Recht op ontbinden koopovereenkomst?
Hallo kassaleden,
Recent hebben mijn man en ik een koopovereenkomst getekend bij Bruynzeel keukens.
In de zaak werd een schets gemaakt van de keuken die wij uitgezocht hadden.Terplaatse moesten we een overeenkomst tekenen.Het zou volgens de verkoper om een overeenkomst met Bruynzeel gaan en niet om de aankoop van deze specifieke keuken. Volgens hem zou Bruynzeel niet moeilijk doen als de keuken niet bleek te passen en er geen alternatief voorhanden was.Het was een stukje ”zekerheid”voor Bruynzeel dat wij niet met hun ideeën naar een andere keukenzaak zouden gaan. Vol goed vertrouwen hebben we getekend.
Nadat de inmeter de exacte maten had opgenomen bleek dat de keuken die wij uitgezocht hadden niet paste.Er moest met latjes gewerkt worden om alles passend te maken en deurtjes en lades vielen allemaal anders uit dan gepland waardoor de keuken er heel anders uit kwam te zien.Niet naar onze smaak dus. Ook bleek er verkeerde apparatuur ingepland te zijn: een koelkast van 88cm hoogte achter een deur van 120cm en een kookplaat die veel te groot is,en ga zo maar even door.
Nu is mijn vraag:I Is het feit dat de er geen passende en bevredigende alternatieven voor handen zijn,de fouten die gemaakt zijn bij het ontwerpen en het feit dat wij geen vertrouwen meer hebben in deze keukenzaak,een wettelijke en gegronde rede om de koopovereenkomst te ontbinden?
Ik zou bijna vergeten te vermelden dat erop gehamerd werd dat Bruynzeel zonder aanbetaling werkt.
In de map die wij meekregen nadat we getekend hadden stond echter dat het gehele aankoopbedrag 2 dagen voor levering in het bezit moest zijn van Bruynzeel.dat is toch wel een zeer brutale vorm van aanbetaling mijns inzien.Mag dat wel???
Nadat ik mijn onvrede hierover uitte tegen de verkoper kreeg ik te horen dat ik meer vertrouwen moest hebben.Hoe zit het dan met het vertrouwen van Bruynzeel naar haar klanten?
Mvg,
een wanhopige klant
Nooit iets tekenen als u niets wilt kopen, op deze manier misleiden ze mensen en onder druk hopen ze dan dat je toch betaald.
Ik zou zeggen: tikt u in het zoekveld, hier bovenaan rechts: klachten Bruynzeel keukens
en lees alle klachten.
"Ter plaatse moesten we een overeenkomst tekenen.Het zou volgens de verkoper om een overeenkomst met Bruynzeel gaan en niet om de aankoop van deze specifieke keuken. Volgens hem zou Bruynzeel niet moeilijk doen als de keuken niet bleek te passen en er geen alternatief voorhanden was.Het was een stukje ”zekerheid” voor Bruynzeel dat wij niet met hun ideeën naar een andere keukenzaak zouden gaan."
LEUGENS-BEDROG-MISLEIDING EN COMPLETE NONSENS
EEN MOOI VOORBEELD VAN HET TOEPASSEN VAN ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJKEN
*je bent een wanhopige klant, maar ook oliedom (geweest)
*in feite heb je onder het mom van mooie smoesjes een koopovereenkomst getekend
*maar er is hoop: zij kunnen namelijk niet leveren wat je besteld had en dat is een perfekte reden om de koop alsnog te ontbinden
*doe dat schriftelijk en aangetekend
*sukses
Wie tekend er ook meteen na een tekening zgn "onder dwang" terwijl internet al vele en heel vele jaren bómvol staat met waarschuwingen..........
Sorry maar ik heb helaas geen medelijden, het is al oeverloos tot een miljoen keer aangekaart in werkelijk alle media. tot in den treure.
Keukenboeren zijn keukenhoeren, eenmaal binnen kom je niet zonder te betalen weer buiten ;)
Alles zal afhangen van wat in het contract staat, dat steekt heel nauw. Wat tegen u is gezegd, doet er weinig toe, dat kunt u toch niet bewijzen. U moest niet tekenen, er stond toch geen pistool tegen uw hoofd? U was notabene met z'n tweeën. U heeft getekend en daarmee uw hoofd in de strop geduwd. U heeft ongelooflijk dom gehandeld, maar ik denk dat u dit ook wel weet.
Als de grote lijnen in het contract staan met daarbij dat later nog aanpassingen mogelijk zijn, dan wordt uw zaak al zwakker.
Over het vooruitbetalen, dat mag maximaal 50 % zijn, als in de Algemene Voorwaarden staat dat 2 dagen voor levering de volle mep moet worden betaalt is dat niet afdwingbaar.
Maar als het wel duidelijk in het aanbod staat en dus zogenaamd heel duidelijk voor u is, dan wordt het een stuk moeilijker, want het is geen dwingend recht, dus kan de vooruitbetaling 2 dagen voor levering een afspraak zijn waarmee u heeft ingestemd (als compensatie dat er geen aanbetaling hoeft plaats te vinden)
Ik zie bij Bruynzeel dit KLIK
Ik vrees dat dit contract 'blind' is getekend.
