notorious
door notorious Sep 19, 2015 om 15:37
Geldzaken & recht

Swizz contact

Hallo ik ben nigel ik werk in de binnenvaart en ik heb since kort een nieuwe baan aangeboden gekegen maar onder Zwitserse contract het salaris is zeer goed maar waar moet ik op letten? En moet ik daar belansting betalen of in nederland? Pensoen? Me rechten als ik ontslagen word? Etc etc

7309 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2015 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Word lid van een bond voor binnenvaart personeel. Die kunnen u alles vertellen.

Als u in Nederland woont, bent u in Nederland belastingplichtig.

notorious
door notorious - Sep 19, 2015 om 18:53
8 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger1 is dat zo je moet in nl belasting afdragen? Want je word in Zwitserland uitbetaalt daar door moet je daar ook belasting afdragen dus zou je 2x moeten betalen

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2015 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zijn regelingen voor. Dat de al betaalde belasting verrekend kan worden. Een beetje simpel gezegd. Er zit veel meer aan vast, vandaar mijn advies, wordt lid van de bond.

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2015 om 21:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u wel uitgezocht of alles van dat bedrijf wel klopt, het daadwerkelijk bestaat e.d., of er weleens problemen met dat bedrijf zijn en welke?
Als u mensen kent die al langer voor dat bedrijf werken zou ik aan hen ook eens het e.e.a. vragen.
Als het om een reder gaat is het van belang te weten onder welke vlag gevaren wordt.
Kijk anders ook eens rond op de website van de SVB. U kunt misschien ook een mailtje of het mailformulier met uw vragen aan ze sturen. Lees eens klik hier en klik eventueel onderaan Contact aan op die site.
Verder inderdaad: lid worden van een vakbond
.

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2015 om 22:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eventueel ook nog klik hier.

mu
door musicchips - Sep 19, 2015 om 22:45
16 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste tip van @tijger1 is wel heel zinvol.
Soms heb je een keuze en dan kan het ene gunstiger zijn dan het andere.
Er kunnen belastingverdragen zijn tussen Nederland en Zwitserland, dat weet ik niet zeker.
Zwitserland is, om het nog ingewikkelder te maken, geen lid van de Europese Unie.
Je kunt ook gewoon de belastingtelefoon in Nederland bellen en dat is heel verstandig.

Ik verwacht dat er belastingverdragen zijn met Zwitserland en dat je geen dubbele inkomstenbelasting hoeft te betalen. Wat gunstiger is, is een kwestie van uitzoeken. Vaak heb je de keuze tussen belasting betalen in je woonland (dat noemen ze: je bent belastingplichtig voor je volle wereldinkomen in Nederland), maar het blijft uitkijken, want als er geen verdrag is, dan kan het werkland je ook belasten. Kortom: de belastingdienst in Nederland even bellen!

Ontslagrechten, pensioenopbouw ed. Dat is allemaal erg ingewikkeld, zeker omdat Zwitserland geen lid is van de Europese Unie en niet onder EU-regels hoeft te vallen. Dan heb je nog te maken met de regels in Zwitserland v.w.b. toegestaan is in contracten. Aan de andere kant, als de betaling toch goed is, dan hoef je niet alles meteen vast te leggen en kun je een tegenslag zelf wel opvangen.
Ik zou beginnen de regels v.w.b. de inkomstenbelasting uit te zoeken en dat kan de belastingdienst in Nederland je wel vertellen.

notorious
door notorious - Sep 20, 2015 om 12:33
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal wel bellen volgens mij is het zo dat je in het land waar je betaalt krijgt belasting moet afdragen
Maar dat je ook geen hypotheek renten aftrek krijgt en anderen nederlandse belasting voordelen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 12:55
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig: ik zie mijn uitgebreide reactie niet waarin ik allereerst verwees naar het Belastingverdrag zoals dat geldt tussen Nederland en Zwitserland (sedert 2011) te vinden via bijv google. https://www.rijksoverheid.nl/.../2011/.../nieuw-belastingverdrag-met-zwit...

Van belang is niet waar je betaald krijgt maar wie je betaalt en vooral ook waar het domicili van vraagsteller is. Is dat in Nederland, dan normaliter de Nederlandse fiscus 'aan de deur kloppen' maar de zekerheid daarover: in het belastingverdrag is daar van alles over te vinden.

Omdat gesproken wordt over een Zwitsers contract / contract naar Zwitsers recht ga ik er met deze antwoorden vanuit dat u dan voor een Zwitserse onderneming werkt.

