su
door susanne119 Jul 20, 2011 om 17:28
Geldzaken & recht

Lekkende deur

hallo,

in 2006 hebben wij kunststof kozijnen en een deur laten plaatsen, direct hebben wij gemeld dat de deur volgens ons niet goed was..
Iedere keer geklaagd bij ons contactpersoon, eigenlijk weinig aan gebeurt...
Nu 2011 lekt het nog steeds, alleen met zuiderwind, en volgens het bedrijf hebben wij geen garantie!
Wat ik vreemd vind, volgens mij is nl standaard 10 jaar garantie voor zoiets...
Helaas is het bedrijf nergens bij aangesloten, dus nu is de vraag: wat te doen??

6158 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 20, 2011 om 17:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waar zit de lekage zijkanten, boven of onderzijde.
Als hij aan de onderzijde zit zal er een zogenaamde waterdorpel gepaplaatst moeten worden.

su
door susanne119 - Jul 21, 2011 om 12:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

de lekkage zit precies tussen de muur en de deur aan de bovenzijde, daardoor werd er door het bedrijf gedacht dat het aan het raampje lag, maar dat is niet zo.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2011 om 12:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Je schrijft zelf al dat het bedrijf nergens bij aangesloten is dus heb je ook niet veel aan de, inderdaad, normale 10 jaar garantie. Ze zijn dus één keer bij je komen kijken en "dachten" dat het aan het raampje lag. Daar ben je dus niets mee opgeschoten. Dit soort bedrijven denken waarschijnlijk "de poen is binnen" en laten ze het dan maar bij een "echt bedrijf" oplossen; uiteraard tegen betaling.

hi
door hipppo - Jul 22, 2011 om 14:16
303 Antwoorden / 2 Vragen

Suzanne,

Je verhaal is niet helemaal duidelijk. Lekkage tussen een deur en een muur kan niet, of alleen als er geen kozijn tussen zit en dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Het gaat om kunststof kozijnen, dus ik denk dat de lekkage zich tussen de muur en het kozijn bevindt, doordat vermoedelijk niet de juiste bouwkundige details in acht zijn genomen. Correcte plaatsing van een kunststof kozijn impliceert dat gebruik gemaakt is van een houten stelkozijn, waar vervolgens het kunststof kozijn tegenaan gezet wordt met aan de boven- en zijkanten een overlap van ca. 1,5cm. Daarna worden de aansluitingen ook nog eens afgekit, zodat lekkage uitgesloten is. Ik heb zo'n bruin vermoeden dat bij jou niet gewerkt is met een stelkozijn, waardoor feitelijk een doorgaande kier aanwezig is tussen kozijn en muur. Als die kier niet goed wordt dichtgekit of geschuimd heb je dus bij de 'juiste' windrichting en regen lekkage.

su
door susanne119 - Jul 22, 2011 om 20:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben zelf 1.5 halve kitspuit tussen gespoten, afgekit was het dus helemaal niet..
Iemand prive had het over loodflappen? of zoiets, sorry maar het is niet helemaal mijn ding, die er ook niet waren...
Stelkozijn, dat komt me helemaal al niet bekend voor, naar mijn mening is de deur gewoon te klein, voelt ook niet stevig aan...
s Winters moet de deur echt op slot, aan de bovenkant kan tussen de deur en kozijn de bovenkant van mijn pink er doorheen...
Het bedrijf reageert niet op mijn voorstel om te kijken, wil wel kijken maar dan tegen betaling..

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2011 om 21:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=susanne119 schreef op vrijdag 22 jul 2011, 20:53]Wij hebben zelf 1.5 halve kitspuit tussen gespoten, afgekit was het dus helemaal niet..
Iemand prive had het over loodflappen? of zoiets, sorry maar het is niet helemaal mijn ding, die er ook niet waren...
Stelkozijn, dat komt me helemaal al niet bekend voor, naar mijn mening is de deur gewoon te klein, voelt ook niet stevig aan...
s Winters moet de deur echt op slot, aan de bovenkant kan tussen de deur en kozijn de bovenkant van mijn pink er doorheen...
Het bedrijf reageert niet op mijn voorstel om te kijken, wil wel kijken maar dan tegen betaling..

Iemand geeft me een duim naar beneden maar TS zegt nu zelf dat datzelfde bedrijf WEL wil komen, tegen betaling; iets wat ik al schreef, alleen adviseerde ik een ander bedrijf in te schakelen. Ik zou, als je toch moet betalen, zeker dit bedrijf niet eens meer willen.

su
door susanne119 - Jul 22, 2011 om 21:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er mij eerder om dat het bedrijf niet goed werk afgeleverd heeft, en dat ik mijn recht wil halen..
Ze mogen hun best doen om het te repareren maar ervoor betalen ga ik zeker niet!
Als ik geen rechten heb, tja dan zal ik de kosten zelf moeten betalen, maar dan ga ik zeker niet naar dit bedrijf terug...