Verder zegt u
Volgens hem zou Bruynzeel niet moeilijk doen als de keuken niet bleek te passen en er geen alternatief voorhanden was.
Wat heeft 'niet moeilijk doen' te betekenen? Is er daadwerkelijk gesproken over ontbinding van het contract, of heeft men het over aanpassingen gehad? Of heeft u er niet naar gevraagd?
Staat er al een bedrag in het contract? Hoe minder er in het contract staat des te gunstiger voor u, want een overeenkomst moet wel een zekere inhoud hebben.
Wat ik van harte hoop is dat u een rechtsbijstandverzekering heeft, het is nl wel zaak om hier een jurist naar te laten kijken.
Heeft u die niet, dan langsgaan bij het juridisch loket, liever niet bellen, gewoon langsgaan met het contract. klik HIER voor de adressen.
Ik heb zo'n vermoeden dat die lui van Bruynzeel wel weten wat ze doen, ze zijn bij het CBW aangesloten en weten wel hoe ze op het randje van acceptabel moeten balanceren. Dus absoluut niet bij de Geschillencommissie aankloppen, in dit soort dingen heb je weinig van ze te verwachten.
Vandaag een brief ontvangen van Bruynzeel met de mededeling dat we 30% van de koopsom moeten betalen iv.m. annulering.terwijl in de art.14 van het CBW tot echt staat dat bij geen alternatief alleen de opmeet en tekenkosten hoeven worden betaald.Juridische bijstand is ingeschakeld.Wordt vervolgd.
[quote=frankrick schreef op zaterdag 22 jun 2013, 13:15]Vandaag een brief ontvangen van Bruynzeel met de mededeling dat we 30% van de koopsom moeten betalen iv.m. annulering.terwijl in de art.14 van het CBW tot echt staat dat bij geen alternatief alleen de opmeet en tekenkosten hoeven worden betaald.Juridische bijstand is ingeschakeld.Wordt vervolgd.
Heel goed dat u juridische bijstand heeft ingeschakeld. 30% annuleringskosten zijn in dit geval absoluut onredelijk, ik weet zeker dat u er bij een rechter veel beter voor zal staan. De snelheid van annuleren en de niet absolute afspraken in de koopovereenkomst zullen in uw voordeel spreken. Niet gezegd dat u geen annuleringskosten zult hebben, maar wel kans op minder, daar zal de jurist die u inschakelt zich wel over buigen.
U zou eventueel nog kunnen bellen met het CBW en daar alles uitleggen, die kunnen soms nog wat voor elkaar krijgen.
Zolang u dit geschil maar niet gaat voorleggen aan de Geschillencommissie wonen, want daar heb ik al wat uitspraken van gezien en in geval van twijfel kiezen ze altijd voor de keukenboer.
U kunt de jurist/advocaat een goede brief laten schrijven, is Bruynzeel het er niet mee eens, dan moeten zij naar de rechter, niet u, u heeft nl geen aanbetaling gedaan, dat is voor u een enorm voordeel.
Succes, ik hoop dat u hier laat weten hoe alles afloopt.
[quote=frankrick schreef op donderdag 20 jun 2013, 19:30]Nadat de inmeter de exacte maten had opgenomen bleek dat de keuken die wij uitgezocht hadden niet paste.
U heeft dus ook zelf geen maten opgegeven?
De maten zijn voor een keuken toch vrij essentieel voor een keuken die ergens geplaatst moet worden. Zo essentieel dat het aanbod hiermee m.i. onvoldoende bepaald is en dan is de koopovereenkomst te vernietigen.
[quote=frankrick schreef op donderdag 20 jun 2013, 19:30]Er moest met latjes gewerkt worden om alles passend te maken en deurtjes en lades vielen allemaal anders uit dan gepland waardoor de keuken er heel anders uit kwam te zien.Niet naar onze smaak dus. Ook bleek er verkeerde apparatuur ingepland te zijn: een koelkast van 88cm hoogte achter een deur van 120cm en een kookplaat die veel te groot is,en ga zo maar even door.
Zijn er andere producten geleverd dan waar u akkoord mee was? In dat geval kan dit gecorrigeerd worden. Indien ze met u een keuken hebben samengesteld die niet paste dan is hun ontwerp niet goed en levert dat grond op voor ontbinding.
[quote=frankrick schreef op donderdag 20 jun 2013, 19:30]In de map die wij meekregen nadat we getekend hadden stond echter dat het gehele aankoopbedrag 2 dagen voor levering in het bezit moest zijn van Bruynzeel.dat is toch wel een zeer brutale vorm van aanbetaling mijns inzien.Mag dat wel???
Deze voorwaarden zijn te vernietigen omdat deze u na de koop gegeven zijn. Daarnaast staat in de wet dat er nooit meer bedongen kan worden dan 50% voor er afgeleverd wordt. Wordt er meer bedongen dan hoeft u niets te betalen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen
Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer