ju
door juudje16 Oct 31, 2014 om 12:30
Geldzaken & recht

Mag de Rabobank eerder verstrekte rentekorting als boete doorberekenen bij het oversluiten van je hypotheek naar een andere bank?

Wij hebben 7 jaar geleden onze hypotheek overgezet van de ING Bank naar de Rabobank. De Rabobank heeft ons extra kortingen gegeven als zijnde concurrentiekorting, t.o.v. het tarief bij onze vorige geldverstrekker (ING Bank), omdat zij ons graag als klant wilde hebben. Tevens hebben wij op dat moment onze hypotheek uitgebreid met een extra bedrag en zodoende 2 hypotheken met 2 verschillende rentepercentages. Vorige maand hebben wij onze Rabobank hypotheken overzet naar een andere hypotheekverstrekker in verband met veel betere rentetarieven. Onze externe financieel adviseur heeft via een vaste module in de computer berekend wat het renteverlies en de boeterente in totaal zou zijn om de hypotheek over te zetten. Nu berekend de Rabobank de extra verkregen korting ons door, naast het renteverlies. Dit is een verschil van enkele duizenden euro's!! Echter in de officiele stukken (offerte) van de Rabobank staat nergens aangegeven dat deze kortingen, bij het veranderen van de renteperiode of bij het aflossen van de hypotheek, een negatieve invloed zouden kunnen hebben op het berekenen van de contante waarde van het eventuele renteverlies dat de bank zou kunnen lijden.
Zowel in de destijds uitgebrachte offerte als ook in de bijgeleverde voorwaarden staat over het verrekenen van de toegepaste rentekorting niets vermeld.

Volgens ons gaat het er uiteindelijk toch om dat er berekend wordt wat de bank aan renteverlies lijdt in vergelijking met de huidige marktrente voor de resterende looptijd van de beide rentes?

De Rabobank houdt voet bij stuk echter wij vinden het een vreemde gang van zaken. Als je klant wilt worden kan alles; ga je weg wordt je extra gepakt! Onze financieel adviseur heeft ook eens rondgebeld naar andere hypotheekverstrekkers en nergens wordt deze manier van verrekenen gehanteerd.
Wij zouden graag uw advies vernemen of de Rabobank dit kan maken. En of er misschien eerdere jurisprudentie bekend bij u is waarin de consument in een soort gelijk geval in het gelijk is gesteld.

3272 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2014 om 14:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal u op moeten zoeken in de voorwaarden waaronder de wijziging is gemaakt

ju
door juudje16 - Oct 31, 2014 om 19:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste valerius-2, zoals ik al schrijf in mijn verhaal, staat er niets in de offerte (waar de voorwaarden in staan) vermeld. De vraag is dus of de Rabobank dit zomaar mag doen naar eigen interpretatie. Onze volgende stap is een melding en klacht via de officiele weg en instanties (AMF).

marcel75
door marcel75 - Oct 31, 2014 om 20:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Beter en slimmer is om toch eerst eens goed naar de geldleningsovereenkomst(en) en de algemene voorwaarden te kijken. Daarin zal iets staan op basis waarvan de Rabobank nu het cadeautje terugvraagt.

Ook andere banken, denk aan ING, WUH en SNS hebben dergelijke producten gehad. Je kreeg een voordeelrente, maar moest dan wel bij de bank blijven ook na verkoop.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult uw hypotheekadviseur vorstelijk hebben moeten betalen, dus laat hem dat werk maar verzetten. Hij is tenslotte gespecialiseerd.

De Rabo kan dat alleen in rekening brengen, als het in de voorwaarden staat.

me
door mein33 - Nov 1, 2014 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou er het volgende aan de hand kunnen zijn.

Toen u 7 jaar geleden de hypotheek afsloot kreeg u een rentekorting op de geldende hypotheekrente bij het afsluiten voor een rentevast periode van 10 jaar of langer.
Het toen geldende rentebedrag is uw officiële rente percentage.
De rentekorting is verstrekt voor de gehele eerste rentevast periode.
Nu, na 7 jaar, beëindigd u de overeenkomst en daarmee komen alle gemaakte afspraken, m.u.v. de officiële hypotheekrente, te vervallen en dit was niet gebeurt als u de eerste rentevast periode had uitgediend.

Waarschijnlijk was uw adviseur er niet van op de hoogte dat u een rentekorting had en is met de berekeningen uitgegaan van het lagere (niet officiële) rente percentage.
En nu de bank haar rentekorting intrekt, omdat u uw contractverplichtingen niet nakomt, komt er een verschil in kosten tevoorschijn ten uwe laste.