ha
door hansvo64 Feb 16, 2010 om 23:44
Geldzaken & recht

Rabobank past opslag euribor aan

Ik heb een variabele hypotheekrente gebaseerd op 3 maands euribor plus vaste opslag van 0,7%. De te betalen rente is 5 jaar lang met de markt mee gegaan (ook omhoog). Nu is de Euribor rente laag en wil de Rabobank de opslag binnen 1 maand van 0,7% in 2,7% wijzigen.
In de hypotheek gesprekken destijds en in de overeenkomst is deze mogelijkheid niet genoemd.

Mag dat zomaar?
Kan ik de bank aan de overeenkomst (opslag 0,7%) houden?
Heeft iemand een goed advies (bv. andere bank)?

Bedankt.

10015 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt me een kwestie van kleine letters lezen. Is de bank daartoe gerechtigd volgens die kleine letters? Als je die moeite niet wilt nemen moet je gewoon aan de bank vragen op grond van welke regel dit mag. Ze moeten je dan kunnen vertellen op grond van welk artikel in de (algemene) voorwaarden zij dat percentage kunnen verhogen.
Ik ben een fiscalist, er zit hier op dit forum ook een echte expert-bankman heb ik wel eens opgemerkt. Misschien reageert hij / zij alsnog.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Krieties.
Inderdaad zal ik in de kleine letters moeten zoeken, die voorwaarden heb ik echter (nog) niet. Destijds "in goed vertrouwen ..." ook niet gekregen.
In de hypotheekovereenkomst zijn speciale aandachtspunten opgenomen, waaronder het risico dat de Euribor rente kan fluctueren. Dat de bank de opslag zou kunnen wijzigen is niet als aandachtspunt opgenomen.
Hopelijk kan iemand me bevestigen dat ik daarom juridisch een "case" heb en dat er sprake is van misleiding, en dat ik de bank daarom kan houden aan de 0,7% opslag.

Groet,
Hans

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval volhouden die 0,7% laat zij maar aantonen dat het meer mag zijn.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hansvo64,

Ik heb ook al 7 jaar een hypotheek bij de Rabobank, gebasserd op het 1 maands euribortarief met een vaste toeslag van 1,5%. Een paar maanden geleden viel het mij op dat de Rabobank meer rente berekende dan was afgesproken.
Bij navraag ontving ik de mededeling, dat de Rabobank i.v.m. de situatie op de financiële markten, per 1 maart 2009 de rente had verhoogd met 0,5% en per 1 mei 2009 nogmaals met 0,6%.
In een gesprek met de bank werd mij verteld, dat de bank deze verhoging mocht doorvoeren, omdat ik niet schriftelijk had laten vastleggen, dat de bank geen verdere toeslagen mocht berekeken. Op mijn vraag waarom de accountmanager bij het aangaan van de hypotheek mij niet had verteld,dat de bank eventueel nog aanvullende toeslagen zou kunnen gaan berekenen, deelde de bank mede dat zij in 2003 niet konden voorzien, dat er eventueel toeslagen nodig zouden zijn.

Omdat ik met deze uitspraken niet eens was heb ik de bank schriftelijk verzocht om deze uitspraken van de bank ook schriftelijk aan mij mede te delen. Hierop deelde de bank mij mede, dat de bank niet verplicht was om uitspraken of afspraken schriftelijk te bevestigen.

Ik accepteer dit niet een wil actie gaan ondernemen.

Heb jij inmiddels al iets ondernomen?

Met vriendlijke groet,

Wera

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

wera

Dit lijkt me bij uitstek een geschil dat je kunt voorleggen aan de Geschillencommissie KIFID in Den Haag.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wera,

Bij welk Rabobank filiaal speelt jouw probleem? Ik heb begrepen dat niet elk filiaal deze klantonveirndelijke strategie hanteerd.
Vreemd dat je schriftelijk geen bericht hebt gekregen, volgens de voorwaarden (2005) moet de bank 30 dagen voor aangaan van de wijziging de klant op de hoogte brengen.

Ik heb een klacht ingediend bij mijn Rabobank, Apeldoorn en Omstreken, . Na ontvangst van hun antwoord (indien niet bevredigend) ga ik een klacht indienen bij Rabobank Nederland en indien die me ook geen gewenst antwoord geven dan dien ik een klacht in bij KIFID.

