sa
door sanniekassa Aug 30, 2014 om 11:55
Geldzaken & recht

Terugstorting via mijnnaamketting.nl

Hallo,
ik heb onlangs via de site www.mijnnaamketting.nl twee 'zilveren' kettingen gekocht. Deze gekregen, maar bleken slechte kwaliteit en absoluut niet zilver. Ik heb toen gemaild naar de site (er staat geen telefoonnummer, is een in het buitenland gevestigd bedrijf) om te vragen voor een terugstorting van het geld. Ze hadden daarvoor de volgende gegevens nodig:

Bank naam:
Swift of BIC code:
Iban nummer:
Uw naam:
Uw adres:
Uw stad:

Ik vertrouw deze site en het bedrijf niet helemaal en ben bang dat er misbruik gemaakt wordt van mijn gegevens. Ik heb nogmaals gemaild en gevraagd naar een KVK-nummer of betrouwbare gegevens, maar ik kreeg het antwoord dat het een internationaal bedrijf is met productiekantoren in het buitenland. Ze communiceren alleen via facebook en mail. Op Facebook zie ik meer dan een miljoen likes, en ook op internet staan goede (maar ook slechte, zoals ik) recensies. Wel is de communicatie via mail professioneel en lijkt betrouwbaar?
Toch wil ik graag mijn geld terug, maar ik geef niet graag mijn gegevens.

De vraag: wat moet ik doen? Is het veilig om bovenstaande gegevens te mailen en te wachten op een terugstorting, of moet ik dat absoluut niet doen?
Het gaat om 60 euro, wat voor een arme student als ik veel geld is!

Alvast bedankt voor de hulp,
Sannie

9485 8 Rapporteer

czar
door czar - Aug 30, 2014 om 12:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het bedrijf lijkt me niet meteen erg onbetrouwbaar.
Ik kan, op hun website, ook nergens vinden dat het een buitenlands bedrijf betreft.
Als u er geen vertrouwen in had, had u er in beginsel al geen bestelling moeten plaatsen.
Uw vertrouwen is misschien geschaad na ontvangst van de bestelling.

Volgens de ALV zijn de producten die ze leveren op maat (in dit geval op naam) gemaakt.
Daarvoor gelden de retourrechten volgens de wet kopen op afstand niet.
U zou 30% aan kosten moeten betalen, en dat mag zelfs volgens het Nederlandse recht. Officieel hoeven ze helemaal niets terug te nemen.

Het is niet heel gevaarlijk uw rekeninggegevens door te sturen.
U geeft daarmee aan op welke rekening u het bedrag teruggestort wilt krijgen.
Dat is geen onzinnige vraag als je geld terug wilt ontvangen.
Aangezien zij bij bijv. betalingen via PayPal helemaal het rekeningnummer van de klant niet kennen, kan ik me dit ook goed voorstellen.

Kortom, volgens mij kun je die gegevens gewoon verstrekken en het product terug sturen.
Het zou me zelfs niet verbazen als u het product niet eens hoeft terug te sturen, maar da's gewoon een inschatting van mezelf en uiteraard niet gestoeld op welke wet- of regelgeving dan ook.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2014 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar toen u uw spullen bestelde, hebt u toch ook uw naam en adres opgegeven? U hebt hen betaald, dus hebben zij ook uw bankrekeningnummer.

U vertrouwt ze niet nu ze uw geld willen teruggeven, maar bij het kopen daar, had u daar geen last van.

En wat voor betrouwbare gegevens wilt u dan van hen hebben? Een buitenlands bedrijf heeft geen KvK nummer.

sa
door sanniekassa - Aug 30, 2014 om 12:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!
Mijn vertrouwen is inderdaad pas geschaad nadat ik de kettingen kreeg. Ik heb zelf veel te laat nagedacht over eventueel oplichting en inderdaad de gegevens van de site van te voren niet bekeken.
Daarom ben ik nu bang om alsnog een fout te maken.
Het klopt dat ik mijn naam en adres al heb opgegeven bij hen, ook heb ik via iDeal betaald en kunnen ze dus mijn rekeningnummer hebben. Toch was ik bang om teveel informatie te geven en dat ze er misbruik van zouden kunnen maken.
Ik ga ze denk ik toch maar terugmailen met mijn gegevens en dan hoop ik dat ik het geld terugkrijg!
Bedankt!

czar
door czar - Aug 30, 2014 om 13:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sanniekassa schreef op zaterdag 30 aug 2014, 12:33]Ik ga ze denk ik toch maar terugmailen met mijn gegevens en dan hoop ik dat ik het geld terugkrijg!
Als ik het zo inschat krijg je inderdaad inferieure kwaliteit.
Aangezien je maar 70% van je aankoopprijs terug krijgt (hetgeen volkomen klopt met de wetgeving in Nederland in dit geval) hebben zij hun geld toch al verdiend.
Koop je dit soort meuk voor 60 euro, dan krijg je dus 42 euro terug en houden zij 18 euro.
Als hun inkoop maar 5 euro was, dan hebben ze prima aan je verdiend.
Ik verwacht dus dat ze helemaal niet moeilijk doen over terug sturen, maar officieel moet je het wel terugsturen en kunnen ze dat ook eisen.

