mathijs_b
door mathijs_b Jul 7, 2014 om 21:53
Geldzaken & recht

Tol Duitse wegen zegen voor Nederland?

Vanaf 2016 moeten we op de Duitse wegen tol gaan betalen.
Waarom laten we de Duitsers/ buitenlanders hier geen tol betalen?
Bij een paar miljoen buitenlandse automobilisten per jaar levert dat de schatkist aardig wat op.
En wat is erop tegen?
Dat we ons door bepaalde landen laten uitzuigen is nog tot daar aan toe, maar dat NL niet terugslaat is voor mij onbegrijpelijk, temeer daar buitenlanders-tol op de NL wegen meer oplevert dan tienduizenden ontslagen in de zorg.....
Dus vraag: Waarom haakt Nederland hier niet op in om de Duitsers/ buitenlanders ook tol te vragen? Duitsland kan écht niet protesteren, die slag is dus al gewonnen.........

1042 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moeten de Nederlanders ook tol betalen. Zitten we daar op te wachten?

he
door herculaine - Jul 7, 2014 om 22:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, niet correct want de Duitsers krijgen compensatie. Wij zijn klootjesvolk en veel te braaf.. Gaat niet gebeuren dus.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 7, 2014 om 22:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 7 jul 2014, 22:30]Maar dan moeten de Nederlanders ook tol betalen. Zitten we daar op te wachten?

We betalen toch al wegenbelasting in NL? Vanaf 2016 moeten we ook in Duitsland gaan betalen, maar de Duitsers niet in NL!

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2014 om 23:01
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dan ga ik als de tijd daar is de boodschappen doen in België ipv Deutschland.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 07:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op maandag 7 jul 2014, 22:36]
We betalen toch al wegenbelasting in NL?

Nee, dat betalen we niet. We betalen houderschapsbelasting voor het hebben van een auto, en dat is wezenlijk anders. De houderschapsbelasting gaat in de grote pot "Algemene middelen" waaruit de wegen worden betaald. Mensen zonder auto betalen dus ook mee aan de wegen. Net als dat mensen met een auto meebetalen aan het OV.

Dus als buitenlanders direct voor onze wegen moeten betalen, moeten wij dat ook gaan doen.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 07:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 7 jul 2014, 23:01]Dan ga ik als de tijd daar is de boodschappen doen in België ipv Deutschland.

Als je veel wilt betalen voor je boodschappen is Belgie een goede optie.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 08:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tienduizenden ontslagen in de zorg (en ook andere overheidsinstanties kunnen nog fors bezuinigen/efficiënter werken) leveren toch echt wel meer op dat tol-heffen. Als de meeste ambtenaren een jaar mee zouden draaien in het gewone bedrijfsleven, dan zullen ze zien dat het ook anders kan. Dus niet stipt om 9:00 uur op kantoor verschijnen en stipt 17:00 uur buiten staan. Regelmatig een kwartiertje/half uurtje extra werken zonder dat meteen op te schrijven is in het bedrijfsleven heel normaal. In bijvoorbeeld de zorg niet (weet ik uit ervaring).

En ook de werkdruk kan op vele punten in de zorg hoger. Met name bij het ondersteunend/administratief personeel. Gewoon kwestie van efficiënt omgaan met je werk.

Daarnaast heb je om tol te kunnen heffen, ook weer een heel ambtenarenapparaat nodig en een heffingssysteem. Kost nogal wat.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 09:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 08:46]Tienduizenden ontslagen in de zorg (en ook andere overheidsinstanties kunnen nog fors bezuinigen/efficiënter werken) leveren toch echt wel meer op dat tol-heffen.

Ontslaan van mensen die betaald worden door de overheid levert niet zoveel op als eenzelfde actie in het bedrijfsleven. Een bedrijf dat personeel ontslaat kan (theoretisch) vanaf dag 1 de kosten fors reduceren. Overheidspersoneel dat wordt ontslagen krijgt daarna nog steeds een inkomen vanuit diezelfde overheid.

Pas als die mensen (vrijwel) direct kunnen overstappen naar een baan in de marktsector levert het wat op (kosten overheid omlaag, inkomsten voor de overheid omhoog).

Als die mensen in een uitkering komen heeft de overheid nog steeds veel kosten, en de inkomsten dalen ook (ex-ambtenaren in de bijstand geven geen geld meer uit in de echte economie waardoor de belastinginkomsten voor de overheid kleiner wordt).

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 10:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook voor ambtenaren geldt dat de ww geen 100% uitkering betreft. Daar haal je dus wel een besparing in de overheidsfinanciën. Daarnaast zou efficiënter en gewoon harder werken ook al schelen. Ik heb tijdens een stage een keer een "slimme" opmerking gemaakt door aan te bieden om een kast vol met dossiers eens door te nemen en af te handelen omdat er geen dossiers meer bij konden. Dat was volgens het afdelingshoofd niet de bedoeling. Er moest maar een extra kast bij komen. En ja, er was voldoende tijd om die oude dossiers door te nemen. De meesten waren al afgehandeld of er moest nog 1 dingetje gedaan worden. Zou echter in het systeem komen te staan dat er minder dossiers in behandeling waren, dan zou dat tot gevolg hebben dat er personeel moest verdwijnen.

