ob
door obijoe Apr 7, 2010 om 17:03
Geldzaken & recht

Lecturama & Telefonisch enquete

Ik ben gebeld door Lecturama voor een enquete, en als bedankt werd ik een cadeau aangeboden - ik moest alleen de zendkosten betalen. Het blijkt natuurlijk een inschrijving te zijn op een cursus, waar je nooit meer van afkomt.
Na gesprekken met NIB Incasso bureau denk ik dat het richting de rechter gaat.
Ik zoek daarom andere slachtoffers van deze oplichterij om de verhalen te verzamelen en presenteren bij de kantonrechter.
Mocht iemand een vergelijkbaar verhaal hebben, graag mij emailen op obijoe@hotmail.com.

Met vriendelijke groeten,
Jose.

1838 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u de Verzendkosten betaald?

Als u als cadeau een cursus krijgt waar u niet vanaf komt, lijkt mij de Wet Oneerlijke Handelspraktijken overtreden.

M.i. kan een cadeau nooit een cursus inhouden waarvoor u moet betalen.

Mij is niet duidelijk bij wie u nu verplicht een cursus zou moeten volgen.

Neemt u contact op met Consuwijzer om te informeren hoe u het beste deze cursus kunt annuleren.

Consuwijzer: klik op Hier

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@obijoe

Ingebroken post, Liever eigen Post? :)
Nog maar een keer ....
Klik hier Wet oneerlijke Handelspraktijken Scrollen naar Dwaling en de pijl aanklikken.
Lijkt mij dat je hier wel van af kan komen.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses, ik ben misschien niet helder geweest in mijn verhaal. Aan het afloop van een telefonische enquete hebben ze mij een cadeau aangeboden als dank. Ik moest de zending dan wel betalen. Dit ging dan via automatische incasso. Dat pakje is aangekomen, en ik heb het gewoon genegeerd. Totdat een maand later nog een pakje aankwam, met daarbij een brief dat ze 249 euro zouden gaan incasseren. Het was een setje boeken om te leren web programmeren. Toen ben ik gaan kijken naar dat andere pakketje en inderdaad, het was gewoon een proefabbonement op een cursus web programmeren die ze als "cadeau" hadden opgestuurd. Ik heb een klacht bij lecturama ingediend en dat pakketje teruggestuurd. Lecturama is toch doorgegaan met rekeningen sturen en hebben nu NIB incasso bureau ingeschakeld. In gesprek met NIB heb ik dan gevraagd voor hun bewijs dat ik het ooit hebt besteld - ze zeggen dat ik door het accepteren van de eerste incasso voor zendkosten automatisch een overeenkomst hebt aanvaard. Zij dreigen nu met een gang naar de rechter.
Ik ben van mening:
1. Zij zijn niet duidelijk geweest dat het een commerciele bedoeling had dat eerste telefoon gesprek voor de enquete. Dat is dus in strijd met de wet.
2. Zij hebben niets gezegd over de voorwaarden van mijn "cadeau" toen ik accepteerde de kosten voor de eerste (en voor mijn begrip toen enige) zending te betalen. Dat is dus in strijd met de wet.
Daarom zoek ik mensen met een vergelijkbaar verhaal, om samen met anderen te kunnen aantonen dat lecturama dit stelselmatig doet.

Nogmaals aan iedereen die dit leest, mocht u een vergelijkbare verhaal hebben, graag mij emailen op obijoe@hotmail.com.

Met vriendelijke groeten,

Jose.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kiran

Hallo, inderdaad, misschien een beetje boos een daardoor te actief op deze forums.

Bedankt voor de goede tip, ik heb het gelezen en inderdaad zal helpen. Maar het is voor mij een principe kwestie geworden en wil dus graag zoveel mogelijk aandacht voor deze wanpraktijken. Ik zou graag bij een rechter willen aantonen dat dit geen foutje is geweest bij lecturama, maar dat ze dit stelselmatig doen. Van de verhalen op internet is het in ieder geval duidelijk, maar ik denk dat een rechter iets meer nodig zal hebben om dat aan te nemen.

Groetjes,

Jose.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Obijoe.

Uw geval is eigenlijk erg simpel.

Verzoek bij Lecturama om rechtsgeldig bewijs waaruit blijkt dat u akkoord gegaan bent met toezending van een proefexemplaar van een cursus. U bent telefonisch benaderd, dus hoort bij een rechter een voice log overlegd te worden waaruit blijkt dat u toestemming geeft voor toezending van het proefexemplaar.

Uit uw verhaal blijkt dat u toestemming heeft gegeven tot betaling van de verzendkosten van een cadeau.

