po
door pol135 May 29, 2014 om 13:33
Geldzaken & recht

Mensen langer laten werken voor pensioen

Ja , dat is leuk maar dan moeten ze je niet ontslaan als je 57 bent en Diabeet bent want dan heb je er 40 dienstjaren opzitten en moet je er nog 10 jaren bij hebben voor je pensioen maar dat gaat natuurlijk nooit meer lukken je word er alleen maar zieker van.

630 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan u niet ontslaan omdat u diabeet bent. En als u door uw ziekte niet meer kunt werken krijgt u uiteindelijk WAO tot uw 67ste.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dit hoort eigenlijk ook niet bij Vraag & Antwoord, maar bij Discussie, hoewel een discussie daarover ook zinloos is. Het is door de regering besloten.

valerius-2
door valerius-2 - May 29, 2014 om 14:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 13:35]Men kan u niet ontslaan omdat u diabeet bent. En als u door uw ziekte niet meer kunt werken krijgt u uiteindelijk WAO tot uw 67ste.

Volgens mij gaat over pensioen opbouw dat die dus stil staat.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je ziek bent, gaat je pensioenopbouw door.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 29, 2014 om 14:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Overigens is het een fabeltje dat mensen gemiddeld (veel) ouder worden, al laten de statistieken dit wel zien.
Dit is simpel te verklaren; sterfte bij geboorte/jonge kinderen is sinds de vorige eeuw fors gedaald. Deze trekken het gemiddelde aanzienlijk omhoog.

Komende jaren zal eerder het tegenovergestelde plaatsvinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2014 om 16:00
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft dit betrekking op een eerdere vraag? Ik kan dit niet plaatsen 'Ja dat is leuk'.

tijger1@ ik lees niet dat Ts ontslagen is omdat hij/zij diabeet is. En pensioenopbouw gaat alleen door in die gevallen waar dat in de pensioenregeling is geregeld. (Overigens is dat bij de meeste wel het geval)

edrick3
door edrick3 - May 29, 2014 om 16:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena,

.....Heeft dit betrekking op een eerdere vraag? Ik kan dit niet plaatsen 'Ja dat is leuk'.....
Is blijkbaar een 'vervolg' op de titel. (maar hoort dus bij Discussies!)

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 29 mei 2014, 14:51]Overigens is het een fabeltje dat mensen gemiddeld (veel) ouder worden, al laten de statistieken dit wel zien.
Dit is simpel te verklaren; sterfte bij geboorte/jonge kinderen is sinds de vorige eeuw fors gedaald. Deze trekken het gemiddelde aanzienlijk omhoog.

Komende jaren zal eerder het tegenovergestelde plaatsvinden.

Wellicht worden de baby's die nu geboren (veel) ouder. Maar de ouderen van nu? Ik heb mijn twijfels als ik de overlijdensadvertenties lees.

En u kent toch wel het gezegde: jokken, liegen, statistiek?

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 17:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 29 mei 2014, 14:51]Overigens is het een fabeltje dat mensen gemiddeld (veel) ouder worden, al laten de statistieken dit wel zien.
Dit is simpel te verklaren; sterfte bij geboorte/jonge kinderen is sinds de vorige eeuw fors gedaald. Deze trekken het gemiddelde aanzienlijk omhoog.

Komende jaren zal eerder het tegenovergestelde plaatsvinden.

Mag ik even lachen????

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:00]Maar de ouderen van nu? Ik heb mijn twijfels als ik de overlijdensadvertenties lees.

En daaruit concludeer jij dat lekkerisdat gelijk zou kunnen hebben?

En wees blij dat niet iedereen 80 of 90 wordt.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:24][quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:00]Maar de ouderen van nu? Ik heb mijn twijfels als ik de overlijdensadvertenties lees.

En daaruit concludeer jij dat lekkerisdat gelijk zou kunnen hebben?

En wees blij dat niet iedereen 80 of 90 wordt.

