da
door dannykix Mar 18, 2011 om 09:57
Geldzaken & recht

Strafport op portbetaald enveloppe

Enige tijd geleden heb ik een enveloppe ontvangen met strafport van de TNT. Vreemd genoeg is de enveloppe voorzien van een (bedrukt!) "Port Betaald TNT". Op bijgevoegd formulier is enkel de mogelijkheid aangegeven om te betalen. De mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen of te mailen is kennelijk niet van deze tijd. Ook op de website van de TNT is geen mogelijkheid om kosteloos (bellen 0,10/min, of post MET postzegel) een klacht in te dienen. Ondertussen ook al een herinnering ontvangen met alleen de mogelijkheid om te betalen. Kan dat zomaar?

21008 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan inderdaad. Als nl een van de postbodes, of tegenwoordig veel huisvrouwen, wat dienstenveloppen mee naar huis heeft genomen en die dan zelf gebruikt om post mee te versturen dan is er dus eigenlijk niet betaald voor het versturen van die post.Want Port Betaald behoort in grotere partijen verstuurd te worden via ander kanaal dan nu dan gebeurt.Want vermoedelijk gaat nu dus die losse envelop in de brievenbus. En dan komt er bij steeksproef gewijze controle uit dat deze envelop dus geen deel uit maak van een grotere zending en dan wie die alsnog beport.Maar een tip voor U. Het kan zijn dat U nog eenmaal een herrinnering ontvangt, maar daarna gebeurt er niets meer. Dus als U het er niet
mee eens bent omdat U vindt dat U ten onrechte een strafport kaart ontvangen heeft, gewoon niet betalen.
Groeten.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 10:09: Dat kan inderdaad. Als nl een van de postbodes, of tegenwoordig veel huisvrouwen, wat dienstenveloppen mee naar huis heeft genomen en die dan zelf gebruikt om post mee te versturen dan is er dus eigenlijk niet betaald voor het versturen van die post.Want Port Betaald behoort in grotere partijen verstuurd te worden via ander kanaal dan nu dan gebeurt.Want vermoedelijk gaat nu dus die losse envelop in de brievenbus. En dan komt er bij steeksproef gewijze controle uit dat deze envelop dus geen deel uit maak van een grotere zending en dan wie die alsnog beport.Maar een tip voor U. Het kan zijn dat U nog eenmaal een herrinnering ontvangt, maar daarna gebeurt er niets meer. Dus als U het er niet
mee eens bent omdat U vindt dat U ten onrechte een strafport kaart ontvangen heeft, gewoon niet betalen.
Groeten.

Nu was ik inderdaad niet van plan om de €1,38 te gaan betalen (principieel). De post is van een bedrijf gekomen dat ook de porto heeft betaald, ik kan alleen niet bewijzen of de TNT nu wel of niet de enveloppe in een postbus heeft gevonden. Ik heb het idee dat de bewijslast dat mijn Port Betaald enveloppe gratis bezorgd zou moeten worden bij mij ligt. De arrogantie van de TNT weer ten top; wij plakken een stickertje (dat kan mijn neefje van 5 ook) en dan moet de ontvanger maar lappen zonder bewijs dat de strafport terecht is of überhaupt een reden voor strafport.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u contact opgenomenmet de verzender van het poststuk of hij er voor heeft betaalt?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al komt de post van een bedrijf,kan het nog zijn dat die niet hebben voldaan aan de eiden van een zending Port Betaald.Je moet nl minimaal 100 stuks post aanbieden binnen je eigen postcodegebied of minimaal 250 of 500 stuks buiten
eigen postcodegebied. Ligt aan brief of drukwerk. Blijkt bij controle door TNT dat aan die voorwaarden niet is voldaan gaan ze strafport heffen.Maar als het goed is staat op Uw strafport kaart een nummer. U kunt op de site van TNT met dat nummer checken waarom er strafport op is geheven. ( tenzij de werkwijze via internet onlangs is geweizigd, dan Telf. via TNT )
Maar ik zou zelf al die moeite niet eens gaan doen, en zelf kosten maken.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Danny, U kunt online een klacht indienen via dit formulier

Succes :)

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

En weer bedankt voor die mooie kleur duimen.
Hoop dat U het dan beter weet.En aangezien die duimen denk ik dat U dat
inderdaad denkt te weten.
Zou zeggen legt U dan de regeling Port Betaald eens uit en verklaart U dan eens die strafport kaarten.
Wat let U om dan te laten zien dat U ook verstand van zaken heeft.
Rode duimen uitdelen kan iedereen,maar ook laten zien dat U verstand van zaken heeft ????????

