md
door mdma Apr 20, 2010 om 17:10
Voeding & gezondheid

Kan de gemeente ons dwingen te verhuizen?

Enige tijd geleden heb ik een ongeluk gehad, als gevolg hiervan zit ik gedeeltelijk in een rolstoel.
Er moeten nu enige zaken in ons huis worden aangepast.
Maar nu zegt de gemeente dat dit te duur is.
Wij zullen moeten verhuizen naar een andere 'meer geschikte woning' een huurwoning in dit geval.
Maar het probleem is dat de woning waarin we nu wonen ons eigen huis is, we wonen hier erg graag. We zouden dan ons eigen huis moeten verkopen, de woningmarkt is momenteel slecht dus er is een flinke kans dat we met een restschuld komen te zitten.
We zijn nog (redelijk) jong en hebben 3 kinderen.
Door ons inkomen vallen we in een duurdere klasse, meer dan we momenteel aan woonlasten betalen voor onze eigen woning.
Onze vaste lasten zouden flink stijgen. En dat terwijl we momenteel nét rondkomen.
De huurwoningen in de omgeving zijn woningen zoals waar we nu in wonen
of seniorenflatjes (1 á 2 slaapkamertjes, kan echt niet met een gezin)
Kan de gemeente ons dwingen te verhuizen?

4231 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dwingen natuurlijk niet, maar wel uw aanvraag onder deze voorwaarden afhandelen. Bij een beroep op de wmo wordt altijd gekeken naar de goedkoopste adequete oplossing. Het kan zijn dat uw eigen huis lastig is aan te passen omdat technisch bv veel extra kosten met zich meebrengt. Een trap met veel bochten is bv t.a.v. een traplift bijna niet te doen omdat dit erg duur wordt. Dus ja , de gemeente kan deze voorwaarden wel stellen, maar u beslist natuurlijk altijd zelf of u de aanvraag doorzet, maar mogelijk krijgt u dan dus niets vergoed. Laat u anders eens voorlichten door bv een gehandicaptenraad o.i.d..

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bezwaar en beroep.

Wie het niet eens is met een beslissing over een Wvg-voorziening of over bijzondere bijstand kan een bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Daarna kan men in beroep gaan bij de sector bestuursrecht van de rechtbank en eventueel nog in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep. Hetzelfde geldt voor beslissingen van een zorgverzekeraar in het kader van het ziekenfonds of de AWBZ. De zorgverzekeraar is in veel gevallen verplicht advies te vragen aan de ziekenfondsraad, voordat een beslissing op bezwaar wordt genomen

Bron: wet voorziening gehandicapten
Klik

U kunt dus eerst bezwaar maken mocht u hierover een officiële uitspraak over hebben ontvangen.
Anders kunt u op de site lezen hoe zo'n aanvraag gaat.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mdma,
Bent u al bij het zorgloket geweest?
Wij hebben het huis aangepast toen de Parkinson dat eiste. Wij willen ook graag in ons eigen huis blijven wonen!
Wij hebben veel geregeld via de ergotherapeute. De basis verzekering vergoedt 10 uur. Dat is voldoende om een gedegen overzicht te krijgen van wat er nodig is.
De ergotherapeut kan u ook vertellen welke stappen er ondernomen moeten worden om voor { gedeeltelijke} vergoeding in aanmerking te komen.
De meest eenvoudige voorzieningen worden vergoed. Voor meer "luxe" moet bij betaald worden. En dat is het al gauw! Bovendien moet heel de financiele administratie op tafel komen! Als je dat niet wilt betaal je ook van de minimum vergoeding 25 %[ dacht ik]
De gemeentes voeren zelf de wet WMO uit, dus er kunnen verschillen zijn.
Bovendien is het bij ons al weer een paar jaar geleden!
Van belang is dat u alle mogelijkheden op een rijtje krijgt, zodat je kunt beslissen.
Voor een rolstoel zullen de deuren misschien verbreedt moeten worden. Ik begrijp dat de gemeente de boot af wil houden, maar om dan verkoop van het huis te durven opperen vind ik wel erg ver gaan.
Er is ook een CIZ verklaring nodig. Ook hierbij kan de ergotherapeute de weg wijzen
Ik wens u veel sterkte!
Trineke