Nee, niet alleen daaruit, maar als ik om hij heen kijk en hoor van mensen die overlijden en dan hun leeftijd in aanmerking neem, valt het met die ouderdom wel mee.

Maar goed, mijn opa en oma, zijn zo'n 35 jaar geleden wel allebei bijna honderd geworden en mijn overgrootmoeder zo'n 45 jaar geleden ruim honderddrie. Dus wie weet. ;-)

valerius-2
door valerius-2 - May 29, 2014 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:33][quote=carola.83 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:24][quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:00]Maar de ouderen van nu? Ik heb mijn twijfels als ik de overlijdensadvertenties lees.

En daaruit concludeer jij dat lekkerisdat gelijk zou kunnen hebben?

En wees blij dat niet iedereen 80 of 90 wordt.

Nee, niet alleen daaruit, maar als ik om hij heen kijk en hoor van mensen die overlijden en dan hun leeftijd in aanmerking neem, valt het met die ouderdom wel mee.

Maar goed, mijn opa en oma, zijn zo'n 35 jaar geleden wel allebei bijna honderd geworden en mijn overgrootmoeder zo'n 45 jaar geleden ruim honderddrie. Dus wie weet. ;-)

Dat zal niet veel uitmaken, het is ook hoe men leeft wat het overlijden kan bespoedigen.
Zelf ben ik van `1930 , maar mijn 2 zusters en mijn broer zijn met 50 en 60 overleden terwijl min moeder en grootmoeder boven de 80 zijn geworden .En zo kan ik nog wel meer voorbeelden naar voren halen.

pi
door pieterwolters - May 29, 2014 om 20:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 29 mei 2014, 14:44]Ik hoop maar niet dat je afgelopen 4 decennia ooit PvdA, VVD, D66 of CDA gestemd hebt, anders iets met een pot, ketel en de kleur zwart.

Je kunt inderdaad beter op "na ons de zondvloed"-populisten als SP of PVV stemmen.....

pi
door pieterwolters - May 29, 2014 om 20:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 17:33]

Nee, niet alleen daaruit, maar als ik om hij heen kijk en hoor van mensen die overlijden en dan hun leeftijd in aanmerking neem, valt het met die ouderdom wel mee.

Maar goed, mijn opa en oma, zijn zo'n 35 jaar geleden wel allebei bijna honderd geworden en mijn overgrootmoeder zo'n 45 jaar geleden ruim honderddrie. Dus wie weet. ;-)

Dus eigenlijk zeg je nu dat de mensen die de statistieken bijhouden liegen?

pi
door pieterwolters - May 29, 2014 om 20:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 29 mei 2014, 14:51]Overigens is het een fabeltje dat mensen gemiddeld (veel) ouder worden, al laten de statistieken dit wel zien.
Dit is simpel te verklaren; sterfte bij geboorte/jonge kinderen is sinds de vorige eeuw fors gedaald. Deze trekken het gemiddelde aanzienlijk omhoog.

Komende jaren zal eerder het tegenovergestelde plaatsvinden.

Jij kletst wel vaker uit je nek, maar dit slaat toch wel alles.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2014 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

U leest iets wat ik niet schrijf.

Maar bij statistieken wordt geteld en gerekend naar gemiddelden.

En gemiddelden kunnen de zaak helemaal scheef trekken.

En er wordt veel gesproken over dat mensen ouder worden. Dus als er veel minder kinderen op jonge leeftijd doodgingen en nu veel minder dan worden we dus gemiddeld veel ouder.

Cookies
door Cookies - May 29, 2014 om 23:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: had van jou toch meer verstand verwacht. Die redenering slaat werkelijk nergens op!

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u de redeneringen maar eens lezen hoe bepaald wordt dat we ouder worden. Als voorbeeld : een kind van twee jaar oud heeft meer kans om drie jaar te worden, dan een kind van twee jaar. Compleet logisch.

