pa
door papaya Aug 31, 2008 om 18:30
Huishouden & energie

Lekkende wasmaschine

geachte experts,

Wie heeft er een raad voor mij?
Sinds korte tijd lekt mijn wasmaschiene, bij het inlopen van het water, loopt het er van onderen nog harder uit.
Ik heb de wasmaschine zover het ging, helemaal nagegeken, nieuwe water slangen erin gedaan, rubber bij de deur nagekeken, alles i.o.
De deksel van de maschine afgelaten, om te kijken als er water inloopt waar het kon lekken.
Tot nu toe kan ik niets ontdekken, waar het water uitloopt.
De raad om een monteur te laten komen, helpt niet, omdat ik in een land woon, waar er geen monteurs zijn, die het na kunnen kijken, dus moet ik het zelf kunnen oplossen.
Nu sta ik echt met mijn handen in mijn haar, want weet niet meer waar ik zoeken moet.
Bij elke wasbeurt moet ik dweilen, dweilen en nogmaals dweilen, er loopt meer water ergens uit de maschine, als er in loopt.
Het wassen zelf gaat goed, daar zit niet het probleem.
Wie kan er mij nu nog een goede raad geven?????
Bedankt voor de hulp

10320 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er veel op dat het pluizenfilter bij de afvoerpomp niet goed vastgedraaid is (onderin aan de voorkant) en/of dat het waterafvoerslangetje onjuist bevestigd is.
In dat geval loopt de machine, als deze na het vullen wordt uitgezet, vanzelf bijna helemaal leeg.

GSM

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe oud is de machine,als het al een oudere machine is kan het ouderdom zijn.

het zou heel goed kunnen dat kuip(waar de trommel in draait) doorgesleten, doorgeroest of een dat er een gat in zit door een schroef of spijker.

voor de eerste 2 problemen is niet zo een oplossing, maar voor het laatste wel.

bij boeren komt het  voor dat de overals niet goed worden leeggemaakt en dat er spijkers/schroeven of andere scherpe voorwerpen achterblijven en zo een gat in de kuip kunnen  veroorzaken.

de oplossing is om het gat dicht te maken met een passende schroef, moer en carroserie ring en deze voor het aandraaien rijkelijk in te smeren met transparante siliconenkit.

op het moment dat je de schroef aandraait komt het teveel aan kit ertussen uit wat jer eventueel kunt weghalen.

gebruik bij voorkeur rvs "bevestigings"materiaal als dat voorhanden is tenminste

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Heb je de wasmachine laatst schoongemaakt ?

Als ik dat gedaan heb moet ik het programma `stijven` op 90% eerst draaien voor ik hem weer kan draaien met was.

Ik heb een miele.

Succes,

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het probleem alleen tijdens het vullen optreedt:
Controleer de slang tussen waterventiel en trommel, inclusief zeepbak.
Doe met een gieter water in de zeepbak en controleer of het dan ook gaat lekken. Controleer de slang van de zeepbak naar de wastrommel.
Er zijn combi wasmachines die het water uit de centrifuge terug pompen in de waskuip. Kijk de slangen, die hiertoe achter op de trommel gemonteerd zitten, goed na op vervuiling.
Controleer de bevestiging van de vulslang op de kraan en op de wasmachine.

GSM

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

papaya schreef:

Bedankt alvast voor de gegeven antwoorden,
Ik heb de hele maschine nagekeken, de pluisfilter zit goed vast, de trommel heeft nergens een gat( behalve de kleine normale trommel gaatjes, dus dat is het ook niet.
De was draait heel normaal, maar ik moet er wel extra water met een emmertje ingooien, omdat er te veel uitloopt bij het inlopen van het water.

de trommel en de kuip zijn 2 verschillende onderdelen.

de kuip is normaal niet te zien, totdat je de wasmachine uit elkaar haalt

de trommel waar je het wasgoed in doet draait in de kuip,en in de trommel horen gaten te zitten, in de kuip niet

bij oude machines bestaat de kuip uit rvs.

bij nieuwe machines uit kunstof , rvs of een combi van beide

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat is rvs???
Sorry maar de Nederlandse afkortingen ken ik niet.
Ben al ruim 40 jaar uit Ned.weg.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

rvs is een staal soort die niet of nauwlijks wil roesten roest en ideaal is voor wasmachines  en keuken apparatuur.

rvs staat voor Roest Vast Staal

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag papaya,

Miraltje haalde aan:

papaya schreef:

Bedankt alvast voor de gegeven antwoorden,
Ik heb de hele maschine nagekeken, de pluisfilter zit goed vast, de trommel heeft nergens een gat( behalve de kleine normale trommel gaatjes, dus dat is het ook niet.
De was draait heel normaal, maar ik moet er wel extra water met een emmertje ingooien, omdat er te veel uitloopt bij het inlopen van het water.

Raar is dat! ik kan die tekst nergens vinden.

Overigens, de vraag hoe oud de machine is, is volgens mij ook nog niet beantwoord.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

papaya
Vragen: 13
Antwoorden: 7
Score: 0

lekkende wasmaschine31-08-08
Bedankt alvast voor de gegeven antwoorden,
Ik heb de hele maschine nagekeken, de pluisfilter zit goed vast, de trommel heeft nergens een gat( behalve de kleine normale trommel gaatjes, dus dat is het ook niet.
De was draait heel normaal, maar ik moet er wel extra water met een emmertje ingooien, omdat er te veel uitloopt bij het inlopen van het water.