Overigens: zilver is helemaal niet zo duur, want het is niet zo zeldzaam. Goud is wel heel duur, want dat is wel zeldzaam. 478 euro per kilo zilver tegen 31.500 euro per kilo voor goud. De actuele koersen staan HIER

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 30, 2014 om 13:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sanniekassa schreef op zaterdag 30 aug 2014, 11:55]twee 'zilveren' kettingen gekocht. Deze gekregen, maar bleken slechte kwaliteit en absoluut niet zilver.
Bij zilver zit altijd 'n laag chromium omheen, ter bescherming/verkleuring. Feitelijk kun je net zo goed gewoon metaal kopen met 'n chromium laag. Verschil zie je niet.

Dat u denkt dat het geen zilver is dus mogelijk, echter kan het binnenste gewoon zilver zijn (waarom niet, zilver is tenslotte geen dure grondstof).

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2014 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op hun site staat dat ze in Israel gevestigd zijn.

Ze hebben al alles van u, dus als u nog een beetje geld terugwilt, die gegevens maar verstrekken. De vraag is natuurlijk of het terugkomt.

czar
door czar - Aug 30, 2014 om 13:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 30 aug 2014, 13:08]Bij zilver zit altijd 'n laag chromium omheen, ter bescherming/verkleuring. Feitelijk kun je net zo goed gewoon metaal kopen met 'n chromium laag. Verschil zie je niet.

In sieraden worden zilver en goud nooit puur gebruikt. Zilver en goud zijn enorm zacht, dus het sieraad zou al snel verbuigen of afbreken door het gebruik. Nou ja, dat is allemaal wel bekend van de vraag hoeveel karaat het is. 24 karaats is vrijwel zuiver goud, alles daaronder bevat minder goud.

Ik heb hier wel 99.99% zuiver zilver liggen. Voor audiokabels. Je kunt het gewoon per meter kopen in verschillende diktes. Ik ben dol op zilver en op zilversoldeer (wat maar een paar procent zilver bevat), maar dan alleen voor audio-toepassingen.

Dat laagje kan ik me goed voorstellen, zilver slaat heel snel zwart uit door oxidatie. Het al oude bekende zilver poetsen met zilverpoets of tandpasta. Zo'n laagje voorkomt dat.

hutch
door hutch - Aug 30, 2014 om 14:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit bedrijf wijkt af van de Nederlandse wetgeving m.b.t. koop op afstand.

Paar voorbeelden:
"..... het risico op verlies en de verantwoordelijkheid over de items bij de klant liggen van zodra MijnNaamKetting de levering overgedragen heeft aan de verzender."

M.a.w., zodra dit bedrijfje het artikel 'op de post' doet, nemen zij geen verantwoording meer, dit in tegenstelling tot de Nederlandse wetgeving.
Daar gaat het risico pas over op de klant vanaf de feitelijke aflevering aan de klant.

"Alle producten van MijnNaamKetting zijn gewaarborgd tegen gebreken voor 30 dagen vanaf de datum van uw factuur."

Nederlandse wetgeving minimaal 6 maanden, vanaf feitelijke aflevering.

Daar het een buitenlands bedrijf is, kunt u en zult u nooit procederen, alleen al vanwege het (veel) te lage aankoopbedrag. Daar zal geen enkele rechtsbijstand zich mee gaan bemoeien. Die hebben veelal een bodemgrens van minimaal € 500,--.

Het enige wat u zou kunnen doen is vragen/verzoeken om een oplossing (die er dus wel is), maar reken maar dat daar, relatief gezien, hoge kosten aan zitten.

In uw geval zal die € 60,-- verminderd worden met tenminste 30% kosten, dus € 18,--.

En of het veilig is de door u genoemde gegevens te mailen? Geen probleem.... die hebben zij (toch) al, zoals (ook) door uzelf aangegeven.

Dus het is aan u of u dat kettinkje terug wilt sturen (met ook weer extra kosten...) en
€ 42,-- terug te ontvangen. Dit alles met het risico dat dit bedrijf ook nog eens kan ontkennen ook maar iets te hebben ontvangen van u.......

Dat alles zult u (zelf) moeten afwegen.