mi
door miekje13 Mar 10, 2014 om 21:12
Computers & telefonie

Symio factuur klopt niet

Ik zit sinds 5 maanden in het buitenland (Curaçao). Ik heb mijn Nederlandse nummer bij Simyo aangehouden, omdat ik ook weer van plan ben terug te gaan.

Ik heb al het verbruik bij Symio op nul staan, behalve het standaard tarief om te bellen, dat is 3 euro.

Nu heb ik afgelopen maand een factuur van Simyo ontvangen die naar mijn mening niet klopt. Ze zeggen dat ik in de periode van 1 januari 2014 t/m 7 januari 2014 47 keer een sms heb gestuurd vanuit Curaçao naar Nederland.
Dit is echter niet het geval! Waarom zou ik smsen, terwijl er zo veel meer gratis mogelijkheden bestaan om contact te leggen.

Ik heb contact opgenomen met Simyo om te vragen of zij mijn factuur kunnen verklaren, of zij kunnen aantonen naar wie ik die eventuele smsjes dan verstuurd zou hebben. Dit is hun reactie:
Deze smsjes zijn vanuit het buitenland zijn verstuurd. Dit houdt in dat zij via de buitenlandse provider naar Nederland worden verstuurd. De buitenlandse provider slaat de telefoonnummers niet op, en geeft ons enkel het nummer van de berichtencentrale door. Wij kunnen de nummers daarom niet voor u achterhalen.

Het verbruik op uw factuur komt rechtstreeks vanaf uw simkaart. Onze simkaarten registreren enkel het verbruik op uw toestel. Het is niet mogelijk dat de simkaart gegevens genereert. Het verbruik is daarom absoluut en de kosten zijn terecht.

Ik blijf erbij dat ik ze niet verstuurd heb, maar vraag me af of ik een poot heb om op te staan?! Het is geen schrikbarend hoog bedrag, maar het blijft zonde geld
Heeft iemand ervaring of kan iemand hier advies in geven?

2743 24 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 10, 2014 om 21:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht gebruik je apps om berichten te versturen die, als er geen internet aanwezig is, wanneer nodig overschakelen naar SMS?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 10, 2014 om 21:31
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"Ik heb al het verbruik bij Symio op nul staan, behalve het standaard tarief om te bellen, dat is 3 euro."
Zou je die zin iets nader kunnen verklaren?

mi
door miekje13 - Mar 11, 2014 om 15:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen apps op m'n telefoon die sms'jes versturen, dus dat kan het niet zijn.

Met alles op nul, bedoel ik dat ik internetverbruik, sms bundel, etc op nul heb gezet, omdat ik daar nu geen gebruik van maak

diumenge
door diumenge - Mar 11, 2014 om 18:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=miekje13 schreef op dinsdag 11 mrt 2014, 15:56]Ik heb geen apps op m'n telefoon die sms'jes versturen, dus dat kan het niet zijn.

Wat bedoel je dan met 'Waarom zou ik smsen, terwijl er zo veel meer gratis mogelijkheden bestaan om contact te leggen.'?

mi
door miekje13 - Mar 12, 2014 om 03:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doel op whatsapp, telegram, FaceTime, Skype, mail, etc..

crewmember
door crewmember - Mar 12, 2014 om 09:00
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er niks in je outbox?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 12, 2014 om 09:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 12 mrt 2014, 09:00]Staat er niks in je outbox?
Zo werkt dat niet meer bij 'n smartphone, sms en ander berichten-diensten zijn verweven met elkaar.

@miekje13 en naar welk nummer is er gesmst? Is dit een bekend nummer voor je? Begint het met 0044?

crewmember
door crewmember - Mar 12, 2014 om 10:27
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 12 mrt 2014, 09:43][quote=crewmember schreef op woensdag 12 mrt 2014, 09:00]Staat er niks in je outbox?
Zo werkt dat niet meer bij 'n smartphone, sms en ander berichten-diensten zijn verweven met elkaar.

@miekje13 en naar welk nummer is er gesmst? Is dit een bekend nummer voor je? Begint het met 0044?

Je weet niet of het een smartphone is. Als er wel een Smartphone is neem ik aan dat TS vast wel snapt wat er bedoelt wordt.

Als je de eerste post zou lezen kan je zien dat de nummers niet te achterhalen zijn door Simyo.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 12, 2014 om 10:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 12 mrt 2014, 10:27]Je weet niet of het een smartphone is.
Weleens geprobeerd om bijvoorbeeld Whatsapp op 'n 'feature phone' te installeren? ;-)

crewmember
door crewmember - Mar 12, 2014 om 11:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 12 mrt 2014, 10:47][quote=crewmember schreef op woensdag 12 mrt 2014, 10:27]Je weet niet of het een smartphone is.
Weleens geprobeerd om bijvoorbeeld Whatsapp op 'n 'feature phone' te installeren? ;-)

Jup, Werkt op diverse Symbian, etc telefoons.Had het vroeger op mijn Nokia N96

http://www.whatsapp.com/download/

aurora1
door aurora1 - Mar 12, 2014 om 13:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je weet op welke dagen die sms'jes verstuurd zijn dan kun je toch ook zien aan wie je in die periode met welk app iets gestuurd hebt? Dan kun je daaruit mogelijk afleiden wat fout gegaan is.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2014 om 13:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=miekje13 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 03:21]Ik doel op whatsapp, telegram, FaceTime, Skype, mail, etc..
En weet je zeker dat die apps niet overschakelen op Sms als je een bericht stuurt naar iemand die die app niet heeft? Omdat je Facetime ook noemt gaat het om een iPhone neem ik aan?

be
door belski - Mar 12, 2014 om 16:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=miekje13 schreef op maandag 10 mrt 2014, 21:12]Ik zit sinds 5 maanden in het buitenland (Curaçao). Ik heb mijn Nederlandse nummer bij Simyo aangehouden, omdat ik ook weer van plan ben terug te gaan.

Ik heb al het verbruik bij Symio op nul staan, behalve het standaard tarief om te bellen, dat is 3 euro.

Nu heb ik afgelopen maand een factuur van Simyo ontvangen die naar mijn mening niet klopt. Ze zeggen dat ik in de periode van 1 januari 2014 t/m 7 januari 2014 47 keer een sms heb gestuurd vanuit Curaçao naar Nederland.
Dit is echter niet het geval! Waarom zou ik smsen, terwijl er zo veel meer gratis mogelijkheden bestaan om contact te leggen.

Ik heb contact opgenomen met Simyo om te vragen of zij mijn factuur kunnen verklaren, of zij kunnen aantonen naar wie ik die eventuele smsjes dan verstuurd zou hebben. Dit is hun reactie:
Deze smsjes zijn vanuit het buitenland zijn verstuurd. Dit houdt in dat zij via de buitenlandse provider naar Nederland worden verstuurd. De buitenlandse provider slaat de telefoonnummers niet op, en geeft ons enkel het nummer van de berichtencentrale door. Wij kunnen de nummers daarom niet voor u achterhalen.

Het verbruik op uw factuur komt rechtstreeks vanaf uw simkaart. Onze simkaarten registreren enkel het verbruik op uw toestel. Het is niet mogelijk dat de simkaart gegevens genereert. Het verbruik is daarom absoluut en de kosten zijn terecht.

Ik blijf erbij dat ik ze niet verstuurd heb, maar vraag me af of ik een poot heb om op te staan?! Het is geen schrikbarend hoog bedrag, maar het blijft zonde geld
Heeft iemand ervaring of kan iemand hier advies in geven?

be
door belski - Mar 12, 2014 om 16:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, ging iets fout hierboven.
Hoi Miekje,

De reden dat ik op deze site ging kijken is PRECIES dezelfde reden als jij omschrijft.
Ik heb een factuur van Simyo gekregen waarop staat dat ik iets van 35 smsjes op 1 januari zou hebben verstuurd vanuit Belgie (waar ik toen was). Allemaal naar een zogenaamd centraal nummer. Ik wist 100% zeker dat dit niet het geval was, aangezien ik heel bewust m'n telefoon ongeveer niet had aangeraakt, omdat ik weet hoe belachelijk hoge kosten er van komen als je in het buitenland belt/smst.
Aangezien ik een smartphone heb en nooit smsjes wis, kon ik precies zien hoeveel smsjes ik die bewuste dag had verstuurd. Dit waren er in totaal 5, en allemaal inderdaad verstuurd op een tijdstip dat ik al lang weer in Nederland terug was.
Dus 35 smsjes verstuurd vanuit Belgie lijkt mij compleet verzonnen.
Ook ik heb hun meerdere malen gemaild en hun gevraagd om een specificatie van de echte nummers waar de smsjes zogenaamd heen zouden zijn gegaan en ik kreeg precies hetzelfde antwoord als dat jij hebt gekregen, en daar moet je het dan maar mee doen. Dit is dus compleet onzuiver en onbetrouwbaar aangezien ze op deze wijze mij ook net zo goed een factuur van 1000,- euro zouden kunnen sturen, waarvan zogenaamd niet te achterhalen is waar die duizend euro daadwerkelijk naartoe is gegaan. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit zomaar kan/mag. Het lijkt mij dat telefoonmaatschappijen verplicht zijn om een specificatie aan te kunnen leveren van de daadwerkelijke nummers waar de klant heen heeft gebeld of gesmst. Weet iemand dit? Ik wil dit verder uit gaan zoeken, omdat ik niet alleen voor mijzelf maar voor iedereen dit graag eerlijk en anders zie!

mi
door miekje13 - Mar 13, 2014 om 20:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad precies hetzelfde verhaal en het lijkt mij dus ook dat zoiets niet kan of mag! Hoe wil je dit verder gaan uitzoeken? En heb je de rekening al betaald? Ik nl nog niet...

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je vanuit het buitenland een sms verstuurt, staat altijd het nummer van de berichtencentrale op de nota.

be
door belski - Mar 13, 2014 om 21:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet nog niet hoe ik het wil uitzoeken. Heb jij een idee? Is er zoiets als een commissie voor dit?
Wel heb ik deze site gevonden waar je een klacht in kan dienen, dat heb ik nu gedaan, maar ben bang dat ik precies weer tegen dezelfde domme antwoorden ga oplopen > https://www.klachtenkompas.nl/
Verder wil ik op een manier gaan uitzoeken of telefoonmaatschappijen niet verplicht zijn het centrale nummer verder te kunnen specificeren. Want zo kan je als klant nooit goed de kosten controleren. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dat uitzoek ;) Dus mocht je daar nog een idee over hebben, hoor ik het graag.
Ja ik heb wel al betaald, omdat ik via automatische incasso betaal. Het is niet zo'n hele hoge rekening, maar het gaat om het principe, want dit klopt natuurlijk voor geen kant.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@belski

Ik hoop dat u daar minder domme antwoorden zult krijgen. Als altijd graag gedaan.

be
door belski - Mar 14, 2014 om 09:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, volgens mij is hier iets niet duidelijk. Ik bedoel dezelfde domme antwoorden die ik keer op keer kreeg van Simyo zelf. Niet hier natuurlijk. Excuses voor de verwarring.

mi
door miekje13 - Mar 14, 2014 om 13:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zat te denken aan de consumentenbond of de ombudsman.. Maar weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat...

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een geschillencommissie voor telefonie.

be
door belski - Mar 14, 2014 om 13:30
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik heb ook al gekeken naar de consumentenbond en ombudsman.
Tijger1, bedoelt u dit:

http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2564/elektronische-communicatiediensten

Ik denk dat ik sowieso ook hier een melding ga maken.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is de verkeerde.

Klik hier

Lees ook goed de voorwaarden voordat u een klacht indient. U moet kosten betalen, maar als u gelijk krijgt, krijgt u die terug.

be
door belski - Mar 14, 2014 om 13:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, super, dank u wel! Ik ga er eens naar kijken.