ecomm
door ecomm Mar 5, 2007 om 02:10
Voeding & gezondheid

Verpakking meewegen, mag dat of niet?

Ik kocht vorige week een stukje franse kaas (van € 2,30 /100 gram) in een kaaswinkel en zag dat de verpakking werd meegewogen. Ik wilde er niet direct iets van zeggen, want mogelijks stond de weegschaal met het verpakkingspapier (met folie aan de binnenzijde) op nul tijdens het afwegen. Eenmaal thuis heb ik alles toch eens even nagewogen (op een weegschaal die tot op de gram kan wegen) en het bleek dat het gewicht van de verpakkingsfolie was meegerekend. Een gewicht van 10 gram, oftewel € 0,23 (Fl. 0,51) was naar mijn gevoel teveel aangerekend!

Vraag 1: Dat verpakkingsmatriaal moet toch gewoon bij de geafficeerde prijs inbegrepen zijn?

Deze week ben ik opnieuw in de kaaswinkel geweest en bracht de discussie op gang. Enfin, over en weer argumenten, maar waar ze mee schermden was dat ze onmogelijk de kaas rechtreeks op de weegschaal konden leggen; dan zouden ze na elke klant de weegschaal moeten reinigen. Tja, daar zit misschien wel wat in, maar ik betaal maar mooi 10 gram per verpakking extra. Het gaat me er niet zozeer om of ik die paar centen wel of niet kan missen, maar ik voel me gewoon een beetje bedonderd.

Vraag 2: Is het argument van hygiëne een geldig argument om de verpakking toch mee te wegen?

Vraag 3: Het meest logische lijkt me dat ze de weegschaal 10 gram lager zetten. Zijn ze dit in feite wettelijk verplicht?

Vraag 4: Wat vind U, indien ik gelijk heb, moet ik dit nu melden bij de Voedsel en Waren authoriteit of niet? (Het gratis nr. om dit te melden is schijnbaar 0800-0488. Gelieve mij te corrigeren indien dit niet zo is).

Alvast bedankt voor Uw antwoord.

9548 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dit onderwerp is eerder al aan de orde geweest,

hier kun je meer lezen;

Nieuws Artikel / Vara Kassa-online

Bel de Warenklachtenlijn  0800 0488 voor klachten, twijfels of vragen over de veiligheid van levensmiddelen en consumentenproducten.

Postadres
Voedsel en Waren Autoriteit
Postbus 19506
2500 CM Den Haag

Telefoon
(070) 448 48 48

E-mail
info@vwa.nl

Groetjes,

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ecomm,

Vraag 1: Dat verpakkingsmatriaal moet toch gewoon bij de geafficeerde prijs inbegrepen zijn?

Meestal is dit ook zo, maar dan nog willen de winkeliers een hogere winstmarge halen en doen ze het voorkomen dat dat niet het geval is.

Vraag 2: Is het argument van hygiëne een geldig argument om de verpakking toch mee te wegen?

Op zich is dit natuurlijk een heel zinnig en verstandig argument van de winkelier, mits punt 3 goed wordt ingevoerd.

Vraag 3: Het meest logische lijkt me dat ze de weegschaal 10 gram lager zetten. Zijn ze dit in feite wettelijk verplicht?

Dat mag dus niet volgens de IJkwet. Wat wel mag is, met een weegschaal die op 0 staat een plakje ham of kaas meer geven zodat het verlies van het verpakkingsmateriaal gecompenseerd wordt. Er zijn winkeliers die dit doen.

Vraag 4: Wat vind U, indien ik gelijk heb, moet ik dit nu melden bij de Voedsel en Waren authoriteit of niet? (Het gratis nr. om dit te melden is schijnbaar 0800-0488. Gelieve mij te corrigeren indien dit niet zo is).

Ik zou dit zeker schriftelijk of mondeling melden bij de VWA met naam en toenaam van de betreefende winkelier. Wellicht dat ze na veel meldingen hierover nog eens een onderzoekje doen en hoge boetes gaan uitdelen, wat dit soort misbruik is natuurlijk behoorlijk structureel.