Door u niet te informeren over het werkelijke doel van de enquête en het verzwijgen van de verzending van proefexemplaar als cadeau is m.i. zowel de Wet Oneerlijke Handelspraktijken als de Wet Verkoop op Afstand met voeten getreden.

Verzoek tot toezending Voicelog waaruit uw toestemming tot toezenden proefexemplaar cursus blijkt binnen uiterlijk 10 werkdagen toe te zenden.

Stuur deze brief aangetekend met ontvangstbevestiging, zowel naar Lecturama als Incassobureau.

Kopie van uw brief met de rest in dossier. Ook verzend en ontvangstbewijzen bewaren.
van belang om aan te tonen bij de rechter dat u deze zaak heeft aangevochten.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling

Uit de voice log moet duidelijk blijken dat de dame aangeeft dat u toestemming geeft tot toezenden van een proefexemplaar van de cursus leren webprogrammeren.

Een voice log van uw toestemming tot betalen 1 malige incasso is geen voice log van uw toestemming tot toezenden van een proefexemplaar van een cursus!
Laat u dus niet nog eens bedriegen.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@obijoe

Begrijp het wel hoor. Zou zelf méér dan een beetje boos zijn.
Laatste tijd: is altijd wat met die Lecturama.
Cursus als cadeautje? He jasses! (kan volgens mij ook niet onder kado vallen)

Maar als je méér mensen wilt bereiken? Dit is Vraag en Beantwoord.
Zou je verhaal ook op Discussie (zie bovenaan) zetten.
Mogelijk meer reacties dan hier.

Je ziet maar .... enne .... succes!

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

obijoe

Het accepteren van een kado en het toestemming geven voor een eenmalige incasso van de verzendkosten, is niet hetzelfde als een overeenkomst afsluiten, waarin je aangeeft dat je een cursus besteld. Je kunt het NIB een brief sturen dat er terzake geen bewijs is van een wilsbeschikking en dat je hun cliënte derhalve niets verschuldigd bent. Daarvoor kun je met enige persoonlijke aanpassingen de hier volgende modelbrief gebruiken:

Voorbeeld brief2:

(naam en adres incassobureau)
(datum)

Geachte meneer/mevrouw,

Ik heb kennis genomen van uw brief gedateerd op (datum) waarin u mij maant om een schuld ad € …….. voor (datum) aan u te voldoen.
Mij is echter niets bekend van een schuld die ik bij u of de door u genoemde firma (naam firma) zou hebben.
Ik verzoek u dan ook om de rechtmatigheid van deze vordering binnen 14 kalenderdagen schriftelijk te bewijzen. Mocht ik binnen de genoemde termijn niets hebben ontvangen, dan beschouw ik deze zaak als afgedaan.

Indien u mij echter zonder valide grond noodzaakt om rechtsbijstand in te roepen, dan zullen alle daarmee verband houdende kosten ten titel van onrechtmatige daad op uw cliënte worden verhaald.

Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,

(naam en adres)
(geen telefoonnummer)

Ps. Als je een handtekening zet, zet die dan dwars door de adresgegevens zodat zij daarmee geen valsheid in geschrifte kunnen plegen.

Tip2: bewaar altijd een kopie van deze brief.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2010 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aanvulling

Om meer "lotgenoten" te bereiken, lijkt het me handig om jouw vraag ook op het forum van RADAR te plaatsen.

Tip2: handel vanaf nu alles schriftelijk af. T.z.t. moet je over bewijzen beschikken als de rechter zou worden ingeschakeld (wat ik overigens niet verwacht).

Nogmaals groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2010 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onderstaand bericht heb ik vandaag gestuurd naar Postbus 51 en http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11254

L.S. Enige tijd geleden werd ik telefonisch benaderd door een van de werknemers van Lecturama. Ik zou meegedaan hebben met een enquête en als dank daarvoor kon ik kiezen uit een aantal cadeaus. Ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen en om die reden heb ik mijn bankrek. nr. gegeven. Tot mijn grote verbazing kreeg ik i.p.v. het cadeau, Oosterse vechtfilms toegestuurd (n.b. ik hou al HELEMAAL niet van vechtfilms!) Heb terstond het pakket retour gestuurd. Om het een en ander nog bizarder te maken kreeg ik gisteren een aanmaning! ad €8,38, zijnde verzendkosten verhoogd met administratiekosten. Na enig speurwerk op het net bleek dat ik niet het enige slachtoffer ben van hun dubieuze praktijken: viewtopic.php?f=21&t=31927&start=60 http://www.hetspoorbijster.nl/forum/sho ... .php?t=770 viewtopic.php?f=1&t=81006 http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... h-enquete/ Hopelijk kan hiertegen actie ondernomen worden. Met vriendelijke groet,
W.W.Salomons