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betaal geen strafport zo lang ik nog in blijde afwachting ben van de door TNT zoek gemaakte handtekening retourkaart.

De extra kosten die het verzenden van een aangetekende brief met ontvangstbevestiging met zich mee brachten zijn nooit vergoed door TNT. Ik kan dus nog even vooruit met het niet betalen van strafport voordat ik de kosten van de aangetekende brief eruit heb. :)

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brieven/ mailings kunnen enkel met een port betaald stempel aangeboden worden op post kantoor. Veelal gaat het om bulk verzendingen waarbij de verzender per poststuk betaald. Als er een brief met port betaald stempel in de reguliere brievenbus wordt gegooid is er dus geen frankering en de boete gaat naar de ontvanger. Wellicht is er een kaart waarop je de porto kosten middels zegels moet voldoen plak dan twee euro aan zegels en vraag het verschil terug.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling het te veel betaalde zie je nooit terug

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger kon je het poststuk retour sturen als er strafporto op zat, dat was een goede service. Nu verschuilen ze zich het liefst achter een 0900 nummer. Jammer dat je nog steeds niet voor een ander bedrijf kan kiezen als consument.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach die post markt komt wel vrij maar of je daar beter van wordt durf ik te betwijfelen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn momenteel wel andere bedrijven hoor. Stadspost , Sandd , Dhl . Misschien
nog wel een enkele andere waar je ook voor je brieven terecht kunt.Dat is ook de reden waarom het steeds minder gaat met TNT. Jaren terug toen het nog PTT
was,van het Rijk,werd er besloten dat er geprivatiseerd moest worden,en er moest meer concurrentie mogelijkheden komen.Want PTT mocht niet meer het alleenrecht op postbezorging hebben.Toen zijn er al andere concurrenten gekomen.In het begin liep dat natuurlijk nog niet goed maar nu jaren later is er dus wel meer concurrentie. Alleen om van sommige anderen hun aanbied punten te vinden valt niet altijd mee.En de meeste mensen gebruiken dan ook nog steeds
TNT voor het versturen van hun post.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stadspost , Sandd , Dhl, die mogen nog steeds geen geadresseerde post bezorgen enkel mailings reclame dus. Gepersonaliseerde post gaat per TNT post.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan het dan zijn dat er dus tijdschriften en sommige damesbladen wel geadresseerd met naam en adres gegevens worden bezorgd door Sandd ???

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530

Hier een link naar Sandd waar uit blijkt dat ze wel geadresseerde post mogen bezorgen, alleen geen briefpost.
[url=http://www.sandd.nl/page.php?menu=1&page=1]Klik hier.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sandd betekent sort and deliver die gaan buiten tnt om, krijgen gewoon bulk partijen die op dinsdag en donderdag in de bus vallen. Is voor veel uitgevers goeiekoper maar echte belangrijke post daar heeft TNT nog steeds het monopolie.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

dannykix

Advies: gewoon niet betalen en de herinnering in de kliko deponeren. Je zult merken, dat je dan niets meer hoort van TNT. Overigens mag je blij zijn dat je geen klacht kunt indienen bij dit bedrijf. Gangbaar is dan, dat het probleem alleen maar groter wordt. Bedrijfscultuur noemen ze dat!

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

dannykix schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 10:17:

De post is van een bedrijf gekomen dat ook de porto heeft betaald,

Blijkbaar is dat dus niet het geval.

