussen bcc en cc is. Vaak komt voor dat men dat niet weet. Ook misschien er duidelijk bij uitleggen waarom je je mailadres niet zomaar bij iedereen bekend wilt hebben.
Met gmail zou je je eigen adres "onzichtbaar" kunnen maken, klik hier.

pi
door pieterwolters - Apr 22, 2014 om 21:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dave29 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 18:54]
Ik verzoek mijn kennissen dan ook om dit via de "bcc" (blind carbon copy) te versturen maar dat doen ze dus niet .
Mag dit zomaar ivm de privacy ?

Ja dat mag. Je bent immers ook "naar buiten getreden" met je email adres. En hoe zou dit je privacy beïnvloeden?

[quote=dave29 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 18:54]
Kan ik mijn e-mail adres onzichtbaar maken en alleen mijn naam meesturen ?
Nee, dit is vastgelegd in de emailprotocollen.

pi
door pieterwolters - Apr 22, 2014 om 21:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 18:59]U kunt het beste een extra Gmail of Hotmail account aanmaken, en uw eigen mailadres niet meer gebruiken./quote]

Wat schiet je daar mee op? Als je alleen een gmail of hotmail adres gebruik is dat je eigen email adres geworden.

be
door bettyg - Apr 23, 2014 om 11:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoor ik doe het altijd zo en geef het ook door aan mijn vrienden

zu
door zuene - Apr 23, 2014 om 11:43
12 Antwoorden / 0 Vragen

Aan Pieter Wolters.
Waar kan ik die e-mailprotocollen vinden en waar staat dat geschreven?.

ja
door jan24 - Apr 23, 2014 om 11:45
109 Antwoorden / 4 Vragen

Toen ik de vraag las dacht ik: wat is het probleem?
Maar nadat ik ook de toelichting had gelezen kan ik begrip opbrengen voor de vraag.

Inderdaad kan je emailadres, als het om een posting gaat die voor meerdere mensen bestemd is, ook bekend worden bij mensen, waar je niet op zit te wachten, om wat voor reden dan ook.
Het is dan op voorhand slim om als verstuurder de BCC te gebruiken, als het om een mail gaat van algemene strekking. Een uitnodiging binnen een vrienden- of kennissenkring wil ik daar niet onder rekenen.
Een extra emailadres aanmaken is een optie, eentje in de trant, dat derden niet weten wie daar achter zit. Net als gebruikersnamen.
Ben benieuwd of er iemand met een idee komt.

pr
door probleemklaar - Apr 23, 2014 om 11:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alles onder BCC versturen en je bent overal af.
Met doorsturen van berichten zou ik ook heel graag willen dat men alle adressen zou verwijderen.
Ik vind het heel irritant als men dat niet doet.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 23, 2014 om 12:03
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zuene schreef op woensdag 23 apr 2014, 11:43]Aan Pieter Wolters.
Waar kan ik die e-mailprotocollen vinden en waar staat dat geschreven?.

Je e-mail adres moet zichtbaar zijn, anders kan niemand je mailen. Bij telefoons kun je je "adres" afschermen, maar dat is een dienst van de telecom provider en er zijn manier om dat ongedaan te maken.

Het beste kun je een gmail account maken, waarin je instelt dat alle mails worden doorgestuurd naar je "echte" account. Let erop dat je dan alleen mails verstuurd vanaf je gmail. Dit heeft weinig nut aangezien je ook alle rotzooi doorgestuurd krijgt naar je echt mail.

Verder zie ik het probleem niet zo, het is net als je huis adres, iedereen kan daar iets naartoe sturen. Misschien was het handiger geweest als ze jaren geleden de CC optie niet handen genomen maar enkel de aan optie en dan niet iedere ontvanger in de mail te zetten, maar niemand had toen gedacht hoe e-mail er in deze dagen uit zou zien ;)

Gewoon accepteren dat je e-mail adres geen geheim is, dat maakt het veel makkelijker. ( overigens worden mail adressen verzameld door bedrijven, worden ze gelekt of verkocht, dus ook al weet niemand het, ooit lekt het uit )

jpm
door jpm - Apr 23, 2014 om 12:10
820 Antwoorden / 28 Vragen

In veel gevallen stuur ik een e-mail aan mezelf en adresseer ik een (aantal) persoon (personen) in het vak bcc. Ik denk dat een aantal mensen wel weet hoe ze dan mijn emailadres kunnen achterhalen, maar niet iedereen of niet iedereen neemt de moeite.

vr1944
door vr1944 - Apr 23, 2014 om 12:43
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat toch weer een geneuzel over privacy . Wat is er prive aan een e-mail en welke privacy wordt er geschonden . Internet is een open gebeuren waar niets prive is en je gratis van allerlei diensten gebruik kunt maken .

pe
door pebk - Apr 23, 2014 om 13:01
581 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet wil dat mensen je mailadres zien en ze je dus ook niet terug kunnen mailen, dan kun je dit soort sites gebruiken:
www.hidemyass.com.

