mo
door monieke1969 Apr 10, 2015 om 15:29
Geldzaken & recht

Surceance van betaling Miss Etam

Gisteren heb ik bij Miss Etam een horloge gekocht twv 10 euro.
Aangezien ik hetzelfde horloge bij Kruidvat voor 5 euro heb gezien wilde ik het horloge vandaag terugbrengen bij Miss Etam. Tot mijn verbazing zei de verkoopster dat ze ivm aanvraag van surseance geen aankopen retour mogen nemen ?? Toen ik mijn aankoop gisteren heb gedaan werd er niet gesproken over eventuele aankopen die niet meer geretourneerd konden worden. Het gaat niet om een schokkend bedrag (alhoewel je niet bij iedereen in de portemonnee kunt kijken)maar ik vraag me af of dit zomaar mag.

7306 42 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is natuurlijk ook nog of zij überhaupt geld teruggegeven hadden. Misschien had u slechts een tegoedbon gekregen en die was dan na het faillissement niets meer waard geweest.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag net op de site van Miss Etam dat als je rond 9 april online hebt besteld je het wel retour mag zenden en dat je dan gewoon je geld retour krijgt ???

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft nu een stenen winkel van miss Etam en dan is koop gewoon koop. Dat Moniek daarna de Kruidvat binnen loopt en ziet dat het horloge daar veel minder kost is haar pech. Surseance of faillissement staat er helemaal los van. Wel triest dat ze haar spijt aankoop wil afwentelen op het noodlijdende miss Etam.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkel is geen webshop.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

monieke1969 schreef op vrijdag 10 apr 2015, 15:40: Ik zag net op de site van Miss Etam dat als je rond 9 april online hebt besteld je het wel retour mag zenden en dat je dan gewoon je geld retour krijgt ???

Maar als ze dan de 11de failliet gaan, krijgt u ook niets terug.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geheel off topic maar nu weet ik wel hoe winkels naar de Filistijnen gaan.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

..... ik vraag me af of dit zomaar mag.....
Ja, dat mag zomaar!

Koop = koop

Ze hoeven geen product retour te nemen en/of te ruilen.

Je weet nu in ieder geval hoe laat het is.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie Ron 530 : Wel triest dat ze haar spijt aankoop wil afwentelen op het noodlijdende miss Etam.
Met alle respect maar waarom is het triest dat ik mijn spijt aankoop wil retouren ?
Je kunt toch niet in de portemonnee van een ander kijken. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die iets retour brengen als ze hetzelfde produkt ergens goedkoper kunnen kopen. Met afwentelen heeft het niets te maken,ik wist niets eens van een noodlijdende Miss Etam af.
Reactie Ron 530 :Geheel off topic maar nu weet ik wel hoe winkels naar de Filistijnen gaan.
Het horloge koste normaal 14,95 euro,was nu een kassakoopje voor 10,00 euro en bij het Kruidvat 5 euro en dan zit er nog een extra bandje bij. Hoe kun je dit dan verklaren aan je klanten dat eenzelfde produkt 3x zo duur is ???
Reactie Tijger 1 :Maar als ze dan de 11de failliet gaan, krijgt u ook niets terug.
Volgens de site van Miss Etam krijgen de mensen hun bestellingen gewoon geleverd ook als ze failliet gaan. Mocht het op een of andere manier niet lukken dan krijgen ze gewoon hun geld terug !!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties op mijn vraag.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

........Met alle respect maar waarom is het triest dat ik mijn spijt aankoop wil retouren ?
Je kunt toch niet in de portemonnee van een ander kijken. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die iets retour brengen als ze hetzelfde produkt ergens goedkoper kunnen kopen........

Artikelen die zijn gekocht in een stenen winkel hoeft een winkelier niet retour te nemen. Bij MM wordt tegenwoordig 10% minder terug gegeven als de verpakking open is geweest. Voordeel is dat mensen eerst eens gaan na denken voordat ze iets kopen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het horloge bij miss Etam gekocht voor een prijs die zij er voor vragen, u was het dus samen eens, koop is koop. Dat u later ergens anders hetzelfde horloge vind die goedkoper is doet aan uw aankoop niets af. Blijkt maar weer dat rondkijken bij meerdere winkels loont maar dat heeft u niet vooraf gedaan. Uw claim voor geld terug is nergens op gebaseerd want het horloge is aangekocht. Kent u die reclame van een supermarkt waarbij de kinders afdingen op een frikandel? absurd maar u doet het in wezen ook.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@monieke1969

Droom maar fijn verder. Als die tent failliet gaat, krijgt niemand meer wat. Geen spullen en geen geld terug.

