ch
door chantie87 Feb 21, 2015 om 20:52
Geldzaken & recht

Ongeldigr ontruiming?

Beste iedereen,
ik sta onder bescherm bewind, nu al 2 jaar.nu bleek ongeveer een half jaar geleden dat de bewindsvoerder er een potje van maakte, dus zijn wij begonnen met een andere bewindsvoerder aan te vragen. Ik heb zelf sinds 3 maanden weer mijn loon en betaald sindsdien ook weer gewoon de huur. ik heb gemeld dat we een andere bewindsvoerder krijgen maar door elke keer uitstel van onze huidige bewindsvoerder heeft het langer geduurt. Nu krijg ik zonder enige aankondiging een brief dat we over 3 weken ontruimd worden. Ik heb geen eerdere brief gehad ( misschien naar mijn oude bewindsvoerder gestuurd maar die heeft nooit iets doorgestuurd)
ik verwacht dat er 2-3 maanden huur achterstand is, maar dat zou door de nieuwe bewindsvoerder geregeld worden.
kan de woonstichting zomaar mij uit huis plaatsen zonder melding of vonnis, of zelfs een rechtzaak? Terwijl ik al 3 maanden weer huur betaal? Ik heb nooit een deurwaarder gezien, geen brief. Kan dit zomaar? Ik sta met de handen in mijn haar en ben helemaal in paniek.

5697 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2015 om 21:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vraagt u maandag bij uw verhuurder naar wie hij deze brief verstuurd heeft. De laatste maanden heeft u weer huur betaald maar er is natuurlijk nog achterstand. Verhuurders zijn vandaag de dag niet zo dat u gelijk op straat word gezet (als alles wat u hier schrijft dus op waarheid berust); voor nog uitstaande betalingen worden tegenwoordig best wel wat coulance regelingen getroffen. Probeer een beetje te ontspannen en nogmaals, Maandagochtend is het eerste wat u doet contact opnemen met uw verhuurder en e.e.a. uitleggen (vooral over een al dan niet gestuurde brief over uitzetting en aan wie die gericht was).

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan een ontruiming komt eerst een rechter te pas met een rechtszaak. Dus dat kan niet zomaar.

En dat wordt dan aangekondigd door ern deurwaarder, niet door ern brief van de woningstichting

Als u nog geen nieuwe bewindvoerder hebt, ga dan naar het Juridisch Loket in uw gemeente, kijk op Google voor de openingstijden, en laat u helpen. Dat is gratis..

getty
door getty - Feb 22, 2015 om 09:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk is er al eens in het verleden een zitting geweest en wordt het vonnis nu uitgevoerd?

ro
door ron530 - Feb 22, 2015 om 10:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er moet wel een rechtszaak zijn geweest want enkel de rechter kan middels een vonnis het huurcontract beëindigen. Aan dit vonnis is een heel traject vooraf gegaan, incassobrieven, dagvaarding (deze aanzegging wordt op uw woonadres overhandigd danwel in de brievenbus gedaan) en uiteindelijk de ten uitvoer-legging van het vonnis deze brief heeft u wel ontvangen. Het nare van de ten uitvoer-legging is dat het vonnis definitief is geworden en u niet meer in beroep kan gaan, het juridisch loket kan niet voor u doen want het vonnis is niet meer aan te vechten. Wat u wel kunt doen is met de deurwaarder een regeling treffen en die stipt nakomen, het huurcontract wordt dan niet beëindigd maar als een soort van stok achter de deur op de plank gelegd d.w.z. bij nog een keer huur achterstand wordt u uit de woning gezet.

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2015 om 11:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De Rijksoverheid meldt daarover dit: klik hier.

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Verhuurder gaat een procedure starten bij de kantonrechter.

