agteuben
door agteuben May 20, 2015 om 19:32
Auto & vervoer

Start- stopsysteem werkt niet.

Beste allemaal.
Hopelijk heeft iemand van jullie antwoord op mijn vraag want Renault Stam én Renault Nederland hebben dit niet....
Sinds januari 2015 ben ik in het bezit van een nieuwe Renault Clio waarop o.a. een stop-startsysteem zit. Vanaf het begin weigert dit systeem regelmatig dienst. Het display geeft dan aan "stop-startsysteem functioneert niet". Ik ben met deze storing 3 x terug geweest naar mijn dealer (Stam in Amersfoort). Zij concludeerden dat de accu onvoldoende bijlaadde en dat ik te veel korte ritjes zou rijden. Dit laatste klopt niet! Het systeem vertoont ook kuren als ik meer dan 100 km. heb gereden. Afgelopen week was ik voor het laatst bij de dealer. Zij hebben de Clio de hele dag daar gehouden en geïnspecteerd en aan het eind van de dag was hun conclusie: "er ís iets aan de hand wat het niet doet, wát dat is kunnen wij echter niet vinden en dus ook niet repareren". Volgens de dealer is er dus ook geen sprake van een storing. Stam zegt hierover contact te hebben gehad met Renault Nederland maar ook die schijnen de klacht niet te kunnen verhelpen.
Wat adviseert ú mij?

56675 21 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 20, 2015 om 20:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk heeft u iets aan de uitleg van een zelfde orde.

KLIK HIER

ho
door hopetobehelping - May 20, 2015 om 20:25
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste agteuben,

een start-stop systeem behoort het gewoon te doen als de motor warm is.
Als alles nog onder de fabrieksgarantie valt dan zou ik als u was harder aandringen.
In het vervolg van mijn antwoord ga ik er vanuit dat het nog onder de fabrieksgarantie valt.

Uw dealer geeft zelf ook aan dat 'er wat aan de hand is', maar ze kunnen niet vinden wat.
Laat ze maar wat harder zoeken, laat ze het maar maken. Desnoods vervangen ze alle onderdelen maar die met het start-stop systeem te maken hebben.
Het start-stop systeem dient gewoon te werken. Dat de dealer het niet kan vinden is niet uw probleem (hoort het niet te zijn) maar het probleem van de dealer. U heeft betaald voor een auto met start-stop systeem dus dat moet dan ook werken.
Druk de dealer maar hard met de neus op de feiten. Vraag ze maar wat ze u voorstellen, niet maken is uiteraard geen optie voor u.
Wat u verder nog zou kunnen doen is bij een andere Renault dealer of een Renault garage langs gaan (zodat de fabrieksgarantie overeind blijft). Wie weet beschikt men daar over meer kennis en kunde dan bij uw dealer.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de garages bij de dealers (diverse merken) en zou ik ervoor kiezen om bij een Renault garage (een officiële uiteraard zodat de fabrieksgarantie overeind blijft) langs te gaan.

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 20:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders eens klik hier (forum Renault)over hetzelfde probleem bij deze auto en de gegeven tips en het Clio forum: klik hier.

agteuben
door agteuben - May 20, 2015 om 21:52
46 Antwoorden / 13 Vragen

jantje7, hopetobehelping en aurora1, bedankt voor jullie reacties. Zoals te lezen valt bij mijn vraagstelling ben ik reeds meerdere keren bij mijn garage geweest. Die hebben de storing ontdekt maar kunnen deze, ook na overleg met Renault Nederland, niet verhelpen. Het "systeem" kiest uit de benodigde parameter op dát moment de meest wenselijke en dat is dan blijkbaar niet het start-stopsysteem. Zelf heb ik ook contact met Renault Ned. gehad en ik krijg hetzelfde te horen. Verder aandringen bij de dealer levert geen resultaat op! (ik word alleen maar "pissiger"!).
De ervaring van KIA-rijders komt overeen met die van mij. Ook daar hebben ze geen antwoord/oplossing.
Ook van de forums wordt ik niet echt wijzer. Er is geen sprake van lage temperaturen maar toch werkt het systeem niet. Zeer frustrerend!!
Ik hoop dat iemand "de gouden tip" voor mij heeft.....

sw
door swat1500 - May 20, 2015 om 23:22
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er is kennelijk geen sprake van een mechanisch defect. Het start/stop systeem functioneert mechanisch dus wel. Dan zit het probleem dus in de software. Je zal het niet direct verwachten maar een moderne auto is bijna een volledige pc. Software bepaalt aan de hand van metingen en sensoren wat de te nemen actie met betrekking tot de ontsteking en ook wanneer het start/stop systeem wel en niet ingeschakeld wordt.
Dit systeem trekt een zware wissel op accu, motor en startmotor. Pas als alle sensoren "groen" licht geven zal de software het start/stop systeem inschakelen.
Het is dus best mogelijk dat er een sensor is die dwars ligt of dat in de software een foutje zit waardoor ook als aan alle voorwaarden is voldaan het systeem niet (altijd) in werking treed.
Uw dealer kan daar weinig of niets aan doen en Renault Nederland ook niet daar zal dan van fabriekswege een oplossing gevonden moeten worden (software update).

door 1953 - May 21, 2015 om 03:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In mijn Panda zit rechts op het dashboard een knopje om het 'start-stopsysteem' al dan niet 'in-uitschakelen'. Hoop dat uw dealer ook slim is geweest o.i.d. ook in uw Clio zich bevindt.

Merkte zelf de laatste ook dat het 'start-stopsysteem' niet werkte, mogelijke oorzaak was het weer en de buitentemperatuur, vorige week met een warme dag reageerde het 'start-stopsysteem' weer wel.

Factoren kunnen zijn: de motor is nog niet op temperatuur, de accuspanning - voor het start-stopsysteem zit al een zwaardere accu in uw auto -, weersomstandigheden, airco en het branden van verlichting in combinatie van ruitenwissers.

agteuben
door agteuben - May 21, 2015 om 09:52
46 Antwoorden / 13 Vragen

Swat1500: dit is nou precies de verklaring die Renault óók geeft! Bedankt voor het melden.
1953: Weersinvloeden schijnen bij mijn Clio geen rol te spelen. Dat "knopje" ontbreekt in mijn auto.

pi
door pieterwolters - May 21, 2015 om 10:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 20 mei 2015, 23:22]Je zal het niet direct verwachten maar een moderne auto is bijna een volledige pc.

Sterker nog: het is veel geavanceerder dan een PC: ik moet het eerste PC OS nog zien dat zo goed met real-time events kan omgaan....

bu
door burgos - May 21, 2015 om 12:39
96 Antwoorden / 7 Vragen

Bij Hyundai laten ze je tekenen dat het niet altijd goed werkt of te koud, of de accu niet vol genoeg.
Maar het haalt weinig uit hoor,in de benzine,het is alleen maar om in een goede verkoopbare categorie te vallen.

Gr
door Grunn1 - May 21, 2015 om 17:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=agteuben schreef op donderdag 21 mei 2015, 09:52]Swat1500: dit is nou precies de verklaring die Renault óók geeft! Bedankt voor het melden.
1953: Weersinvloeden schijnen bij mijn Clio geen rol te spelen. Dat "knopje" ontbreekt in mijn auto.

Dat knopje zou u wel moeten hebben. Heb zelf ook deze Clio en in elke uitvoering zit het Start Stop systeem. Het knopje zit links van het stuur op het dashboard naast de draai knoppen van de hoogte verstelling van de koplampen.

Ik zou een officiële klacht indienen bij de importeur en net zolang doorgaan tot het probleem is opgelost.
Start en Stop werkt ook bij een koude motor alleen schakelt deze de motor al weer vrij snel in. Zodra de motor goed warm is blijft ie langer uit.

agteuben
door agteuben - May 21, 2015 om 20:15
46 Antwoorden / 13 Vragen

Dank epcot. Maar zelfs al zít dat knopje daar, het systeem blijft dienst weigeren!! De officiële klacht is weken geleden al ingediend, zowel bij garage Stam in Amersfoort als bij Renault Ned. Beiden erkennen dat "iets" het niet doet maar dat zij dit niet kunnen verhelpen omdat er niets stuk is.... Snappen jullie het nog? Ik kan de Clio wel bij hen achterlaten tot deze gerepareerd is maar ben bang dat ik dan weken/maanden of nóg langer zonder auto zit (en dat weten ze natuurlijk bij Renault).

wimmi20
door wimmi20 - May 22, 2015 om 15:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste vraagsteller,
Jantje 7 geeft in zijn antwoord een KLIK.
Daar lees je een groen antwoord van Pino 123.
Dat antwoord maakt mij volkomen duidelijk waarom een start/stop systeem niet altijd werkt
En dat dat geen storing is, maar een electronische bewaking van de accuspanning.
Als u dat goed had gelezen dan had u begrepen dat uw zgn probleem helemaal geen storing betreft.
Maar juist een intelligent geregeld proces is om de accuspanning te handhaven.
En iets wat geen storing is kan ook niet verholpen worden.
Wat ik overigens zeer vreemd vindt : Renault Nederland en de dealer zouden dit niet weten ?

la
door lappie1 - May 22, 2015 om 16:00
2 Antwoorden / 5 Vragen

Beste, agteuben
Heeft u soms ook airco in de Clio , let er dan eens op of die aan staat, wanT dan kan het zijn dat de start/stop niet werkt
I.v.m. Te veel vermogen, dan trekt de accu het niet..maar de garage moet het ten alle tijden op lossen u heeft er voor betaald.. Mvrgr. Wkn

agteuben
door agteuben - May 22, 2015 om 17:19
46 Antwoorden / 13 Vragen

Beste wimmie20. Ik heb het antwoord vanJantje7 gelezen maar die correspondentie betrof m.i. met name de Kia. Ik hoopte op een reactie die toegesneden was op de Clio. "Het" antwoord zat er tot nu toe niet bij. Ik ben bang dat het systeem tot in de lengte van dagen kuren zal blijven vertonen....
Lappie1. De airco is alleen maar aan geweest om hem te laten draaien/werken (zoals de dealerinstructies waren. Dáár kan het dus niet aan liggen. De garage laat verder niets van zich horen. Ik denk dat ík de moed maar opgeef..... Net als bij de Kia zal dit probleem wel bij de Clio horen.....

danath
door danath - May 22, 2015 om 18:16
88 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had dat ook met mijn Mitsubishi Space Star.
Een paar keer terug naar de garage geweest en steeds hetzelfde antw. te weinig capaciteit accu.
Ze hebben een diagnose gemaakt waar ik bij was en alles was goed, alleen de accu had inderdaad te weinig capaciteit.
Dit systeem luistert erg nauw en werkt niet bij nogal wat omstandigheden.
Ik heb het van google gehaald en kijk niet naar de vertaling want dat deed google voor mij.

• In de volgende gevallen, de Auto Stop & Go (AS & G) systeem zal niet werken en NOTE

• In de volgende gevallen, de Auto Stop & Go (AS & G) systeem zal niet werken en de motor zal niet automatisch stoppen, zelfs als het voertuig stilstaat.

• bestuurder veiligheidsgordel is niet vastgemaakt

• Bonnet is geopend

• Nadat de motor automatisch opnieuw is opgestart, is de snelheid van het voertuig niet meer dan ongeveer 5 km / h (3 mph)

• Brake booster onderdruk is laag, omdat het rempedaal herhaaldelijk wordt ingetrapt of harder depressief dan normaal

• Na het contactslot wordt gedraaid vanuit de stand "ON" naar de "START" positie, ongeveer 30 seconden of meer zijn niet verstreken.

• Nadat de motor automatisch opnieuw opgestart en het voertuig stopt weer binnen 10 seconden.

• Na presing de motor schakelaar om de motor uit de exploitatie te starten is in ON, ongeveer 30 seconden of meer niet verstreken

• Koelvloeistoftemperatuur is laag

• omgevingstemperatuur lager is dan ongeveer 3 ° C

• Airconditioning werkt en passagierscompartiment is niet voldoende gekoeld

• Mode selectie is ingesteld op de demister positie.

Raadpleeg "Ruiten ontwasemen van de voorruit en de zijruiten: Voor een snelle ontwaseming".

• Wanneer de airconditioning wordt gebruikt in AUTO modus waar de temperatuur draaiknop is ingesteld op het maximum. warm of de max.

koele plaats (voor voertuigen met automatische airco).

• Elektrisch energieverbruik hoog is, zoals wanneer de achterruit ontwasemer of andere elektrische componenten actief zijn of is de ventilatorsnelheid is ingesteld op een hoge stand.

• Batterijvoltage of prestaties van de batterij is laag

• Controleer motorwaarschuwingslampje brandt of de • Als de Auto Stop & Go (AS & G) systeem werkt, terwijl de airconditioning is display / indicator knippert

• Als de Auto Stop & Go (AS & G) systeem werkt, terwijl de airconditioning werkt, zal zowel de motor en de airco compressor stoppen. Daarom zal alleen de ventilator werkt.

• Als de ontwaseming functie en de Auto Stop & Go (AS & G) systeem nodig zijn op hetzelfde moment, is het raadzaam om de modus selectie draaiknop om de Foot / ontwasemingsinrichting positie in te stellen.

Ik heb er op gelet en de handleiding nog eens goed doorgekeken, en zo werkt het inderdaad, na een tijdje rijden werkt het weer als de accu even geen capaciteit genoeg had.

agteuben
door agteuben - May 22, 2015 om 19:34
46 Antwoorden / 13 Vragen

Danath, bedankt voor de heldere en duidelijke (?!?) uitleg en verklaring. Al deze zaken spelen en speelden niet bij mijn Clio en heb ik me nooit schuldig aan gemaakt. Het enige wat NIET klopt is de volgende zinsnede: na een tijdje rijden werkt het weer als de accu even geen capaciteit genoeg had"" . Als het systeem een dag niet werkt dan werkt het de héle dag niet! Doet hij het een dag wél dan doet hij het de hele dag!!

wimmi20
door wimmi20 - May 22, 2015 om 20:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een kennis van mij had hetzelfde probleem met een nieuwe Fiat 500.
Het komt dus bij meerdere merken voor.

door 1953 - May 29, 2015 om 01:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Was gisteren ook bij mijn dealer vanwege het start/stop-systeem niet meer functioneerde. Bleek dat de accu (batterij) niet meer capabel is voor het start/stop-systeem. Voorgesteld werd een nieuwe accu (batterij) ad € 160,00.

Als de accu nog maar een capaciteit behaalt van 70% of minder, dan weigert het start/stop-systeem.

Geen nieuwe accu (batterij) laten plaatsen, sterker nog, de auto wordt binnenkort ingeruild voor een nieuwe auto na drie jaar.

door 1953 - Jun 9, 2015 om 19:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Nog even een aanvullende tip mijnerzijds.

Weigert uw start/stopsysteem heden ten dage? Wacht nog even met een nieuwe accu.

Afgelopen zaterdag ruim 760 kilometer naar en van (Ville de) Luxemburg gereden. Had mijn start/stopsysteem uitgeschakeld. Dat heeft geholpen om de accu beter te stabiliseren en opgeladen naar 100% capaciteit. Mijn start/stopsysteem functioneert weer vanouds.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 9, 2015 om 23:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Komt me bekend voor.
Deed een kennis van mij ook : naar Luxemburg in 1 dag.
Had iets te maken met brengen/halen van zwart geld.
Wat ik niet snap : waarom schakel je het start/stop systeem uit als je alleen maar snelweg kilometers maakt ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=1953 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 19:45: Nog even een aanvullende tip mijnerzijds.

Weigert uw start/stopsysteem heden ten dage? Wacht nog even met een nieuwe accu.

Afgelopen zaterdag ruim 760 kilometer naar en van (Ville de) Luxemburg gereden. Had mijn start/stopsysteem uitgeschakeld. Dat heeft geholpen om de accu beter te stabiliseren en opgeladen naar 100% capaciteit. Mijn start/stopsysteem functioneert weer vanouds.

door 1953 - Jun 10, 2015 om 03:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 23:59]Komt me bekend voor.
Deed een kennis van mij ook : naar Luxemburg in 1 dag.
Had iets te maken met brengen/halen van zwart geld.
Wat ik niet snap : waarom schakel je het start/stop systeem uit als je alleen maar snelweg kilometers maakt ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

[quote=1953 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 19:45]Nog even een aanvullende tip mijnerzijds.

Weigert uw start/stopsysteem heden ten dage? Wacht nog even met een nieuwe accu.

Afgelopen zaterdag ruim 760 kilometer naar en van (Ville de) Luxemburg gereden. Had mijn start/stopsysteem uitgeschakeld. Dat heeft geholpen om de accu beter te stabiliseren en opgeladen naar 100% capaciteit. Mijn start/stopsysteem functioneert weer vanouds.

Dat was een (wetenschappelijke) theorie van mij. Stel dat het start/stopsysteem uitgeschakeld is en er wordt een langeduurreis gemaakt en laadt de accu dan op naar een niveau van 100%. Mijn theorie werd bewaarheid, nadat het start/stopsysteem was ingeschakeld, het start/stopsysteem deed het weer.

Het komt eigenlijk hier op neer, er is een besparing gemaakt van € 160,00 aan een nieuwe accu.

Benzinekosten ±37 liter à € 1,266 per liter 95RON.