bo
door bobxlnl Oct 2, 2008 om 21:22
Huishouden & energie

Stortbak toilet blijft heel langzaam "doorstromen"

Mijn stortbak van de toilet blijft heel langzaam "doorstromen" na het doorspoelen, ook als de stortbak vol gelopen is. Mijn gezonde verstand zegt dat er ergens onderin de stortbak een afsluitrubbertje of iets dergelijks versleten is/niet meer goed afdicht. Is deze conclusie juist of kan ik maar beter een nieuw binnenwerk kopen ? Het is een Philips (make things better ?) laaghangende stortbak. (Ik wist niet dat Philips ook sanitair spullen maakt).

156878 30 Rapporteer

labswans
door labswans - Oct 2, 2008 om 21:26
1918 Antwoorden / 10 Vragen

weet wel zeker dat er zoiets kapot is. Komt eens in de 5 - 10 jaar voor. Het is een iets lastig klusje maar toch zelf te doen.

Of u moet een servicekontrakt hebben als huurder dan doen zij het voor u

labswans

poltol
door poltol - Oct 2, 2008 om 21:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Zet de toevoer van het water eeerst dicht en doe dan het deksel is open van de stortbak. Kijk of er geen kalkstukjes in de stortbak liggen die heel stiekum de afvoer naar de plee open houden. Zo niet dan het hele binnenwerk er uit nemen en eens goed bekijken op defecten. Niets vernieuwen maar alles eens goed schoon maken. Spullen weer terug plaatsen en water weer open. laat de bak open en kijk wat er gebeurt. Nu zult u zien, als het nog steeds doorloopt, dat het water boven over de staande pijp heen loopt en binnendoor in de plee loopt. Buig de vlotter iets naar beneden. En mogelijk dat het nu stopt. De water toevoer stopt nu immers eerder. De vlotter duwt de stopkraan eerder dicht. Kijk ook eens of de vlotter niet lek is, en of het afsluitrubbertje van de vlotter op/aan het kraantje er nog goed uit ziet. Alle onderdelen zijn los te koop. Dus even kijken en uit elkaar halen. Vergeet niet dat u steeds de watertoevoer moet sluiten.

Succes, poltol

grindweg
door grindweg - Oct 2, 2008 om 21:43
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er zijn losse reparatie setjes voor leverbaar voor

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 3, 2008 om 00:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Bob,

De rubberbol met een gat er onderin sluit normaal de uitstortopening af.
Nu kan er rommel tussen de bol en de opening zitten waardoor deze niet meer goed afsluit.
Ook kan het rubber van de bol zover in de afsluitrand vergaan zijn dat een scheurtje in de afsluitrand van de bol ontstaan is.

Advies: draai de stopkraan dicht, trek de bak leeg en demonteer het doortrek mechaniek, zodat je de rubberbol geheel kunt bekijken. Maak ze schoon en inspecteer de bol op een scheurtje. Is er geen scheurtje, inspecteer dan de uitstortopening of de afsluitrand schoon is. Als alles schoon en in orde is, kun je de ballon dun met vaseline insmeren en het doortrekmechaniek weer terugplaatsen. Loopt er dan nog water door als de bak vol is, zal de vlotter niet meer goed afsluiten bij volle bak. Het rubbertje in de vlotterkraan moet dan vervangen worden.

Ziet de bol er niet goed uit, koop dan een nieuwe bol of reparatieset bij de zaak waar de stortbak vandaan komt.

Wacht er niet te lang mee, want in 24 uur loopt er best veel drinkwater weg. Daar sta je versteld van, al lijkt het zo weinig.

Succes.

Philips maakt zelf niet zoveel meer, doch koopt meer in. Het is een soort handelsonderneming geworden (verworden).
Philips maakt(e) meer en onder meer merknamen dan menigeen denkt. Als merknamen schieten me zo een aantal te binnen: Aristona, Erres, Radiola, Norelco, Splendor, Neglin, Dux, Magnavox, om er maar een paar te noemen. Er zullen er vast meer zijn.
Vroeger was er in Tilburg, meen ik, een Philips fabriek welke Philite producten maakte. Bakeliten spul, later kunststof. Daar kwamen WC-brillen, deurkrukken, brievenbussen etc. vandaan. Je kon er, net als bij Henry Ford, alle kleuren in krijgen, als het maar zwart was.

De fabriek was oorspronkelijk opgezet om in de 30-er, 40-er en 50-er jaren bakeliten luidspreker- en radiokasten te produceren, doch als je toch zo'n fabriek voor dat persspul hebt en er is door de wederopbouw veel vraag naar ander persspul, dan maken we dát er toch bij. Daar is goudgeld mee verdiend.

Hardware ERror MAN.

pa0wgk
door pa0wgk - Oct 3, 2008 om 13:07
52 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dit ook wel eens gehad.Er zat kalkaanslag tussen de afsluitrubber.Op tijd eens ontkalker in de stortbak doen helpt.

Of gewoon de afsluiter er uithalen en de bak onderin goed schoonmaken.

Groetjes Willem.

soepkiep
door soepkiep - Oct 3, 2008 om 13:16
529 Antwoorden / 75 Vragen

wij hebben dat ook gehad maar toen was de vlotter stuk

ne
door netty2904 - Oct 3, 2008 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Klein bol rubbertje met een gaatje er in, vervangen.

Even zoeken waar het zit.

Breng er gelijk 3 mee. Meestal niet bij de bouwmarkt te koop.

pi
door piet limburg - Oct 3, 2008 om 15:26
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Het is voor bijna 100% zeker zoals ,,soepkiep'' het in zijn reactie zegt.De vlotter kan na jaren niet meer goed afsluiten,zodat de watertoevoer niet meer helemaal afsluit nadat de bak vol is.Met andere woorden de stortbak loopt heel langzaam voller dan gewenst.Om te voorkomen dat de stortbak overloopt is gekozen voor 2 mogelijkheden.De ,,dome'' wordt langzaam iets omhoog getild door het water en het water sijpelt langzaam weg.Tegenwoordig heeft de dome(klok) (bij Plieger reservoirs) een overstroomgat middenin.Komt het water te hoog dan loopt het over de rand van de dome (midden in de stortbak)naar beneden de WC pot in.Tegenwoordig is bij de bouwmarkt een universele plieger-vlotter voor rond  de 12 euro te koop.Met een klein beetje handigheid is deze zelf te vervangen.

Uiteraard is het natuurlijk ook mogelijk dat water onder de klok (dome) doorsijpelt doordat er kalk tussen zit of doordat de afdichtrubber lek is.Dit komt echter maar zelden voor.

Succes gewenst door (oud loodgieter) Piet.

willemo_1
door willemo_1 - Oct 3, 2008 om 15:48
167 Antwoorden / 0 Vragen

bobxlnl,

Bij veel stortbakken zit een afsluitmechaniekje in het watertoevoergedeelte, Dit kan uitelkaar worden genomen. Veelal treft u dan inwendig een rubbermembraan aan met een heel klein gaatje (dat kleine gaatje hoort erin). Het membraan verzorgt de afdichting. In dit rubbermembraan zit na vele jaren gebruik vaak eeen klein scheur(tje) ddor het steeds bewegen bij het vullen en stoppen van het vullen.
Bij de vakhandel en diverse DHZ bedrijven is een voor enkel Euro's een vervangingsmembraan te koop.

Met een beetje handigheid is na het sluiten van de stopkraan reparatie zelf goed te doen.

Zelf heb ik twee toiletpotten in huis met elk een reservoir. Na ca. 20 jaar is de eerste defect geraakt en na ca. 30 jaar de tweede. Beide reservoirs zijn van het merk WISA.

Met vriendelijke groet,
Willem

pi
door piet limburg - Oct 3, 2008 om 17:03
232 Antwoorden / 15 Vragen

Nee Vlottertje,

Je haalt 2 dingen doorelkaar.....met buigen etc..bepaal je de vulhoogte van het reservoir.Alweer heel lang geleden,toen de koperen vlotter met ,,bol'' nog bestonden kon inderdaad aan de stang tussen vlotter en bol,gebogen worden.Daarme kon de vulhoogte bepaald worden.Tegenwoordig zijn de vlotters zo goed als helemaal van kunststof en is de vulhoogte te bepalen door met een draadspindel de drijver in hoogte te verstellen.Maar het is inderdaad zo als vanBakel zegt.Het rubber membraampje scheurt meestal aan de rand en dan gaat het mis.Kan zijn dat dan water blijft doorstromen ofdat het reservoir tergend langzaam vol loopt.Ik wist overigens niet dat de rubber membraampjes van de huidige vlotters ,,los'' te koop zijn.

Groeten van Piet.

jn
door jnvanbakel - Oct 3, 2008 om 17:08
5 Antwoorden / 5 Vragen

kort maar krachtig flotter nivo afstellen buigen of vertikale afstel stift

vlottertje

bo
door bobxlnl - Oct 3, 2008 om 17:10
19 Antwoorden / 15 Vragen

Voor alle duidelijkheid. Het water naar de toiletpot blijft heel langzaam "lopen". (Niet dat de stortbak heel langzaam vol loopt, dat is een heel ander probleempje met een rubber membraampje).

pi
door piet limburg - Oct 3, 2008 om 17:25
232 Antwoorden / 15 Vragen

Bobxlnl,

Helemaal duidelijk.

Maar het doorlopen naar de WCpot in is het gevolg van het ,,stiekem'' doorlopen (vullen) van het reservoir.Dat stiekem doorvullen tgv een defecte vlotter is veelal nauwelijks hoorbaar of zichtbaar.Leg je oor maar eens tegen de toevoerleiding van de stortbak (of van het stopkraantje,als dat er is).

Je kunt de watertoevoer eens afsluiten door middel van het stopkraantje (of andere stopkraan).Na enige tijd zal het doorlopen naar de WC pot stoppen.Dan weet je zeker dat je de vlotter (oftewel het rubbermembraampje) moet vervangen.LET OP..niet alle types (kunsstof)vlotters zijn voorzien van een rubber membraampje.Meestal zijn dat alleen de zogenaamde ruisarme vlotters.(zoals ze tegenwoordig bijna allemaal zijn)

Succes en groeten van Piet.

bo
door bobxlnl - Oct 3, 2008 om 19:24
19 Antwoorden / 15 Vragen

Om het nog iets duidelijker te maken. Het kraantje naar de toiletpot (op 1 hoog) heeft ongeveer een week dicht gezeten (een testje van mij). De stortbak was na een week vrijwel leeg. Het water is dus in ongeveer 1 week tijd heel langzaam in de toiletpot verdwenen. Vandaar dat mijn voorzichtige conclusie was dat het om een afsluitring of -rubber gaat in de stortbak gaat. Maar waar moet ik dan precies kijken c.q. wat moet ik precies vervangen, als dat onderdeel al te koop is.

yo
door youdid - Oct 3, 2008 om 19:38
18 Antwoorden / 44 Vragen

Al eerder gezegd, maar inderdaad het rubbertje vervangen. (rond met gat erin). Bij ons was dat laatst ook en nu is het verholpen.

st
door streamer - Oct 3, 2008 om 20:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

nieuwe stortbak kopen

kun je weer 10 jaar  verder

pi
door piet limburg - Oct 3, 2008 om 20:51
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste bobxlnl,

Als je inderdaad de watertoevoer hebt afgesloten en het reservoir is langzaam leeggelopen,dan hoef je uiteraard niet naar de vlotter te kijken.Dan is er iets mis met de hevel,klok of dome zo je het ding ook wilt noemen.Als oud loodgieter (50er jaren) en Philips man (45 jaar) kan ik zeggen dat ik ook in het bezit ben van een mosgroene Philips stortbak.Philips heeft in zijn glorietijd de gekste dingen gefabriceerd,zoals toilet stortbakken-toiletzittingen,deurkrukken-en ook bestrijdings en geneesmiddelen (Philips Duphar).Het is wel zo dat de stortbakken (en ook de genees(Agre-cola jodiumtabletten) en bestrijdingsmiddelen (onkruid-mieren-slakken) al vele jaren niet meer door Philips geproduceerd worden.In ieder geval is mijn stortbak van Philips 30 jaar oud.Heb er zo'n 10 jaar geleden een nieuwe vlotter in gezet.De klok(dome) midden in het de sortbak kun je eruit monteren,waarna je het uitloopgat kunt zien.Controleer de rubberring van de dome en ook de verhoogde rand op de bodem.Op deze rand komt de rubber ring terecht als de klok na afspoelen naar beneden zakt.Kalk tussen of op dit randje of aan de rubberring kan ook de boosdoener zijn.Als de opstaande rand op de bodem van de bak oneffenheden of slijtage vertoont dan ben ik bang dat je inderdaad de stortbak moet vervangen.Tnzij dat je deze rand nog mooi vlak zou kunnen maken.

In ieder geval succes en groeten van Piet

pi
door piet limburg - Oct 3, 2008 om 20:55
232 Antwoorden / 15 Vragen

Poltol,

Het betreft een Philips stortbak (resevoir) Deze waren als eersten voorzien van een (ge)ruisarme vlotter.Hier is NIETS AAN TE BUIGEN.Alleen de sterapur drijver kan in hoogte versteld worden middels een (pvc)spindeltje.

Groeten van Piet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 4, 2008 om 00:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Piet Voncken,

Nu Bob heeft gereageerd op zijn eigen vraag met de mededeling dat de volle bak langzaam leeg loopt met dichte stopkraan (goeie manier voor diagnose, Bob!) moet ik voor Vlottertje vaststellen dat daarmee zijn kort maar krachtige reactie volledig ontkracht is. Het water loopt onder de afsluitbol weg, door rommel (kalkplaatje?) of een scheurtje in de bol.

Hardware ERror MAN. (na 24 jaar bij Philips, met de Ideeënbus gouden speld met briljant er uitge-Timmer-t.)

af
door aflierman - Oct 4, 2008 om 14:23
128 Antwoorden / 0 Vragen

jnvanbakel,

Helemaal mee eens.!!!
Ook bestaat de mogelijkheid nog dat de flotteur kraan niet goed meer afsluit ook makkelijk te vervangen.
maar dan wel eerts de hooft kraan dicht anders heb je echt een probleem.

Met een beetje handigheid zijn de meeste drijvers best te vervangen of bij te stellen.
Maar wel voorzigtig anders breekt de boel.
Succes.
A.F.

poltol
door poltol - Oct 4, 2008 om 15:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Bob,

Als de stopkraan dicht staat en de bak loopt leeg dan moet je het hele binnenwerk er eens uit nemen en schoonmaken, met name het deel wat onderin af moet sluiten. Maak dan gelijk de uitloop naar de plee schoon. Daar zit een rubber/kunststof ring waar op het doorduw/trek mechanisme op land en af moet sluiten. Neem desnoods alles mee naar een loodgieterswinkel. Alle onderdelen zijn los leverbaar, en gemakkelijk te vervangen.

Succes, poltol

pi
door piet limburg - Oct 4, 2008 om 17:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Poltol en Flierman hebben (nog steeds) niet goed gelezen.

Bobxlnl heeft een reservoir van het merk PHILIPS.Het resevoir loopt langzaam leeg (ook met gesloten toevoer).Bak en hevelklok controleren is een optie.Maar niet steeds blijven schrijven dat alle ondedelen los verkrijgbaar zijn.Van dit PHILIPS reservoir is niets meer verkrijgbaar (dit heb ik al eerder vermeldt).Philips maakt al meer dan 20 jaar geen stortbakken en plee-zittingen meer.In de Philips stortbakken zat een ruisarme vlotter van een speciale constructie met membraampjes en zeefjes.NOGMAALS van deze vlotter en dit reservoir is NIETS meer leverbaar.Alleen de vlotter is nog in zijn geheel te vervangen door een universele Plieger vlotter van 12 euro.Dus even goed lezen en niet meer opperen...vervang di...vervang dat..allemaal los verkrijgbaar.

Misschien is dat nu duidelijk.

Groeten van Piet (oud Philipsmedewerker,ook met gouden ID-speld en gelukkig aan Timmer kunnen ontsnappen)

poltol
door poltol - Oct 4, 2008 om 23:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Piet,

Ga naar een echte loodgieters winkel. Niet naar de bouwmarkt. En ik kan heus wel lezen. Maar als het uw bedoeling was om hier naar de bekende weg te vragen dan heeft u pech. Ik geef nog een laaste advies. Of nee, ik doe er twee. Eén: ga naar een echte loodgieter Twee; sloop de stortbak eraf en koop een nieuwe alles is dan in één keer opgelost en wij zijn van uw opmerkingen bevrijdt.

Veel succes en een fijne zondag. poltol

af
door aflierman - Oct 5, 2008 om 09:49
128 Antwoorden / 0 Vragen

pietvoncken

Indardaad zijn eigen antwoord niet gelezen.
Maar is je leven er op voor uitgegaan met dat speldje.????
Ik heb jaren geleden een schrijven gehad
met veel lof en dank voor 25 jaar vrijwilligers werk.
Mijn leven is er een stuk op vooruit gegaan.
helaas slaat dat speldje nergens op,tenzij je er een stortbak mee kunt repareren !!! dan heb je er nog wat aan.(sorry)
Dan heeft het nog nut gehad .
Vriendelijke groet.
A.F.

bo
door bobxlnl - Oct 5, 2008 om 11:12
19 Antwoorden / 15 Vragen

Kanjers, bedankt voor al jullie adviezen ! ! Er zaten een paar prima adviezen bij om het euvel op te lossen en daar gaat het om. Maar hou op met elkaar zitten afkraken. Daar is dit forum niet voor. Ik ben zaterdag naar een "Baderieshop incl. een loodgieterszaak" geweest en ik heb een onderdeel kunnen kopen voor een paar euro. Probleem is nu verholpen. Nogmaals bedankt.

pi
door piet limburg - Oct 5, 2008 om 19:14
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Bobxlnl,

Fijn dat je wat hebt gehad aan de reacties en tips van iedereen.

Je hebt helemaal gelijk dat dit forum niet is om elkaar af te kraken.Helaas is dit wel gebeurd,alleen omdat sommigen geen ,,opbouwende kritiek'' kunnen verdragen.Omdat ik even vermeld dat ,,niet goed gelezen'' is, en dan gereageerd en gesuggereerd wordt dat daarmee bedoeld wordt dat ,,iemand'' niet zou kunnen lezen.De reactie van bevrijdt worden van zulke opmerkingen en ga naar een echte loodgieter enzzz..enzz. dragen niets bij aan de oplossing van jouw probleem.Gelukkig loop ik al lang mee in deze maatschappij en stoor me dan helemaal niet aan dit soort ,,opmerkingen''.De fijne zondag maak ik dan ook wel zelf uit.

Succes en de groeten van Piet.

poltol
door poltol - Oct 5, 2008 om 19:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste PIET,

Kritiek is een mooi ding. U mag dan wel een gouwe ouwe zijn maar wel bij de les blijven a.u.b.

De vraagsteller is geholpen. Hij/zij is naar een echte  loodgieter gegaan, heeft het bewuste onderdeel los gekocht. De bak loopt niet meer. Heel fijn dus.

Vr.gr. poltol

pi
door piet limburg - Oct 5, 2008 om 20:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste bobxlnl

Nogmaals mooi dat je bij de braderie(!)-loodgieter het onderdeel hebt kunnen kopen.Misschien is het mogelijk om kort te vermelden wat het euvel was en wat voor onderdeel je hebt gekocht.Anderen,en ik ook hebben daar misschien wat aan.Je bent nooit te oud om te leren.Overigens blijf ik wel bij de les en zal me niet mengen in vragen over dingen waar ik geen verstand van heb,zoals PC's en auto's.

Groeten van Piet.

bo
door bobxlnl - Oct 5, 2008 om 20:42
19 Antwoorden / 15 Vragen

Oplossing van dit probleempje :  Ik heb heel eenvoudig een grote rubberring moeten vervangen volgens de loodgieter. En de plaats waar de rubberring "op rust/tegen aankomt" moeten schoonmaken. Probleem verholpen.

pi
door piet limburg - Oct 5, 2008 om 21:01
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste bobxlnl,

Met dank voor je toelichting is dit hetgeen ik in de reactie van 03-10 in dit forum aan jou schreef. (De (flens)ring van de hevelklok en de rand op de bodem van het reservoir waar deze ring op zakt als de klok na het afspoelen naar beneden zakt kunnen water doorlaten als er sprake is van slijtage of vuil(kalk) op de plaats waar de rubberring moet rusten.Met mij hebben overigens meerdere tipgevers dit geschreven.Zoals reeds eerder gezegd heb ikzelf ook al bijna 30 jaar een Philips-reservoir (stortbak) en ondertussen weet ik genoeg daarvan om ook te weten waar ik over praat.

Groeten en succes verder met het ,,doe het zelven''

Piet.