killroy
door killroy Feb 28, 2014 om 13:57
Voeding & gezondheid

Waarom € 6.00, extra ?

Waarom betaal ik bij de Apotheker € 6.00 extra voor een nieuw medicijn op recept van de huisarts, dit kun je nu zien volgens de nieuwe regels op de staat van je eigen risico van je zorgverzekering, dus ik betaal het recept en daarenboven op nog eens € 6.00 aan de apotheker extra omdat het een nieuw recept en of medicament is, krijgen ze de NEK niet vol ?

1911 31 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Feb 28, 2014 om 14:21
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Voor een eerste uitgifte betaalt men al sinds jaar en dag eenmalig een ekstra bedrag. Vermoedelijk is dit om eerste registratie in de apotheek vast te leggen. Dat kost ook werk en tijd, en de waardering daarvan moet in geld uitgedrukt worden.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo killroy,

Dat is al járen het geval.

Voor medicijnen die u voor het eerst meekrijgt, of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt, geldt een apart tarief voor de zorg die de apotheker heeft verleend. Dit heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 vindt u dit tarief apart terug op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, de zogenoemde ‘eerste uitgifte’, doet uw apotheek het volgende voor u:

een gesprek met u voeren over het gebruik en werking van het medicijn
nagaan of u andere medicijnen gebruikt
kijken of het medicijn geschikt is voor u, bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor
beoordelen of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen
zo nodig contact opnemen met uw voorschrijvend arts
uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten
gebruik, werking en eventuele bijwerkingen aan u uitleggen
de schriftelijke uitleg van het medicijn meegeven, meestal is dit de bijsluiter.

Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Twijfelt u over de (bij)werking of het gebruik, of heeft u vragen of problemen, neem dan gerust contact met uw apotheker op.
(Bron:apotheek.nl)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niets nieuws. Allee wordt het bedrag voor eerste levering nu gespecificeerd.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 14:40
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ja beste Zwemmer, moet dit dan gelijk € 6.00 zijn om dit nieuwe medicament in de PC. op te slaan ? Weet u wel wat € 6.00 betekend? Waarom is onze gezondheidszorg zo duur geworden ? Antwoord: Omdat er teveel van deze geldopvreters zijn volgens mij, u moet eens de pracht en praal in apothekers en huisartsen praktijken bekijken en er dan eens diep over na denken, waar komt dit allemaal vandaan ? Het is toch op het moment zo dat men niet meer naar een huisarts durft te gaan ( eigen risico ) Beter doe je er aan om het recept te nemen bij de huisarts en de medicamenten in het buitenland te halen, scheelt veel €. Maar ja, iedereen heeft niet de mogelijkheid om over de grens te gaan om zijn medicamenten te halen, dit laat ik ook aan het individu over, ik haal wel mijn medicamenten in het buitenland en ik weet wat ik er aan verdien, net zo goed als men in het buitenland tanken gaat, scheelt ook al gauw € 15.00 op een tank!!!!

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 14:45
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ja edrik3, u zult wel gelijk hebben, maar wijs mij die apotheker die dit allemaal doet voor die € 6.00, hij oftewel zijn personeel zou dit moeten doen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt in de 76 jaar dat ik oud ben, een etiketje erop plakken dat word wel gedaan, maar dat is het dan ook, en daar betalen wij dan € 6.00 voor, gekker kan het toch niet meer ?.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@killroy

Een consult bij de huisarts gaat niet ten laste van het eigen risico.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 14:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@killroy,

OT
Dan heb je wel een grote tank!

On topic:
nogmaals: die eerste kosten betaalde je al vanaf 2009. Zat in de totaalprijs in.
Je ziet het nu gespecificeerd staan op je overzicht.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@killroy

Nog voordeliger is het om geen medicijnen te halen, hoeft u ook niet naar het buitenland te rijden.

Een recept voor een nieuw medicijn krijgt u niet zonder bezoek aan de huisarts.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 14:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=killroy schreef op vrijdag 28 feb 2014, 14:45]Ja edrik3, u zult wel gelijk hebben, maar wijs mij die apotheker die dit allemaal doet voor die € 6.00, hij oftewel zijn personeel zou dit moeten doen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt in de 76 jaar dat ik oud ben, een etiketje erop plakken dat word wel gedaan, maar dat is het dan ook, en daar betalen wij dan € 6.00 voor, gekker kan het toch niet meer ?.

Als je een recept ophaalt zijn die handelingen al verricht en wordt er echt wel aangegeven als er iets bijzonders is vwb het gebruik.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 14:49]@killroy

Nog voordeliger is het om geen medicijnen te halen, hoeft u ook niet naar het buitenland te rijden.

Slaat natuurlijk nergens op: je zult maar medicijnen nodig hebben.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 14:58
87 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger1, ik weet wel dat ik naar de huisarts moet om een recept te krijgen, daar betalen wij toch ook genoeg zorg voor/ ik weet ook dat de huisarts in het zorgpakket valt, maar met het recept kan ik toch gaan en staan waar ik wil ? of wil u hier ook nog voorwaarden aan stellen. En om te stellen om geen medicijnen te halen is klinkklare onzin, die haal je toch als het nodig is ? Als het niet nodig is laat je dit toch achterwegen ? Gaat toch tot € 360.00 naar je eigen risico ? Nou daar word je toch een beetje bang van ? Weet u wel dat het medicijn gebru9ik verleden jaar is terug gelopen met 7% / nou daar baal de regering van zoals u kort geleden in het nieuws hebt kunnen lezen. Voor mij einde discussie!!!!!

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@killroy

Uiteraard moet de apotheker betaald worden. Voor een eerste recept van een nieuw medicijn werd altijd al een extra bedrag in rekening gebracht. Nu staat het gespecificeerd, maar u betaalt niets meer.

U mag van mij uw medicijnen halen waar u wilt. Wellicht vergoedt de zorgverzekeraar ze ook als u ze in het buitenland haalt. Voor een nieuw medicijn krijgt u, normaal gesproken, slechts 14 dagen mee. Dus dan moet u na 14 dagen weer naar het buitenland voor het vervolg.

U zult toch niet elke keer een nieuw medicijn voorgeschreven krijgen?

Ik zie niet in waarom de regering er van zou balen als het medicijn gebruik terugloopt. Eerder dat ze dat toejuichen. Er worden nog steeds verschrikkelijk veel medicijnen verspild. Niet ingenomen of verkeerd ingenomen. Er zijn jaarlijks ik weet niet hoeveel ziekenhuis opnames nodig door medicijn vergiftiging. Dus minder gebruiken en op de juiste wijze gebruiken kan iedereen alleen maar toejuichen.

Maar daar gaat het in uw vraag niet over. U betaalt niets meer. Heel simpel.

pi
door pieterwolters - Feb 28, 2014 om 16:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=killroy schreef op vrijdag 28 feb 2014, 14:40]Omdat er teveel van deze geldopvreters zijn volgens mij, u moet eens de pracht en praal in apothekers en huisartsen praktijken bekijken en er dan eens diep over na denken, waar komt dit allemaal vandaan?

Zullen we huisartsen en apothekers dan maar op achterafterreintje in oude lekkende caravans zetten? Dan valt er best wel wat te besparen. Ziekenhuizen bouwen we dan in tochtige lege fabriekshallen. Moet je eens zien hoe de kosten zullen dalen. Dat we dan niet ouder worden dan een jaar of 50 is dan bijzaak.

es
door esmee177 - Feb 28, 2014 om 16:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ging 3 weken geleden een hoestdrank voor mijn dochter ophalen bij de apotheek. De assistente vertelde mij dat ze een gesprek 1e uitgifte met mij moest voeren omdat het 13 maanden geleden was dat ik hetzelfde drankje had gehad. Ik verteld haar dat ik het al 4 jaar gebruikte en ik dus echt wel wist hoe te gebruiken. Ik weigerde dus het gesprek maar moest wel extra € 7,20 betalen voor een gesprek wat niet had plaatsgevonden. Nu word er wel gezegd dat de medicijnen niet duurder zijn geworden maar waarom betaalde ik dan eind 2012 € 7,45 voor het drankje en moest ik nu opeens € 17,10 afrekenen????? En het wordt niet vergoed dus volgende keer maar lekker eentje van de Kruitvat ofzo.
Ofdat het eigen risico al niet erg genoeg is krijg je er dit ook nog EXTRA bovenop.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 16:13
87 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger1, of er al dan niet een extra bedrag in rekening werd gebracht voor een nieuw medicijn, dit kon je toch nergens terug vinden, nu dat ze het moeten splitsen komen de meeste mensen er achter hoe de vork in de steel zit ? Ik vraag mij af hoe u aan de wijsheid komt dat dit altijd zo geweest is ? En dat de Apotheker betaald moet worden staat buiten kijf, maar denkt u niet dat hij toch al genoeg verdient aan de medicamenten die hij ons mag verstrekken? Ik mocht lijden dat u de bankrekening van een Nederlandse apotheker eens onder ogen kreeg en dat u die met uw eigen bankrekening kon vergelijken, dan denk ik dat u de tranen in de ogen zullen springen, u vergeet NL: dat dit toch allemaal van JAN MET DE PET moet komen, onze gezondheidszorg-bijdrage gaat niet elk jaar zo maar omhoog? Vind u niet dat hier eindelijk eens een einde aan moet komen ? wij hebben allemaal in moeten leveren maar wat word er ingeleverd op het besproken gebied ? Dit word duurder en alsmaar duurder, zoals men vast kan stellen.Dan de stelling van u dat men maar voor 14 dagen medicamenten kan krijgen van de huisarts, dit is niet zo, u zou zich eens goed kunnen informeren bij uw huisarts, dan merkt u dat u uiterlijk voor de duur van 3 maanden medicamenten kunt krijgen, weet u dit niet dan loopt u achter en raad ik u aan niet op deze wijze te dicussieren met andere mensen over zaken waar u geen verstand van hebt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 16:17
87 Antwoorden / 10 Vragen

Esmee177. U hebt het goed begrepen, haal uw receptje maar mooi bij het kruitvat of aan het tankstation als dit mogenlijk is, diegene die hier een discussie van maken begrijpen er niks van, lijkt wel of het allemaal VVD ers zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een NIEUW medicijn mag een apotheker niet meer dan 14 dagen meegeven.

En niet alleen jan met de pet gebruikt medicijnen en betaalt premie, maar ook veel welgestelden doen dat.

En ja ik wist dat van dat extra bedrag bij een nieuw medicijn, want ik heb mij daar jaren geleden al eens in verdiept. Ook u had dat kunnen weten als u toen de prijs op het eerste doosje had vergeleken met de latere doosjes.

Ik denk dat veel apothekers hun bankrekening met de mijne zouden willen vergelijken en dan de tranen in de ogen krijgen, want zo'n vetpot is het in die beroepsgroep niet meer.

En u moet uw toetsenbord even nakijken, want de toets met het uitroepteken blijft hangen.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij het Kruidvat kan je geen recept inleveren, maar uiteraard wel gewoon hoestdrank kopen.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@esmee

Omdat deze hoestdrank wel door de dokter is voorgeschreven, kunt u de kosten opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 16:33
87 Antwoorden / 10 Vragen

PieterWolters, Nee ik wil Huisartsen en dergelijke niet op een achterafterrijntje plaatsen in een oude caravan, maar een klein beetje soberder kon het wel vind ik, het systeem is toch zo, hoe meer luxe dat huisarts en apotheker om zich heen vergaard, des te meer moet hij toch zien te verdienen en dit kan toch maar van JAN MET DE PET komen ? of zie ik dit verkeerd, u moet eens op uw site bij uw verzekeraar kijken en dan bekijken wat er zoal gedeclareerd word, dan rijzen uw haren ten bergen denk ik, ik denk dat ook u dan echt wakker zult worden. De laatste maal dat ik bij mijn huisarts was verzocht ik om een dubbel consult, dit waren 3 minuten langer dan normaal, maar hij declareerde wel hiervoor wel € 48.50, en de zorgverzekeraar betaald dit klakkeloos, daardoor ontstaan ook elk jaar weer opnieuw deze tekorten die men aangeeft. Lekker verdient dat zo, wij moesten ons vroeger dood werken om tweegulden en vijtig cent per werkweek van 60 uur te verdienen, wij moesten militaire dienstplicht vervullen voor 65 cent per dag, tel dit allemaal bij elkaar, dan begrijpt u de frustratie misschien, maar als u het niet begrijpt geeft dit ook niet, weten wij wel met welk karakter wij te doen hebben ?????????