Vriendelijke groet, Read2.

Note: met het antwoord op vraag 3 heb je natuurlijk wél een mooi argument om de betreffende winkelier schaakmat te zetten.

Alvast bedankt voor

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

even inhakend op wat read verteld heeft:

als veelvuldig (ex)gebruiker van geijkte weegschalen, kan ik u vertellen dat vrijwel iedere geijkte weegschaal een "tarra" knopje heeft.

als een weegschaal geijkt wordt, wordt er namelijk alleen maar gekeken naar de weegnauwkeurigheid. als er een gewicht van 1 kilo op gaat, moet ie ook precies één kilo oplopen, etcetera.

ik kan me niet voorstellen dat de wet zou verbieden die tarra knop te gebruiken.

als wij bij Sikkens 125ml verfblikjes vulden, was bijna 20@ van het bruto gewicht bus+label+deksel. 80% was verf.

de "E" normering zegt, dat wij bij het vullen van zo'n busje minimaal 124, en maximaal 126ml in dat busje moeten doen.

als we dan niet mogen "tarreren", kunt u zich voorstellen dat het erg lastig wordt om ongeschoolde mensen (de meeste van mijn collega's daar) uit te laten rekenen hoeveel zo'n busje dan moet wegen.

wij deden het zo: wij wogen tien bussen+label+deksel, rekenden daar het gemiddelde gewicht van uit, en stelden de weegschaal evenzovele grammen lager af.

dat was standaard procedure bij een ISO 9001 gecertificeerde afdeling van één van de grootste werkgevers van nederland, en ik kan me dus niet voorstellen dat dat niet zou mogen.

het lijkt me dus dat de weegschaal van de kaasboer wel degelijk getarreerd mag worden, zéker "per bestelling", en waarschijnlijk zelfs op een gemiddeld gewicht.

misschien is er een verschil in regels voor wat betreft intern gebruik van een weegschaal, en gebruik bij directe consumentenkoop waar ik me niet van bewust ben (read?), maar dit is mijn ervaring met het Ijkwezen, de weegschalen die ze ijken, en de manier waarop ze gebruikt werden.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag 1: Dat verpakkingsmatriaal moet toch gewoon bij de geafficeerde prijs inbegrepen zijn?

Verpakking wordt altijd meegenomen op de weegschaal zonder getareerd te worden. Hier haalt de winkelier zijn winst.

Bij producten kopen in de winkel zelf met eteken (500 gram e) dan is het gemiddeld gewicht 500,0 gram exclusief tarra verpakking. Hierdoor heeft u soms 485,0 gram product exclusief tarra

Bij producten kopen in de winkel zelf zonder eteken ( 500 gram ) dan is de inhoud altijd 500 gram of hoger exclusief tarraverpakking. Hierdoor heeft u altijd 500 gram product exclusief tarra. Lager dan 500 gram zal u niet aantreffen.

Vraag 2: Is het argument van hygiëne een geldig argument om de verpakking toch mee te wegen?

Ja , dat is een geldige reden. Dit kan een haaccp punt zijn waar men zich aan zal houden. Hygiene staat voorop alles.

Vraag 3: Het meest logische lijkt me dat ze de weegschaal 10 gram lager zetten. Zijn ze dit in feite wettelijk verplicht?r

Nee, dat mag nooit. Dat is de klant bedonderen. Hiervoor krijgt men straffen bij constatering

Vraag 4: Wat vind U, indien ik gelijk heb, moet ik dit nu melden bij de Voedsel en Waren authoriteit of niet? (Het gratis nr. om dit te melden is schijnbaar 0800-0488. Gelieve mij te corrigeren indien dit niet zo is).

Melden van dit is geen haalbare zaak omdat het zo bij iedereen gebeurd. Bij het vullen van een zakje met cashewnoten tarreren ze de zak waar het ingaat ook niet op nul. Ze wegen de zak ook gewoon mee en rekenen zo de prijs af met u.

groetjes , labswans

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij fruit wordt de schil ook meegewogen! En daar valt niemand over.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou dat ligt eraan ;-)  de veel te lange ombruikbare uiteinden van bv de prei ruk ik er ook af voor ik het weeg en koop ;-)

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste labswans,

Verpakking wordt altijd meegenomen op de weegschaal zonder getareerd te worden. Hier haalt de winkelier zijn winst.

Bij producten kopen in de winkel zelf met eteken (500 gram e) dan is het gemiddeld gewicht 500,0 gram exclusief tarra verpakking. Hierdoor heeft u soms 485,0 gram product exclusief tarra

Ho even, ik ken die regels uit m'n hoofd, en je legt ze verkeerd uit.

De E wetgeving gaat uit van een aangegeven NETTO gewicht. exclusief verpakking betekent dus dat die NIET mee telt in het gewicht. zou wat zijn: ik maak een verpakking van 200 gram, zet erop dat er volgens de E wet 200 gram goud in zit, en kopers zouden niks kunnen zeggen als ik lege glazen potjes lever! COOL!

Bij producten kopen in de winkel zelf zonder eteken ( 500 gram ) dan is de inhoud altijd 500 gram of hoger exclusief tarraverpakking. Hierdoor heeft u altijd 500 gram product exclusief tarra. Lager dan 500 gram zal u niet aantreffen.

ehm, dit is in tegenspraak met wat je in je eerste opmerking zegt; daarin zeg je dat de winkelier de verpakking wél mee mag wegen...

Vraag 2: Is het argument van hygiëne een geldig argument om de verpakking toch mee te wegen?

Ja , dat is een geldige reden. Dit kan een haaccp punt zijn waar men zich aan zal houden. Hygiene staat voorop alles.

dat ben ik met je eens, maar om dan gelijk maar te zeggen dat een winkelier zn verpakking mee mag wegen?

Vraag 3: Het meest logische lijkt me dat ze de weegschaal 10 gram lager zetten. Zijn ze dit in feite wettelijk verplicht?r

Nee, dat mag nooit. Dat is de klant bedonderen. Hiervoor krijgt men straffen bij constatering

huh? dus als ik een weegschaal in de min zet waardoor ik méér product op de weegschaal moet gooien voor ie 500 gram aangeeft bedonder ik de klant?

volgens mij bedonder ik dan helemaal niemand, maar geef ik de klant juist een voordeel!

groet,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

concluderend:

vraagsteller wordt wel degelijk belazerd als er NIET wordt getarreerd na het op de weegschaal leggen van de verpakking, en ook al gaat het hier om maar tien gram kaas (nog niet eens één plakje), het zal bij een beetje kaasboer al gauw om een kilo per dag gaan (100 klanten) tegen rond de 20 euro per kilo, da's mooi 1000 euro op jaarbasis!

kweet zeker dat zn velletjes kaaspapier goedkoper zijn ;)

groet,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rpfaas : goed lezen wat ik neerzet over de e weging : 500 gram e is 500 gram product exclusief de verpakking of wel 500 gram product + 3 gram verpakking = 503 gram moet de verpakking gemiddeld wegen

Dus lezen is een vak :P

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Standaard is in ieder geval dat op levensmiddelen  de prijs van een product per prijs/kg moet worden aangeduid en dat dit ook geleverd moet worden zonder de poespas van verpakking meewegen.

Dat is in Frankrijk al vele jaren zo en de straffen bij dit gegeven niet toepassen niet mals.
Dit gegeven is mede door diezelfde Fransen ook in de Europeesche wetgeving ingevoerd.

Wegen kan ook op een dun plastic velletje dat minder dan een gram weegt en zo gebeurd dit dan ook in mijn vakantiestek.
Pas daarna gaat er, indien nodig een extra verpakking omheen.

Dat Nederlanders voor al die extra's zoals verpakkingen kennelijk willen betalen geeft weer een andere kijk op ' die nederlandse zuinigheid'.
Maar dat wat vraagsteller(ster) aangeeft is en blijft verboden!

