hu
door hugomulder Sep 17, 2014 om 04:19
Geldzaken & recht

Postblokkade bij faillisement

Een m.i. achterhaalde regel in de faillissementswet, maar in ieder geval een regel die voor veel problemen zorgt. Ik heb twee katten met nierfalen waarvan ik vrijwel dagelijks de bloedwaarde moet opnemen en doorgeven aan de dierenkliniek in Utrecht. Deze sturen mij alsdan een behandelschema en de benodigde medicatie. Dit luistert zeer nauw. Maar door de postblokkade komt deze zending vaak (veel) te laat of helemaal niet aan. Evenzo is dat met mijn eigen medicijnen van de trombosedienst en voor mijn behandeling voor hart ritme stoornissen. Een voorbeeld : vorige week moest ik in het ziekenhuis zijn om een cursus te volgen omtrent het zelf opnemen van de bloedwaarden (INR). Toen ik daar aankwam bleek ik de benodigde apparatuur niet bij mij te hebben. Vandaag kreeg ik een Email van de curator dat een aantal "dingen" voor mij aan waren gekomen die ik vrijdag tijdens kantooruren kon komen ophalen. Kortom ik moet nu weer vier weken wachten (en dus drie maal per week naar het ziekenhuis, terwijl ik geen vervoer heb) om me te laten "prikken" . Mijn zoon zei al : "Pa je kunt beter drie keer in de week 112 bellen dat kost je niets"

2564 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2014 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk aan die ziekenhuizen vragen of ze u mailen in plaats van een brief sturen.

Er bestaat ook nog zoiets als telefoon.

Die blokkade lijkt me nuttig en nodig.

sw
door swat1500 - Sep 17, 2014 om 10:50
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Die blokkade is niet bedoeld om de zorg voor uw katten beschermen maar voor de noodzakelijke informatie voorziening van uw curator zodat deze in de gaten kan houden dat er voor het faillissement belangrijke info niet wordt achter gehouden.
Als er voor u een ambulance moet gaan rijden krijgt u wel degelijk een rekening. Als dit nodeloos was dan zal de zorgkosten verzekeraar de rekening bij u neerleggen.

gerbera
door gerbera - Sep 17, 2014 om 17:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de curator medische zaken achter houd klopt van geen kant. U kunt hem hier op aanspreken en hem verantwoordelijk stellen voor als het fout gaat. Wat de medicijnen betreft deze worden door de apotheek verstrekt en kunt u eventueel thuis laten bezorgen. Ook kunt u de trombosedienst verzoeken het medicijnschema per e-mail aan u te zenden. Dit gebeurt bij mij ook en ontvang ik een dag later het origineel. Wat het prikken betreft, vindt overigens 3x per week veel, kan ook thuis gedaan worden door de trombosedienst. Als u aangeeft dat u geen vervoer heeft komen ze thuis.
Dat u het benodigde apparaat voor zelfmeting te laat heeft ontvangen is betreurenswaardig en onverantwoordelijk handelen van de curator. Aan de verpakking is duidelijk te zien dat deze van de trombosedienst afkomstig is. Dus nogmaals spreek de curator aan op zijn verantwoordelijkheid. Komt u er niet met hem uit dan kunt u een klacht indienen bij de rechter-commissaris

hu
door hugomulder - Sep 26, 2014 om 07:10
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 17 sep 2014, 08:53]U kunt natuurlijk aan die ziekenhuizen vragen of ze u mailen in plaats van een brief sturen.

Er bestaat ook nog zoiets als telefoon.

Die blokkade lijkt me nuttig en nodig.

Ja.... ik weet (inmiddels) alle wegen en omwegen. Maar inmiddels geven de recente uitspraken van het Europeesche Hof voor de rechten van de Mens mij toch bevestiging van mijn stellingname.

Ook is het zo dat postpakketten niet in aanmerking komen voor blokkade, maar wel vaak in de "fuik" terecht komen.

