Peugeotdealer maakt schade tijdens een reparatie
Hallo iedereen,
Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht en de Peugeot dealer gevraagt of zij hem kunnen inbouwen, ja dit kan.
Vandaag langs gegaan en door hun het stuur in laten bouwen, komt opeens de monteur langs dat er een probleem is.
Ze hebben de stuurkolomschakelaar die achter het stuur bevindt bij de demontage kapot gemaakt
Deze moet vervangen worden anders is er een kans dat de airbag van zelf af gaat.
Nu willen ze dat ik voor de kosten op draai. Ze zeggen dat het een risico van de klant is.
Hoe zit dit juridisch?
Dag M. Boxma,
u mag er vanuit gaan dat die garage professioneel bezig is en dat zij, zoals in uw geval, verstand van zaken heeft.... vooral als het de dealer zelf betreft.
Dit had niet mogen gebeuren en deze Peugeot dealer is hier verantwoordelijk en, dientengevolge, aansprakelijk voor.
Probeer er onderling uit te komen, waarbij u het accent moet leggen dat zij verantwoordelijk zijn. Komt u er niet uit, zult u hen schriftelijk, en aangetekend, in gebreke moeten stellen, waarbij u het nogmaals de gelegenheid geeft om alles op hun kosten te laten herstellen.
Ik neem aan dat deze dealer bij de BOVAG is aangesloten?
Maak ook een soort van dossier voor uzelf op, waarin u alles noteert, zoals datums, tijdstippen, met wie u wat afgesproken heeft.... enz.
Succes.
De dealer zal zijn eigen fout op eigen kosten moeten herstellen. Ik vraag me wel af hoe de dealer zijn standpunt beargumenteert. Wat is de verklaring voor het begaan van de fout?
Een rechtsbijstandverzekering kan in zo'n geval heel handig zijn.
De vraagsteller schrijft: "Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht".
Als dit een niet origineel Peugot stuur is, vraag ik de TS of dit een bijzonder stuur was.
Als dit een origineel Peugot stuur is, is dit een blunder van de dealer.
Als dit een niet origineel Peugot artikel is, zou het voor problemen kunnen zorgen.
[quote=mahadma schreef op donderdag 17 sep 2015, 20:33]De vraagsteller schrijft: "Ik heb een los stuur voor mijn Peugeot 208 gekocht".
Als dit een niet origineel Peugot stuur is, vraag ik de TS of dit een bijzonder stuur was.
Als dit een origineel Peugot stuur is, is dit een blunder van de dealer.
Als dit een niet origineel Peugot artikel is, zou het voor problemen kunnen zorgen.
Ook al was het een niet-origineel stuur, dan lijkt het mij nog dat de dealer verantwoordelijk is voor de toegebrachte schade. Je laat als klant in goed vertrouwen een reparatie uitvoeren en gaat ervan uit dat de monteurs over de vereiste kennis beschikken om zoiets te doen (voor een beetje monteur mag het monteren van een stuur geen problemen opleveren). Of de stuurkolomschakelaar zou al beschadigd moeten zijn geweest, dan is het voor kosten van de klant. Maar dit moeten ze dan kunnen aantonen. Lijkt mij dat zo'n dealer toch ook een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor dit soort gevallen. En inderdaad, een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval altijd handig om op terug te kunnen vallen.
Hoewel ik geen Peugeot ervaring heb, wel Seat, Audi en Vw en Subaru, dus redelijk ervaren in wisselen Universele sturen.
Het origineel demonteren is op DVD vinden in stap voor stap handleiding, en voor iemand die het niet dagelijks doet moet een dealer die info ook voor elke monteur hebben...
Daar staat de volgorde en vaak gereedschap dat nodig is en
Hoe te werken....
Alleen bij een meer dan 10 jaar oude kan plastic afbreken bij demonteren maar ik moet eerst de Peugeot info hebben of deze handel ook eraf moest of per ongeluk geraakt is.
Verder ontbreekt het Merk & Model stuur want er zijn met speciale verloopnaaf goed passende en enkele leuke aanbiedingen die ik nooit meer wil zien!
Verder nog mijn vraag, wat gaat dat kosten?