De aanduiding Port Betaald betekent niet automatisch dat de portokosten voor de betreffende zending reeds zijn voldaan.
Dit is alleen het geval als de betreffende zending op de juiste manier bij de verzender (in dit geval TNT) is aangeboden én betaald.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is eigenlijk niet relevant Frans aangezien Danny alleen maar de ontvanger is en kostenloos in contact wil komen met TNTpost. Het kan ook zijn dat het verkeerd is bezorgd en door de ontvanger (waar het niet voor was bedoeld) weer in de brievenbus is gedaan. Het zijn allemaal veronderstellingen die er niet toe doen.
Het gaat er om de werkwijze van dit bedrijf en hoe je met hun in contact kan komen zonder een 0900 nummer te gebruiken.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dus wel relevant.
Bij de zgn port betaald die gebruikt worden omdat men daar voor betaald bij TNT weet men wie de afzender is bij deze dus niet dus krijgt de ontvanger gewoon strafport geheel normaal.

TS moet dat geld terughalen bij de afzender en niet bij TNT.
En de afzender kan dit weer terughalen bij TNT mocht dit een fout betreffen.

Jullie praten allemaal maar weten volgens mij niet eens waarover.

conny2 schreef op zaterdag 19 mrt 2011, 09:02: Dat is eigenlijk niet relevant Frans aangezien Danny alleen maar de ontvanger is en kostenloos in contact wil komen met TNTpost. Het kan ook zijn dat het verkeerd is bezorgd en door de ontvanger (waar het niet voor was bedoeld) weer in de brievenbus is gedaan. Het zijn allemaal veronderstellingen die er niet toe doen.
Het gaat er om de werkwijze van dit bedrijf en hoe je met hun in contact kan komen zonder een 0900 nummer te gebruiken.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Frans, je hebt gelijk vind ik. Danny gaat ervan uit dat de porto betaald is, en beslist "uit principe" niet te betalen. Ik vind dat ik geen belasting hoef te betalen, ook "uit principe". Natuurlijk had de verzender zorg moeten dragen voor een correcte verzendprocedure maar de fout bij de TNT neerleggen gaat me wat ver.

@conny, waar staat dat die brief niet bedoeld was voor topicstarter? Jouw aanname is een stuk raarder dan die van Frans.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een brief met strafport ontvang betaal ik die ook niet.

Waarom zou ik? Ik heb geen overeenkomst met TNT voor het bezorgen dat heeft de verzender die moet dus ook betalen.

Gewoon negeren dus.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je nu zo dom of lijkt dat maar zo.
Die verzender moet inderdaad betalen maar de verzender is niet bekend bij TNT dus zal de ontvanger moeten betalen.

Dat is nu het risico van ongefrankeerde post ontvangen, je stuurt het of retour afzender of je accepteert het en betaald dus de kosten.

eagle3824 schreef op zaterdag 19 mrt 2011, 10:19: Als ik een brief met strafport ontvang betaal ik die ook niet.

Waarom zou ik? Ik heb geen overeenkomst met TNT voor het bezorgen dat heeft de verzender die moet dus ook betalen.

Gewoon negeren dus.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een reacties allemaal :-). Wat mij ergerde aan het begin: waarom krijg ik die strafport nu eigenlijk en hoe kan ik hierover vragen stellen? Kennelijk kan het misgaan met de port betaald enveloppe, maar wat, dat verteld de TNT niet aan mij. Wel krijg ik een briefje met het verzoek om te betalen en een herinnering dat het nog niet betaald is. Ik blijf het een beetje scheef vinden dat de TNT het probleem bij mij neerlegt. Een aantal mensen vinden dat de brief terug moet in de brievenbus als je de strafporto niet wilt, maar laat mij dan aan de postbode die €1,38 betalen, ipv mij het weer in de brievenbus te moeten stoppen. Ik ben goed ter been, maar dat geldt niet voor heel Nederland. Wanneer de TNT mij vriendelijk had verzocht om de porto te voldoen aangezien zij niet eenvoudig de afzender kunnen achterhalen en de afzender een foutje heeft gemaakt, had ik eerder betaald dan met dit soort briefjes.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@quantas

Ben benieuwd naar je juridische onderbouwing waarom de ontvanger moet betalen.

