ki
door kirsty Aug 6, 2014 om 21:25
Geldzaken & recht

Tegoedbon

Ik heb een tegoedbon van Comme Ca Tilburg, een damesmodezaak ad € 92,50. Nu blijkt dat deze zaak vorige maand is gestopt (let wel:er is geen sprake van faillissement), de eigenaren besloten gewoon te stoppen.

Nu heb ik de eigenaresse kunnen achterhalen maar alvorens ik haar benader wil nu toch graag weten welke rechten ik heb om alsnog mijn geld terug te krijgen o.i,d.?

1555 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2014 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er ook een datum op die tegoedbon tot wanneer hij geldig is?

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2014 om 21:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is er nog een andere Comme Ci zaak elders? Zo niet dan zou ik toch de eigenaresse benaderen met een kansje om alsnog die €92,50 terug te krijgen.

edrick3
door edrick3 - Aug 6, 2014 om 21:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kirsty,

Lees even hier de info over cadeau-/tegoedbonnen.
Als de winkel niet meer bestaat kun je er dus geen bon meer inwisselen (even onafhankelijk van een eventuele geldigheidsdatum).
Uiteraard kun je even contact opnemen met de eigenaresse - en dat zou ik zeker doen - met de vraag hoe dit probleem is op te lossen.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Aug 6, 2014 om 21:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Desbetreffend krantenartikel: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2014 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebben ze nog wat van de voorraad achtergehouden en kunt u daaruit kiezen. Geld terug, dat kunt u vergeten, want daar deden ze blijkbaar eerder ook al niet aan.

alfatrion
door alfatrion - Aug 7, 2014 om 00:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verbaas me dat mensen hier zo makkelijk aangegeven dat TS geen recht zou hebben op zijn of haar geld.

Een waardebon verplicht een winkel tot iets. Op het moment dat zij op houd te bestaan pleegt ze een wanprestatie jegens de houders van dergelijke waardebonnen. De waardebonnen zijn immers niet meer te verzilveren. Dit maakt dat TS recht heeft op uitbetaling.

zoekster
door zoekster - Aug 7, 2014 om 10:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het een eenmansbedrijfje was of een VOF, dan blijven de eigenaren hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele vorderingen. Als het een BV was dan kan er alleen uit de BV worden betaald. Als de BV al is gesloten zal die toch weer open moeten worden gebroken om de schulden die er nog zijn, te betalen uit het vermogen wat nog in het bedrijf zit/zat.

Probeer het eerst in overleg.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 7, 2014 om 15:57
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 7 aug 2014, 01:19][quote=alfatrion schreef op donderdag 7 aug 2014, 00:22]Ik verbaas me dat mensen hier zo makkelijk aangegeven dat TS geen recht zou hebben op zijn of haar geld.

Een waardebon verplicht een winkel tot iets. Op het moment dat zij op houd te bestaan pleegt ze een wanprestatie jegens de houders van dergelijke waardebonnen. De waardebonnen zijn immers niet meer te verzilveren. Dit maakt dat TS recht heeft op uitbetaling.

Zou zeggen: 'op haar geld!'

Vrijwillig de boeken neergelegd, de bedrijfsvoering beëindigd. En de status was de firma was? Persoonlijke aansprakelijkheid van de oud-eigenaresse Comme Ça, *knip* , mogelijk zo nodig in een korte civiele procedure bij de kantonrechter de vordering - waardebon - opeisen.
Respecteer eens de privacy van 'n ander en noem niet iemands naam zomaar. Iets wat eenmaal op het internet staat, krijg je meestal niet meer weg..
En aangezien deze dame vooralsnog niets fout heeft gedaan, is het nogal onwenselijk dit te doen.

edrick3
door edrick3 - Aug 7, 2014 om 16:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lekkerisdat,

.....Respecteer eens de privacy van 'n ander en noem niet iemands naam zomaar. Iets wat eenmaal op het internet staat, krijg je meestal niet meer weg..
En aangezien deze dame vooralsnog niets fout heeft gedaan, is het nogal onwenselijk dit te doen.
.....
Naam stond gewoon in een krantenartikel hoor.
Klik maar eens op de link in mijn eerder gegeven reactie.

