si
door simongomez66 Oct 27, 2010 om 15:40
Geldzaken & recht

Spaargeld inleggen bij een hypotheek

Ik wil binnenkort mijn eerste hypotheek gaan afsluiten. Ik heb best wel wat spaargeld opgespaard waar ik nu een mooie rente van ontvang. Maar wat zou ik moeten doen, een gedeelte van mijn spaargeld inleggen, waardoor ik mindere maandlasten zou krijgen. Of alles lenen, want dan krijg je meer terug van de belastingdienst.

3663 19 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2010 om 16:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat je op je spaargeld rente ontvangt is natuurlijk mooi meegenomen, maar geleend geld kost altijd nog geld. Als je minder hoeft te lenen, zou ik dat zeker doen. Hou wel wat achter hand als appeltje voor de dorst natuurlijk en stop niet alles in het huis. Maar alle beetjes eigen vermogen helpen.

Je krijgt inderdaad weliswaar meer terug van de belastingdienst als je meer leent, maar je betaald ook meer aan de bank.

edwardus
door edwardus - Oct 27, 2010 om 17:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Geld lenen kost inderdaad geld, maar als je al je spaargeld inlegt en dus minder hoeft te lenen, heb je geen reserves meer en kun je later ook niet meer je hypotheek verhogen met aftrek in box 1. Bovendien is een hypotheek verhoging later onevenredig duur, wanneer je ineens in de situatie zou verkeren dat je extra nodig hebt. Je moet natuurlijk voor jezelf de afweging maken, maar ik vind 't zelf altijd minder interessant om af te lossen.

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2010 om 17:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 27 okt 2010, 17:28]Geld lenen kost inderdaad geld, maar als je al je spaargeld inlegt en dus minder hoeft te lenen, heb je geen reserves meer en kun je later ook niet meer je hypotheek verhogen met aftrek in box 1. Bovendien is een hypotheek verhoging later onevenredig duur, wanneer je ineens in de situatie zou verkeren dat je extra nodig hebt. Je moet natuurlijk voor jezelf de afweging maken, maar ik vind 't zelf altijd minder interessant om af te lossen.

Edwardus,
Waarom verlies je het recht op renteaftrek? Zolang je de extra lening maar weer gebruikt voor aanschaf en/of onderhoud van de eigen woning dan is er niets aan de hand.

En waarom is een hypotheekverhoging achteraf onevenredig duur? Je kunt er nu natuurlijk al voor kiezen om een verhoogde inschrijving te nemen. Dan leen je niet meteen het bedrag waarvoor je wel alvast een zekerheid verstrekt. In dat geval leen je dus bijvoorbeeld € 150.000,-- en doe je een inschrijving van € 50.000,--. Wil je later die € 50.000,-- lenen, hoef je in elk geval niet meer langs de notaris.

Aan de andere kant je wel meer sparen als je lagere maandlasten hebt. Zie het probleem van zelf investeren dus niet zo zeer.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 17:44
777 Antwoorden / 31 Vragen

De inrichting van je woning zal uiteindelijk ook geld kosten. Dus de reactie van marcel75 is voor mij de meest logische.

Als je later geld wilt opnemen, niet voor verbouwing, maar bijvoorbeeld voor inrichting, dan is dat gedeelte van je hypotheek niet aftrekbaar (wordt gezien als consumptief krediet).

Met betrekking tot de inschrijving; als je 150.000,- leent, en je wilt later 50.000 als ruimte hebben, dan dient de inschrijving mijns inziens 200.000,- te zijn. Dit voorkomt dat je bij uitbreiding van je hypotheek weer notariskosten moet maken.
Ik denk dat Marcel75 dat bedoeld heeft.

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2010 om 17:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Jscholtes,
Niet alleen wat ik bedoel, ook wat ik schrijf! ;-)

edwardus
door edwardus - Oct 27, 2010 om 17:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien was ik iets te kort door de bocht, maar de aftrek in Box 1 is aan voorwaarden gebonden.

Later de hypotheek verhogen is onevenredig duur, omdat je dan weer moet laten taxeren en je moet ook weer naar de notaris en afsluitprovisie betalen. Dat staat in geval van een relatief klein bedrag bijlenen niet in verhouding. Als ik nu ca. 20 mille wil bijlenen, dan kost me dat pak 'm beet 1 mille extra, nog los van de extra rente over dat bedrag.

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2010 om 19:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edwardus,
Die taxatiekosten en notariskosten kun je dus besparen met een verhoogde inschrijving en door middel van een WOZ-beschikking. Als daaruit blijkt dat de waarde gestegen is, hoef je niet apart te laten taxeren.

Als je later geld bijleent kost je dat inderdaad rente. Maar je bespaart rente door op dit moment nog niets bij te lenen. Dat kost je namelijk nog meer rente.

edwardus
door edwardus - Oct 27, 2010 om 20:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK dat wist ik niet. Ieder z'n vak zullen we maar zeggen :)

si
door simongomez66 - Oct 28, 2010 om 16:01
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar wat als ik een deel van mijn spaargeld op een deposito wegzet van 5 jaar tegen een rente van 4.5% en de hypotheek voor 30 jaar looptijd nu rond de 4.7% is. Wat zou hier dan in het voordeel liggen?

marcel75
door marcel75 - Oct 28, 2010 om 16:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Over het deposito betaal je dan belasting in box 3. Over overwaarde in je huis niet en zoals al gezegd: geleend geld kost altijd geld.

Daarnaast is het nadeel van een deposito dat als je eerder nodig hebt, je daarvoor moet betalen.

co
door courier - Oct 29, 2010 om 11:07
226 Antwoorden / 2 Vragen

Als dat deposito in box 3 binnen het vrijgestelde bedrag valt, dan is 4,5% bruto gelijk aan 4,5% netto.
Bij 4,7% hypotheekrente aftrekbaar in box 1 tegen IB tarief 2e schijf ad 41,95%(tarief 2011) dan is 4,7% bruto 2,73% netto.
Doe dat niet voor het hele bedrag, hou een `appeltje voor de dorst´ achter de hand, want huisje kopen, opknappen, verhuizen, inrichten enz. valt altjid duurder uit dan de begroting.

marcel75
door marcel75 - Oct 29, 2010 om 11:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Conclusie is dus als je als je geld leent, kost je dat (minstens) 2,73%, zet je het op een rekening dan levert het dat maximaal 4,5% op (zelf ga ik liever uit van 3,3% omdat je dan ook rekening houdt met de Box 3-heffing).

Echter deze conclusie kun je niet zomaar 1 op 1 trekken. Het geld dat je in het huis investeert verdwijnt niet, maar gaat ook renderen. Dat schommelt namelijk mee met de huizenprijzen. Op het moment dat je woning verkoopt krijg je geld met rendement terug. Dat zou je er dus ook in moeten verwerken en je zult niet anders concluderen dat geld lenen, geld kost. Rijk is immers hij die zonder schulden is; als je minder schulden hebt, ben je dus rijker.

jscholtes
door jscholtes - Oct 29, 2010 om 11:23
777 Antwoorden / 31 Vragen

Dat is een mooie slotconclusie Marcel75! Kijken of het hier bij blijft.

edwardus
door edwardus - Oct 29, 2010 om 11:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Maar dan wel met de nuancering dat het alleen opgaat indien je van te voren die verhoogde inschrijving regelt, anders is het naderhand verhogen (veel) duurder zoals ik aangaf.

marcel75
door marcel75 - Oct 29, 2010 om 11:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edwardus,
Uiteraard moet je meteen de verhoogde inschrijving meenemen. Of je er in de toekomst gebruikt van maakt of niet maakt niet uit. Het eet immers geen brood.

co
door courier - Oct 29, 2010 om 11:37
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel P,
Dus jij beweert met droge ogen dat een huis zonder financiering bij verkoop meer oplevert dan datzelfde huis met financiering?

edwardus
door edwardus - Oct 29, 2010 om 11:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee courier, dat is niet wat Marcel beweert.

marcel75
door marcel75 - Oct 29, 2010 om 11:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
Netto inderdaad wel ja. Maar dat is logisch. Ik zal het je even uitleggen: als er een hypotheek op de woning zit, moet je die aflossen bij verkoop. Dat geld krijg jij als verkoper dus niet in handen. Hoef je geen hypotheek af te lossen, dan krijg je dat geld wel in handen.

Kijkend naar de langlopende statistieken van de huizenprijzen, dan kun je maar 1 conclusie trekken en dat is: de prijzen stijgen. Af en toe wel een dip(je) zoals begin jaren 80 en de afgelopen periode (hoewel de prijzen nu stabiliseren/stijgen).

Daarnaast betaal bij een woning waar geen hypotheek op zit, geen rente en kun je dat bedrag dus meteen sparen. Heb je wel een hypotheek, dan is je vrij besteedbaar inkomen uiteraard lager.

Maar ook dat is logisch.

co
door courier - Oct 29, 2010 om 13:02
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel P,
Het is maar net hoe je het bekijkt bij verkoop:: een hogere overwaarde in je huis of een lagere overwaarde + je eigen geld dat nog steeds op deposito staat. Oftewel de vraag: Waar heb ik mijn liquiditeiten gestald, in mijn huis of bij de bank?
Eigen geld in je huis zit "vast", kan je niet meer besteden aan consumptieve doeleinden, een vrijvallend deposito wel, dus het hangt ook af van de "genen" van elk individu welke keuze op de korte en(middel)lange termijn de meeste centjes genereert in de portemonnee, de objectieve rekensom ten spijt!
Maar dat gaat allemaal alleen op als het gaat om het "kopen" van een woning, niet om het louter "hebben" ervan! Net zo logisch dus!