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

IDD zoals m`n voorganger al meld komt dit soort voorzieningen uit de wmo.
Edoch elke gemeente heeft zo z`n eigen beleid.En die weg kan soms vaak heel lang zijn.
De gemeente`s hebben elk jaar over in het wmo potje en schuiven dat door naar algemene middelen.Zo kunnen zij elk jaar weer de jaarrekening rond krijgen,ten koste van !.
T

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op dinsdag 20 apr 2010, 17:30: Dwingen natuurlijk niet, maar wel uw aanvraag onder deze voorwaarden afhandelen. Bij een beroep op de wmo wordt altijd gekeken naar de goedkoopste adequete oplossing. Het kan zijn dat uw eigen huis lastig is aan te passen omdat technisch bv veel extra kosten met zich meebrengt. Een trap met veel bochten is bv t.a.v. een traplift bijna niet te doen omdat dit erg duur wordt. Dus ja , de gemeente kan deze voorwaarden wel stellen, maar u beslist natuurlijk altijd zelf of u de aanvraag doorzet, maar mogelijk krijgt u dan dus niets vergoed. Laat u anders eens voorlichten door bv een gehandicaptenraad o.i.d..

Die technische kosten is ook waarover werd gesproken, maar het zijn éénmalige kosten voor een woning waar we nog járen in blijven wonen. (traplift voor trap met bocht en kleine aanpassingen voor badkamer en WC)
Als ze deze voorzieningen weigeren kunnen we hier inderdaad niet blijven wonen, maar wat is het alternatief? Verhuizen naar een woning die voor ons €400,- per maand duurder is en precies dezelfde aanpassingen nodig heeft of een seniorenwoning (met een (jong) gezin van 5 personen?)
Daarnaast heeft onze woning al diverse aanpassingen, we heben een paar jaar geleden ons huis verbouwd (nog voor het ongeluk) we hebben bijv. geen drempels, mooie brede kozijnen, en een ruimte open keuken waar ik overal bij kan, ruimte badkamer met handvaten (toenmalig voor de veiligheid van de kinderen zelf geplaatst)
Daarnaast kan ik door de rijgootjes die mijn man heeft gemaakt zelfstandig het huis in en uit.
Winkels en scholen zijn op zeer korte afstand, net als de apotheek, tandarts, huisarts, familie, kennissen, vrienden etc.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er iemand aansprakelijk voor het ongeluk?

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op dinsdag 20 apr 2010, 18:17: Is er iemand aansprakelijk voor het ongeluk?

Vladja

Nee, ik ben gevallen en ongelukkig terecht gekomen.
niemand aansprakelijk, gewoon pech

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat moet er nog gebeuren? Er is al heel veel gedaan lees ik. Hier werd [wordt?] een traplift nooit vergoed.
Die kleine aanpassingen aan badkamer en toilet kunnen toch niet zoveel kosten?
Hebt u al een prijsopgave gevraagd?

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de gemeente waar ik werk vergoedt de gemeente voor een traplift maximaal
€ 8000. Valt een plaatsing hoger uit dan dit bedrag, krijgen mensen urgentie en een verhuiskostenvergoeding. Er wordt dan dus geen traplift toegekend. Mogelijk is ook in uw situatie het erg duur. Is het wat om het zelf via een verhoging hypotheek te betalen. Dit soort aanpassing mag u ook aftrekken als buitengewone lasten (deels). Misschien een idee om eens met een belastingdeskundige naar de mogelijkheden te kijken + afspraak hypotheekadviseur.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op dinsdag 20 apr 2010, 19:24: In de gemeente waar ik werk vergoedt de gemeente voor een traplift maximaal
€ 8000. Valt een plaatsing hoger uit dan dit bedrag, krijgen mensen urgentie en een verhuiskostenvergoeding. Er wordt dan dus geen traplift toegekend. Mogelijk is ook in uw situatie het erg duur. Is het wat om het zelf via een verhoging hypotheek te betalen. Dit soort aanpassing mag u ook aftrekken als buitengewone lasten (deels). Misschien een idee om eens met een belastingdeskundige naar de mogelijkheden te kijken + afspraak hypotheekadviseur.

Helaas, dan komen we uit op hogere maandlasten, en die kunnen we niet betalen, we leven al zuinig, zuinige (noodzakelijke!) auto, geen leningen, geen buitensporige uitgaven (zoals luxe spullen, uitgaan etc.) mijn echtgenoot werkt fulltime, ik werk parttime, meer werken om meer inkomen te genereren is niet mogelijk.
We konden altijd goed rondkomen maar sinds het ongeluk hebben we hogere kosten, en niet alles wordt (volledig) vergoed.

Als we nu onze woning moeten verkopen zitten we met een restschuld (gebaseerd op de huidige woningmarkt) van ong. €30.000,- en geen mogelijkheid om deze af te betalen.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

In uw gemeente moet een WMO raad zijn. Daarin zitten vertegenwoordigers van de gemeenteraad, ouderen, vakbonden en diverse belangenverenigingen. Die kunnen u verder helpen. Er zijn ook diverse andere mogelijkheden om hulp bij aanvraag te krijgen maar dat moet u ook zelf even nazien in uw gemeente. Als u lid bent van een vakbond, of uw man, dan kunt u daar ook hulp bij aanvraag krijgen. Het lijkt mij namelijk sterk dat de gemeente u zonder meer iets kan weigeren. Schakel eventueel ook uw zorgverzekeraar in. En niet onbelangrijk bent u al geindexseerd door het CIZ?

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op dinsdag 20 apr 2010, 20:58: Hallo,

In uw gemeente moet een WMO raad zijn. Daarin zitten vertegenwoordigers van de gemeenteraad, ouderen, vakbonden en diverse belangenverenigingen. Die kunnen u verder helpen. Er zijn ook diverse andere mogelijkheden om hulp bij aanvraag te krijgen maar dat moet u ook zelf even nazien in uw gemeente. Als u lid bent van een vakbond, of uw man, dan kunt u daar ook hulp bij aanvraag krijgen. Het lijkt mij namelijk sterk dat de gemeente u zonder meer iets kan weigeren. Schakel eventueel ook uw zorgverzekeraar in. En niet onbelangrijk bent u al geindexseerd door het CIZ?

Helaas maakt het hebben van een indicatie van het ciz in deze niets uit! De woningaanpassing loopt via de gemeente, wmo en niet via de awbz. Er wordt door het ciz op hele andere zaken een indicatie gedaan, niet voor de woningaanpassing

ve
door verwijderd - Apr 22, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen wij de woningaanpassingen lieten doen, is er wel iemand van het CIZ geweest om de situatie te bekijken. Hij adviseerde de gemeente weer. Dat was in 2007 . Is er sindsdien ook op dat gebied wat veranderd?
Dit is iets dat de familie niet alleen op kan lossen. Hulp van iemand die zakelijk onder woorden kan brengen dat er al heel veel zelf gedaan is in het verleden zonder dat er een tegemoetkoming is gevraagd, is nodig! Misschien inderdaad iemand van de vakbond.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben inderdaad medisch gekeurd, advies was dat ik niet meer kan traplopen, en er daarvoor voorzieningen moeten worden getroffen.

Ben weer gebeld door de man van het WMO loket, volgens hem waren er genoeg woningen in de buurt, de kinderen kunnen gerust een kamer delen.
En een traplift kost volgens hem tienduizenden euro's, we konden toch niet verwachten dat de gemeente daarvoor moest opdraaien. (Weet iemand trouwens hoeveel een traplift voor een draaitrap incl. instalatie max. zou kosten voor de gemeente?)
En helemaal ervoor opdraaien doen ze natuurlijk niet, we betalen er een eigen bijdrage voor (we hebben het uitgerekend in die 3 jaar tijd dat we eigen bijdrage moeten betalen, zouden we bijna €6000,- zelf bijdragen)

ohhhhhh, ik wilde hem de huid volschelden, maar heb mij ingehouden en heb gezegt dat hij mij deze informatie schriftelijk moet toezenden.

Er staan hier in de gemeente 5 huisjes te koop die aan de voorwaarden voldoen (qua prijsklasse dan) allemaal in dezelfde wijk, zo'n seniorencomplex. met 2 slaapkamertjes, waarvan het 2e slaapkamertje 2/2,5 bij 3 meter, daar kan ik toch onmogelijk een kledingkast, 1 pers. bed en een stapelbed in kwijt voor drie kinderen? (5, 8 en bijna 11) En de kleine meid bij haar 2 grote broers op de kamer lijkt me niet echt leuk voor haar.

Inmiddels ook al advies gevraagd, die vrouw vondt het vreemd dat ik nog geen officiele brieven had ontvangen (alleen 2 huisbezoeken en diverse telefoontjes)
Volgens haar hoeven we ons niet veel zorgen te maken, de kans dat er binnen afzienbare tijd een geschikte woning beschikbaar is gokte ze niet zo hoog. Maar todan zitten we toch in spanning, wat als ze nu van de gemeente vinden dat die woningen in het seniorencomplex wél adequaat zijn, wordt mijn gezinssituatie meegenomen in het besluit van de gemeente?

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me uw boosheid voorstellen! Wij hadden hetzelfde. Toen hij hier kwam, was zijn reactie:"Neem maar een hypotheek van 100.000 euro, want u zult het huis wel grotendeels afgelost hebben! De brutaliteit ten top! Een andere Parkinsonpatient kreeg op haar verzoek om een toilet boven, te horen:" neem maar een chemisch toilet!"
Onlangs hoorde ik bij het verzoek om een bijdrage in een voorziening: "daar had u maar voor moeten sparen,want u weet dat de ouderdom met gebreken komt!"
Kennelijk worden dergelijke mensen op botheid geselecteerd! Het hebben van een ziekte of handicap is geen keuze. Het leven wordt er zo al zwaar genoeg door!
Ik hoop dat alles zich ten goede keert en wens u veel sterkte!
Trineke

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat heel veel telefonisch gaat. Dat valt nooit te bewijzen. Van nu af aan raad ik u aan om dingen schriftelijk te doen en een schriftelijk antwoord te eisen.

Dan ligt het vast. Daar kan je dan ook verweer tegen voeren.

Laat maat vastleggen dat een traplift tienduizenden euro's kosten en vraag dan waarop dat die uitspraak gebaseerd is.

Door het op papier te laten antwoorden, dwingt u ze om na te denken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon ook in zo'n rare gemeente sterker nog hier vionden ze al die gekkigheid uit om vervlogens er een prijs voor te krijgen bij de VNG. Ik ga gewoon in beroep dat is niet zo duur zelfs met een advocaat je kan er waarschijnlijk een toevoeging voor krijgen. er zijn advocaten speciaal voor WMO zaken omdat de gemeentes erg vreemd doen sind de WMO er is. Zeker in uw geval zou ik naar de rechter gaan dat is beter dan je in een niet te sliken ordeel te schikken. Er is een hele goeie kans dat de rechter er anders over denkt en dat zit er in dat de WMO een kader is wet is en daar schrijft de gemeente een beleidsnota in.
Maar dat kan best zijn dat de rechter zegt leuk geprobeerd maar dit kan niet de geest vande WMO is anders.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn er nog verdere ontwikkelingen? Ik ben altijd heel benieuwd hoe het probleem waar ik op heb gereageerd heb, opgelost is.
Trineke

ve
door verwijderd - Jun 12, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, tienduizenden euro's voor een traplift?
Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs vrijwel nieuwe trapliften na het overlijden van de gebruiker zomaar bij het oud-vuil word gegooid, ook het meest dure en waardevolle= het trapliftstoeltje!!
Bovendien zijn met name medische hulpmiddelen veel te veel boven de prijs berekend en staan er hele magazijnen vol met uitstekend bruikbare maar gebruikte rollators,rolstoelen, scootmobielen enzovoort.

Kortom, de gemeente waarover het gaat is schandalig a-sociaal bezig en dat weet men zelf ook!
Bluf van hun kant levert hun een voordeel,.
Dat zij daarmee slachtoffers maken zal zo'n gemeente een ***zorg zijn.

Een boze Vrije Vogel