je
door jeetwee Apr 16, 2015 om 13:05
Auto & vervoer

Prijsaanpassing ivm Fietsplan?

Beste lezers,
Graag jullie advies/antwoorden over het volgende.
Mijn werk bied werknemers aan om een deel van hun salaris in te leveren en zodoende een fiets aan te schaffen via het Fietsplan. Ook vakantie dagen mogen hiervoor worden ingezet om 'te betalen'. Mijn werkgever regelt dit via FiscFree.
Het voordeel is dan dat je over dat bedrag geen loonbelasting hoeft te betalen, een voordeel dus van ongeveer 30%.

Helaas wordt mijn contract niet verlengt (loop af 30 april as). Ik wilde toch nog gebruik maken van het fietsplan en heb daarvoor toestemming gekregen.
Om via fiscfree een fiets te regelen, kun je ofwel online iets bestellen, dan wel naar winkels gaan, die zich hebben aangesloten bij deze onderneming.

Na het uitpluizen van welke fiets ik wil, ben ik gevallen voor de fiets van Halfords, een Hollandia NX3. Dit is een elektrische fiets voor onder de 1000 euro. prima dus, want ik wilde niet meer uitgeven dan dit.

Deze fiets staat in elke winkel van halfords aangeprijst voor 899,-. In het klein staat daarbij een prijs van 1149 doorgestreept. (klein detail voor mij, maar nu blijkt een groot issue).

Ik heb een offerte aangevraagd voor de fiets, ook met een slot etc erbij. deze gegevens en prijzen heb ik vervolgens op de website van FiscFree ingevuld en opgestuurd. alles is goedgekeurd door mijn werkgever.

Nu werd ik door Halfords teruggebeld dat ze 'een foutje' hebben gemaakt, en mij verkeerd hebben begrepen toen ik zei dat ik via mijn werk een fiets wilde kopen. De 'regel' voor fiscfree is dat dit is voor een prijs van 1149,- ivm commissie welke zij nog moeten betalen. ze wilde mij wel tegemoet komen en dan hoefde ik slechts 158 euro bij te betalen, want dit zou de commissie zijn, en dan zou alles in orde zijn.

Na bellen met FiscFree, blijkt dat dit bedrag niet klopt, het zou namelijk maximaal 112 euro zijn (15% van 749 euro). Dit is met de aangesloten winkels afgesproken. Voor winkels zou dan inderdaad de catalogus prijs gunstig zijn, want dan hebben ze marge.

Na terug te bellen met halfords, werd de 112 euro bevestigd, en had hij (opnieuw) een foutje gemaakt, want hij dacht dat het over het totaal bedrag zou gaan, en niet 749 euro. maar nu schoot het hem weer te binnen....

Hierbij is het contact gebleven en heb ik gezegd dat ik even ga uitzoeken hoe dit nu eenmaal werkt. Ik heb contact gehad met de consumentenbond en met het juridisch loket. beiden weten ook niet zo goed raad met de situatie, behalve dat hij inderdaad gek is. waarom gek? ik heb speciaal een aanvulling op mijn arbeidsovereenkomst gekregen (kost teveel tekens om het hier over te typen)

maar dit is wat er staat:
Werkgever schaft voor werknemer een product aan en draagt dit vervolgens onmiddellijk over aan werknemer. Werknemer wordt daardoor bij ontvangst zowel juridisch als economisch eigenaar van het product.

In ruil voor het door werkgever aan werknemer met fiscaal voordeel verstrekte product gaat werknemer akkoord met het afzien van (een deel van) één of meerdere brutoloonbestanddelen.

De fiscale mogelijkheden zijn tot maximaal € 750,00 (incl. BTW) van toepassing. Derhalve dient de totale brutoloonwaarde van de brutoloonbestanddelen, waarvan werknemer afstand doet, gelijk te zijn aan de productprijs minus de netto eigen bijdrage.

Ik kan met andere woorden nergens vinden dat ik zomaar even 15% moet betalen, dan wel dat ik alleen maar een fiets mag kopen met een catalogusprijs.

Wie is nu verantwoordelijk voor deze 15%? (zelf ben ik van mening de winkel)

11823 13 Rapporteer

je
door jeetwee - Apr 16, 2015 om 16:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1 en Carola83,
Dank voor jullie snelle reacties.
Inderdaad precies dezelfde klacht!!! en ik dacht nog wel goed te hebben gezocht.. niet goed genoeg blijkbaar.
Ik weet dat Halfords failliet is gegaan en daarna is doorgestart met een aantal vestigingen. Daarom wilde ik ze juist ook enigzins steunen door een fiets bij hun uitzoeken. maar ja, dat werd een tik op mn neus.

Inmiddels is er in de afgelopen uren nadat ik dit heb geplaatst weer contact geweest en een update gekomen;
Eerst kwam hij terug op een eerder aanbod van mij dat ik de helft van de kosten wilde betalen, maar daar zag ik nu vanaf, aangezien ik inmiddels met verschillende partijen heb gesproken en zij zeggen dat ik de lettertjes goed moet lezen. In deze lettertjes lees ik niets maar dan ook helemaal niets dat de consument de commissie moet betalen dan wel verplicht de catalogusprijs moet betalen. Nu ben ik dan ook niet meer van plan om de helft van deze onverwachte commissie te betalen (hadtie zich dan maar eerder moeten bedenken, nu heb ik er zoveel tijd in gestopt om alles uit te zoeken).

Ik heb vervolgens opnieuw medegedeeld dat ik de Consumentenbond, het Juridisch Loket en FiscFree heb gesproken en allen zeggen dat ik niets hoef te betalen, dus dat ook niet meer van plan ben. Verder medegedeeld dat ik ook Kassa en Radar over dit geschil heb ingelicht....