Aantal antwoorden: 1

naar vraag en antwoord

ve
door verwijderd - Aug 31, 2008 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een antwoord op de vraag hoe oud de wasmaschine is, kan ik zeggen, in komende Dezember 5 jaar, het merk is een Fagor 538, elegance.
De enige Europese wasmaschine die hier te koop is, op een 110 voltage.
Nu weet ik ook wat rvs is.
Ga nu weer verder zoeken met de antwoorden die ik gekregen heb, misschien vind ik ergens het lek.
Bedankt iedereen voor de fijne hulp.
En nog een voor iedereen een fijne zondag avond, hier is het pas namiddag.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

U kunt beter de achterwand van de wasmachine los maken, of de machine omhoog zetten, dan ziet U beter waar hij lekt, kijk wel uit dat U geen stroom krijgt, als U de machine laat draaien, ik denk dat de aansluit slang van de trommel naar de pomp lekt misschien los geschoten of stuk.

succes er mee.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

papaya,
Zit het waterslot niet vast?
Zit gelijk in de machiene waar de waterslang op aangesloten is.
Misschien zit er kalkaanslag(in) op en sluit het ding niet meer,maar dan zou ook de trommel helemaal vol moeten lopen.
En spuit het water er achteruit.
Je zult er dan het waterslot er uit moeten halen en losmaken,leg de kern in het azijn en de kalk lost op.
De spoel waar de draden aan zijn bevestigd lekker laten zoals het is.
Succes.
A.F.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de deksel en achterwand van de machine haalt kun je vrij wel alle onderdelen van de machine bekijken de rest kun je zien via de open onderzijde.

ZOEK naar water afzet sporen bruine of witte lek sporen moet zichtbaar zijn als het probleem al een paar weken bestaat.

Zoek bij de draaiende delen zoals de waterpomp (zit bij pluisfilter) en vooral ook bij deur rubber en trommel LAGER, bij het trommel lager zitten waterkeringen die "snel" verslijten en dus water door laten.

Maar je moet het kunnen vinden door te zoeken naar leksporen, het beste kun je deze zien als de machine DROOG is dan kleuren deze sporen vaak wit ivm klak en zeep resten.

Zoek en je zult vinden.

Suc6

Keessie

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

kijk eens naar de afdichtingen van de waterpomp ??

groetjes

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou zal ik het antwoord dan maar geven "grapjas"

Het water loopt er uit tijdens het spoelen of centifugeren en jij zal je afvoer slang wel op de grond gelegd hebben, ha ha, hij is leuk

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de afdichtingsring van de kuip verdraaid zodat de opening die normaal bovenin zit naar onder verdraaid.
Natuurlijk alleen als het afdichtingsrubber geen vaste cirkel is.

als het alleen is op moment van inlopen van het water kan natuurlijk ook de Zeepbak verstopt zitten met restand zeep.

eventueel controleren via wat nat is waar het vandaan komt

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het zelfde probleem ge had de wasmaschine is 22 jaar oud,een monteur heeft het uvel verholpen de water keerring van de pomp was stuk nieuwe ingezet 50€ en hij werkt weer als nieuw gr

ve
door verwijderd - Sep 2, 2008 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

moetdat,
Je hoeft er niet speciaal voor in de boom te hangen.
Waarschijnlijk weet je wel wat ik bedoel.
A.F.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2008 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

papaya,
Had het niet goed gelezen.
Zou mij niets verwonderen als het de keerring binnen in de pomp is die defect is.
Dan wordt van zelf de rest ook aangetast met alle genoemde gevolgen vandien.
Heel veel succes.
Vriendelijke groet
 A.F.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2008 om 01:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag papaya,

Wat is het typenummer van uw wasmachine? Met dat elegance kan ik niets.
Misschien dat u via het typenummer bij een wasmachine/reparatieforum gerichte informatie voor uw machine kunt krijgen.

Ziehier een site om documentatie/manuals van te downloaden:
http://safemanuals.com/user-guide/FAGOR

Zelf zou ik de onderplaat of de achterwand er af halen, een krant er onder(in) leggen en de machine even heel kort laten vullen/draaien. Dan kunt u via een natte plek op de krant zien waar het ongeveer lekt en dan met goed licht erbij het lek opzoeken. Succes.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tip??

De wasmachine op een verhoging zetten zodat je er onder kan kijken de machine met water laten vullen als het niet bij de aanvoer naar het zeepbakje zit en het zeepbakje is schoon ? kan overstromen als de slang van zeepbakje naar de kuip is verstopt en element controleren pompslang van kuip  naar pomp lekt? kan je zien als de machine gevuld is met water (stekker uit het stopkontakt natuurlijk)!!!! Met een looplamp is het lek eventueel goed op te sporen

veel succes

witgoedmonteur

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte .Haal het bovenblad er maar eens af om de boel te kunnen bekijken.het kan maar zo zijn dat het inlaatventiel gebarsten is.,Dat is waar de toevoerslang op aangesloten zit.

sc6 T

ve
door verwijderd - Sep 7, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Papaya,
Ik heb nog niet gelezen dat het probleem opgelost is, vandaar ook even mijn recente ervaringen. Ook bij ons, tijdens het vullen  met water  liep het er ook onderuit. Alle aansluitslangen gecontroleerd, niets was nat.
In de zeeplade zat wel wat aangekoekt zeep en de lade vervolgens losgemaakt en schoongemaakt. Achter en rondom de zeeplade zat ook het nodige aangekoekt. E.e.a. met een afwasborstel en water goed schoongepoetst. Na deze actie - geen lekkage meer!
Waarschijnlijk zat er in ons geval dus ook aangekoekte zeep rond de watertoevoer (welke van bovenaf in de zeeplade spoot) en  spoot het water bij het vullen  niet alleen in de zeeplade maar ook rondom naar plaatsen waar niet alles waterdicht was. Controleer dus niet alleen het zeepbakje, maar als het met een lade werkt ook de ruimte eromheen.
vriendelijk groet, T