Als de kantonrechter vonnist en uitspraak heeft gedaan dat het pand mag worden ontruimd, dan wordt het pand ook ontruimd middels de deurwaarder. De gemeente wordt van de ontruiming op de hoogte gesteld. Uw huisraad wordt dan, m.u.v. bederfelijke waren, meestal in gemeentelijke opslag bewaard tegen stallingskosten voor een bepaalde periode.

Daarnaast naast de ontruiming blijft u de achterstallige huurpenningen verschuldigd aan de (ex-)verhuurder, ruimingskosten en de stallingskosten etc.

Als u de achterstallige huurpenningen met de aanverwante kosten voor de ontruiming kunt ophoesten, dan wordt de ontruiming te niet gedaan, afgeblazen, en vindt de ontruiming niet meer plaats.

ro
door ron530 - Feb 22, 2015 om 12:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is een achterstand ontstaan dus een wanprestatie. Vraagsteller moet op de hoogte zijn geweest van de dagvaarding want die wordt persoonlijk of op het huisadres afgeleverd, nu staat vraagsteller onder een soort van beschermingsbewind maar dat maakt nog niet dat hij/zij handelings-onbekwaam is verklaart dus nog steeds verantwoordelijk is voor de financiële huishouding. Heel triest maar als er al eerder sprake is geweest van huurachterstand mag de verhuurder de uitzetting gewoon door voeren.

ch
door chantie87 - Feb 22, 2015 om 13:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 22 feb 2015, 12:17]Er is een achterstand ontstaan dus een wanprestatie. Vraagsteller moet op de hoogte zijn geweest van de dagvaarding want die wordt persoonlijk of op het huisadres afgeleverd, nu staat vraagsteller onder een soort van beschermingsbewind maar dat maakt nog niet dat hij/zij handelings-onbekwaam is verklaart dus nog steeds verantwoordelijk is voor de financiële huishouding. Heel triest maar als er al eerder sprake is geweest van huurachterstand mag de verhuurder de uitzetting gewoon door voeren.

Ik ben zelf altijd thuis geweest en er is geen incassoburo, geen deurwaarder niks voor geweest en geen brief naar hier geweest. Ook geen dagvaarding, dus dit is zo vreemd. ik ga ervan uit dat een deurwaarder hier aan de deur komt en zelfs brieven stuurt ik heb nu geeneens een idee welke deurwaarder ik moet bellen, omdat er geen is. Dus dat is mijn vraag mag een woonstichting zonder ook maar een deurwaarder in te schakelen ons zomaar eruit zetten.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat mag die woningstichting dus niet. U kunt vandaag toch niets doen, dus wacht tot morgen en ga naar het Juridisch Loket.

zoekster
door zoekster - Feb 22, 2015 om 13:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Vraag bij de verhuurder een kopie van de dagvaarding en het vonnis op. Doe dit telefonisch, maar ook schriftelijk. Vermeld dat u noch een dagvaarding noch een vonnis heeft gekregen. Overigens kunt u nog in verzet gaan tegen het vonnis (als dat er is). Omdat dat niet persoonlijk bij u is bezorgd, kunt u nog steeds een verstekprocedure beginnen. Dat moet binnen 4 weken nadat u van het vonnis op de hoogte bent gesteld.

Zonder vonnis van de rechter geen uitzetting. Ga in ieder geval langs bij het juridisch loket, u krijgt dan verdere informatie. Ook over gesubsidieerde rechtsbijstand mocht dat nodig zijn en nog eens 50 euro korting op de eigen bijdrage.

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 14:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@chantie87.
Ook al heeft men een bewindvoerder, men dient zelf zorg te dragen voor de financiële verplichtingen.
Quote:
Klik-> Neemt de bewindvoerder mijn financiële verplichtingen over?

Nee, u dient er zelf voor te zorgen dat u uw financiële zaken op orde heeft en houdt. Heeft u hier hulp bij nodig dan kan dit in de vorm van budgetbeheer of budgetbegeleiding. Dit wordt niet uitgevoerd door uw bewindvoerder. Hij kan u wel verwijzen naar de juiste instantie.

Uw bewindvoerder is geen hulpverlener. U moet er zelf voor zorgen dat u al uw zaken op orde heeft en houdt. Als u daarbij hulp of begeleiding nodig heeft dan zal die van een gespecialiseerde hulpverlener (zoals bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of budgetbeheerder) moeten komen. Uw bewindvoerder kan u doorverwijzen naar de voor u juiste hulpverlener, maar zijn taak gaat niet verder dan dat.

Nu over huisuitzetting.
Het is niet zo dat men jou zonder meer uit huis kan zetten, ook al heb je een huurachterstand van 3 maanden, of zelfs meer.
Een rechter zal dat altijd eerst bekijken.

Hier onder een artikel van "JuroFoon" waarvan ik de nieuwsbrieven altijd krijg.

Geen ontruiming bij meer dan 3 maanden huurachterstand.

Ook bij een huurachterstand van meer dan drie maanden is het niet zeker dat je als huurder je woning moet verlaten.
De voornaamste plicht die je als huurder hebt, is het op tijd en volledig betalen van de huurprijs.
Een achterstand in de huurbetaling betekent echter niet dat je automatisch je huurhuis uitgezet kunt worden.
Sowieso heeft een verhuurder toestemming nodig van de rechter om de huurovereenkomst te kunnen opzeggen en de huurwoning te ontruimen. Doorgaans is een rechter pas bij een huurachterstand van minimaal drie maanden geneigd om toestemming te geven voor ontbinding en ontruiming.

Meer dan 3 maanden huurachterstand
Het is echter geen wettelijke regel dat je bij drie maanden huurachterstand je huis uit moet. De rechter zal altijd rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de huurder. Zo kan de rechter de huurder nog wat respijt geven om de huurachterstand op korte termijn in te lopen. Ook kan hij de gevraagde toestemming onthouden omdat de belangen van de huurder bij voortzetting van de huurovereenkomst zwaarder wegen dan de belangen van de verhuurder bij toewijzing van de ontbinding en ontruiming.

Belangenafweging bij ontbinding huurovereenkomst
In een recente zaak wilde een Brabantse woningcorporatie de huurovereenkomst met één van haar huurders door de rechter laten ontbinden. De verhuurder baseerde haar belang bij de ontbinding en ontruiming op de hoogte van de huurachterstand van ruim 8 maanden en op haar slechte ervaringen met de huurster betreffende huurbetaling en de nakoming ervan. Daartegenover stonden de ingrijpende gevolgen van de ontbinding en ontruiming voor de huurster.

Welke factoren spelen mee?
De huurster was door verslechterende financiële omstandigheden niet meer in staat om de huur te voldoen. Dit had te maken met haar 80-100% arbeidsongeschiktheid, veroorzaakt door psychische problemen. Ook had ze twee inwonende minderjarige kinderen, van wie de oudste extra zorg nodig had. Inmiddels werd de huurster door de GGZ en schuldhulpverlening begeleid en had ze ook meerderjarigenbewind aangevraagd.

Op basis hiervan vond de rechter dat de belangen van de huurster zwaarder wogen dan die van de verhuurder. Wel moest de huurster de achterstand betalen, maar ze hoefde niet haar huis uit.

Bron en verdere artikelen, klik hier-> Geen ontruiming bij meer dan 3 maanden huurachterstand.

ju
door justice4all - Feb 23, 2015 om 12:57
41 Antwoorden / 0 Vragen

Ojee.... het probleem is dat de bewindvoerder gedagvaard is en niet u. Overigens hoort dat ook zo aldus de Hoge Raad. Er zal dus wel degelijk een vonnis liggen.

Ga zo snel mogelijk naar het juridisch loket. Die zullen u het advies gaan geven om in verzet te gaan tegen de uitspraak (ik hoop althans niet dat de bewindvoerder namens u in de rechtszaak heeft geantwoord, anders moet u in hoger beroep) met de hulp van een advocaat.