Na een overleg met zijn baas werd ik een half uurtje later teruggebeld met de volgende mededeling;
Ik mag nu de fiets komende maandag ophalen, zonder extra bijbetalingen (per hoge uitzondering).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend lullig dat Halfords blijkbaar nu onder de inkoopsprijs moet verkopen, zeker na het faillissement. Maar zowel ik als zij moeten zich aan de spelregels houden.

De fiets zelf afrekenen met mijn werkgever had ik in deze ook liever gehad. had een hoop gedoe gescheeld, en hoefde ik mij niet lullig te voelen tov Halfords. Maar ja, een werkgever kiest nu eenmaal om alles te regelen via FiscFree om het geregel rondom de belastingen ed uit handen te geven. en dat begrijp ik ook wel. Eigenlijk vind ik dat zowel de werkgever als de winkel -samen- moeten opdraaien voor het voortbestaan van FiscFree, daar zij beiden belang hebben...

nog even duimen tot en met maandag middag. dan zal ik berichten of alles goed is gegaan.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En nu maar hopen dat de srvicebeurt conform de afspraken worden uitgevoerd en dat u geen beroep hoeft te doen op garanties.

Hij zit nu echt nog niet onder de inkoopprijs hoor.

je
door jeetwee - Apr 16, 2015 om 17:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jantje7,
Oeh, die voorwaarde heb ik in al die regels die ik heb gelezen niet gelezen..... het is dan ook niet het officiele fietsplan, maar een Werkkostenregeling (De werkkostenregeling (WKR) wordt vanaf 1 januari 2015 verplicht ingevoerd voor alle Zo had ik ook kunnen kiezen voor de aanschaf van een Laptop, tablet, mobiele telefoon, of een fitness abonnement...
Stel dat ik er slechts 1 jaar (van de 3 volgens uw voorwaarde) gebruik van had gemaakt, dan was fietsen redelijk ver (14km). Vraag me af hoe de naheffingsregeling dan is mbt als ik had gekozen voor een mobiele telefoon of de fitness abonnement...

Wellicht was ik zo gefixeerd op de catalogusprijs/ commissiekosten dat ik de door jou genoemde voorwaarde over het hoofd heb gezien.

jantje7
door jantje7 - Apr 16, 2015 om 17:46
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk krijgt u nog wel een navordering van de belastingdienst. Een van de voorwaarden bij een fiets van de zaak is dat u gedurende 3 jaar regelmatig met u fiets naar uw werk gaat. Dit gaat in u geval dus niet gebeuren. Vandaar mijn opmerking.

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2015 om 17:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo'n zelfde klacht lees ik hier KLIK

Je weet dat ze in oktober jl. failliet zijn gegaan en daarna met minder zaken door zijn gegaan?

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Noch de werkgever, noch de werknemer hoeven iets te betalen aan die club die alles regelt. Het is zogezegd "gratis".

Maar ze zijn uiteraard geen filantropische instelling, dus iemand moet dokken. En dat is de rijwielhandelaar.

Blijkbaar heeft Halford weinig ervaring met de "fiets van de zaak regeling", zodat zij u eerst een, in hun ogen, foute offerte verstrekt hebben.

Volgens mij kunt u Halford aan die offerte houden.

Ik vrasg mij af, of u hem niet gewoon zelf kunt kopen en dan de nota bij uw baas inleveren, waarna hij het een en ander in de loonadministratie verwerkt.

Dus buiten FiscFree om.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u mag ook met de fiets naar de bushalte of het treinstation. Of hij mag mee in de auto zodat u van de parkeerplaats naar uw werk kan fietsen en vice versa.

En de belastinginspecteur komt dan elke week uw banden oppompen. ;-)))

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij trouwens af of die hele regeling met de fiets nog wel kan, gezien de nieuwe werkkostenregeling.

Er mag door het bedrijf maar 1,2% van de totale loonsom belastingvrij vergoed worden.

door 1953 - Apr 16, 2015 om 20:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Halfords?! Die is failliet verklaard vorig jaar.

bo
door boiler - Apr 16, 2015 om 21:37
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht...

http://www.volkskrant.nl/economie/halfords-maakt-alsnog-doorstart~a3817178/

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2015 om 21:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 16 apr 2015, 20:20]Halfords?! Die is failliet verklaard vorig jaar.

Spuit 11 weer.

h.
door h.terpstra - Apr 21, 2015 om 23:17
202 Antwoorden / 1 Vragen

jeetwee,

Het lijkt me niet verstandig salaris in te leveren. Dat gaat ten koste van uw ww. uitkering en verlaging van uw pensioen. Dat wordt dan een heel dure fiets.

En koop zeker geen e-fiets bij Halfordts. De accu's van e- fietsen zijn veelal na twee jaar stuk.
Het filiaal is weg en uw garantie ook. Met de fabrikant heeft u geen overeenkomst.
Groet, H.

je
door jeetwee - Apr 21, 2015 om 23:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

beste H.,
Bedankt voor je waarschuwing. Daar heb je helemaal gelijk in. Het (zou?) inderdaad ten koste gaan van een evt. WW uitkering. Ik heb het nu echter verrekend met mijn nog openstaande vakantiedagen, ik weet niet of dat verschil gaat maken. Verlaging van mijn pensioen maak ik mij minder zorgen om; ik denk dat ik tzt dat ik daar gebruik van mag maken er helemaal geen pensioen meer is voor de huidige 20-plus generatie :-(. (eh ja, en dan nu al een elektrische fiets aanschaffen, shame on me...)

Over de kwaliteit van de accu ben ik benieuwd, maar we gaan het merken. Ook mbt de garantie ben ik me bewust van mijn keuze. nogmaals bedankt voor je waarschuwing.