fr
door fr12 Oct 19, 2014 om 12:32
Computers & telefonie

Telefoon stuk na reparatie bij telefoonzaak (nieuw)

Het beeldscherm van mijn waterdichte Sony Xperia Z1 is kapotgegaan en aangezien ik geen verzerkering had moest de telefoon worden gemaakt op eigen kosten.

Een bekende en populaire "Ali op de hoek" (http://www.doctormobileshop.nl/) zoals ik het dan maar even noem heeft mijn telefoon binnen 1 dag voor 180 euro gemaakt. Bij Sony zou het twee weken duren en 175 euro. Ik werd zeer vriendelijk ontvangen en op alle vragen werd "Ja, ja, ja, is goed, wordt gemaakt, prima geen probleem" geantwoord ik kon m' de dag erna al halen. Prima! Ik vroeg nog even naar een bon aangezien hij die mij niet had gegeven en vroeg nog even naar de garantie als de telefoon door reparatie stuk zou gaan. Geen probleem was het antwoord "garantie als stuk gaat" "komt goed".

Toen ik de telefoon kwam halen zag het eerste oog zag het er prima uit op een wat slordige montage op de achterkant na. Ze hadden de achterkant losgemaakt om de telefoon te maken, en de achterkant was nogal knullig vastgemaakt waardoor er stof en dergelijke achter was gekomen. Na een avondje sporten in de regen had m'n (waterdichte)telefoon allerlei foutmeldingen, pixel fouten, camera deed het niet meer, geluid deed het niet meer et cetera.

Dus ik ben teruggegaan. Toen oppeens was er veel minder tijd en de waterschade was natuurlijk niet hun fout. Want dat vergoeden ze immers niet. Maar door hún slechte reparatie is mijn (waterdichte) Sony Xperia z1 opeens niet meer waterdicht. En dit had ik moeten weten, zonder dat mij dit is verteld. Ik zei "Dat u het niet heeft verteld, of dat het niet op de bon staat, is niet mijn probleem geloof ik?". Antwoord daarop was dat zijn collega het had moeten vertellen (wat hij destijds zelf was haha) en dat als het niet verteld was dat ik het had moeten vragen.

Ik mag er toch wel vanuit gaand dat als mijn (waterdichte) telefoon wordt GEREPAREERD dat hij daarna weer werkt, en niet andere mankementen vertoont? Als ik dat namelijk had geweten had ik m' gewoon naar Sony gestuurd. Ik weet namelijk zeker dat de telefoon daar na reparatie nog gewoon waterdicht is en niet wordt gelijmd met "Action" lijm?

Ik zit nu met een stukke telefoon die ik niet meer kan gebruiken voor werkzaamheden buiten of tijdens sporten. Wat zijn mijn rechten? Alvast bedankt! ":)

3699 11 Rapporteer

fr
door fr12 - Oct 19, 2014 om 12:39
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 19 okt 2014, 12:36]Derde keer.

Klopt, de volledige was verwijderd. Heb m' nogmaals gepost in de hoop op nog meer tips :)

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Derde keer.

______

Het toestel is normaal waterdicht, maar kennelijk is dat niet meer het geval ná reparatie van het scherm door hun. Ik kan mij wel voorstellen dat het toestel na reparatie niet meer waterdicht is. Dat zouden ze dan vóór ze de opdracht tot reparatie accepteren uitdrukkelijk moeten mededelen. Ze zeggen nu dat het na reparatie is medegedeeld, u zegt dat dat niet het geval is.

Probleem zit 'm er m.i. in de vraag of je nog mag verwachten dat het toestel nog steeds waterdicht is na reparatie. Ik vind het niet zo vreemd dat je daar zelf ook naar moet informeren, zeker als je het toestel daadwerkelijk in dat soort omstandigheden gebruikt.

Het staat mij bij dat van waterdichte horloges dit ook niet meer gegarandeerd wordt na reparatie of batterij vervanging. Ik denk dat dit een lastige zaak wordt.

door 1953 - Oct 19, 2014 om 15:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als u nog twee wettelijke garantie hebt, dan is de reparatie gratis!

fr
door fr12 - Oct 19, 2014 om 15:37
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 19 okt 2014, 15:18]Als u nog twee wettelijke garantie hebt, dan is de reparatie gratis!

Hoe bedoel je?

zi
door zigster123 - Oct 19, 2014 om 15:59
54 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 19 okt 2014, 15:18]Als u nog twee wettelijke garantie hebt, dan is de reparatie gratis!
Niet als je hem door Ali op de hoek laat repareren. Dan vervalt de garantie aangezien dat vast geen erkende reparateur is

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 16:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

1953 zal de oorspronkelijke schade aan het scherm bedoelen denk ik, maar die schade is neem ik aan door eigen handelen ontstaan en dus geen garantie kwestie.

fr
door fr12 - Oct 19, 2014 om 16:19
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 19 okt 2014, 16:05]1953 zal de oorspronkelijke schade aan het scherm bedoelen denk ik, maar die schade is neem ik aan door eigen handelen ontstaan en dus geen garantie kwestie.

De schade is ontstaan doordat de achterkant onvakkundig is teruggezet, kon de achterkant er zo aftrekken. Bij vrienden met de zelfde telefoon kan dat écht niet.

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 16:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik bedoelde de eerste schade, waardoor de reparatie nodig was.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 17:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

fr12, tja, haastige spoed is zelden goed. En "bij Ali komt alles goed". ? Alleen, nou zijn al je rechten pleitte, door naar lieve Ali te gaan. Maar eerlijk, je wist toch dat, als je naar een ander gaat, je de rechten op garantie weg zijn. Dat is bij auto's, wasmachines en noem de hele rambam maar op. Dit is dus een boterhammetje: helaas, pindakaas. En van Ali zou ik maar niets verwachten: die zegt op alles ja, bij aanvang, daarna is zijn geheugen gewist. ?

fr
door fr12 - Oct 19, 2014 om 18:25
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 19 okt 2014, 17:50]fr12, tja, haastige spoed is zelden goed. En "bij Ali komt alles goed". ? Alleen, nou zijn al je rechten pleitte, door naar lieve Ali te gaan. Maar eerlijk, je wist toch dat, als je naar een ander gaat, je de rechten op garantie weg zijn. Dat is bij auto's, wasmachines en noem de hele rambam maar op. Dit is dus een boterhammetje: helaas, pindakaas. En van Ali zou ik maar niets verwachten: die zegt op alles ja, bij aanvang, daarna is zijn geheugen gewist. ?

Haha, leuke reactie. Ik wist inderdaad dat ik geen garantie meer zou hebben. Ik ben alleen benieuwd naar mijn rechten mbt de telefoonzaak die mijn telefoon heeft "gerepareerd".

alfatrion
door alfatrion - Oct 19, 2014 om 18:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een mobiele telefoon koop je om overal mee te kunnen bellen, dus ook buiten. Van een reparatie van een mobiele telefoon mag je dan ook verwachten dat de telefoon in zo'n staat gebracht wordt dat dit mogelijk is.

Een horloge draagt je ook in de regen. En na het vervangen van de batterij kon ik deze nog steeds onder de kraan houden. Hij was alleen niet meer waterdicht tot 200 meter.