Tijger1,
Sommige (semi)ambtenaren werken wel iets harder, maar schrijven vervolgens ook iedere minuut die ze extra werken. Er zijn maar zeer weinig ambtenaren die een zakelijke omgeving zouden kunnen werken en het lang vol zouden houden. De overheid staat nog steeds, en dat blijkt ook uit onderzoeken onder werknemers, voor riante(re) arbeidsvoorwaarden en lage(re) werkdruk in vergelijking met het bedrijfsleven.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 8, 2014 om 11:16
641 Antwoorden / 77 Vragen

@ Marcel 75
[ Daarnaast heb je om tol te kunnen heffen, ook weer een heel ambtenarenapparaat nodig en een heffingssysteem. Kost nogal wat ].

Nee Marcel, net als in b.v. Zwitserland en straks in Duitslands, gewoon sticker op de voorruit. Die koop je b.v. aan de grens en wordt tijdens normale controles, parkeerwachters enz. gecontroleerd.

Straks moeten wij Nederlanders in een boel buitenlanden tol of wegenbelasting betalen maar Nederland wordt het wegenbelasting paradijs voor buitenlanders.

En de overheid blijft maar bezuinigen op b.v. ouderenzorg, terwijl een smak geld gehaald kan worden bij de buitenlanders die ons ook extra belasten.

In Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland e.d. en straks ook Duitsland moeten wij betalen. Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom we hier ook geen tol/ wegenbelastingstelsel voor buitenlanders (sorry, mag niet van EU, dus voor iedereen) invoeren. Wij krijgen dan ook een sticker op de voorruit, maar die wordt uit de wegenbelasting betaald.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 11:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En het ontwikkelen van die sticker en de controle op de naleving daarvan kosten niets? Daarnaast zul je nog een incassoapparaat moeten inrichten. Ook dat kost weer geld. Je idee is vooral een ideetje om ambtenaren aan het werk te houden.

Ik zou ook niet weten waarom buitenlandse kentekens ineens veel meer in en door Nederland zouden rijden omdat ze hier geen tol of belasting hoeven te betalen. Een Duitser gaat echt niet voor de lol een stuk door Nederland rijden als hij hier niets te zoeken heeft.

De misgelopen tol-opbrengsten omdat auto's met niet-nederlandse kentekens gebruik maken van het Nederlandse wegenstelsel "gratis" daar gebruik van maken, staan in geen enkele verhouding tot de uitgaven in de zorgsector.

Er zijn trouwens nog voldoende landen, ook binnen de EU, waar je als Nederlander "gratis" over de weg mag. Als je dus niet wilt betalen om gebruik te maken van een weg, dan moet je dus naar die landen uitwijken. Of je vliegt er heen en huurt ter plekke een auto met binnenlands kenteken.

Cookies
door Cookies - Jul 8, 2014 om 11:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 10:05]Nog altijd dat zelfde stomme verhaal dat ambtenaren slechts aanwezig zijn van 9 tot 5. Er zijn heel veel mensen die ambtenaar zijn op verschillende gebieden, en zich drie slagen in de rondte werken. Treurig om zo een hele beroepsgroep over een kam te scheren.

OT: Ach, het zegt mij genoeg over marcel75. Mijn notaris zal hij alleen al door deze uitspraak nooit worden. Als ik ergens niet van houd, is het van vooroordelen en kortzichtigheid.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 11:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Carola,
Ben ik blij dat ik geen notaris ben!

En ter aanvulling: ik heb ook nog de nodige ambtelijke ervaring opgedaan in het verleden. "vooroordelen en kortzichtigheid", dat mag je vinden, ik heb de dagelijkse praktijk gezien en meegemaakt van een grote ambtelijke organisatie. En dat zet je toch echt wel aan het denken... Bij de overheid kan echt een bak geld bespaart te worden met eenvoudige maatregelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ik heb heel veel ervaring opgedaan in het bedrijfsleven en daar veel mensen gezien die de kantjes er van af liepen. Nog geen reden om alle werkers over een kam te scheren.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 12:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mensen die in het huidige bedrijfsleven de kantjes er van aflopen bestaan. Dat ontken ik ook niet. Maar daarmee is nog niet de hele afdeling of zelfs het hele bedrijf inefficiënt bezig.

Een beetje manager/ondernemer zorgt er voor dat hij de juiste persoon op de juiste plek heeft zitten. En dus ook goed kijkt of iemand voldoende declarabel is. Iemand die structureel onvoldoende en onverklaarbaar niet-declarabel is, zal de organisatie toch uiteindelijk moeten verlaten. De onderneming moet immers rendabel zijn. Bij de overheid gaat het er juist (vaak) om dat er bepaalde potjes zijn die tot de bodem toe leeg moeten omdat anders het jaar er op die afdeling gekort zal worden op het budget. Kostenbesparend werken wordt daarmee dus niet gestimuleerd.

Nu is het bij overheidstaken soms lastig te bepalen of iemand declarabel is omdat er niet kostendekkend gefactureerd wordt, maar je kunt wel degelijk een goede vergelijking maken.

Ook het ontslagrecht voor ambtenaren verschilt nog teveel ten opzichte van die van "gewone" werknemers waardoor er nog onvoldoende prikkels zijn om goed na te denken over kostenbesparingen.