Zelf gebruik ik om me in te schrijven bij verschillende sites, waar je zo nodig in moet loggen, maar waarvan je spam kan verwachten: mailnull.com. Hier kun je mail laten forwarden naar je eigen mailadres en als je het zat bent laat je het voortaan blokkeren. Per website maak je makkelijk een account aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2014 om 13:06
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is de vraag wel reeel aangezien het doorzenden van e-mails die eerder werden ontvangen met cc adressen wel degelijk een probleem kan opleveren.
Het komt soms voor dat de als cc ontvangen adressen worden misbruikt voor het zenden van spam of soms nog erger.
Het kan dus gebeuren dat ineens e-mails worden ontvangen waarvan de herkomst onbekend of onduidelijk is. Een voorbeeld is: u heeft een prijs gewonnen en om die te krijgen, maak svp .... over. Idem m.b.t. erfenis en idem met 'oh wat ben ik zielig'.

Een en ander kan voorkomen worden door het gebruik van BCC maar het is veel beter om, indien er sprake gaat zijn van onduidelijke / ongewenste e-mails deze als spam te noteren c.q. het adres te blokkeren en zelfs eventueel de provider te informeren. Hoe dan ook niet openen!

karelstromph
door karelstromph - Apr 23, 2014 om 13:33
95 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is misschien vervelend voor je maar heeft NIETS met privacy te doen. Je bent zelf ermee in de openbaarheid getreden.

ev
door eversteegt - Apr 23, 2014 om 13:34
51 Antwoorden / 0 Vragen

Wat gerritaltena zegt.

Alles valt of staat bij goede voorlichting over het JUISTE gebruik van e-mail.

Soms is het juist gewenst als anderen de meerdere "to:" of "cc:" ontvangers kunnen zien. Als je bv. onder een beperkte groep mensen een mailwisseling hebt waarin iedereen middels de "reply all" (allen beantwoorden) functie betrokken moet blijven.

Als het om doorstuurmailtjes gaat, of een uitnodiging voor iets waarop je alleen een antwoord aan jouzelf verwacht, zet dan netjes iedereen in de BCC:

Als iedereen die consequent zo zou doen, dan was ook SPAM een veel kleiner probleem geweest.

ka
door kaakje - Apr 23, 2014 om 14:22
109 Antwoorden / 0 Vragen

Undisclosed recipents is dan handiger lijkt mij. Hoef je slechts een keer een adresbestand aan te maken en plakken maar. Iedereen in het bestand ziet alleen de afzender en de regel undisclosed recipients. Hoe anoniem wil je het nog hebben?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 23, 2014 om 15:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

tl;dr

An sich geen bcc gebruiken is nog niet zo het probleem. Echter de ander die het weer doorstuurt 'vergeet' even de zichtbare mailadressen te verwijderen*. Dan is het wachten op de dag, waarvan je weet dat die gaat komen, dat ook jouw adres in verkeerde handel valt en de spam je om de oren gaat vliegen.

*Het kan nog altijd erger, de mensen die jouw volledige naam in hun adressenboek gebruiken. Als je ze dan uitlegt dat je dit absoluut niet wil kijken ze je heel vreemd aan..

sira
door sira - Apr 23, 2014 om 18:18
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Persoonlijk vind ik dat emailadressen van derden in de BCC regel behoren te staan. Buiten het feit dat je er spam mee voorkomt, vind ik het toch ook een zekere schending van de privacy.
Een aantal kennissen van mij (bekende Nederlanders), zouden het mij niet in dank afnemen als hun ultieme privé emailadres zichtbaar zou zijn bij andere ontvangers.

Er zullen best mensen zijn die het geen probleem vinden als hun emaladressen bij anderen zichtbaar zouden zijn, maar er zullen ook mensen zijn die dat niet op prijs stellen.
Ook erger ik me aan mailtjes die door diverse mensen zijn doorgestuurd en waar niemand de adressen heeft weggehaald, dan wordt het lang scrollen voor je bij het uiteindelijke bericht komt.

Als ik van iemand zijn telefoonnummer krijg (geheim of niet geheim) dan geef ik dat ook niet zonder toestemming aan derden.

Dus neem het zekere voor het onzekere en zet alles in de BCC balk. Een kleine moeite en iedereen is tevreden.

Vriendelijke groet,
Sira

pi
door pieterwolters - Apr 23, 2014 om 19:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zuene schreef op woensdag 23 apr 2014, 11:43]Aan Pieter Wolters.
Waar kan ik die e-mailprotocollen vinden en waar staat dat geschreven?.

Even zoeken op RFC 3501 (IMAP), RFC 2821 (SMTP) en RFC 1081 (POP3).

ms
door msahc - Apr 27, 2014 om 08:37
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 23 apr 2014, 12:43]Wat toch weer een geneuzel over privacy . Wat is er prive aan een e-mail en welke privacy wordt er geschonden . Internet is een open gebeuren waar niets prive is en je gratis van allerlei diensten gebruik kunt maken .

ms
door msahc - Apr 27, 2014 om 08:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 23 apr 2014, 12:43]Wat toch weer een geneuzel over privacy . Wat is er prive aan een e-mail en welke privacy wordt er geschonden . Internet is een open gebeuren waar niets prive is en je gratis van allerlei diensten gebruik kunt maken .

Beste vr 1944,

Ik begrijp maar al te goed wat met privacy bedoeld werd. Namelijk ervoor zorgen dat anderen virussen verspreiden aan zichtbare adressen in e-mail's. De privacy is dan de virusvrije omgeving van dave29. Niet ?

Msahc (mijn eerste reactie sinds mijn tevreden volgen van Vara Kassa (toppie) in de loop der jaren. Hopelijk voerde ik die juist uit.)

forever-nl
door forever-nl - Apr 27, 2014 om 08:50
400 Antwoorden / 11 Vragen

Uw e-mail adres onzichtbaar maken en alleen de naam meesturen kan niet. Het is bij verschillende diensten wel mogelijk deze te vervangen door een ander e-mail adres.

vr1944
door vr1944 - Apr 27, 2014 om 09:35
1210 Antwoorden / 5 Vragen

E-mail is niet anders dan een electronische brievenbus die jezelf redelijk kunt beveiligen .Daarbij is het zaak dat je net als bij een gewone brievenbus de ongewenste post zonder iets te openen of op te klikken weggooit .De kans je met een e-mail bericht een virus en e.d. oploopt is dan vrijwel nihil .100 % Virusvrije omgevingen en privacy bestaan niet op internet .Je laat overal sporen na tijdens het surfen het WW

=msahc schreef op zondag 27 apr 2014, 08:40:
=vr1944 schreef op woensdag 23 apr 2014, 12:43: Wat toch weer een geneuzel over privacy . Wat is er prive aan een e-mail en welke privacy wordt er geschonden . Internet is een open gebeuren waar niets prive is en je gratis van allerlei diensten gebruik kunt maken .

Beste vr 1944,

Ik begrijp maar al te goed wat met privacy bedoeld werd. Namelijk ervoor zorgen dat anderen virussen verspreiden aan zichtbare adressen in e-mail's. De privacy is dan de virusvrije omgeving van dave29. Niet ?

Msahc (mijn eerste reactie sinds mijn tevreden volgen van Vara Kassa (toppie) in de loop der jaren. Hopelijk voerde ik die juist uit.)

ms
door msahc - Apr 27, 2014 om 10:29
8 Antwoorden / 0 Vragen

En samen kunnen we dat nog beter. dus de vraag van dave29 is niet onterecht. Men moet van zijn correspondenten netiquette kunnen vragen. Elkeen die dat snapt en aan wil meewerken is een stap voorwaarts. Velen denken te weinig aan hun correspondenten en teveel aan hun eigen bericht . :-) Msahc

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 28, 2014 om 16:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zondag 27 apr 2014, 08:50]Uw e-mail adres onzichtbaar maken en alleen de naam meesturen kan niet. Het is bij verschillende diensten wel mogelijk deze te vervangen door een ander e-mail adres.
Je kunt altijd, in een mailcliënt, het adres aanpassen zodat het lijkt alsof het van 'n ander adres komt, echter zinloos wanneer je de bron opent, staat daar gewoon het werkelijke adres. Vaak ook nog de naam va de PC wat dan met regelmaat ook nog eens een volledige naam betreft en logischerwijs ook nog eens jouw ip-adres.

Heb tot nu toe nog maar één dienst, gevonden waarmee je dit allemaal kunt omzeilen (gewoon een keurig net bedrijf dat ook bij de kvk staat ingeschreven etc.).
Enkel voor 'n ander mail adres moet je 2 keer klikken, de rest zit standaard in hun dienst.
Uiteraard is dit enkel bedoeld om jouw privacy te beschermen.