be
door beertje17 Apr 23, 2015 om 16:37
Geldzaken & recht

Nieuwe tas geeft af op kleding

k zou graag willen weten wat mijn rechten zijn.
Onlangs een tas gekocht en deze tas 1x gebruikt. Nu heeft het hengsel afgegeven op een nog bijna nieuwe dure echt lederen jas.
Heb de winkelier van de tas een bericht gestuurd, maar geen reactie ontvangen. Kosten stomen jas 44,50. En de tas, 30 euro, durf ik dus ook niet meer te gebruiken.

Is de winkelier verplicht de tas terug te nemen en de kosten voor het stomen te betalen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

20301 11 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 23, 2015 om 17:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Geen kans om er een vergoeding voor te krijgen.

zoekster
door zoekster - Apr 23, 2015 om 17:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou niet weten waarom je geen vergoeding zou kunnen krijgen. Dit wordt gezien als een onveilig product.

Wat zijn onveilige producten?

Hebt u uw product normaal of volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt? En bent u door uw product gewond geraakt of heeft uw product andere producten beschadigd? Dan noemen we zo'n product een onveilig product.

klik HIER voor de gehele uitleg.

en HIER voor de voorbeeldbrief.

U moet bij de verkoper zijn en daar de schade zien te verhalen, ook kunt u uw geld terugvragen van de verkoper voor de tas, omdat deze tas niet normaal is te gebruiken en een vervanger waarschijnlijk hetzelfde euvel vertoont.

(dit alles geldt niet als er bij de tas een waarschuwing zat voor eventueel afgeven op andere kledingstukken zoals soms bij spijkerbroeken)

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2015 om 18:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat het er ten eerste toe doet wat voor materiaal je tas was, denim, nep - leer etc. Hoewel "onze"vechtster zoekster het "niet goed geld terug" met verve naleeft en adviseert, zou ik toch eerst eens willen weten wat, zoals ik al vroeg, het materiaal is.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 23, 2015 om 18:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Verplicht niet maar uit normen van fatsoen zal dit wel klantvriendelijk over komen.

mahadma
door mahadma - Apr 23, 2015 om 19:10
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De winkelier zou natuurlijk wel sluitende bewijzen kunnen vragen vóórdat er schadevergoeding komt. Als ik het goed lees zijn de bewijzen al 'gestoomd'. En derhalve ook niet meer aantoonbaar. In dit geval gaat de stelling: wie eist bewijst, zeker op. Probeer het eerst zonder "advocaatachtige brieven" op te lossen/te gaan praten. Dat zal meer zoden aan de dijk zetten als de "hard way".

pi
door pieterwolters - Apr 23, 2015 om 20:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dit vergoedt krijgt, is het heel makkelijk geworden om een nieuwe bank te krijgen (of in ieder geval een oude bank op kosten van iemand anders op te laten knappen): koop een spijkerbroek en ga een tijdje op de bank hangen...

ja
door janf43 - Apr 23, 2015 om 21:37
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen huisvrouw, maar een echt lederen jas stomen?

mahadma
door mahadma - Apr 23, 2015 om 21:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Goeie vraag, effe gezocht, leer is niet te stomen, wel chemisch te reinigen.

be
door beertje17 - Apr 23, 2015 om 23:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het foutief beschreven; de kosten zijn voor het chemisch reinigen van het leder (dacht dat di ook stomen was/is? Heb er eerlijk gezegd geen verstand van, ben ermee naar de stomerij geweest).

Vwb bewijsmateriaal: de winkelier heeft de foto's van het jasje van mij ontvangen. Ik heb daar als reactie op gehad dat het kan afgeven door wrijving van op leder. Hierna naar de stomerij,etc geweest en heb een bericht gestuurd wat dit (het chemisch reinigen) gaat kosten. Hier dus niets op gehoord van hem.

De tas is van stof en de hengsels van namaak-leder.

Vwb de reactie over de spijkerbroek: hiervan is bekend dat deze afgeven en voor zover ik weet hangt er altijd een kaartje aan dat de broek apart gewassen moet worden, af kan geven,etc.

Ik wacht nog even af of kik nog een reactie ontvang; zo niet dan ga ik de brief schrijven volgens de link van "zoekster".

door 1953 - Apr 24, 2015 om 03:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Volgende keer in de winkel vragen expliciet of de tas afgeeft.

ma
door manwijf - Apr 25, 2015 om 10:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Als de winkelier voor doet komen dat het leren hengels zijn, dan klopt dat al niet. Leer op leer geeft juist niet af. Heb er nog nooit van gehoord dat geverfd leer afgaf. Dan zou een jas ook af kunnen geven, maar dat gebeurt echt niet.

Echt leer is poreus. De verf dringt er als het ware in. In tegenstelling tot nepleer. Daar ligt de verf op het kunststof materiaal. Het zit 'm er dus in dat het nepleer is. Persoonlijk kan ik wel zien, dat het nep is. Dat het afgeeft had ik ook niet verwacht. Zal ongetwijfeld met de prijs van de verf die gebruikt is te maken hebben. Maar ja dat kun je van de buitenkant niet zien. Ik had dus zeker ook terug gegaan.

De vraag is dus, mag je van een goedkoop nepleren hengel verwachten dat het niet afgeeft. Was de jas trouwens naturelkleurig? Als na chemische reiniging van geverfd leer (ik had er nog nooit van gehoord) de kleur van de jas niet is aangetast, dan geeft in ieder geval al aan hoe kleurvast geverfd leer is.