Waarom dit niet direct aan die betreffende winkelier gezegd?
De Nederlander zou toch voldoende assertief zijn?
Of toch niet assertief genoeg?

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als toevoeging: Ikzelf koop "gewogen" artikelen altijd op een dag met lage luchtdruk, zodat het luchtgewicht dat op het weeggedeelte drukt het laagst is zodat ik meer gewicht aan artikel koop.

Ik heb jaren geleden dan ook aan het KNMI gevraagd of ze in de weersvoorspelling ook willen aangeven of het een goeie koopdag voor gewogen artikelen wordt of juist niet, ze zijn niet ingegaan op mijn redelijke verzoek, ik snap niet waarom.

Bassie (Gaat altijd op de weegschaal staan met leeggeblazen longen, dan weeg ik niet zo veel)

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ecomm, Volgens mij mag je verwachten waar je voor betaald. Als het met alle boodschappen die je doet telkens een paar centen meer is en in dit geval 0,51 cent loopt dat lekker op. Ik heb hier zelf eerder ook in een winkel al eens iets over gezegd over al die vieze plastic velletjes. Ze zeiden toen dat het anders aan elkaar gaat plakken en toen heb ik gevraagd om het dan maar een beetje dikker te snijden dan heb je hier geen last van. Je krijgt dan in ieder geval waar je voor betaald. Ik wens je veel succes! Marann.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kaas verpakking gewogen 2 ons rookkaas tussen elk plakje een papiertje anders krijg je rook kaas niet van elkaar af, verpakking is papier met zeer dunne foli , totaal gewicht verpakking 3 gram.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@twente

 eigenlijk het enige juiste antwoord.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2007 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarvan akte b

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

REACTIE VAN DE VRAGENSTELLER: BEDANKT VOOR ALLE ANTWOORDEN!

VOOR DE DUIDELIJKHEID: DE KAASBOER WAAR IK GA GEBRUIKT PER ARTIKEL STEEDS 1 VELLETJE INPAKPAPIER MET AAN DE BINNENZIJDE EEN PLASTIC FOLIE (TESAMEN 10 GRAM). DIT INPAKPAPIER WORDT EERST OP DE WEEGSCHAAL GELEGD EN DAAROP WORDT DE KAAS GELEGD (ONVERPAKTE KAAS DIE ZE EERST VOOR JE AFSNIJDEN MAAR OOK (NOG GEKKER) EEN GROOT STUK KAAS WAT REEDS VOORVERPAKT IS IN PLASTIC). HET GEWICHT VAN HET TOTAAL OP DE WEEGSCHAAL BEPAALT DE PRIJS.

HET GAAT DUS NIET OM LOSSE PLASTIC VELLETJES TUSSEN DE KAAS.

NAAR WAT IK GELEZEN HEB ZOU IK MOGEN CONCLUDEREN DAT DE KAASBOER INFEITE Z'N WEEGSCHAAL ZOU MOETEN TARREREN.

DEZE KAASBOER BEVIND ZICH IN SLUIS, EEN KLEIN KOOPJESSTADJE VLAK BIJ DE NED./BEL.GRENS. HET IS DE ENIGSTE KAASBOER IN DIE PLAATS EN HET IS DAAR BEHOORLIJK DRUK; ER STAAT HAAST ALTIJD WEL 2,3 OF MEER MAN TE WACHTEN OM TE BESTELLEN. DIT KOMT DOORDAT DE KAAS IN BELGIË DUURDER IS DAN IN NEDERLAND. HET GAAT DAGELIJKS OM VELE KLANTEN EN DUS GEMAKKELIJK OM ENKELE HONDERDEN BLAADJES VAN 10 GRAM PER DAG.

ALS JE UITGAAT VAN EEN VOORZICHTIGE SCHATTING VAN 200 BLAADJES PER DAG AAN GEM. € 0,20 MEERPRIJS PER ARTIKEL X 363 DAGEN PER JAAR OPEN (VOLGENS MIJ ENKEL 1E KERST EN NIEUWJAAR GESLOTEN), KOM IK OP € 14.520,- EXTRA OMZET PER JAAR...