En zo wordt er doorgerekend tot hoge leeftijd. Maar als ik om me heen kijk, vallen ze bij bosjes en nog helemaal niet oud.

h.
door h.terpstra - May 30, 2014 om 01:09
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 13:35]Men kan u niet ontslaan omdat u diabeet bent. En als u door uw ziekte niet meer kunt werken krijgt u uiteindelijk WAO tot uw 67ste..

Tijger, u bent goed op de hoogte met wet en regelgeving en de nummers met artikelen..
Ik niet.Ik lees de feiten en dat blijft op mijn"kapstok"hangen. Dat kan ik aflezen.
Tijger, u heeft geen besef, dat de WAO niet meer bestaat. Een ieder heeft er wel jaren voor betaald.
De enigen die ik ken en in aanmerking komen zijn zwak ziek en misselijk universitair geschoolden..
Dat zijn GGD artsen ook, al zijn ze veelal volledig incompetent. Klassendiscriminatie.!!!
Feit; mijn wielermaat heeft meerdere rechtszaken in deze gewonnen door het ontbreken van voldoende kennis van GGD artsen.
Tijger, als je een studie met goed gevolg hebt afgerond , wil dat niet zeggen dat je de stof ook mentaal hebt begrepen. Met een goed geheugen kun je slagen, maar de stof begrijpen is een ander verhaal.

Ik neem aan, dat u ook wel eens een krant leest en TV kijkt. Dan kent u ongetwijfeld ook de feiten
dat mensen met oog problemen/ bijna blind verplicht werden gesteld werk te doen wat u en ik met goede ogen niet kunnen.
Besef goed, Tijger, dat ons land geregeerd wordt door simpele zielen( ja ja, hoog opgeleid) maar aangestuurd worden door psychopaten. Vraag mij wie en wat die psychopaten zijn.
"Nette " mensen met een licht overhemd ; met en zonder stropdas. Welbespraakt.
Groet, H.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@h.terpstea

Dan heeft het nu een andere letterafkorting voor nieuwe gevallen, so what? En de WAO bestaat nog steeds, ken verscheidene mensen die daar een uitkering van hebben.

Waar blijft de edit knop?

"dan een kind van twee jaar" moet zijn : dan een kind van één jaar.

ge
door gerboe - May 30, 2014 om 11:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil tussen WIA en WAO is echt wel wat meer dan een paar letters. Het gaat om totaal verschillende regelingen. Terecht dat @h.terpstra daar een opmerking over maakt.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 30 mei 2014, 11:27]Het verschil tussen WIA en WAO is echt wel wat meer dan een paar letters. Het gaat om totaal verschillende regelingen. Terecht dat @h.terpstra daar een opmerking over maakt.

Dat weet ik maar daar ging de vraag ook helemaal niet over. De vraagsteller krijgt ongetwijfeld WW en met zijn leeftijd komt hij niet of nauwelijks meer aan de bak. Zeker niet, nu hij ook nog ziek is.

ja
door janf43 - May 30, 2014 om 14:42
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 29 mei 2014, 14:51]Overigens is het een fabeltje dat mensen gemiddeld (veel) ouder worden, al laten de statistieken dit wel zien.
Dit is simpel te verklaren; sterfte bij geboorte/jonge kinderen is sinds de vorige eeuw fors gedaald. Deze trekken het gemiddelde aanzienlijk omhoog.

Komende jaren zal eerder het tegenovergestelde plaatsvinden.

Er is een verschil tussen de gemiddelde levensduur en de levensverwachting. Bij de pensioenen speelt de levensverwachting een rol en niet de gemiddelde levensduur.

gerbera
door gerbera - May 30, 2014 om 17:29
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 13:37]En dit hoort eigenlijk ook niet bij Vraag & Antwoord, maar bij Discussie, hoewel een discussie daarover ook zinloos is. Het is door de regering besloten.