@ Read, Volgens mij moet ik deze weg volgen voordat KIFID een klacht acepteerd.

Hans

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op woensdag 10 mrt 2010, 18:48: Wera,

Ik heb een klacht ingediend bij mijn Rabobank, Apeldoorn en Omstreken, . Na ontvangst van hun antwoord (indien niet bevredigend) ga ik een klacht indienen bij Rabobank Nederland en indien die me ook geen gewenst antwoord geven dan dien ik een klacht in bij KIFID.

Hans

Hallo hansvo64,

Omdat de Rabobank de uitspraken niet schriftelijk wilde bevestigen heb ik schriftelijk een klacht ingediend bij mijn Rabobank. De bank reageerde hier niet op. Daarna heb ik volgens de "Klachtenprocedure van de Rabobank" de klacht ingediend bij de Klachtenafdeling van de Rabobank Nederland in Eindhoven. Deze wijst de klacht af, omdat ik in 2003 niet schriftelijk had laten vastleggen, dat de bank geen verdere toeslagen zou mogen gaan berekenen.
Een vreemde visie!! Hopelijk komt de Rabobank niet met andere zaken op de proppen, die ik niet schriftelijk heb laten vastleggen.
Mij staat nu alleen nog de weg naar het KiFid open.

Groeten,

Wera

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij hebben jullie een beerput opengemaakt. Ga vooral door.
Er is niet schriftelijk vastgelegd dat ze geen extra toeslagen mogen berekenen. Wat een kolder. Zij hadden moeten vermelden -desmoods in de kleine lettertjes- dat ze extra toeslagen moegen berekenen in geval van bijzondere gebeurtenissen.
Zij konden in 2003 niet voorzien dat toeslagen nodig waren. Nou breekt mijn klomp, kan dat een reden zijn voor berekening toeslagen??
En.... op schriftelijke vragen zullen ze schriftelijk moeten reageren.
De grootste hypotheekverstrekker.........ja, zo kan ik het ook, als het moeilijk wordt berekenen we extra toeslagen zonder dat te melden!! Erg grof en zeker iets voor kassa-tv t.z.t denk ik.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wera,

Op " http://www.fx.nl/artikel/6270/Fortis-stopt-opslag-hypotheekrente/default.aspx " lees je dat Fortis hetzelfde geintje wilde flikken en ervan af heeft gezien (heel recent, januari 2010) toen advocaat Oscar Hammerstein zich er mee ging bemoeien.

op " http://www.richardsonline.nl/algemeen-nieuws/887-variabele-hypotheekrente-ing-naar-13-procent " zie je dat ING de opslag alleen toepast bij nieuwe klanten en bestaande klanten ongemoeid laat. Wel zo netjes.

Ik ben benieuwd hoe mijn bank de klacht beantwoord. Ik zou vandaag bericht krijgen....

Welk filiaal van de Rabobank is jouw bank? Ik wil dat weten, omdat ik hoorde dat niet elk filiaal dezelfde streken uithaalt. Elk filiaal mag nl. haar eigen rentebeleid voeren.

Hans

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 11 mrt 2010, 18:01: Wera,

Op " http://www.fx.nl/artikel/6270/Fortis-stopt-opslag-hypotheekrente/default.aspx " lees je dat Fortis hetzelfde geintje wilde flikken en ervan af heeft gezien (heel recent, januari 2010) toen advocaat Oscar Hammerstein zich er mee ging bemoeien.

op " http://www.richardsonline.nl/algemeen-nieuws/887-variabele-hypotheekrente-ing-naar-13-procent " zie je dat ING de opslag alleen toepast bij nieuwe klanten en bestaande klanten ongemoeid laat. Wel zo netjes.

Hans

Bovengenoemde sites kan ik aanvullen met
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/35/0828_1445_Ombudsman_geeft_hypotheekverstrekker_Obvion_onder_uit_de_zak.xml
Obvion is een dochter van de Rabobank. Obvion heeft hetzelfde gedaan, maar is door de ombudsman terug gefloten!
Jij geeft aan, dat elk filiaal een eigen rentebeleid heeft. Dit klopt wat betreft de hoogte van het rentepercentage, maar zij moeten zich wel houden aan de voorwaarden en publicaties van Rabobank Nederland.

Hans ik ben bij de Rabobank Zuid-Holland Midden en zij zeggen ook, dat zij een eigen beleid voeren. De persvoorlichter van Rabobank Nederland Rene Loman heeft in het Algemeen Dagblad "Geld en Recht" gezegd:
De afschaffing van de Euribor-hypotheken raakt overigens alleen nieuwe klanten. Bestaande klanten houden hun hypotheekrentes op Euribor-basis gewoon.
Wat moet je hieronder verstaan?

Graag hoor ik het antwoord van jouw Rabobank.

Vriendelijke groet,

Wera

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 11 mrt 2010, 18:01: Wera,

Ik ben benieuwd hoe mijn bank de klacht beantwoord. Ik zou vandaag bericht krijgen....

Welk filiaal van de Rabobank is jouw bank? Ik wil dat weten, omdat ik hoorde dat niet elk filiaal dezelfde streken uithaalt. Elk filiaal mag nl. haar eigen rentebeleid voeren.

Hans

Hans, ik ben erg benieuwd of je al iets van jouw plaatselijke Rabobank hebt gehoord en of je nog verdere stappen gaat ondernemen.

Groeten,
Wera

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Wera,

Ik heb de schriftelijke reactie nog niet binnen, die verwacht ik deze week.

Volgens mij is het standpunt van Rabobank Nederland dat bestaande klanten ongemoeid gelaten worden, oftewel geen additionele opslag. Het lijkt er op dat mijn filiaal dat standpunt gaat volgen. Zo ja, dan ga ik verder geen actie ondernemen.

Ik zou daarom jouw rabo-filiaal nog eens vragen wat het standpunt van Rabo Nederland is - verwijzen naar de uitspraken van Rene Loman- en wat jouw filiaal daarmee gaat doen. Mijn filiaal kende deze uitspraak niet en was er gevoelig voor, heeft e.e.a. nagetrokken met waarschijnlijk voor mij gunstige uitwerking.

Succes, Hans

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op dinsdag 13 apr 2010, 23:00: Hai Wera,

Ik heb de schriftelijke reactie nog niet binnen, die verwacht ik deze week.

Volgens mij is het standpunt van Rabobank Nederland dat bestaande klanten ongemoeid gelaten worden, oftewel geen additionele opslag. Het lijkt er op dat mijn filiaal dat standpunt gaat volgen. Zo ja, dan ga ik verder geen actie ondernemen.

Ik zou daarom jouw rabo-filiaal nog eens vragen wat het standpunt van Rabo Nederland is - verwijzen naar de uitspraken van Rene Loman- en wat jouw filiaal daarmee gaat doen. Mijn filiaal kende deze uitspraak niet en was er gevoelig voor, heeft e.e.a. nagetrokken met waarschijnlijk voor mij gunstige uitwerking.

Succes, Hans

Beste Hans,

Ik heb mijn Rabobank al eerder gewezen op de uitspraak van Rene Loman en ook gewezen op informatie op internet, dat je met een hypotheek van de Rabobank op basis van het 3 maadseuribor plus toeslag precies weet waar je aan toe bent en weet dat je nooit te veel betaald. Door de bank werd dit afgedaan met de mededeling, dat de plaatselijke Rabobank een eigen beleid voert en de uitspraken van de heer Loman en mededelingen van Rabobank Nederland niet voor de plaatselijke Rabobank gelden.
Omdat deze uitspraak niet waar kan zijn, heb ik dit aan Rabobank Nederland voorgelegd. Een jurist van Rabobank Nederland reageerde als volgt:
De Rabobank heeft een coöperatieve structuur, waarin lokale Rabobanken een grote mate van vrijheid hebben een eigen beleid te voeren.

Hiermee word je met een kluitje in het riet gestuurd.
Deze uitspraak van de jurist geeft in principe aan, dat uitspraken van de heer Loman geen enkele waarde hebben en dat men informatie van Rabobank Nederland als niet bindend mag beschouwen.

Ik ben benieuwd, wat jouw Rabobank zal gaan zeggen.

Groeten,
Wera

ve
door verwijderd - Apr 22, 2010 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op dinsdag 13 apr 2010, 23:00: Hai Wera,

Ik heb de schriftelijke reactie nog niet binnen, die verwacht ik deze week.

Volgens mij is het standpunt van Rabobank Nederland dat bestaande klanten ongemoeid gelaten worden, oftewel geen additionele opslag.
Succes, Hans

Hallo Hans,

Heeft jouw Rabobank al gereageerd? Ik ben heel benieuwd.

Groeten,

Wera

ve
door verwijderd - Apr 22, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Wera,

Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet. Blijkbaar bankier ik bij een klantvriendelijk filiaal. Hulde!

Ik zou jouw filiaal nogmaals op het standpunt van Rabobank Nederland wijzen. Het beste is om direct contact met de afdelingsmanager te krijgen, niet via een "de regels volgende, ik doe wat in de procedure staat" medewerker.

Verder weet ik ook geen tips voor je.

Succes!

Hans

ve
door verwijderd - Apr 29, 2010 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 22 apr 2010, 22:20: hoi Wera,

Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet. Blijkbaar bankier ik bij een klantvriendelijk filiaal. Hulde!

Ik zou jouw filiaal nogmaals op het standpunt van Rabobank Nederland wijzen. Het beste is om direct contact met de afdelingsmanager te krijgen, niet via een "de regels volgende, ik doe wat in de procedure staat" medewerker.

Verder weet ik ook geen tips voor je.

Succes!

Hans

Ik heb de directeur hierover aangesproken, hij zal er voor zorgen, dat een en ander binnenkort zal worden geregeld. Ik ben benieuwd.

Heb jij van jouw Rabobank al een schriftelijke bevestiging, dat ze de oorspronkelijke toeslag handhaven en er geen ander soort toeslag zal worden berekend?

Graag hoor ik wanneer de bank het ook zwart op wit heeft gezet.

vriendelijke groet,

Wera

ve
door verwijderd - Apr 30, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 22 apr 2010, 22:20: hoi Wera,

Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet. Blijkbaar bankier ik bij een klantvriendelijk filiaal. Hulde!

Ik zou jouw filiaal nogmaals op het standpunt van Rabobank Nederland wijzen. Het beste is om direct contact met de afdelingsmanager te krijgen, niet via een "de regels volgende, ik doe wat in de procedure staat" medewerker.

Verder weet ik ook geen tips voor je.

Succes!

Hans

Beste Hans,

Ik heb de directeur aangesproken. Hij heeft mij beloofd, dat hij het een en ander zal laten uitzoeken en zo spoedig mogelijk met mij overleg zal plegen.

Heeft jouw bank inmiddels de toezegging schriftelijk bevestigd?

vriendelijke groet,

Wera

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 22 apr 2010, 22:20: hoi Wera,

Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet. Blijkbaar bankier ik bij een klantvriendelijk filiaal. Hulde!

Ik zou jouw filiaal nogmaals op het standpunt van Rabobank Nederland wijzen. Het beste is om direct contact met de afdelingsmanager te krijgen, niet via een "de regels volgende, ik doe wat in de procedure staat" medewerker.

Verder weet ik ook geen tips voor je.

Succes!

Hans

Beste Hans,

Bedankt voor jouw reactie. Ik ben erg benieuwd of je inmiddels van jouw Rabobank de schriftelijke bevestiging hebt ontvangen, dat zij de aanvullende toeslagen intrekken en dat je alleen de oorspronkelijk afgesproken rente hoeft te betalen.

Vriendelijke groet,
Wera

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wera,

Zoals ik schreef op 22 april "Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet".

Daarmee bedoelde ik ja (schriftelijk bevestigd), ja (geen toeslag) en ja alleen de oorspronkelijke opslag. (Niet de oorspronkelijke rente, die varieert immers).

"Ik heb de directeur aangesproken. Hij heeft mij beloofd, dat hij het een en ander zal laten uitzoeken en zo spoedig mogelijk met mij overleg zal plegen." Heeft de directeur jou inmiddels een antwoord gegeven?

Groet,
Hans

ve
door verwijderd - May 17, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op zaterdag 15 mei 2010, 13:34: Wera,

Zoals ik schreef op 22 april "Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet".

Daarmee bedoelde ik ja (schriftelijk bevestigd), ja (geen toeslag) en ja alleen de oorspronkelijke opslag. (Niet de oorspronkelijke rente, die varieert immers).

"Ik heb de directeur aangesproken. Hij heeft mij beloofd, dat hij het een en ander zal laten uitzoeken en zo spoedig mogelijk met mij overleg zal plegen." Heeft de directeur jou inmiddels een antwoord gegeven?

Groet,
Hans

Beste Hans,

Momenteel heb ik nog geen concreet antwoord ontvangen. Ik heb inmiddels wel een klacht ingediend bij het KiFiD. Hopelijk komt er spoedig een antwoord,

Groeten,
Wera

ve
door verwijderd - May 31, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op donderdag 22 apr 2010, 22:20: hoi Wera,

Mijn filiaal volgt het standpunt van Rabobank Nederland, voor mij verandert de opslag uiteindelijk niet. Blijkbaar bankier ik bij een klantvriendelijk filiaal. Hulde!

Ik zou jouw filiaal nogmaals op het standpunt van Rabobank Nederland wijzen. Het beste is om direct contact met de afdelingsmanager te krijgen, niet via een "de regels volgende, ik doe wat in de procedure staat" medewerker.

Verder weet ik ook geen tips voor je.

Succes!

Hans

Beste Hans'

De directie van de Rabobank wil als oplossing een alternatief aanbieden, dat overeen zou komen met de oorspronkelijk afspraak van euribor + de oorspronkelijke toeslag.

Graag wil ik van jou weten, of jouw Rabobank zich houdt aan de oorspronkelijke afspraak van euribor + vaste toeslag of dat zij jou ook een alternatief hebben aangeboden?

Eventueel jouw antwoord als e-mail op werajan@hotmail.com

Bij voorbaat dank,

Wera

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het niet volgen.
Wat is het verschil tussen het alternatief wat je noemt ('oorspronkelijk afspraak van euribor + de oorspronkelijke toeslag') met wat je daarna noemt 'oorspronkelijke afspraak van euribor + vaste toeslag' ??

De oorspronkelijke toeslag is m.i. gelijk aan een vaste toeslag.

En waarom noem je het een alternatief, het lijkt me de originele afspraak.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2010 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op woensdag 2 jun 2010, 22:38: Ik kan het niet volgen.
Wat is het verschil tussen het alternatief wat je noemt ('oorspronkelijk afspraak van euribor + de oorspronkelijke toeslag') met wat je daarna noemt 'oorspronkelijke afspraak van euribor + vaste toeslag' ??

De oorspronkelijke toeslag is m.i. gelijk aan een vaste toeslag.

En waarom noem je het een alternatief, het lijkt me de originele afspraak.

Beste Hans,

Bedankt voor jouw antwoord.

De bank stelt voor om volledig van de 1 maands euribor af te stappen en stelt een variabele rente voor, die gebaseerd is op de gewone variabele rente. Hiervoor willen ze mij tegemoet te komen met een korting op dit algemeen gehanteerde rentepercentage.

Als je mij een e-mail adres geeft, dan zal ik hier uitvoerig op in gaan.

Groeten,

Wera

ve
door verwijderd - Jun 24, 2010 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hansvo64 schreef op woensdag 2 jun 2010, 22:38: Ik kan het niet volgen.
Wat is het verschil tussen het alternatief wat je noemt ('oorspronkelijk afspraak van euribor + de oorspronkelijke toeslag') met wat je daarna noemt 'oorspronkelijke afspraak van euribor + vaste toeslag' ??

De oorspronkelijke toeslag is m.i. gelijk aan een vaste toeslag.

En waarom noem je het een alternatief, het lijkt me de originele afspraak.

Beste Hans,

Van mijn bank heb ik het voorstel om af te stappen van het 1 maands euribortarief en daarvoor het tarief van de variabele rente van de Rabobank te nemen en daar een korting op te geven. Waarschijnlijk zal ik dit voorstel aan nemen.
Graag wil ik weten of jouw bank je nu schriftelijk heeft bevestigd, dat zij het 3 maands euribortarief met een toeslag van 0,7 % handhaven?

Groeten,

Wera

ve
door verwijderd - Jun 25, 2010 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wera,

Ik had al een paar keer het idee dat je mijn reacties niet gelezen hebt. Deze vraag van je geeft dat opnieuw aan, terwijl ik toch gewoon Nederlands schrijf. Ik stop er mee.

Succes verder.