m.
door m.boxma Sep 17, 2015 om 18:45
Auto & vervoer

Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie

Hallo iedereen,

Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht en de Peugeot dealer gevraagt of zij hem kunnen inbouwen, ja dit kan.

Vandaag langs gegaan en door hun het stuur in laten bouwen, komt opeens de monteur langs dat er een probleem is.

Ze hebben de stuurkolomschakelaar die achter het stuur bevindt bij de demontage kapot gemaakt

Deze moet vervangen worden anders is er een kans dat de airbag van zelf af gaat.

Nu willen ze dat ik voor de kosten op draai. Ze zeggen dat het een risico van de klant is.

Hoe zit dit juridisch?

3790 11 Rapporteer

hutch
door hutch - Sep 17, 2015 om 19:11
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag M. Boxma,

u mag er vanuit gaan dat die garage professioneel bezig is en dat zij, zoals in uw geval, verstand van zaken heeft.... vooral als het de dealer zelf betreft.

Dit had niet mogen gebeuren en deze Peugeot dealer is hier verantwoordelijk en, dientengevolge, aansprakelijk voor.

Probeer er onderling uit te komen, waarbij u het accent moet leggen dat zij verantwoordelijk zijn. Komt u er niet uit, zult u hen schriftelijk, en aangetekend, in gebreke moeten stellen, waarbij u het nogmaals de gelegenheid geeft om alles op hun kosten te laten herstellen.

Ik neem aan dat deze dealer bij de BOVAG is aangesloten?
Maak ook een soort van dossier voor uzelf op, waarin u alles noteert, zoals datums, tijdstippen, met wie u wat afgesproken heeft.... enz.

Succes.

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2015 om 19:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De dealer zal zijn eigen fout op eigen kosten moeten herstellen. Ik vraag me wel af hoe de dealer zijn standpunt beargumenteert. Wat is de verklaring voor het begaan van de fout?

Een rechtsbijstandverzekering kan in zo'n geval heel handig zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 17, 2015 om 20:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De vraagsteller schrijft: "Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht".
Als dit een niet origineel Peugot stuur is, vraag ik de TS of dit een bijzonder stuur was.
Als dit een origineel Peugot stuur is, is dit een blunder van de dealer.
Als dit een niet origineel Peugot artikel is, zou het voor problemen kunnen zorgen.

di
door diversion - Sep 18, 2015 om 12:13
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 17 sep 2015, 20:33]De vraagsteller schrijft: "Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht".
Als dit een niet origineel Peugot stuur is, vraag ik de TS of dit een bijzonder stuur was.
Als dit een origineel Peugot stuur is, is dit een blunder van de dealer.
Als dit een niet origineel Peugot artikel is, zou het voor problemen kunnen zorgen.

Ook al was het een niet-origineel stuur, dan lijkt het mij nog dat de dealer verantwoordelijk is voor de toegebrachte schade. Je laat als klant in goed vertrouwen een reparatie uitvoeren en gaat ervan uit dat de monteurs over de vereiste kennis beschikken om zoiets te doen (voor een beetje monteur mag het monteren van een stuur geen problemen opleveren). Of de stuurkolomschakelaar zou al beschadigd moeten zijn geweest, dan is het voor kosten van de klant. Maar dit moeten ze dan kunnen aantonen. Lijkt mij dat zo'n dealer toch ook een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor dit soort gevallen. En inderdaad, een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval altijd handig om op terug te kunnen vallen.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 18, 2015 om 13:10
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel ik geen Peugeot ervaring heb, wel Seat, Audi en Vw en Subaru, dus redelijk ervaren in wisselen Universele sturen.

Het origineel demonteren is op DVD vinden in stap voor stap handleiding, en voor iemand die het niet dagelijks doet moet een dealer die info ook voor elke monteur hebben...

Daar staat de volgorde en vaak gereedschap dat nodig is en

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 18, 2015 om 13:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe te werken....
Alleen bij een meer dan 10 jaar oude kan plastic afbreken bij demonteren maar ik moet eerst de Peugeot info hebben of deze handel ook eraf moest of per ongeluk geraakt is.

Verder ontbreekt het Merk & Model stuur want er zijn met speciale verloopnaaf goed passende en enkele leuke aanbiedingen die ik nooit meer wil zien!