hi
door hipppo - Jul 22, 2011 om 23:28
303 Antwoorden / 2 Vragen

susanne,

Het is duidelijk dat het bedrijf niet bepaald eersteklas kozijnen en deur heeft geleverd. Ik heb ooit zelf kunststof kozijnen geplaatst en bij mij werd het deurkozijn geleverd met de deur er al in. Paste perfect. Alleen het glas en het onderpaneel moest ik er zelf inzetten. Ik neem even aan dat het bedrijf dat bij jou de kozijnen geplaatst heeft niet de fabrikant ervan is. Weet je van welk merk de kozijnen en deur zijn? Fabrikanten en dealers van goede kunststof kozijnen vinden het niet leuk als er beunhazen met hun spullen aan de slag gaan. Misschien kan je langs die weg nog iets bereiken, d.w.z. het betreffende bedrijf melden dat je contact gaat opnemen met de fabrikant/dealer. Hoe ben je trouwens aan die firma gekomen?

su
door susanne119 - Jul 23, 2011 om 13:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee waar de kozijnen vandaan komen, ik vermoed uit Duitsland, daar er een monteur toendertijd daar vandaan kwam, om te kijken naar die lekkage. Dit was na lang zeuren...En kennelijk baseren zij het erop dat het gelijk verholpen is, maar nee dus..
Aan het bedrijf kwam ik via mensen die een uitbouw liet zetten, en daar goed over te spreken waren, alleen was het personeel wat toen daar aant werk was, overgegaan naar dit bedrijf, dus ik nam, dom dom dom, aan dat zij ook zulk goed werk leverden, omdat ze dat via dat andere bedrijf ook deden...
Maar ik ga sterk vermoeden dat ik mijn rechtsbijstand in moet gaan schakelen, het gaat mij gewoon om het principe, en zeker nu er gewoon geen reactie van het bedrijf terug komt...

hutch
door hutch - Jul 23, 2011 om 15:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Susanne,

eerst wat over garantie:

u heeft recht op de afgesproken garantie. Dat is dus niet de garantie die, zoals u schrijft, 'standaard' is of misschien 'gebruikelijk' is.

Is er helemaal niets afgesproken, dus ook niet in de (algemene) voorwaarden van dat bedrijf, heeft u alleen recht op de wettelijke termijn van 6 maanden na aankoop/plaatsing van dat kozijn. Dit wordt in de wandelgangen ook wel de wettelijke 'garantie' genoemd, alhoewel de wet dit als volgt weergeeft (art. 18, lid 2 BW7):

"Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."

Ook de plaatsing van dat kozijn valt hier onder.

U schrijft ook dat u direct en meerdere keren geklaagd heeft. Als u dit doorlopend gedaan heeft en dat bedrijf is maar niet met een oplossing gekomen, en daarbij de zaak (de klacht) maar voor zich uit heeft geschoven (alhoewel 5 jaar wel heel erg lang is.....), schuift de eerder genoemde termijn van 6 maanden ook op.

Formeel gezien heeft u recht op dat wat er is afgesproken, ook als de al eerder genoemde termijn van 6 maanden voorbij is. Tenminste als u al die tijd geklaagd heeft.

Heeft u bijv. (!) een paar jaar lang niets meer van zich laten horen, dan kan en mag dat bedrijf er vanuit gaan, dat de klacht, ondanks dat zij niets (of bijna niets) gedaan hebben, verholpen is of zich niet meer voor heeft gedaan, al die tijd. Echter aan deze, door mij genoemde, termijnen ligt geen (wettelijke) basis ten grondslag.

Misschien kunt u de druk wat opvoeren (indien u in uw recht staat) door te mailen, dat u deze kwestie op deze site geplaatst heeft.

Trekt dit bedrijf zich nergens wat van aan, blijft alleen de gang naar de kantonrechter over. En of u in deze zaak wel sterk staat (gezien de tijd dat u al klaagt / geklaagd heeft: meer dan 5 jaren), geef ik u eerlijk gezegd, niet zo heel veel kans (helaas).

Een andere mogelijkheid is, om de naam van dat bedrijf hier te noemen, zodat (bijv.) ik dat bedrijf een emailtje kan sturen, om hun zienswijze hier te plaatsen, of te reageren op uw klacht. Soms wil dit wel eens helpen.

Gr. Hutch

su
door susanne119 - Jul 23, 2011 om 21:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik vermoedde al dat ik weinig kans heb op slagen, gezien het bedrijf nergens bij aangesloten is...
ik heb het iedere keer doorgegeven aan mijn kontaktpersoon van het bedrijf, of hij het ook daadwerkelijk doorgegeven heeft aan het kantoor, dat ga ik nu ook betwijfelen...
dus dan gaat het mijn woord tegen hun woord worden, leuk spelletje maar niet over mijn centjes...
Ik dank jullie hartelijk voor alle berichten, dat heeft me goed gedaan, helaas word mijn stomheid door dit akkefietje wel bevestigd, niet blind vertrouwen maar met harde vuist op tafel...