Misschien wat meer het economisch nieuws volgen. Dan weet u van de hoed en de rand.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 10 apr 2015, 18:16: @monieke1969

Droom maar fijn verder. Als die tent failliet gaat, krijgt niemand meer wat. Geen spullen en geen geld terug.

Misschien wat meer het economisch nieuws volgen. Dan weet u van de hoed en de rand.

Dat is niet helemaal correct v.w.b. webshopbestellingen:

Ontvang ik mijn bestelling nog als Miss Etam failliet gaat?

Antwoord:
Ja. Indien je op of na 9 april 2015 een artikel bestelt via deze website, staat de bewindvoerder ervoor in dat jouw bestelling geleverd wordt, ook als Miss Etam failliet mocht gaan. Mocht jouw levering onverhoopt niet mogelijk blijken, dan ontvang je jouw aankoopbedrag terug.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

"@carola.83

Dat is dan mooi, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand daar nog iets koopt.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste monieke1969,

helaas voor u, maar koop is koop.
De reden die aan u in de winkel gegeven is is natuurlijk flauwekul. Men hoeft sowieso uw artikel niet terug te nemen omdat u het elders goedkoper kunt krijgen. Wellicht heeft men het winkelpersoneel gevraagd om (in verband met de surseance) zeer terughoudend te zijn met het terugnemen van artikelen (en heeft de verkoopster dat zo aan u vertelt). De reden is dan gewoon dat men de regels strikter naleeft en de vroegere coulance minder wordt. Heel begrijpelijk in mijn ogen. Men probeert te redden wat er te redden valt.

Als Miss Etam daadwerkelijk failliet gaat is het maar gissen wat er gaat gebeuren. Het bericht 'de bewindvoerder staat er voor' is mooi maar niets waard uiteraard (ben bang dat de bewindvoerder het woord 'overmacht' ook kent). Men kan ook niet anders schrijven, als men zou schrijven 'bij faillissement worden gedane bestellingen niet meer uitgeleverd' bestelt er niemand meer uiteraard. Dan is het snel afgelopen, laten we hopen dat Miss Etam het red, al dan niet met een doorstart.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hopetobehelping reactie : Men hoeft sowieso uw artikel niet terug te nemen omdat u het elders goedkoper kunt krijgen.

Er werd niet gesproken over het feit waarom iets teruggebracht werd.
Ik heb alleen gezegd dat ik iets terug kwam brengen.
Ook ik hoop dat Miss Etam het gaat redden,heb persoonlijk ook meegemaakt dat het bedrijf waar ik werkte failliet is gegaan.
Natuurlijk heb ik wel vernomen in de media dat het niet zo goed ging met Miss Etam maar dit speelt bij zoveel bedrijven op dit moment. Wist alleen niet dat het zo slecht ging dat er surseance aangevraagd moest worden.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hopetobehelping schreef op vrijdag 10 apr 2015, 19:34: Beste monieke1969,

helaas voor u, maar koop is koop.
De reden die aan u in de winkel gegeven is is natuurlijk flauwekul. Men hoeft sowieso uw artikel niet terug te nemen omdat u het elders goedkoper kunt krijgen. Wellicht heeft men het winkelpersoneel gevraagd om (in verband met de surseance) zeer terughoudend te zijn met het terugnemen van artikelen (en heeft de verkoopster dat zo aan u vertelt). De reden is dan gewoon dat men de regels strikter naleeft en de vroegere coulance minder wordt. Heel begrijpelijk in mijn ogen. Men probeert te redden wat er te redden valt.

Als Miss Etam daadwerkelijk failliet gaat is het maar gissen wat er gaat gebeuren. Het bericht 'de bewindvoerder staat er voor' is mooi maar niets waard uiteraard (ben bang dat de bewindvoerder het woord 'overmacht' ook kent). Men kan ook niet anders schrijven, als men zou schrijven 'bij faillissement worden gedane bestellingen niet meer uitgeleverd' bestelt er niemand meer uiteraard. Dan is het snel afgelopen, laten we hopen dat Miss Etam het red, al dan niet met een doorstart.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe is koop = koop!

Ging u hiervoor, vóór die € 5,00 extra, stennis maken alhier.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2015 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben de laatste maanden niet bij Etam geweest maar, tot het nieuws van in moeilijkheden verkerend, heb ik altijd, net zoals bij V&D en C&A geld teruggekregen als iets achteraf toch niet beviel. Nu weet ik (eerlijk gezegd) niet of Miss Etam en Etam een en dezelfde is.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2015 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou verboden moeten worden dat mensen van hun budget schandalig dure horloges van ruim 10 euro.