Een Audi A2 kost een kale hendel €29,- en met Cruise Controle €39,- en die kosten vallen binnen de VAG groep dus wel mee, ze zitten op meerdere merken en modellen daar....
Gezien deze vraag. .de handel kost niet zoveel en het extra uurloon,
dat moet volgens Bovag voorwaarden ook vergoed worden dus niet alleen de kale hendel maar alle extra kosten.
Betalen onder protest en bij de Bovag voorleggen voor bindend advies.
Meestal is het zo betalen voldoende om een coulance te krijgen want geen enkel lid zit op een tijdrovende Bovag onderzoek te wachten... vermoedelijk duurder dan deze schadepost.....
Bedankt voor het reageren op mijn vraagstelling.
Het betreft een origineel Peugeot stuur alleen in een andere opmaak. Mijn huidige stuur vindt ik niet al te geweldig en heb daarom een ander gekocht.
De monteur heeft tijdens de demontage van de huidige stuur waarschijnlijk te hard aan het airbaggedeelte getrokken en heeft zodoende de aansluiting van de stuurkolomschakelaar kapot getrokken.
De monteur kwam nog naar de receptie waar de leidinggevende zat en vertelde "We hebben een probleem, ik heb de stuurkolomschakelaar kapot getrokken".
Dit probleem heb ik ook bij Peugeot Nederland belegd en ze gaven de volgende reply:
Hi Maikel,
Inmiddels hebben we contact gehad met de dealer. Hij zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen om tot een oplossing te komen.
Hartelijke groet,
Peugeot Nederland
Ik ben nu nog in afwachting van het belletje om te zien welke oplossing ze aanbieden.
Zojuist heeft de dealer me opgebeld. Het artikel is besteld, en ze gaan het maandag inbouwen.
Hij vroeg me of ik toch nog bereid was om een deel te betalen omdat Peugeot Nederland zo iets niet vergoed, en toen gaf ik aan dat dit echt een fout van de monteur/dealer is, en dat de kosten door hen vergoed dienen te worden.
Samen zijn we er daarna uitgekomen dat zij het onderdeel kosteloos vervangen, en heb ik aangegeven dat ik in het vervolg naar hun blijf komen omdat ze dit netjes opgelost hebben.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp!
Mvgr.
Maikel
[quote=m.boxma schreef op vrijdag 18 sep 2015, 14:43]Zojuist heeft de dealer me opgebeld. Het artikel is besteld, en ze gaan het maandag inbouwen.
Hij vroeg me of ik toch nog bereid was om een deel te betalen omdat Peugeot Nederland zo iets niet vergoed, en toen gaf ik aan dat dit echt een fout van de monteur/dealer is, en dat de kosten door hen vergoed dienen te worden.
Samen zijn we er daarna uitgekomen dat zij het onderdeel kosteloos vervangen, en heb ik aangegeven dat ik in het vervolg naar hun blijf komen omdat ze dit netjes opgelost hebben.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp!
Mvgr.
Maikel
Dus alsnog naar volle tevredenheid opgelost. Als ze dat nou direct uit zichzelf hadden gedaan hadden ze jou de ellende en zichzelf het gezichtsverlies kunnen besparen. Net zoiets als die bedrijven die opeens poeslief doen en alle problemen direct oplossen zodra Kassa of Radar op de stoep staat. Maar ik weet niet of ik zelf nog naar zo'n dealer toe zou gaan.
Beste Maikel Boxma,
wat een succes, en dat alles in slechts enkele uren !
U stelde gisteravond uw vraag, toen de garage al dicht was.
En vandaag om kwart voor drie kunt u al mededelen dat alles geregeld is.
Ongelooflijk, een paar uur na de vraag. !
Ik vind het echt ongelooflijk.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Energie label
Ik heb 1,5 jaar geleden voor € 400,- een energielabel laten maken, nu heb ik naar aanleiding van dit label extra energie besparende maatregelen laten aanbrengen.
Nu wil ik graag m'n label laten aanpassen.
Wat schetst mijn verbazing dat ik weer een nieuwe "enegrie" rapport moet laten maken om een nieuwe label te krijgen, en dus weer moet betalen, klopt dit wel?
Je zou to
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer