ja
door jangmcoolen Aug 21, 2015 om 13:43
Auto & vervoer

Overstap van koop- naar lease-auto

Omdat ik al wat ouder ben, overweeg ik eigenlijk geen nieuwe auto meer te kopen, maar over te stappen op de aanbiedingen die ik hoor over leasen; 199 per maand; alles, maar dan ook alles geregeld behalve benzine (de afschrijving van een nieuwe auto is al meer dan 199 !!).
Toen ik dat in ons clubje vertelde was er veel huiver en iedereen waarschuwde mij voor allerlei (financiële) gevaren.
Mijn vraag: welke problemen kan ik tegenkomen en staat alles op papier (kleine lettertjes !! )??
Alvast mijn hartelijke dank.

4216 14 Rapporteer

jonnes
door jonnes - Aug 21, 2015 om 13:51
32 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Wat ik begrijp is dat de verzekering op naam van de leasemaatschappij komt te staan. Als u dan na een aantal jaar eventueel weer zelf een auto wil gaan kopen, kan het zijn dat u al uw schadevrije jaren kwijt bent en weer met de duurste premie moet beginnen. Schadevrije jaren kunt u niet voor langere tijd "vastzeten".

valerius-2
door valerius-2 - Aug 21, 2015 om 14:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U tekent een contract voor een bepaalde tijd met een aantal KM als u daar tussentijds van af wil kost dat geld. De rest van de voorwaarden eerst goed lezen thuis en daarna pas beslissen doen of niet. Begint voor gij bezint is daarmee volg aan gegeven, zoals deze vraag een goed begin is.

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2015 om 15:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jangmcoolen,

Ik zou zeggen: laat alles eens op papier zetten en lees dat rustig door.
Het is inderdaad gemakkelijk: voor een vast bedrag per maand ben je van alles af, maar .... je zit er wél voor een aantal jaren aan vast en aan het eind van die periode heb je dus NIETS; er is geen restwaarde van een auto.
Je weet wel wat je kosten per maand zijn.

Suc6

ro
door ron530 - Aug 21, 2015 om 15:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb de voorwaarden van een willekeurig merk die een leaseplan aanbied even summier doorgelezen. In die voorwaarden staan 7 artikelen wat betreft levering, belasting en verzekering die inbegrepen zijn. Daarna begint het uitsluiten dus kosten die voor eigen rekening komen en dat is een waslijst dat wilt u niet eens weten. De verzekering is WA + personen dus elke schade mag u betalen, onderhoudsbeurt een kilometer te laat! zelf betalen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als u geen nieuwe auto meer wenst koop er dan één van 2 jaar oud want de kop is er dan vanaf en dat scheelt zeker 25% op de nieuwprijs. Ook heeft u dan zelf het heft in handen want u kunt uw eigen verzekeringsdekking kiezen met de no claim die van toepassing is en de auto is van u.
Dat clubje heeft volkomen gelijk.

me
door mein33 - Aug 21, 2015 om 16:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals ron530 ook al aangeeft heeft u alleen maar verplichtingen, risico's en weinig of geen rechten.
Voor o.a.elke schade aan de auto zelf bent u verantwoordelijk, die verantwoording wilt u niet niet hebben voor een nieuwe auto en dat is nog maar het begin van de waslijst met verlichtingen en uitsluitingen.
De € 199.00 is het starttarief voor het aller kleinste en aller eenvoudigste modelletje dat er te bedenken valt. Wilt u ook maar een ietsie pietsie meer comfort dan kost dat flink wat duiten extra.
Wilt u geen nieuwe auto meer kopen dan kunt u misschien beter een "jong" gebruikte kopen.
U bepaald dan zelf welke auto met welk comfort u koopt, bent daar dan wel de eigenaar van en bepaald ook zelf hoe de auto verzekerd is en onderhouden wordt zonder allerlei schimmige financiële risico's die u loopt bij het leasen. Op termijn bent u vrijwel zeker goedkoper uit dan met een lease contract.
Geniet lekker van uw eigen eigendom en u hoeft voor niemand zgn. zuinig te zijn, geniet bij leven want daarna kan het (hoogstwaarschijnlijk) niet meer.

aurora1
door aurora1 - Aug 21, 2015 om 16:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou er niet aan beginnen om o.a. de redenen die al genoemd zijn.
Als uw auto nog goed genoeg is zou ik er nog een poos mee doorrijden, en anders een goede tweedehandse kopen zoals ook al door @mein33 voorgesteld wordt.

pi
door pieterwolters - Aug 21, 2015 om 16:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er onlangs ook naar gekeken voor mijn vader, maar de huidige aanbiedingen van de verschillende merken zijn helemaal zo gek nog niet. Het scheelt een hoop gedoe en een eigen (nieuwe) auto is duurder. Dat het niet uw eigen auto is, lijkt me niet zo belangrijk. Eigendom geeft ook weer zorgen.

Volgens mij had ook de consumentenbond deze aanbiedingen redelijk positief beoordeeld. En dat wil wat zeggen :-)

ro
door ron530 - Aug 21, 2015 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 21 aug 2015, 16:51]Ik heb er onlangs ook naar gekeken voor mijn vader, maar de huidige aanbiedingen van de verschillende merken zijn helemaal zo gek nog niet. Het scheelt een hoop gedoe en een eigen (nieuwe) auto is duurder. Dat het niet uw eigen auto is, lijkt me niet zo belangrijk. Eigendom geeft ook weer zorgen.

Volgens mij had ook de consumentenbond deze aanbiedingen redelijk positief beoordeeld. En dat wil wat zeggen :-)
Als je die club nog enige credit wil geven moet je wel lid zijn. Met excuus maar die club is al heel lang niet objectief meer.

aurora1
door aurora1 - Aug 21, 2015 om 19:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De verwijzing naar de Consumentenbond is vermoedelijk: klikhierklik hier.

Met de cursor even op de tabel klikken om te vergroten en voor de informatie rechts van de tabel.
Ik lees niet echt dat de Consumentenbond e.e.a. positief beoordeelt of ik lees daar overheen. Ze wijzen vooral op de kleine lettertjes.
Als je weinig rijdt kon het weleens erg duur worden, en als je bijv. stuurbekrachtiging en een automaat wilt. Ook is er is bij sommige bedrijven een maximum leeftijdsgrens.

jo
door jorisw - Aug 22, 2015 om 10:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 21 aug 2015, 17:36][quote=pieterwolters schreef op vrijdag 21 aug 2015, 16:51]Ik heb er onlangs ook naar gekeken voor mijn vader, maar de huidige aanbiedingen van de verschillende merken zijn helemaal zo gek nog niet. Het scheelt een hoop gedoe en een eigen (nieuwe) auto is duurder. Dat het niet uw eigen auto is, lijkt me niet zo belangrijk. Eigendom geeft ook weer zorgen.

Volgens mij had ook de consumentenbond deze aanbiedingen redelijk positief beoordeeld. En dat wil wat zeggen :-)
Als je die club nog enige credit wil geven moet je wel lid zijn. Met excuus maar die club is al heel lang niet objectief meer.

Niet objectief wil ik niet zeggen. Maar ze zijn nog altijd per definitie "tegen" (een soort SP). Dus als zijn niet tegen zijn, dan kan het niet anders zijn dat iets best wel een goed product is.

fr
door frans56 - Aug 22, 2015 om 13:32
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

Ik kan me volledig aansluiten bij een aantal andere be-antwoorders van uw vraag, en dat is
dat ik dit niet zou doen, U schrijft zelf al dat U toch het een en ander zelf dient te betalen ? En wat gebeurt er Bijvoorbeeld als er iemand zonder afzender een minuscuul deukje in uw lease auto rijdt??? Als het uw eigen auto is, denkt U misschien van ach dat deukje had ik er zelf ook misschien wel ingereden als ik dat paaltje wel had gezien?? Hoe reageert een lease maatschappij hierop na de verstreken termijn ?
En inderdaad als U na een paar jaar toch weer besluiten om er weer een auto te kopen begint U vooraan met uw no-claim korting. Ikzelf zou U dan ook adviseren om een leuk klein tweedehandsje te zoeken van een jaar of 3 met niet te veel op de teller, en vooral bij een
vertrouwde garage. Als U een kleine auto van een jaar of drie oud een jaar of 10 kunt rijden
dan is de afschrijving waarschijnlijk lager als E 199 per maand.

wi
door wimkep - Aug 24, 2015 om 13:27
16 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan voordelig zijn, maar in mijn beleving is het een pad vol met valkuilen.
Meer kilometer gereden dan afgesproken betekent, fors bijbetalen. Schades groter dan een Euro muntstuk worden bij afloop van het contract duur doorberekend. Waarschijnlijk wilt u zelf meer verzekeren dan het leasebedrijf aanbied, dus bijbetalen.
De aanbieding geldt meestal voor de goedkoopste uitvoering in een niet metallic kleur. Wilt u airco of een mooie kleur, bijbetalen graag.
Als er iets aan de auto stuk gaat, zal men daar in eerste instantie u op aan spreken, met als argument dat u ' niet als een goed huisvader ' met de auto bent omgesprongen.
Het leasebedrijf koopt natuurlijk scherp in en kan u daardoor wat bieden. Wel denk ik dat u zich moet realiseren dat het commerciële bedrijven zijn met maar één doel, namelijk zoveel mogelijk geld verdienen aan u.
Ik vraag me af of het geen oude wijn in nieuwe zakken is. Heette het vroeger niet huurkoop of is het misschien vergelijkbaar met kopen op afbetaling ?
Mijn mening zal duidelijk zijn vermoed ik, bezint eer ge begint. Het zijn gladde jongens!
Succes en sterkte bij uw keuze.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 24, 2015 om 14:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een advies wat ik zeker niet zou geven lees ik hier regelmatig.
Koop een leuk klein tweedehandsje, is dat advies.
Om te beginnen : leuke kleine tweedehandsjes zijn in verhouding duurder dan een gebruikte middenklasser.
In die wat grotere auto zit je heel wat veiliger, en comfortabeler, dan in zo'n overdekte rolschaats.
Voor een paar duizend euro koop je een mooie veilige Volvo.
Die geeft je bij een flinke aanrijding veel meer kansen dan dat je in zo'n klein wagentje rijdt.
Waar je je niet druk over hoeft te maken is het wat hogere benzineverbruik.
Want bejaarden rijden meestal niet zo veel en ver met de auto.
En de verzekering zal per jaar ook niet zoveel hoger zijn.
In mijn optiek zouden bejaarden niet in een auto moeten rijden met een automatische versnellingsbak.
Met een automaat heb je minder controle over de auto.
Nagenoeg alle ongelukken met een auto, die opeens voor de kassa staat bij de snackbar, zijn veroorzaakt door een bejaarde met een auto met automaat.
Snuifje gas en kassa.
En om toch iets bij te dragen aan de vraag : lees de kleine lettertjes in het leasecontract.
Meestal ben je er nog niet met 199 euro per maand.
199 euro per maand is toch echt 2400 euro per jaar.
Voor die prijs koop je een lekkere, veilige middenklasser waar je nog jaren plezier van hebt.
Ikzelf heb 7 jaar gereden in een veilige Volvo 850 stationcar die ik kocht voor 1700 euro.
Nooit kosten aan gehad, en nooit zelfs de olie ververst.
Bij aankoop zat er verse olie in de motor.
Ik deed hem weg met een half miljoen kilometers op de teller.
Die auto kostte mij per jaar wat een ander moet betalen per maand voor een klein blikkie.

ka
door kama - Aug 24, 2015 om 14:28
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik raad iedereen een automaat aan in plaats van een handmatige versnellingsbak. Je kunt je concentreren op het rijden. Veel makkelijker en veiliger.