le
door lenss151 Nov 19, 2014 om 15:23
Vrije tijd & tuin

Schimmel of roest in rozen

Wie weet een middel dat helpt bij rozen schimmel en roest in rozenstruiken.Elk jaar spuit ik de rozen met een produkt van Bayer tegen schimmels sterroetdauw en meeldauw.Volgens de gebruiksaanwijzing 2a3 maal per jaar, ik spuit wel 5 maal per jaar maar het helpt totaal niet.Ik ruim zoveel mogelijk afgevallen blad op gaat .Wie weet raad?

38782 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 19, 2014 om 15:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

KLIK. Misschien heeft u hier iets aan de gegeven adviezen?

gerbera
door gerbera - Nov 19, 2014 om 15:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt hiertegen het beste Spuitzwavel (Luxan) nemen. Middel tegen schimmels en ( valse en/of echte) meeldauw. Een ander middel is Vital (EcoStyle)

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2014 om 15:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U spuit wel maar wat doen je buren?
Als die niet doen krijg je besmetting via hun en moet je nog vaker spuiten.

Ik weet van rupsen in bloemkool, vroeger geen punt achter mijn huis maar nu een ramp... verkeerde buren die niets doen....

Ik vermoed dat iemand ook rozen heeft en het lekker zijn gang laat gaan en dan moet je wel erg veel spuiten.
Dus kijk eens bij buren naast je want alleen lukt het niet.

gerbera
door gerbera - Nov 19, 2014 om 23:30
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Meeldouw zijn schimmelsporen die onstaan in dichte struiken en afhankelijk is het echte of valse meeldouw. Deze sporen en ook die van sterroetdouw bevinden zich in de bodem rondom de struik.
Indien er voldoende wind door de struik kan waaien kan aantasting voorkomen worden. De kans dat het van de buren overkomt is gering tenzij de struiken dicht bij elkaar in de buurt staan. Doe in het voorjaar compost bij de struiken om bodemverbetering te bevorderen.
@tot15karakters, rupsen op je bloemkool, en ook andere koolsoorten, kun je voorkomen door er sterk ruikende kruidenplanten tussen te zetten. Heeft niets met je buren te maken de vlinder heet niet voor niets "koolwitje".

aj
door ajgtel - Nov 21, 2014 om 15:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een zeer goed middel tegen schimmel bij planten is baking soda of zuiveringszout. Dit koop je gewoon bij de supermarkt (het bakvak) of drogist. Goed mengen 1:1 met water, en dan spuiten en de plant water mee geven. Goedkoop en bovendien milieuvriendelijk. Overigens helpt dit ook bij schimmelinfecties bij mensen.
Roest is lastig. Eenmaal in je plant dan zit het ook in de bodem. De geïnfecteerde bladeren meteen opruimen is een vereiste. En verder ook weer behandelen met bovengenoemd middel.
Vroeger werd er ook gewerkt met een aftreksel van brandnetel en nicotine, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 21, 2014 om 15:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Niet het antwoord op de vraag, maar toch een tippi van Wimmi.
Zuiveringszout/baking soda bij de supermarkt is meestal aardig aan de prijs, en een kleine verpakking.
En bij een EKO winkel betaal je helemaal de hoofdprijs.
Kijk eens in de buurt of er een Chinese voedsel winkel is.
Daar betaal je voor een 450 gram blik minder dan 2 euro.
++++++++++++++++++++++++++++++=================

=ajgtel schreef op vrijdag 21 nov 2014, 15:31: Een zeer goed middel tegen schimmel bij planten is baking soda of zuiveringszout. Dit koop je gewoon bij de supermarkt (het bakvak) of drogist. Goed mengen 1:1 met water, en dan spuiten en de plant water mee geven. Goedkoop en bovendien milieuvriendelijk. Overigens helpt dit ook bij schimmelinfecties bij mensen.

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2014 om 16:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@ ajgtel schreef, Vroeger werd er ook gewerkt met een aftreksel van brandnetel en nicotine, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Brandnetelgier werkt uitsluitend prefentief tegen div. aantastingen het heeft geen helende werking. Het heeft als voordeel dat het plantversterkend is door de aanwezigheid van kiezelzuur. In combinatie met nicotine (tabak) wil het wel eens helpen tegen bladluis.
Het nadeel van het gebruik van zuiveringszout, vaak in combinatie met natuurazijn, is dat hiermee de rozenstruik door en door natgespoten moet worden.
Eerder schreef ik al dat het zich vooral voordoet bij dichte struiken. Een goede snoeibeurt kan ook een hoop narigheid besparen. Daarnaast adviseer ik om bij de struik extra zwavel of kalium in de grond te werken. Dit bevorderd de groei van het blad wat daardoor steviger en groter wordt en beter bestand is tegen aantasting.