En vervolgens ontstaat er een discussie hoe oud mensen worden.
Even wat zaken op een rijtje; die 40 dienstjaren zijn géén 40 pensioenjaren. In die tijd begon je met pensioenopbouw bij de leeftijd van 21 jaar en had je in 40 jaar een volledig pensioen opgebouwd. Ts heeft dus 36 pensioenjaren en omdat de pensioenopbouw naar 50 jaar is gegaan moet deze dus nog 14 jaar opbouwen. Tegenwoordig kan men al vanaf 17 jaar beginnen met pensioenopbouw. Tijdens de WW periode gaat de pensioenopbouw gewoon door. Hoe het daarna met eventuele vervolguitkering gaat weet ik niet dus waag ik mij daar ook niet aan. Overigens moet je elk jaar een pensioenoverzicht ontvangen waarin staat hoeveel pensioen je hebt opgebouwd.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Tijdens de WW periode gaat de pensioenbouw NIET door.

ge
door gerboe - May 30, 2014 om 17:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 mei 2014, 13:41][quote=gerboe schreef op vrijdag 30 mei 2014, 11:27]Het verschil tussen WIA en WAO is echt wel wat meer dan een paar letters. Het gaat om totaal verschillende regelingen. Terecht dat @h.terpstra daar een opmerking over maakt.

Dat weet ik maar daar ging de vraag ook helemaal niet over. De vraagsteller krijgt ongetwijfeld WW en met zijn leeftijd komt hij niet of nauwelijks meer aan de bak. Zeker niet, nu hij ook nog ziek is.

Nou, daar gaf u anders geen blijk van. En de allereerste die de term WAO gebruikte was uzelf.
Hopelijk komt het voor de vraagsteller niet tot een WIA procedure.

van leyden
door van leyden - May 30, 2014 om 18:23
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mensen langer laten werken?
Man man man, er is geen eens werk voor een plus 50er. Er is amper werk voor een jongere.

Leugens.
Hier in de supermarkt vlakbij wordt personeel gevraagd, minimaal zestien jaar staat er.
Ook een leugen, moet maximaal zestien zijn. Daarna word je eruit geschopt, te duur.
Hoezo geen discriminatie? Als je zegt belangstelling te hebben kijken ze je meewarig aan, het is echt een baantje voor een schoolverlater zeggen ze dan.

valerius-2
door valerius-2 - May 30, 2014 om 19:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 mei 2014, 17:41]@gerbera

Tijdens de WW periode gaat de pensioenbouw NIET door.

Wel als dit via de bonden als punt wordt aan gekaart wat ik dus bij de metaal heb mee gemaakt , tot ik weer een baan had. Moest eerst nog toestemming van het pensioenfonds krijgen hier voor..

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius

Maar dat is gezien uw leeftijd haast in de grijze oudheid ;-) en tegenwoordig een u icum.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Icum = unicum

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2014 om 21:11
16845 Antwoorden / 202 Vragen

welk een discussie, als ik in de spiegel kijk zie ik iemand van 71 die nog steeds werk heeft (en werkt).

h.
door h.terpstra - Jun 3, 2014 om 00:38
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 30 mei 2014, 17:29][quote=tijger1 schreef op donderdag 29 mei 2014, 13:37]En dit hoort eigenlijk ook niet bij Vraag & Antwoord, maar bij Discussie, hoewel een discussie daarover ook zinloos is. Het is door de regering besloten.

En vervolgens ontstaat er een discussie hoe oud mensen worden.
Even wat zaken op een rijtje; die 40 dienstjaren zijn géén 40 pensioenjaren. In die tijd begon je met pensioenopbouw bij de leeftijd van 21 jaar en had je in 40 jaar een volledig pensioen opgebouwd. Ts heeft dus 36 pensioenjaren en omdat de pensioenopbouw naar 50 jaar is gegaan moet deze dus nog 14 jaar opbouwen. Tegenwoordig kan men al vanaf 17 jaar beginnen met pensioenopbouw. Tijdens de WW periode gaat de pensioenopbouw gewoon door. Hoe het daarna met eventuele vervolguitkering gaat weet ik niet dus waag ik mij daar ook niet aan. Overigens moet je elk jaar een pensioenoverzicht ontvangen waarin staat hoeveel pensioen je hebt opgebouwd.
Gerbera; over pensioenopbouw bestaan veel onduidelijkheden.. In de vijftiger jaren betaalde men al voor het pensioen vanaf 18 jaar.. Ook vrouwen.Gingen vrouwen voor hun 25 e`jaar trouwen kregen ze de inleg terug en veelal gelijktijdig ontslag.Mannen die bij het ABP zaten konden na 40 dienstjaren met pensioen. Dat is later twee maal opgerekt. Heb je altijd betaald voor eindloon, begin 2000 is dat veranderd in "middenloon ".voor geborenen na 1946.. Feit: Pensioenfondsen plegen legale diefstal!!.
Heeft de partner een klein pensioen, dan kan het zijn dat het grootste pensioen meer gekort wordt dan de uitkering van het lage pensioen. Weigeren KAN NIET om dat te ontvangen.
Pensioenfondsen weigeren gegevens te verstrekken over het opgebouwde kapitaal.
Van het metaalfonds kan het zijn dat je amper de inleg ontvangt. Van het ABP wordt uitgekeerd zonder winst en indexatie. Dat geld niet voor de top pensioenen. Mag u raden waarom..
De rechtelijke macht is een fout stelletje slecht geschoolde horigen van de overheid.
En mijn ervaring; ze kunnen hun eigen tekst niet op papier zetten.
U heeft gewonnen, en de tegenpartij moet u het geleende bedrag terug betalen alsmede de kosten van deze rechtszitting. (In Lelystad). Wacht u 10 minuten, dan krijgt u de uitspraak mee. Na 50 minuten (dat is een uur advocaat kosten) kwam de tekst. Ik had wel gewonnen, maar de rechtskosten zouden voor mij zijn. DIT IS NIET VERZONNEN. Zo ken ik nog twee gevallen..
Na de MAO in 3,5 / drie en een halfjaar op twee vakgebieden afstuderen inclusief een module Havo.
Dat heb je een universitaire studie rechtsgeleerdheid afgerond..
Een erfenis uit de gouden eeuw. Rijke kooplieden wilden dat hun minder begaafde kinderen aanzien kregen..Ziedaar, zo maar een beetje geschiedenis. Groet, H.
Mijn boodschap, wees niet onder de indruk van rechters.
Mijn vrouw heeft een uitspraak vanwege dubbel betaalde maximale AOW premie.
De tekst. "In principale heeft u gelijk. Maar het kost de overheid te veel geld".
Zaak verloren en acht en wiegel lachten zich een deuk..

jo
door joentje1978 - Jun 3, 2014 om 19:03
367 Antwoorden / 6 Vragen

Mensen langer laten werken voor hun pensioen, de overheid kan het wel willen maar het moet in de praktijk wel haalbaar zijn.

Als je ouderen te lang laat doorwerken dan komen de jongeren moeilijk aan de bak.

Moet wel mogelijk zijn dat je tot je pensioen een baan blijft houden maar vroeg of laat raken vele mensen hun baan kwijt en komen ze niet meer aan de bak.
Als je 50+ bent dan ben je zo goed als kansloos op de arbeidsmarkt.

Ook zijn er mensen die hun hele leven een zwaar beroep uitgeoefend hebben en die mensen zijn halverwege de 50 gewoon op, die kunnen niet zoveel meer.

En wat willen ze dan gaan doen met mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt en niet meer aan het werk komen?
Iedereen zijn spaarpotje waar zij hun hele leven hard voor gewerkt hebben op laten vreten zodat ze alsnog platzak hun kist in kunnen gaan?

En of we ouder worden?
Hoor/lees/zie niets anders dat mensen (vooral 60-ers) overlijden aan de gevreesde ziekte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2014 om 22:41
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend, m.i. was er geen vraag maar een stellingname en dan toch een topantwoord?