Kortom...postblokkade is een achterhaald fenomeen dat meer ellende veroorzaakt dan "nut en nodig", immers heden ten dage gaat bijna alles via Email en Postvervoerders die zich niet (willen) conformeren aan deze regeling. Post.NL heeft al een voorstel gedaan om voor deze service een bedrag van Euro 486,= per jaar in rekening te gaan brengen aan de curatoren (cq boedel).

hu
door hugomulder - Sep 26, 2014 om 07:24
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 17 sep 2014, 10:50]Die blokkade is niet bedoeld om de zorg voor uw katten beschermen maar voor de noodzakelijke informatie voorziening van uw curator zodat deze in de gaten kan houden dat er voor het faillissement belangrijke info niet wordt achter gehouden.
Als er voor u een ambulance moet gaan rijden krijgt u wel degelijk een rekening. Als dit nodeloos was dan zal de zorgkosten verzekeraar de rekening bij u neerleggen.

Wat een "kul" en gedachteloze opmerking. Inmiddels hebben wij onze kat moeten begraven omdat de medicijnen bij de curator op kantoor liggen. Als gefailleerde heb je de plicht de curator actief in te lichten dus een tweede "stok achter de deur" is niet nodig, en al helemaal niet als dit tot de eerder genoemde excessen leidt. Ook de laatste alinea van je opmerking is gewoon een aanname die nergens op gestoeld is.

hu
door hugomulder - Sep 26, 2014 om 07:27
11 Antwoorden / 3 Vragen

De inbreuk die de postblokkade voor natuurlijke personen
maakt op art. 8 EVRM moet voldoen aan de eisen van
proportionaliteit en subsidiariteit. Hierover is al enkele
malen tot aan het EHRM geprocedeerd. In deze uitspraken
werd de klagende partij steeds in het gelijk gesteld. Zo
is in Foxley/Engeland24 bepaald dat een postblokkade
gedurende vier maanden acceptabel is, maar een blokkade
gedurende de volledige looptijd van het faillissement niet.
In Luordo/Italië25 en Bottaro/Italië26 oordeelde het EHRM
dat een postblokkade van veertien respectievelijk twaalf
maanden de balans aantast tussen enerzijds het belang van
de schuldeisers om hun vorderingen voldaan te krijgen en
anderzijds het belang van de failliet bij respectering van
zijn correspondentie. De inbreuk die de postblokkade op de
rechten van de failliete natuurlijke persoon maakte, werd
dan ook in deze twee gevallen disproportioneel geacht
ten opzichte van het doel dat met de postblokkade werd
nagestreefd. Kortom, de Europese rechter is behoorlijk
streng als het aankomt op de postblokkade en stelt paal en
perk aan de duur daarvan.

hu
door hugomulder - Sep 26, 2014 om 07:38
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 17 sep 2014, 17:10]Dat de curator medische zaken achter houd klopt van geen kant. U kunt hem hier op aanspreken en hem verantwoordelijk stellen voor als het fout gaat. Wat de medicijnen betreft deze worden door de apotheek verstrekt en kunt u eventueel thuis laten bezorgen. Ook kunt u de trombosedienst verzoeken het medicijnschema per e-mail aan u te zenden. Dit gebeurt bij mij ook en ontvang ik een dag later het origineel. Wat het prikken betreft, vindt overigens 3x per week veel, kan ook thuis gedaan worden door de trombosedienst. Als u aangeeft dat u geen vervoer heeft komen ze thuis.
Dat u het benodigde apparaat voor zelfmeting te laat heeft ontvangen is betreurenswaardig en onverantwoordelijk handelen van de curator. Aan de verpakking is duidelijk te zien dat deze van de trombosedienst afkomstig is. Dus nogmaals spreek de curator aan op zijn verantwoordelijkheid. Komt u er niet met hem uit dan kunt u een klacht indienen bij de rechter-commissaris

3-maal per week is voor mij besloten omdat het van 1.9 naar 5.3 (je weet wat ik bedoel) liep gedurende de controles. Inmiddels is het slecht 1 maal per week. Het loopt nu ook via Email, maar als ik tijdens het prikken het gele bonnetje (wat nog steeds per post gaat) niet heb ontvangen gaat het allemaal zeer problematisch, want hier zit de sticker op die op het buisje moet worden geplakt.
Verder bedankt voor je reactie, je geeft in ieder geval aan "mee te denken"