Verder nog mijn vraag, wat gaat dat kosten?
Een Audi A2 kost een kale hendel €29,- en met Cruise Controle €39,- en die kosten vallen binnen de VAG groep dus wel mee, ze zitten op meerdere merken en modellen daar....

Gezien deze vraag. .de handel kost niet zoveel en het extra uurloon,
dat moet volgens Bovag voorwaarden ook vergoed worden dus niet alleen de kale hendel maar alle extra kosten.

Betalen onder protest en bij de Bovag voorleggen voor bindend advies.
Meestal is het zo betalen voldoende om een coulance te krijgen want geen enkel lid zit op een tijdrovende Bovag onderzoek te wachten... vermoedelijk duurder dan deze schadepost.....

m.
door m.boxma - Sep 18, 2015 om 14:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het reageren op mijn vraagstelling.

Het betreft een origineel Peugeot stuur alleen in een andere opmaak. Mijn huidige stuur vindt ik niet al te geweldig en heb daarom een ander gekocht.

De monteur heeft tijdens de demontage van de huidige stuur waarschijnlijk te hard aan het airbaggedeelte getrokken en heeft zodoende de aansluiting van de stuurkolomschakelaar kapot getrokken.

De monteur kwam nog naar de receptie waar de leidinggevende zat en vertelde "We hebben een probleem, ik heb de stuurkolomschakelaar kapot getrokken".

Dit probleem heb ik ook bij Peugeot Nederland belegd en ze gaven de volgende reply:

Hi Maikel,

Inmiddels hebben we contact gehad met de dealer. Hij zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen om tot een oplossing te komen.

Hartelijke groet,
Peugeot Nederland

Ik ben nu nog in afwachting van het belletje om te zien welke oplossing ze aanbieden.

m.
door m.boxma - Sep 18, 2015 om 14:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Zojuist heeft de dealer me opgebeld. Het artikel is besteld, en ze gaan het maandag inbouwen.

Hij vroeg me of ik toch nog bereid was om een deel te betalen omdat Peugeot Nederland zo iets niet vergoed, en toen gaf ik aan dat dit echt een fout van de monteur/dealer is, en dat de kosten door hen vergoed dienen te worden.

Samen zijn we er daarna uitgekomen dat zij het onderdeel kosteloos vervangen, en heb ik aangegeven dat ik in het vervolg naar hun blijf komen omdat ze dit netjes opgelost hebben.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp!

Mvgr.

Maikel

di
door diversion - Sep 18, 2015 om 15:48
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=m.boxma schreef op vrijdag 18 sep 2015, 14:43]Zojuist heeft de dealer me opgebeld. Het artikel is besteld, en ze gaan het maandag inbouwen.

Hij vroeg me of ik toch nog bereid was om een deel te betalen omdat Peugeot Nederland zo iets niet vergoed, en toen gaf ik aan dat dit echt een fout van de monteur/dealer is, en dat de kosten door hen vergoed dienen te worden.

Samen zijn we er daarna uitgekomen dat zij het onderdeel kosteloos vervangen, en heb ik aangegeven dat ik in het vervolg naar hun blijf komen omdat ze dit netjes opgelost hebben.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp!

Mvgr.

Maikel

Dus alsnog naar volle tevredenheid opgelost. Als ze dat nou direct uit zichzelf hadden gedaan hadden ze jou de ellende en zichzelf het gezichtsverlies kunnen besparen. Net zoiets als die bedrijven die opeens poeslief doen en alle problemen direct oplossen zodra Kassa of Radar op de stoep staat. Maar ik weet niet of ik zelf nog naar zo'n dealer toe zou gaan.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 18, 2015 om 18:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Maikel Boxma,
wat een succes, en dat alles in slechts enkele uren !
U stelde gisteravond uw vraag, toen de garage al dicht was.
En vandaag om kwart voor drie kunt u al mededelen dat alles geregeld is.
Ongelooflijk, een paar uur na de vraag. !
Ik vind het echt ongelooflijk.

1paul
door 1paul - Sep 19, 2015 om 08:09
3147 Antwoorden / 0 Vragen

hou uw volgende rekeningen in de gaten, zou zo maar kunnen dat deze ineens iets hoger liggen dan normaal is...