so
door sophie1234 Jul 28, 2015 om 09:58
Geldzaken & recht

Oud-bewoner gebruikt adres voor rekeningen

Wij zijn verhuisd en ontvangen veel post (aanmaningen e.d.) van de vorige bewoner. Nieuw is dat de oud-bewoner via internet aankopen doet en de rekening naar het oude adres -ons nieuwe adres- laat sturen, waar het aangekochte geleverd wordt is ons niet bekend.
Alles gaat retour afzender, soms wagen we er een telefoontje aan. Concreet is mijn vraag, kunnen wij problemen krijgen door het handelen van deze vorige bewoner? En zo ja, wat kunnen we er aan doen?

8951 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 10:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sophie1234,

Wat moet ik doen als ik nog post ontvang van de vorige bewoner?

Als u nog post van een vorige bewoner ontvangt, kunt u de post aan de afzender retour sturen. Haal met pen het adres door en vermeld op de envelop ‘Vertrokken – Retour afzender’. Deponeer de post vervolgens in een oranje brievenbus, of geef het af op een Postkantoor.
(Bron:Post.nl)

.....kunnen wij problemen krijgen door het handelen van deze vorige bewoner? ....
Nee. Je bent toch nergens aansprakelijk voor.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u het nieuwe adres weet van de vorige bewoner, kunt u op de achterzijde van die post ook het nieuwe adres vermelden, op de voorzijde gewoon retour afzender.

Dan stopt die gekkigheid misschien.

sw
door swat1500 - Jul 28, 2015 om 11:19
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer bij de gemeente of hij zich wel heeft laten uitschrijven op uw adres.

le
door lexdura - Jul 28, 2015 om 12:14
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 10:05]Hallo sophie1234,

Wat moet ik doen als ik nog post ontvang van de vorige bewoner?

Als u nog post van een vorige bewoner ontvangt, kunt u de post aan de afzender retour sturen. Haal met pen het adres door en vermeld op de envelop ‘Vertrokken – Retour afzender’. Deponeer de post vervolgens in een oranje brievenbus, of geef het af op een Postkantoor.
(Bron:Post.nl)

.....kunnen wij problemen krijgen door het handelen van deze vorige bewoner? ....
Nee. Je bent toch nergens aansprakelijk voor.

Met vr.gr.

Je bent niet aansprakelijk. Maar problemen kun je wel krijgen. Je adres zal geregistreerd kunnen gaan worden als een adres waar veel rekeningen niet betaald worden. Het zo zou maar eens kunnen dat een bedrijf waar jij zaken mee wilt doen, jou daarom als een mogelijke wanbetaler gaat zien, of althans als een mogelijk risico. Veel risiscoprofielen worden namelijk niet op naam maar op postcode/adres niveau gemaakt.

jo
door jorisw - Jul 28, 2015 om 14:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent inderdaad niet aansprakelijk, maar de kans op gez*** met de leveranciers e.d. is wel aanwezig als je niets doet. Je zult het uiteindelijk altijd winnen, maar voordat je zover bent....

ho
door hopetobehelping - Jul 28, 2015 om 21:19
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sophie1234,

u bent er niet aansprakelijk voor maar het kan u wel gedonder opleveren.
U zult het al wel gedaan hebben maar wel controleren dat de vorige bewoner niet meer op uw adres staat ingeschreven bij de gemeente (als dat zo is dan snel uit laten schrijven). Neem aan dat de vorige bewoner als persoon steeds geadresseerd is en niet uit naam van een bedrijf bestelt (dan zou u de kvk inschrijving kunnen raadplegen en het melden mocht dat nodig zijn).

Postnl adviseert 'Vertrokken – Retour afzender' op de envelop te zetten en hem dan terug in de brievenbus te gooien.

Bij brieven van incassobureau's zou ik als ik u was nog contact opnemen met het betreffende incassobureau (email/telefoon) en als u het adres of telefoonnummer van de vorige bewoner heeft dat uiteraard doorgeven. De melding woont hier niet meer, controleert u het maar bij de gemeentelijke administratie moet genoeg zijn.

so
door sophie1234 - Jul 28, 2015 om 21:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties!

Fijn bevestiging te lezen dat we niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Post retour zenden doen we consequent, en post bij herhaling openen we om het bedrijf op de hoogte te stellen - wat wordt gewaardeerd hebben we al ervaren.

Minder fraai is het wanneer we geen aankopen meer kunnen doen op adres als dat ergens geregistreerd wordt in negatieve zin, dan zullen we in gesprek moeten.

Checken bij de gemeente gaan we voor de zekerheid nog maar eens een keer doen.

door 1953 - Jul 29, 2015 om 02:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt twee dingen doen:
- U kunt op de poststukken vermelden vertrokken/verhuisd sinds ...;
- U kunt de poststukken ook bij het oudpapier doen.

Telefonisch hoeft u geen contact met de afzender te doen.

Hier zou sprake kunnen zijn van flessentrekkerij.

Bij de verzender moet toch wel een belletje gaan rinkelen als het adres afwijkt/afweek t.a.v. van ontvangst goederen en het adres voor de factuur.

di
door diversion - Jul 29, 2015 om 12:09
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 29 jul 2015, 02:06]
Bij de verzender moet toch wel een belletje gaan rinkelen als het adres afwijkt/afweek t.a.v. van ontvangst goederen en het adres voor de factuur.

Dat hoeft niet, want je kunt bij een bestelling ook een ander afleveradres dan het factuuradres opgeven, bijvoorbeeld als je iets op je werk wilt laten bezorgen. Maar dit soort zaken zijn inderdaad vervelend als jij met je adres als wanbetaler te boek komt te staan.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diversion

Ik denk dat @1953 bedoel, na het sturen van aanmaningen, dat de leverancier dan ook nasr het afleveradres gaat kijken.

hi
door hipppo - Jul 29, 2015 om 12:42
303 Antwoorden / 2 Vragen

sophie 1234,

Je zou contact op kunnen nemen met de firma's die de rekeningen sturen en hen adviseren de rekeningen alsnog naar het afleveradres te sturen omdat de vorige bewoner verhuisd is.

ri
door rikro - Jul 29, 2015 om 13:08
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wel rekeningen? maar geen afgeleverde goederen? Dus als ik het goed begrijp hebben ze een afhaal adres voor de goederen ingevuld .Anders zou je toch een en het zelfde adres hebben Wel erg brutaal. Ik denk dat ik toch zou proberen om aangifte te doen. Daarmee heeft U een bewijs dat U Uw best heeft gedaan om en geprobeerd om die mensen te stoppen met Fraude Veel succes

ge
door gerjos - Jul 29, 2015 om 13:41
14 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bij de gemeente informeren is niet zo makkelijk. Bij de gemeente waar ik woon in ieder geval niet, Daar geeft men geen informatie wegens privacy.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat geeft geen een gemeente. Maar zij kunnen wel zelfstandig een onderzoek uitvoeren, of iemand nog ten onrechte op dat adres staat ingeschreven.

di
door diversion - Jul 29, 2015 om 14:00
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=rikro schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:08]Wel rekeningen? maar geen afgeleverde goederen? Dus als ik het goed begrijp hebben ze een afhaal adres voor de goederen ingevuld .Anders zou je toch een en het zelfde adres hebben Wel erg brutaal. Ik denk dat ik toch zou proberen om aangifte te doen. Daarmee heeft U een bewijs dat U Uw best heeft gedaan om en geprobeerd om die mensen te stoppen met Fraude Veel succes

Inderdaad een goede tip om in elk geval eens bij de politie langs te gaan om de zaak uit te leggen. Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt met credit card fraude, waarbij ik opeens een rekening van Apple ontving omdat met mijn credit card een dure computer was besteld, maar een afleveradres in Amsterdam was opgegeven. Ik heb toen direct contact opgenomen met Apple en VISA en de computer stond klaar voor verzending maar kon nog net worden tegengehouden. En gelukkig heb ik mijn geld teruggekregen.

audb
door audb - Jul 29, 2015 om 14:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan zelfs zo zijn dat de factuur adres niet is veranderd maar wel de adres waar het heen moet en dat is niet altijd de schuld van de vorige bewonder.
Soms weet niet niet eens dat je het moet veranderen maar het kan ook zijn dat het bedrijf het zelf niet heeft veranderd.
Mocht u ook van verschillende bedrijven post krijgen dan is het wat anders dan is er sprake van moedwilligheid en dat valt onder fraude.

mi
door mirca - Jul 29, 2015 om 18:32
11 Antwoorden / 3 Vragen

Goedendag, ook ik herken dit probleem. Familie van mij ging verhuizen, KPN schriftelijk op de hoogte gesteld dat zij naar andere plaats gingen.Netnr.kon niet worden meegnomen,dus ander telefnr. Ik vond het nw.pakket qua kosten erg hoog, hebben dat dus gewijzigd.1 jr. na verhuizing zijn zij overleden. Toch werden de kosten iedere maand autom. afgeschreven. Dit liep op tot € 685,-
regel;matig contact gehad met KPN, bleek dat de nw. bewoner nog gewoon kon bellen via de KPNlijn. Ik moest een verhuis en overlijdens akte opsturen. Dit alles gedaan. Lijn van nw.bewoner is stop gezet, deze belde altijd naar 0900 nrs. Het geld wat teveel is afgeschreven hebben wij tot op heden nog niet vergoed gekregen. Wel € 15,00 voor gemaakte telefoonkosten. Weer bezwaar gemaakt, kreeg als antwoord: u start maar een claim via de ombudsman. KPN maakt de fouten en als cliënt ben je de dupe. Ben benieuwd hoe lang dit alles gaat duren. € 685,00 is toch heel veel geld. mvr.gr. Rianne

door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:17]@diversion

Ik denk dat @1953 bedoel, na het sturen van aanmaningen, dat de leverancier dan ook nasr het afleveradres gaat kijken.

Correct!

Ongetwijfeld zal de besteller op een gegeven moment op een zwarte lijst, als die bestaat, komen te staan.

door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mirca schreef op woensdag 29 jul 2015, 18:32]Goedendag, ook ik herken dit probleem. Familie van mij ging verhuizen, KPN schriftelijk op de hoogte gesteld dat zij naar andere plaats gingen.Netnr.kon niet worden meegnomen,dus ander telefnr. Ik vond het nw.pakket qua kosten erg hoog, hebben dat dus gewijzigd.1 jr. na verhuizing zijn zij overleden. Toch werden de kosten iedere maand autom. afgeschreven. Dit liep op tot € 685,-
regel;matig contact gehad met KPN, bleek dat de nw. bewoner nog gewoon kon bellen via de KPNlijn. Ik moest een verhuis en overlijdens akte opsturen. Dit alles gedaan. Lijn van nw.bewoner is stop gezet, deze belde altijd naar 0900 nrs. Het geld wat teveel is afgeschreven hebben wij tot op heden nog niet vergoed gekregen. Wel € 15,00 voor gemaakte telefoonkosten. Weer bezwaar gemaakt, kreeg als antwoord: u start maar een claim via de ombudsman. KPN maakt de fouten en als cliënt ben je de dupe. Ben benieuwd hoe lang dit alles gaat duren. € 685,00 is toch heel veel geld. mvr.gr. Rianne

Storneren van de gelden zou een betere oplossing zijn geweest.