In het verdrag zal ongetwijfeld ook het een en ander geregeld zijn over 'voorkomen van dubbele belasting' .

Voor u is minstens zo belangrijk dat indien uw domicili niet meer in Nederland is u niet meer verplicht verzekerd bent voor de Sociale wetgeving, lees met name de AOW. U kunt zich daarvoor vrijwillig verzekeren. Als u 'een Zwitserse betaling' krijgt waarop geen premie SV wordt ingehouden zal de belastingdienst indien u formeel in Nederland blijft wonen (domicili) dan wel degelijk een aanslag na het verzoek om aangifte te doen.

Een dergelijk verzoek krijgt u dan overigens hoe dan ook ook voor de Inkomstenbelsting en dan is van belang of er in Zwitserland wordt ingehouden of niet en is het 'wereldinkomenbeginsel ' aan de orde. Tenslotte kunnen ten aanzien van uw ziektekostenverzekering ook problemen ontstaan (wel of geen AWBZ bijv.) .
Ik raad u aan een fiscalist te raadplegen die bekend is met werken in resp. salaris ontvangen uit het buitenland omdat het een lastig verhaal is, zeker voor een leek.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 13:00
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als u in Nederland woont, bent u in Nederland belastingplichtig.

Helaas is dat een algemene gedachtengang maar als dat echt waar was had ik ruim 10 jaar geleden geen problemen met o.a. de Nederlandse fiscus gehad die nu nog steeds niet zijn opgelost.

Hoe dan ook, je kunt ook in Nederland belastingplichtig zijn als dat zo in een belastingverdrag is bepaald indien je niet in Nederland woont.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Particulieren en ondernemers voor de inkomstenbelasting

Woont u in Nederland? Dan bent u binnenlands belastingplichtig. Woont u in het buitenland en hebt u inkomsten in of vanuit Nederland waarover Nederland belasting mag heffen? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. In beide gevallen valt u onder de Nederlandse inkomstenbelasting en moet u meestal jaarlijks in Nederland aangifte inkomstenbelasting doen. Bent u buitenlands belastingplichtig? U kunt tot en met uw aangifte 2014 kiezen voor binnenlandse belastingplicht. Als u dat niet doet kunt u digitaal aangifte doen met het aangifteprogramma voor buitenlandse belastingplichtigen of het C-formulier gebruiken.

Bron Belastingdienst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 13:57
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 13:40]Particulieren en ondernemers voor de inkomstenbelasting

Woont u in Nederland? Dan bent u binnenlands belastingplichtig. Woont u in het buitenland en hebt u inkomsten in of vanuit Nederland waarover Nederland belasting mag heffen? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. In beide gevallen valt u onder de Nederlandse inkomstenbelasting en moet u meestal jaarlijks in Nederland aangifte inkomstenbelasting doen. Bent u buitenlands belastingplichtig? U kunt tot en met uw aangifte 2014 kiezen voor binnenlandse belastingplicht. Als u dat niet doet kunt u digitaal aangifte doen met het aangifteprogramma voor buitenlandse belastingplichtigen of het C-formulier gebruiken.

Bron Belastingdienst.

Helaas, gebaseerd op eigen ervaring, is dit summier. Als gemeld gelden de bepalingen uit hetBelastingverdrag als nieuw afgesloten tussen Nederland en Zwitserland in deze kwestie. Let vooral op het feit dat belastingmedewekers een eigen interpretatie kunnen hebben.

Soms blijkt inschakelen EHRM noodzakelijk bij conflict.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor conflict? De Ts woont, waarschijnlijk, in Nederland en gaat betaald worden uit Zwitserland. Heel simpel. In Nederland belastingplichtig met verrekeningen ivm met de verdragen.

mu
door musicchips - Sep 20, 2015 om 17:24
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=notorious schreef op zondag 20 sep 2015, 12:33]Ik zal wel bellen volgens mij is het zo dat je in het land waar je betaalt krijgt belasting moet afdragen
Maar dat je ook geen hypotheek renten aftrek krijgt en anderen nederlandse belasting voordelen

In beginsel is het zo dat je inkomstenbelasting moet betalen in het land waar je inkomsten hebt. Maar er kunnen belastingverdragen zijn. Woon je in de EU, dan gelden EU regels. zoals de regel dat je mag wonen binnen de EU waar je wilt en dat doet niets af aan je nationaliteit. Maar helaas, Zwitserland behoort niet tot de EU en dat maakt het lastig.
Uit de praktijk kan ik melden dat het helemaal geen bal uit maakt, desnoods betaal je amper belasting, want zelfs binnen de EU kunnen ambtenaren het beleid helemaal niet uitvoeren. Het is in praktijk allemaal een papieren neus en daar waar regels gelden weet niemand hoe ze die moeten uitoefenen?en doen ze dat ook niet.

reflecs
door reflecs - Sep 20, 2015 om 17:32
1859 Antwoorden / 4 Vragen
tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=musicchips schreef op zondag 20 sep 2015, 17:52][quote=reflecs schreef op zondag 20 sep 2015, 17:32]De link naar het belastingverdrag die gerritaltena eerder gaf:
klik https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2011/11/09/nieuw-belastingverdrag-met-zwitserland

Mijn tip: hou je bek en betaal nergens belasting.
Is niet eerlijk, maar ja, daar heb je dan ambtenaren voor.

Hele nuttige tip. :-)) U bent echt een aanwinst voor dit forum.;-))

mu
door musicchips - Sep 20, 2015 om 18:04
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 17:56]
Hele nuttige tip. :-)) U bent echt een aanwinst voor dit forum.;-))

Nou, ik ben het er zelf ook niet mee eens, maar het is de praktijk.
Als je de gemiddelde helpdesk (nederlands klote-verschijnsel) belt dan weet de niemand ook maar iets over wat voor regel dan ook.
Nou ja, ik meld me bij geen enkele belastingdienst aan of ik even mag betalen. Dat is Europa.
U kennelijk wel, en bedankt daarvoor!

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@misicchips

Maar die link van @reflecs gast juist over de uitwisseling van gegevens tussen Nederland en Zwitserland.

En u hoeft zich niet aan te melden bij de belastingdienst. U bent levenslang lid.;-))

mu
door musicchips - Sep 20, 2015 om 18:32
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 18:12]@misicchips

Volgens mij is het musicchips, maar dat ter zijde.

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 18:12]En u hoeft zich niet aan te melden bij de belastingdienst. U bent levenslang lid.;-))

Je moet wel heel erg oud en dom zijn om je vrijwillig als belastingbetaler aan te melden.
Heb nou eens door dat het hele EU-systeem zo verrot is als de nete. Goed idee, helemaal mee eens, maar handhaving ho maar.

hansje klein
door hansje klein - Sep 20, 2015 om 18:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Belastingdienst.
Uit tijdnood heb ik de teksten van mijn voorgangers niet kunnen lezen, maar uit eigen ervaring met het inkomen vanuit het buitenland moeten vaststellen, dat wanneer je drie medewerkers van de belastingdienst vraagt, er drie verschillende antwoorden komen. Vraag je dóór en refereer je aan het afwijkende antwoord van een collega, kan het voorkomen, dat de hoorn erop gegooid wordt .......JA.......door de belastingdienst! Vraag dus vooral eerst naar de naam en de plaats van de 'adviseur', zodat je een referentie hebt.

2 - De SVB, ook aan te bevelen, vooral met het opbouwen van latere rechten.

3 - Lotgenoten schrijven en vragen op het volgende forum:

http://www.zwitserlandforum.nl/index.php?link=home/lees.php&id=47380&vdr=

mu
door musicchips - Sep 20, 2015 om 19:11
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zondag 20 sep 2015, 18:52]1 - Belastingdienst.
Uit tijdnood heb ik de teksten van mijn voorgangers niet kunnen lezen, maar uit eigen ervaring met het inkomen vanuit het buitenland moeten vaststellen, dat wanneer je drie medewerkers van de belastingdienst vraagt, er drie verschillende antwoorden komen. Vraag je dóór en refereer je aan het afwijkende antwoord van een collega, kan het voorkomen, dat de hoorn erop gegooid wordt .......JA.......door de belastingdienst! Vraag dus vooral eerst naar de naam en de plaats van de 'adviseur', zodat je een referentie hebt.

2 - De SVB, ook aan te bevelen, vooral met het opbouwen van latere rechten.

3 - Lotgenoten schrijven en vragen op het volgende forum:

http://www.zwitserlandforum.nl/index.php?link=home/lees.php&id=47380&vdr=

Ik heb uw hele bericht laten staan.
Ik denk dat u over de grens woont en dan is alles onduidelijk.
Simpel gezegd: de belastingdienst is 1 grote puinzooi.
De SVB ook.
Ambtenaren zijn sukkels en hun bazen horen geen tonnen te verdienen, maar regelrecht bij Den Helder over de grens worden gezet.