;-p

ve
door verwijderd - Apr 11, 2015 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 10 apr 2015, 20:58: Ben de laatste maanden niet bij Etam geweest maar, tot het nieuws van in moeilijkheden verkerend, heb ik altijd, net zoals bij V&D en C&A geld teruggekregen als iets achteraf toch niet beviel.

En nu dus niet meer.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2015 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zaterdag 11 apr 2015, 14:01:

En nu dus niet meer.

Nee, dat begrijp ik ook wel. ;-((

ve
door verwijderd - Apr 11, 2015 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel zo dat als op de bon staat dat de artikelen binnen een bepaalde tijd terug mogen worden gebracht waarbij je geld terug krijgt, dat dat dan nog steeds geldt. Dat is dan de overeenkomst. Surseance van betaling maakt daarbij niets uit.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2015 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

monieke1969 schreef op vrijdag 10 apr 2015, 17:04:
Je kunt toch niet in de portemonnee van een ander kijken!

We hoeven ook helemaal niet in jouw portemonnaie te kunnen kijken: toen je het horloge bij Miss Etam kocht had je kennelijk genoeg geld, en vond je het een goede prijs.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je weet dat het met een winkelketen slecht gaat, en dat de tent mogelijk failliet kan gaan.
Dat lees je in de krant, en zie je op tv.
Toch koop je er een garantiegevoelig artikel als een klokkie.
Nogal (vul maar in)
En voor 2 knaken trommel je daarna Nederlands aller-allerbeste deskundigen op, om te vragen waarom je je geld niet terugkrijgt.
Ik weet het, hiermee is uw vraag niet beantwoord.
Dat hebben andere deskundigen al gedaan.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop = Koop en je mag het niet terug brengen? Een beetje gek heeft geen geldgebrek. Maar als ik ergens dezelfde apparaat, kleding etc. goedkoper vind in dorp breng ik het terug en zeg ik het dat ik elders hetzelfde ergens goedkoper hebt aangetroffen. Dan is handelen. Als ik elektronica wil hebben vraag ik of dat het uiterste prijs is en heel vaak gaat er een stuk van de prijs af. En inderdaad je kunt niet bij iedereen in de geldbuidel zien wat iemand uit kan geven. Maar je moet geen dief van je eigen portemonnee zijn. En kijk vooral de kassabonnen na want vaak klopt het niet en het is altijd ten gunste van het bedrijf. Als ik iets steel krijg ik 185,00 euro boete. En wat als de kassabon niet klopt en geld, in principe van mij gestolen wordt, waar kan ik dan terecht? Er is hier gewoon slecht zaken door Miss Etam gevoerd. Je kunt als je een duppie verdiend geen kwartje uitgeven en dat heb je met dure huren op top locaties!

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgelopen zaterdag iets gekocht bij Miss Etam, de verkoopster vertelde keurig dat het artikel niet meer teruggebracht kon worden, wel ruilen....

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heleboel niet ter zake doende reacties. Geef gewoon antwoord op de vraag inzake surseance of reageer anders niet.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolfje7,

...Koop = Koop en je mag het niet terug brengen?....
Ja, zo is het nu eenmaal geregeld!

....Maar als ik ergens dezelfde apparaat, kleding etc. goedkoper vind in dorp breng ik het terug en zeg ik het dat ik elders hetzelfde ergens goedkoper hebt aangetroffen....
En dat hoeven ze dan dus NIET terug te nemen!

.....Als ik elektronica wil hebben vraag ik of dat het uiterste prijs is en heel vaak gaat er een stuk van de prijs af......
Ja, dat kan, maar dat is vóóraf handelen, dus vóórdat je besluit tot de koop over te gaan.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

jongkoen schreef op maandag 13 apr 2015, 12:11: Heleboel niet ter zake doende reacties. Geef gewoon antwoord op de vraag inzake surseance of reageer anders niet.

En waar staat nu jouw ter zake doende antwoord? ;-)

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 ook als ik bv. een apparaat hebt gekocht die ik elders goedkoper kan krijgen meld ik mij gewoon. Vaak doet de leverancier het verschil terug betalen. wat dat betreft laat veel mensen de kaas van het brood eten.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolfje7,

.....Vaak doet de leverancier het verschil terug betalen.....
Dan is-ie goed gek en eet jij de kaas van zijn brood.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wolfje7

Waarom neemt u niet de moeite om eerst te kijken. Fijne klant.;-((

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel fijne klant ja. Zelf de regels niet kennen, maar oh wee als de verkoper de regels niet kent. Voor de laagste prijs gaan is prima, maar wel vooraf onderzoeken graag en niet zeuren als je dat niet hebt gedaan. Terugbrengen is geen recht! Arrogantie kent soms geen grenzen...

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat aankopen niet meer geretourneerd kunnen worden. De desbetreffende verkoopster of verkoper moet dat bij aankoop vermelden, dat is wel zo netjes. Soms staat het op de deur of ramen (Schoenenreus) en vorige week had ik het zelf nog bij een kledingzaak. Het werd bij de bon (mondeling) vermeld.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2015 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had op 7 april iets gekocht in de winkel. Afgelopen zaterdag wilde ik dit tergbrengen. De medewerkster legde uit dat de kassa etc geblokkeerd zijn en ivm surseance mogen zij tijdelijk niets terugnemem. Ik vond dit natuurlijk niet fijn, want ik het product gekocht voordat dit bekend werd. Vanaf zaterdag vertelden de medewerkers dit aan iedere klant dat retourneren niet mogelijk is. En dit is ook heel duidelijk aangeven in de winkels bij de kassa. Ik vind echter dat aankopen voor de bekendmaking recht hebben op hun geld. Er staat duidelijk op de bon, binnen 30 dagen terug met geld.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2015 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is maar de vraag.
Volgens mij zit Miss Etam ook in de problemen net als V & D.
Of heb ik iets gemist?

ve
door verwijderd - Apr 14, 2015 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

aram schreef op dinsdag 14 apr 2015, 11:34: Is maar de vraag.
Volgens mij zit Miss Etam ook in de problemen net als V & D.
Of heb ik iets gemist?

Waarom denk je dat Etam surseance van betaling heeft gevraagd? Omdat het financieel zo goed gaat met ze?

ve
door verwijderd - Apr 14, 2015 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wist wel dat ik het niet gemist heb.
Wanneer ik in zo'n zaak iets zou kopen hou ik rekening met dat er naar alle waarschijnlijkheid naar verdere service kan fluiten.
Zit je boven een bepaald bedrag is er vaak een garantiefonds die je een deel of helemaal vergoed. Daaronder ben je je centen kwijt.
Ruilen of terugbrengen zit er meestal niet meer in.
Vermoed dat doordat veel naar die lage lonen landen verhuist is 1 van de problemen is. De arbeiders daar kunnen het niet kopen vanwege het lage loon dat ze krijgen en hier niet omdat ze het ook met minder inkomen moeten doen en dan heb je die "is maar prijsverhogingen".

ve
door verwijderd - Apr 14, 2015 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aram

Garantiefonds voir een kledingzaak? Bent u niet ern beetje abuis?

ve
door verwijderd - Apr 15, 2015 om 01:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ wolfje:

Bij Jumbo kan je dat wel lukken. Hert is mij ook wel eens overkomen dat ik daar het geld terug kreeg en zelfs het gekochte artikel dan mocht houden omdat het elders goedkoper was.
Maar Jumbo adverteert dan ook met haar laagste prijs garantie.
En dat doen niet zoveel zaken en zeker Miss Etam niet!

@ Moniek1969:
Nee, als je na je aankoop het artikel ergens goedkoper ziet dan de gewone zaak waar je het gekocht hebt, dan heb je de hebberige verleiding van de aankoop niet kunnen weerstaan.
Een impuls aankoop noemt men dat. Het getuigt meestal van een slap karakter.

Wanneer je dan naar de zaak teruggaat om het artikel tóch te proberen te retourneren, getuigt dat m.i. ook nog van "een plaat voor de kop"!
Ook nog om hier dan te zeuren over € 5,--.

Wees er "blij" met zo'n instelling!

HardwareERrorMAN.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2015 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

niellen schreef op maandag 13 apr 2015, 15:55: Ik vind echter dat aankopen voor de bekendmaking recht hebben op hun geld. Er staat duidelijk op de bon, binnen 30 dagen terug met geld.

U heeft groot gelijk. Men zegt hier de hele tijd, in een stenen winkel geldt koop=koop. Als echter op de bon staat dat men binnen 30 dagen geld terug kan krijgen, dan heb je daar gewoon recht op. Dat is dan de overeenkomst. De verkoper kan daar niet nadat de overeenkomst is gesloten nog op terug komen.

De koper hoeft niet mee te gaan in een surseance van betaling. Als de zaak failliet is, ligt dat anders, dan kun je een claim bij de curator indienen.