OVER MUGGEZIFTERIJ GESPROKEN...

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 02:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De naar mijn idee juiste antwoorden op de vragen:

1. De verpakking wordt altijd meegerekend in de kiloprijs en mag daarom derhalve nooit meegewogen worden

2. HACCP (hygiene) is belangrijk, maar geen argument om dan maar de verpakking mee te wegen. Overigens is het wel belangrijk om te weten dat de winkelier HACCP erg serieus neemt! Dit wordt door een hoop winkeliers en speciaalzaken zwaar onderschat.

3. Je mag een weegschaal nooit zomaar 10 gram lager zetten. Als de winkelier 1 soort verpakking gebruikt kan de winkelier volstaan met aan het begin van de dag de tarra knop op de weegschaal te gebruiken (leege weegschaal op 0 zetten, verpakking erop en dan op tarra drukken) Als men dan het product inclusief verpakking erop legt dan wordt automatisch de verpakking niet meegewogen. Gebruikt een winkelier verschillende verpakkingen die verschillend van gewicht zijn, is de winkelier VERPLICHT om voor elke klant die een ander soort verpakking koopt de weegschaal opnieuw te tarreren!!! Geen enkel argument weegt daar tegen op.

4.De winkelier overtreed in dit geval de warenwet en mag ten allen tijde worden aangegeven bij de VWA (de oude keuringsdienst van waren. De kans dat er daadwerkelijk iets mee gebeurd is erg klein, daar de VWA nog steeds zwaar onderbezet is qua personeel)

Overigens het hierboven genoemde E-verhaal doet hierbij niet terzake. Er wordt namelijk voor de klant een bepaald gewicht gewogen waar de klant bij is, de E kom je dan ook niet tegen op de betreffende verpakkingen. E-gewichten kom je alleen tegen bij voorverpakking.

Hoop je voldoende te hebben geholpen en succes

MVG, een supermarktondernemer uit Amsterdam

overigens, de plastic velletjes tussen vleeswaren is toegestaan door de VWA, omdat er per ons misschien 5 velletjes tussen zitten, die samen minder dan 1 gram wegen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van uitsluitend HOOFDLETTERS staat gelijk aan schreeuwen!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo. Ben al jaren aan het klagen  bij diversen slagers en kaasboeren over het gewicht. Papier is aftrekbaar van de fiscus en zij rekenen mij de kaas en worst prijs voor dat papier.(dubbel op)Ik haalde is een ons worst in ons dorp , eerst op een schaaltje en ingepakt in een zakje en dan pas wegen., woog het thuis na op een grammen  weegschaal en...............11 gram te weinig worst .Nooit meer geweest. Als ik naar de Supermarkt ga ,krijg ik het VOLLE gewicht.

En die schil van die appel ,die moet je opeten,goed voor je.

Gr H.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ dolor

Spijtig dat je niets constructiefs kon bijdragen...

Die hoofdletters had ik enkel gebruikt om inderdaad op te vallen, omdat ik zelf de vragensteller was en een reactie wilde geven op allen die reeds hadden geantwoord!
Laten we het er maar op houden dat je dat wellicht niet was opgevallen...

Mvg, ecomm

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal , Alle reacties op deze vraag berg ik op in het archief mieren [edit redactie] .B

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo, klaar over dat geneuzel over grammetjes en centen?!

Zijn we vergeten waar het in eccentie om gaat?

Je wilt gewoon een goed en lekker product hebben, en als het niet naar wens is ga je toch gewoon naar een ander!

Breng het vooral ter sprake aan de kassa, dan laat je toch gewoon die drie klanten achter je onnodig wachten! (Hebben zij tenminste weer wat om over te klagen).

ONTSPAN!

Mvg. Eddy

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

... en laat afgehandelde onderwerpen maar met rust.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eddyvansijl

Essentie schrijf je niet met een C en als je geen normale reactie kan geven op een normale consumentenvraag, reageer dan niet!

Mvg