Je mag het niet eens zijn met mijn mening maar om dit nu dom te noemen zegt meer over jezelf als over mij.

Als TNT niet kan achterhalen wie de verzender is, dan is dat hun probleem en niet die van de ontvanger. Ze doen dit trouwens ook als de afzender gewoon bij hun bekend is.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

eagle3824 schreef op zaterdag 19 mrt 2011, 15:27: @quantas

Ben benieuwd naar je juridische onderbouwing waarom de ontvanger moet betalen.

Je mag het niet eens zijn met mijn mening maar om dit nu dom te noemen zegt meer over jezelf als over mij.

Als TNT niet kan achterhalen wie de verzender is, dan is dat hun probleem en niet die van de ontvanger. Ze doen dit trouwens ook als de afzender gewoon bij hun bekend is.

Je hoeft alleen maar te betalen als je het poststuk accepteert. Dat is altijd zo geweest en heeft niets met tnt of marktwerking te maken.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Danny:

Je hoeft een poststuk met strafport niet te accepteren. Wanneer je het niet accepteert, kost het je ook niets. Wanneer het poststuk met (straf)portokaart door de brieven bus is gegooid, dan zet je er gewoon op: "Retour afzender wegens betaalweigering ontvanger" en drukt het poststuk in een TNT-brievenbus..
Dan gaat het retour afzender.

Staat de afzender er niet op, dan mag, ter voldoening aan het niet verloren laten gaan van een poststuk, TNT de post openmaken om de afzender te achterhalen.
Daar is een speciale afdeling voor. Daarna wordt het alsnog naar de afzender gezonden.

Is in het poststuk de afzender niet te achterhalen, dan gaat het stuk uiteindelijk in het ronde archief, de prullenbak ter vernietiging.

Wanneer jij het poststuk (uit nieuwsgierigheid?) wel accepteert en openmaakt, dan dien jij wel de (straf)porto alsnog te betalen met de bijgevoegde (straf)portokaart.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2011 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even lezen Marnix, de brief kan eerst bij een ander bezorgd zijn. Nooit een brief ontvangen die voor een ander bedoeld was? Verkeerd bezorgde brieven kan je in de brievenbus deponeren.
Danny, heeft U voordat U strafporto kreeg geklaagd over de bezorging? Heb wel eens meegemaakt dat ze terug gingen pesten door strafporto te geven.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2011 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny, volgens mij krijgt een brief bij de sortering een code mee en zal daardoor zonder strafport bezorgd worden, ook al is ie al een keer gepost.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2011 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit al meerdere malen gehad. Vooral rond kerst is het raak. Gewoon niet betalen, je hoort er niets meer van.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dannykix schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 09:57: Enige tijd geleden heb ik een enveloppe ontvangen met strafport van de TNT. [...] Kan dat zomaar?

Natuurlijk kan TNT je een rekening sturen. Iedereen kan en mag je een rekening sturen. Dat betekent natuurlijk niet dat je die rekening moet betalen.

Zolang jij niet de opdrachtgever en dus de klant (van in dit geval TNT) bent, kunnen ze je niet dwingen om te betalen. Je bent namelijk nooit een overeenkomst met TNT aan gegaan. Had jij die enveloppe in de brievenbus gegooid, dan was je wel een overeenkomst met TNT aan gegaan en had je wel moeten betalen. Dat is nu niet het geval, dus hoef je ook niet te betalen.

Overigens ligt de bewijslast dat jij moet betalen ook bij TNT en ze kunnen natuurlijk nooit bewijzen dat jij een brief in de brievenbus hebt gegooid.

Ter vergelijking:
Als je een beschadigd poststuk van TNT ontvangt, kan je ook geen klacht indienen. Dan zegt TNT namelijk dat je geen klant bent en dat de verzender de klacht in moet dienen. Die is immers wel de klant. Hier zie je dat TNT dezelfde logica gebruikt. De klant van TNT is degene die een overeenkomst met TNT aan gegaan is en dus de enige persoon die TNT kan aanspreken op schade en ook de enige die aangesproken kan worden op "strafport".