le
door lenymuchall Sep 2, 2015 om 17:36
Vakantie & reizen

Kan de Hema het geld van een (vervallen) weekeind weg bon gewoon houden?

Wij hebben van de kinderen in december 2013 een bon gekregen voor een weekeindje weg. Door omstandigheden zijn wij niet in de gelegenheid geweest om er gebruik van te maken tot een maand geleden. De kaart was echter verlopen.
Wij hebben uitgelegd waarom niet eerder gebruik konden maken, maar daar hebben zij geen boodschap aan.
De reden hiervan was eerst de verzorging van moeder met gevolg overlijden in mei 2014, daarna de rompslomp van administratie belastingen huisje enz. Daarna werd mijn alleenstaande broer erg ziek. Deze is gelukkig dit jaar in mei beter verklaard. Zijn ziekte betekende voor mij dat ik 6 dagen per week met hem en zijn zaak bezig was ter ondersteuning. Na de maand mei hadden wij zelf nog een en ander in te halen, totdat wij zeiden: "zo en nu gaan we een weekeind weg". Helaas is de bon niet geldig.
Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.
Graag uw reactie hierop. Bij voorbaat mijn hartelijke dank en vriendelijke groet.

681 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2015 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is een openbaar forum en daarom niet verstandig uw NAW gegevens te vermelden.

Ik heb de redactie gevraagd die te verwijderen.

Op op uw vraag terug te komen, ja de Hema mag dat gewoon doen en zij hoeven daar zelfs geen dankjewel voor te zeggen.

Uw omstandigheden, hoe naar ook, zijn daarvoor niet relevant.

edrick3
door edrick3 - Sep 2, 2015 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lenymuchall,

Helaas, ja, dat kan de Hema wél doen.
Er staat een geldigheidsduur op de bon.
Dat je door trieste omstandigheden geen gebruik hebt kunnen maken, daar hebben ze geen boodschap aan.
Lees de info hier.
Overigens is het niet handig om je NAW-gegevens op een openbaar forum te plaatsen.
Heb de redactie gevraagd deze te verwijderen.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Sep 2, 2015 om 18:10
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.

Een kadobon heeft in NL meestal een geldigheidsduur van 1 jaar. Helaas wordt minimaal 30% nooit besteed, vergeten, verlopen enz. De verkoper hoeft zelfs de btw niet af te dragen, er is immers geen dienst verkocht. En om uw vraag te beantwoorden: Ja het kan en mag, de geldigheidsduur is verstreken. Soms kan je tegen een administratieve vergoeding de bon weer "geldig" waarderen, maar dat kan a: niet altijd en b: na een dusdanige hoeveelheid 'verlopen' meestal niet meer. U vindt het onverkoopbaar, maar u heeft ongelijk, het mag en kan. De geldigheid van uw 'niet kunnen gebruiken' ten spijt.

Vergelijk het met een bisocoopkaartje voor 3 september aanstaande, u gaat niet, dan kunt u er op 4 september niet meer mee naar de film.

U moet als u een kadokaart krijgt, EERST klijken hoelang dat die geldig is, twee maanden vóór verlopen een melding in je smartphone zetten.

pi
door pieterwolters - Sep 2, 2015 om 19:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

In dit specifieke geval zitten er ook nog praktische beperkingen aan een langere houdbaarheidsdatum. HEMA heeft afspraken met een aantal adressen waar je deze bonnen kunt besteden. Die deals krijgen ze nooit voor elkaar als ze proberen af te spreken dat klanten wanneer ze maar willen in de toekomst kunnen komen.

Daarnaast vormt het bedrijfseconomisch een enorme balast voor een bedrijf: zolang de bonnen niet besteed staan blijven deze als schuld op de balans staan. Als je geen limiet op de geldigheidsduur zet (of de bedragen na de geldigheidsduur alsnog terugbetaalt) kan dat behoorlijk uit de klauwen lopen.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2015 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te wuoten, maar kunt uw reactie direct. In het grijze vak tikken.

le
door lenymuchall - Sep 4, 2015 om 20:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen hartelijk bedankt voor de reacties welke ik kreeg op mn vraag over de bon weekeindje weg van de Hema. Ook bedankt voor de tip om geen adresgegevens te plaatsen. Al doende wordt men wijs.

le
door lenymuchall - Sep 14, 2015 om 15:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lenymuchall schreef op woensdag 2 sep 2015, 17:36]Wij hebben van de kinderen in december 2013 een bon gekregen voor een weekeindje weg. Door omstandigheden zijn wij niet in de gelegenheid geweest om er gebruik van te maken tot een maand geleden. De kaart was echter verlopen.
Wij hebben uitgelegd waarom niet eerder gebruik konden maken, maar daar hebben zij geen boodschap aan.
De reden hiervan was eerst de verzorging van moeder met gevolg overlijden in mei 2014, daarna de rompslomp van administratie belastingen huisje enz. Daarna werd mijn alleenstaande broer erg ziek. Deze is gelukkig dit jaar in mei beter verklaard. Zijn ziekte betekende voor mij dat ik 6 dagen per week met hem en zijn zaak bezig was ter ondersteuning. Na de maand mei hadden wij zelf nog een en ander in te halen, totdat wij zeiden: "zo en nu gaan we een weekeind weg". Helaas is de bon niet geldig.
Het kan toch niet dat de Hema het betaalde geld gewoon in kas houdt en dank je wel zegt? Ik vind dit onverkoopbaar.
Graag uw reactie hierop. Bij voorbaat mijn hartelijke dank en vriendelijke groet.
H.Muchall