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2014 om 16:41
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als het openbaar gepubliceerd is (krant, plakkaat op de deur) had de TS toch eerder kunnen reageren en de bon te incasseren in de vorm artikelen.

tenormin
door tenormin - Aug 7, 2014 om 16:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 7 aug 2014, 16:41]Als het openbaar gepubliceerd is (krant, plakkaat op de deur) had de TS toch eerder kunnen reageren en de bon te incasseren in de vorm artikelen.

De TS schrijft in haar O.T. dat nu blijkt dat de zaak vorige maand gestopt is. Het artikel is van 6 JUNI en haar "klacht" is dus precies 2 maanden na sluiting. Al zal het in het AD gestaan hebben met regio Tilburg; is zeer wel mogelijk dat ze die krant niet leest. Zullen ook wel artikeltjes zijn geweest in de plaatselijke lokale krantjes. Maar ja, als je zoiets niet leest (een nee/nee sticker b.v.) is de kans groot dat de TS deze mededeling gemist heeft. Kan ook nog zo zijn dat mevrouw niet in Tilburg woont. Maar denk nog steeds, als ze mevrouw "kent" haar het beste gewoon kan benaderen.

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2014 om 17:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is nooit mogelijk om iedereen te bereiken per openbare en publieke media. Zelfs al zou je al je klanten een persoonlijke brief sturen, wordt deze of niet bezorgd, raakt zoek of er wordt niets mee gedaan. Al zet je een reclamebord pal voor de deur van de klant, dan hoeven ze het nog steeds niet te zien. Kennelijk heeft TS ook niet in een bepaalde frequentie de zaak bezocht.

Anders gezegd, om voor € 92,50 een zaak te beginnen ............ Je "recht" hebben en halen zijn 2 verschillende zaken. Mijn idee is dat de TS de bon ergens opgeborgen heeft en gewoon vergeten is, let wel: mijn idee is zo.

En hoelang zou de ex-winkelier nog bonnen moeten verzilveren? De zaak bestaat niet meer. Of krijgen we nu weer 10.000 wetsartikelen?

ki
door kirsty - Aug 16, 2014 om 11:36
2 Antwoorden / 2 Vragen

De eigenaresse heeft gereageerd op mijn email en zonder verdere vragen of moeilijk te doen het geld op mijn rekening gestort! Ben super-blij!
Dat verdient toch een warme douche!!!

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2014 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Warme douche is overdreven, maar bedankt voor het terugmelden.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2014 om 11:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kirsty schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:36]De eigenaresse heeft gereageerd op mijn email en zonder verdere vragen of moeilijk te doen het geld op mijn rekening gestort! Ben super-blij!
Dat verdient toch een warme douche!!!

Ben het helemaal met je eens: mevrouw heeft heel mooi en keurig gehandeld. Dus van mij mag ze ook die warme douche. Maar je kon eigenlijk in het krantenartikel al lezen (wat edrick3 doorgaf) dat het een "stoppen met de zaak" was en niet wegens andere omstandigheden. Dus chapeau voor de ex-eigenaresse en fijn dat u uw geld weer heeft.

diumenge
door diumenge - Aug 16, 2014 om 12:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die mevrouw heeft gewoon gedaan wat ze moest doen, niets meer en niets minder. Overdreven om daar zo de lof over af te steken.

door 1953 - Aug 18, 2014 om 16:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 7 aug 2014, 00:22]Ik verbaas me dat mensen hier zo makkelijk aangegeven dat TS geen recht zou hebben op zijn of haar geld.

Een waardebon verplicht een winkel tot iets. Op het moment dat zij op houd te bestaan pleegt ze een wanprestatie jegens de houders van dergelijke waardebonnen. De waardebonnen zijn immers niet meer te verzilveren. Dit maakt dat TS recht heeft op uitbetaling.

Zou zeggen: 'op haar geld!'

Vrijwillig de boeken neergelegd, de bedrijfsvoering beëindigd. En de status was de firma was? Persoonlijke aansprakelijkheid van de oud-eigenaresse Comme Ça, [Edit redactie], mogelijk zo nodig in een korte civiele procedure bij de kantonrechter de vordering - waardebon - opeisen.