pe
door peter.jakobs Jul 19, 2015 om 14:50
Auto & vervoer

Teruggave recht binnen 14 dagen

Wij hebben bij iTek 2 Xtract electrische fietsen gekocht op zondag 5 juli. 7 Juli konden wij die afhalen bij iTEK. Dat hebben wij gedaan na het betalen van de fietsen. Bij het van het filiaal van iTEK naar huis fietsen gaf een van de ebikes een ERROR. Dit al na enkele honderd meter. Dus wij terug.
Bij de technische dienst van iTEK hadden ze dit nog nooit meegemaakt. De fiets zou in z'n geheel worden omgeruild. Helaas hadden ze de juiste framemaat niet op voorraad en zou er een fiets van een ander filiaal worden gehaald. Wij zouden hierover de volgende dag bericht krijgen.
Woensdag 15 juli ben ik persoonlijk naar het filiaal van iTEK gegaan om te horen hoe de stand van zaken is. Hier werd toen gezegd dat de ebike-monteur ziek was maar dat ik de volgende dag telefonisch bericht zou krijgen. Net voor sluitingstijd heb ik donderdag 16 juli maar weer zelf gebeld.
Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen dat er nu een nieuwe elektrische motor besteld zou zijn die op maandag 20 juli zou binnenkomen en dat de fiets dan dinsdag 21 juli gerepareerd zou zijn. Dit is tegen de afspraak dat er geheel nieuwe fiets zou worden geleverd, geen gerepareerde.
Ik heb hierop iTEK een email gestuurd dat wij van de aankoop wilden afzien en ons geld terug wilden hebben. In het filiaal van iTEK werd gezegd dat wij een tegoedbon over de koopsom konden krijgen.Dat heb ik niet geaccepteerd. Het vertrouwen in iTEK en in het product is geheel verdwenen.
Deze email aan iTEK is verstuurd binnen 14 dagen na aankoop.

Heb ik hier recht op?

3230 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 19, 2015 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo peter.jakobs,

Is de aankoop nu in een filiaal gedaan of heb je ze via een webwinkel aangeschaft?

In het 1e geval geldt koop=koop en kun je niet zomaar van je aankoop afzien.
Dan moet je ze in de gelegenheid stellen om een degelijk product te leveren.
Lees hier.

Suc6

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2015 om 15:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar dan koopt u met die tegoedbon toch gewoon weer diezelfde fiets nieuw?

U heeft niet zomaar het recht om de koop te ontbinden, u heeft in de stenen winkel de fiets gekocht, neem ik nu even aan. U heeft recht op vervanging of herstel. Eigenlijk zou het uw keuze moeten zijn, indien redelijk. Maar daar houdt geen verkoper zich meer aan. Als vervanging of herstel niet mogelijk is dan kunt u de overeenkomst ontbinden, dat betekent geld terug.

Dat u baalt als een stier van deze gang van zaken, dat kan ik me levendig indenken. Niemand wil met een gerepareerd product beginnen.

ho
door hopetobehelping - Jul 19, 2015 om 15:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste peter.jakobs,

zie ook de vorige antwoorden.
Als u de fietsen in de winkel gekocht hebt dan geldt koop = koop en mag de verkoper de fiets repareren.

Als u de fietsen via internet heeft aangeschaft betreft het een zogenaamde 'koop op afstand' en dan gelden er andere regels. Meer informatie leest u hier.
Bij een 'koop op afstand' kunt u inderdaad annuleren en is de verkoper verplicht u uw geld binnen 14 dagen terug te geven, een tegoedbon mag dan niet.

jo
door jorisw - Jul 19, 2015 om 16:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook als het een webwinkel zou zijn heeft de leverancier het recht om de producten eerst te repareren. De fietsen zijn al gebruikt.

ho
door hopetobehelping - Jul 19, 2015 om 17:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 19 jul 2015, 16:49]Ook als het een webwinkel zou zijn heeft de leverancier het recht om de producten eerst te repareren. De fietsen zijn al gebruikt.

Bij een koop op afstand is het niet meer dan normaal dan dat het product 'getest' wordt.
Als een elektrische fiets het na een paar honderd meter begeeft dan is dat niet aan te merken als zijnde 'gebruikt'. Dat is niet meer dan normaal om te kijken of een product wel voldoet en naar wens is. Zonder opgave van reden kan de koop dan binnen 14 dagen worden ontbonden.