ci
door ciska47 Jan 9, 2015 om 15:22
Huishouden & energie

Rechten na garantie termijn

hallo, ik heb een boxspring (1000,- incl dekens en kussens) gekocht in juni 2010 bij een meubelzaak. de boxspring is gaan doorzakken op de punten waar je op bed gaat zitten om vervolgens te gaan liggen. uitleg over het gebruik van het bed heb ik niet gehad bij de aankoop. garantie was 3 jaar. er is een service monteur van hun hier geweest en zei dat hij er niks mee kon. na wat mail en telefonisch contact word er gezegd dat het gerepareerd kan worden bij de leverancier en kost ons 150 euro. ik ben het hier niet mee eens want naar mijn idee mag een boxspring toch langer mee gaan. ook gegevens van de leverancier willen ze mij niet geven wat ik wel graag wil. heb ik nog ergens recht op?

2194 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2015 om 16:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo ciska47,

Producten hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.

.....ook gegevens van de leverancier willen ze mij niet geven wat ik wel graag wil......
Maar je hebt met de verkoper te maken en niet met de leverancier.

Lees ook even deze info.


Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jan 9, 2015 om 16:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Wordt een heel lastige zaak, u heeft de boxspring nu 4,5 jaar en dan moet u bewijzen dat deze boxspring een basisfout heeft waardoor hij nu doorgezakt is. Tja, begin er maar eens aan.

Erg vreemd dat ze u de naam van de leverancier niet willen geven. Dat wel.
Wat is de naam van de meubelzaak?

Als u zeker weet dat er iets mis is met de boxspring en de winkel is aangesloten bij de CBW, dan zou u een klacht bij de geschillencommissie wonen kunnen overwegen.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2015 om 16:34
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Als het voor € 150 weer klaar en goed is, ik zou het wel laten doen. Zoals anderen ook zeggen, je zal nooit of met heel veel moeite een gratis herstel gebogen krijgen, de garantie is 3 jaar en inmiddels 4,5 jaar in gebruik is dik en breed over de garantiedatum heen.

user123
door user123 - Jan 9, 2015 om 16:47
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op vrijdag 9 jan 2015, 16:02]
Erg vreemd dat ze u de naam van de leverancier niet willen geven. Dat wel.
Wat is de naam van de meubelzaak?


Waarom is dat raar ?
De klant doet zaken met de winkelier. En niet met de leverancier.

De leverancier wil toch al niets met consumenten te maken hebben, anders had hij zijn naam wel op het product gezet.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2015 om 17:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Maar ik neem aan dat je een "merk" hebt gekocht? Als het goed is moet dat merk gewoon op de gespecificeerde rekening van de leverancier staan. Ik kan zo, aan de hand van de naam van mijn boxspring de naam van de makers achterhalen.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2015 om 17:07
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Zomaar een vraag: de TS schrijft: "ook gegevens van de leverancier willen ze mij niet geven wat ik wel graag wil.". De leverancier heeft geen binding / overeenkomst met de gebruiker. Dus wat kan de leverancier doen voor de gebruiker?

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2015 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

En wat voor uitleg had u dan moeten hebben over het gebruik van een bed? Daar gaat men in principe op slapen en logischerwijze is op zitten voordat men gaat liggen.

Misschien de matrassen eens keren of draaien?

zoekster
door zoekster - Jan 9, 2015 om 17:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op vrijdag 9 jan 2015, 17:07]Zomaar een vraag: de TS schrijft: "ook gegevens van de leverancier willen ze mij niet geven wat ik wel graag wil.". De leverancier heeft geen binding / overeenkomst met de gebruiker. Dus wat kan de leverancier doen voor de gebruiker?
De leverancier gaat toch de reparatie doen, dat lijkt me binding genoeg. Dan kan de klant navragen of het klopt dat dit 150 euro moet kosten. Waarschijnlijk heerst er enig wantrouwen over de kosten. En wellicht wil de klant ook weten of het aan het gebruik van het matras ligt of aan de matras zelf dat het zo is doorgezakt.

Aangezien de leverancier het herstel uitvoert, kan ik me voorstellen dat je er dan van die partij nog eens wat extra informatie over wilt hebben.

Bovendien is de garantie van 3 jaar waarschijnlijk door de leverancier gegeven, dus je hebt als klant wel wat te maken met de leverancier.

Er is nu eenmaal een handelsgarantie, meestal van het merk zelf en wettelijke garantie vanuit de verkoper.

ci
door ciska47 - Jan 9, 2015 om 20:28
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

ik heb het over de leverancier gehad maar de fabrikant mag natuurlijk ook. beide wil de verkoper niks over kwijt. ik heb de extra info van edrick3 gelezen. daar staat in dat ik inderdaad te doen heb met de verkoper maar dat ik ook best contact mag zoeken met de fabrikant. ik neem aan dat een fabrikant ook uitleg kan geven en voor zijn product wil staan. ik heb geen vertrouwen in de verkoper dat de boxen inderdaad terug gaan naar de leverancier. er staan wel namen op het bed maar kan ik niks over vinden op internet. op de gespecificeerde rekening staat geen naam van een leverancier/fabrikant. je kan heel veel informatie krijgen bij het kopen van een boxspring en dan gaat het niet alleen om het draaien van de matrassen. de matrassen draaide ik altijd al maar als het onderstel (de boxen) doorgezakt zijn gaan de matrassen er zich naar vormen en heb je geen fijn lig comfort meer. reactie van zoekster komt aardig overeen. bedankt voor alle reacties

ci
door ciska47 - Jan 9, 2015 om 20:35
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

ook als je op internet zoek mag het onderstel van een boxspring zo'n 20 a 25 jaar mee gaan. laat ik nou niet de duurste hebben gekocht maar dan zou 10 jaar toch nog redelijk zijn?

zoekster
door zoekster - Jan 9, 2015 om 21:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Dat het onderstel van de boxspring na 4,5 jaar al doorgezakt is, dat is inderdaad wel erg snel. Is de verkoper bij de CBW aangesloten, dan zou u nog de geschillencommissie wonen kunnen proberen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ze hierover zullen oordelen. En als u verliest bent u uw klachtengeld kwijt.

Ik blijf het raar vinden dat ze niet de naam van de leverancier willen geven, misschien is de boxspring wel uit Verweggistan gehaald, zoiets.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2015 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Bij welke zaak hebt u eigenlijk die boxspring gekocht?

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2015 om 22:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

levensduur. Is weliswaar een BE site maar neem toch aan dat dit bij ons ook zo is, de "houdbaarheid" van de box spring. De Belgen vertalen het als de doos met veren; wel leuk.

19
door 1953 - Jan 10, 2015 om 01:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

De aftersales van de meubelzaak is oké! De plichten van verkopende partij eindigt niet na de wettelijke garantie, in dit geval het (onwettige) CBW-garantie die m.i. in strijd handelt met de wettelijke garantie.

U moet uitgaan van een economische levensduur van het bed, navenant wordt er een verdeelsleutel gehanteerd van xx maanden levensduur en xx maanden gebruik van het product van de totale reparatiebedrag. D.w.z., als voorbeeld, 48/120. Die € 150,00 lijkt mij een redelijk bedrag voor de reparatie.

user123
door user123 - Jan 11, 2015 om 21:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

Allemaal erg interessant die economische levensduur enzo, maar ik heb nog even het stukje gemist waarin het gebrek aantoonbaar in het product zat bij levering.

Misschien heeft ts een paar kids welke de bosspring als trampoline hebben gebruikt ?

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Of misschien de Ts zelf? ;-))

19
door 1953 - Jan 12, 2015 om 03:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

[quote=user123 schreef op zondag 11 jan 2015, 21:57]Allemaal erg interessant die economische levensduur enzo, maar ik heb nog even het stukje gemist waarin het gebrek aantoonbaar in het product zat bij levering.

Misschien heeft ts een paar kids welke de bosspring als trampoline hebben gebruikt ?

Dan had het binnen de zes maanden na de aankoop het "ondeugdelijk product" moeten zijn aangetoond. Fabricage/productiefout(en) zichtbaar.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer