in
door inge-waaijer Jun 8, 2012 om 15:12
Huishouden & energie

Problemen met een nieuwe bank

Beste Kassa-leden,

Ongeveer vier weken geleden heb ik samen met mijn partner een nieuwe bank gekocht bij Montel Oldenzaal (onderdeel van de Van Gils woonpromenade). Na 1.5 week vertoonde onze stoffen hoekbank (model Cima) veel plooivorming. Met veel bedoel ik dat ik de stof makkelijk tussen mijn vingers kan vastpakken, en dit doet zich voor over het gehele zitgedeelte, zelfs op het gedeelte waar wij nog niet hebben gezeten. Kort daarop begon ook de rugleuning te plooien. Wij hebben contact gezocht met Montel, waarop zij een servicemonteur van het Van Gils-servicecenter hebben langs gestuurd. Deze reageerde vrij laconiek op onze klacht, het antwoord was dat het zo hoort dat een bank gaat plooien (iets plooivorming kan ik helemaal in komen, het is een stoffen bank ten slotte), maar niet na anderhalve week al zoveel plooien dat het storend is. Kortom hij kon niets voor ons betekenen. Hij wees mij erop dat er ook in het informatieboekje vermeld staat dat de bank kan gaan plooien. Ik snap dat volledig, dat een stoffen bank altijd iets zal gaan plooien, maar dat er na anderhalve week al zulke plooien in trekken die ik tussen mijn vingers kan vast pakken, vind ik niet goed. Diezelfde dag hebben wij ons weer gemeld bij Montel, dat wij het niet eens waren met het oordeel van de servicemonteur. Zij hebben daarop een hernieuwde klacht ingedient namens ons en wij hebben gisteren bericht van hun serviceafdeling gekregen dat de klacht niet gegrond is verklaard en dat wij nog als optie hebben om de fabrikant naar de bank te laten kijken. Met de bijvoeging dat als deze de klacht ook ongegrond verklaard, wij wel opdraaien voor de kosten van dit bezoek. Als laatste wil ik ook nog even vermelden dat de bank in de showroom van Montel, die er nu ongeveer een half jaar staat, lang niet zoveel plooivorming vertoont als de onze die is nu ong. 3,5/4 weken oud is. Heeft een van jullie ervaring hiermee of weet iemand nog een oplossing over hoe wij dit probleem aan kunnen pakken?

Met vriendelijke groeten,
Inge Waaijer

9076 8 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 8, 2012 om 15:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in een jaar of 15 tijd 3 stoffen banken gehad, incl mijn huidige en ik herken het probleem absoluut niet. Dus dat dit normaal is daar geloof ik niet in.

Moet erbij zeggen dat het alle 3 relatief goedkope banken waren.

tdehond
door tdehond - Jun 8, 2012 om 15:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De verkoper dient er m.i. voor te zorgen dat uw klacht naar tevredenheid opgelost wordt.

Is er garantie op de bank gegeven?
Stichting consuwijzer heeft adviezen staan hoe te handelen als een meubel niet voldoet:

klik hier

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2012 om 16:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In consuwijzer staan adviezen als het meubel ondeugdelijk is, maar de redenen wanneer een bank ondeugdelijk is, kan ik niet aan deze klacht verbinden, te meer omdat in het informatieboekje staat dat de bank kan plooien. Daar hebben ze zich aardig mee ingedekt.

Hoeveel zijn de kosten van het bezoek van de fabrikant? Dan kunt u een afweging maken of dit het risico waard is. Maar ook dan vraag ik me af of die fabrikant een onafhankelijk oordeel gaat geven.

Eigenlijk zou een onafhankelijk adviseur zijn mening over de bank moeten geven, maar die kost natuurlijk ook weer geld, tenzij het iemand van de belbus is.

We hebben hier kort geleden ook een klacht over Montel gehad, toen werd de klacht heel snel opgelost nadat er hier melding van was gemaakt, misschien heeft u nu ook geluk...

in
door inge-waaijer - Jul 25, 2012 om 13:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ongeveer 2 weken nadat ik deze vraag hier had geplaatst kregen wij een reactie van Montel. Er is opnieuw een medewerker komen kijken naar de plooivorming, de bank is de week erna op gehaald en inmiddels zitten wij op een goed herstelde bank. Uiteindelijk zijn wij erg tevreden over de afhandeling en onze opnieuw gestoffeerde bank!

zoekster
door zoekster - Jul 25, 2012 om 13:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mooi dat het is opgelost. Bedankt voor het terugmelden! Veel geluk met de herstelde bank.

ko
door koenvandulmen - Jul 1, 2013 om 12:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Inge,

Goed dat dit nu bij jullie is geregeld. Helaas zitten wij met het zelfde probleem, direct bij aflevering plooit de helft van de bank behoorlijk (1,5cm vs 0,5cm). Na veel moeite kon er uiteindelijk een monteur komen, waarna werd geconcludeerd dat dit "normaal" zou zijn.

Heb ze meermaals aangegeven dat ik dit niet goed vind en de argumenten ongegrond vind. Daar hebben ze geen boodschap aan en willen geen second opinion doen.

Het is schandalig hoe montel adverteert met de klant is koning maar zelf niets doen. Zelfs een vergelijkende foto met de bank uit de winkel resulteert in niets.

Mensen denk twee keer na voordat je hier wat koopt want de service is verschrikkelijk!

Gr. Koen van Dulmen

zoekster
door zoekster - Jul 1, 2013 om 12:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=koenvandulmen schreef op maandag 1 jul 2013, 12:18]Hi Inge,

Goed dat dit nu bij jullie is geregeld. Helaas zitten wij met het zelfde probleem, direct bij aflevering plooit de helft van de bank behoorlijk (1,5cm vs 0,5cm). Na veel moeite kon er uiteindelijk een monteur komen, waarna werd geconcludeerd dat dit "normaal" zou zijn.

Heb ze meermaals aangegeven dat ik dit niet goed vind en de argumenten ongegrond vind. Daar hebben ze geen boodschap aan en willen geen second opinion doen.

Het is schandalig hoe montel adverteert met de klant is koning maar zelf niets doen. Zelfs een vergelijkende foto met de bank uit de winkel resulteert in niets.

Mensen denk twee keer na voordat je hier wat koopt want de service is verschrikkelijk!

Gr. Koen van Dulmen

Waarom dien je geen klacht in bij de Geschillencommissie wonen? Dat moet dan wel binnen 3 maanden nadat je de klacht bij Montel hebt gemeld.
KLIK
Lees goed de brochure door over termjn en klachtengeld.

Dan komt iemand langs die onafhankelijk de bank nog eens zal inspecteren. krijg je gelijk, dan ontvang je je klachtengeld terug.

alfatrion
door alfatrion - Jul 1, 2013 om 17:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 8 jun 2012, 16:13]In consuwijzer staan adviezen als het meubel ondeugdelijk is, maar de redenen wanneer een bank ondeugdelijk is, kan ik niet aan deze klacht verbinden, te meer omdat in het informatieboekje staat dat de bank kan plooien. Daar hebben ze zich aardig mee ingedekt.
Dat valt nog maar te bezien. In de eerste plaats is er niet gesteld of gebleken is dat het informatieboekje voor of tijdens de koop is geven. En daarnaast is "kan gaan plooien" te algemeen. De doorsnee consument zal dan denken aan een beetje. Bovendien vermoed ik dat het informatieboekje niet specifiek voor deze bank is.