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 16:35
87 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger1, schaamt u zich niet om Mvr: @ Esmee dit advies te geven????

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u die afrekening nog maar eens bekijken, want een dubbel consult kost dat bedrag niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=killroy schreef op vrijdag 28 feb 2014, 16:35]Tijger1, schaamt u zich niet om Mvr: @ Esmee dit advies te geven????

Hoezo?

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u de tarieven van de huisarts nalezen.

Klik hier

es
door esmee177 - Feb 28, 2014 om 16:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

@ Als ik een hoestdrank met zo'n gele waarschuwingssticker erop bij drogist kon kopen zou ik dat zeker doen! Maar ik wil mijn kinderen en mezelf een goede nachtrust geven! Dus de stomme Nederlander betaald maar weer gewoon En bij de belasting valt weinig te halen hoor.

killroy
door killroy - Feb 28, 2014 om 17:18
87 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger1, Schamen daar bedoel ik mee om Mvr: esmee177 te adviseren om het bedrag van de kosten van een hoestdrankje gekocht bij drogist of Kruitvat van de inkomsten belasting te doen aftrekken, als of deze € 3.00 de bok nog vet maken, nu zijn de rapen toch wel echt GAAR. En dat de toets van mijn uitroepteken vasthangt zie ik zelf ook wel, ik zoek een sluw kereltje, zoals U BV. om dit te repareren, misschien kan het wel op afstand?

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 17:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Dit is NIET de plaats voor Discussies!!

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=killroy schreef op vrijdag 28 feb 2014, 17:18]Tijger1, Schamen daar bedoel ik mee om Mvr: esmee177 te adviseren om het bedrag van de kosten van een hoestdrankje gekocht bij drogist of Kruitvat van de inkomsten belasting te doen aftrekken, als of deze € 3.00 de bok nog vet maken, nu zijn de rapen toch wel echt GAAR. En dat de toets van mijn uitroepteken vasthangt zie ik zelf ook wel, ik zoek een sluw kereltje, zoals U BV. om dit te repareren, misschien kan het wel op afstand?

Als u nu eerst eens even leest voordat u wat schrijft?

Het medicijn wat betaalt moest worden bij de APOTHEEK was op voorschrift van de huisarts, maar wordt niet vergoed. Dan kan men dat bedrag opvoeren op de aangifte en het bedrag was € 17,10. Wellicht heeft Esmee nog meer aftrekbare kosten gemaakt en elk dubbeltje telt mee.

Ik schrijf dus helemaal niet dat de kosten van een hoestdrank van de drogist opgevoerd kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=esmee177 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 16:55]@ Als ik een hoestdrank met zo'n gele waarschuwingssticker erop bij drogist kon kopen zou ik dat zeker doen! Maar ik wil mijn kinderen en mezelf een goede nachtrust geven! Dus de stomme Nederlander betaald maar weer gewoon En bij de belasting valt weinig te halen hoor.

U schrijft anders zelf: dan volgende keer maar eentje lekker van de Kruidvat of zo.

zwemmer
door zwemmer - Feb 28, 2014 om 23:28
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waarom hebben mensen zo vaak iets tegen betalen? Geld moet rollen, zo niet linksom dan wel rechtsom. Dit is gewoon een noodzakelijke berekening voor een geleverde dienst.

killroy
door killroy - Mar 3, 2014 om 10:53
87 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=esmee177 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 16:55]@ Als ik een hoestdrank met zo'n gele waarschuwingssticker erop bij drogist kon kopen zou ik dat zeker doen! Maar ik wil mijn kinderen en mezelf een goede nachtrust geven! Dus de stomme Nederlander betaald maar weer gewoon En bij de belasting valt weinig te halen hoor. Dit was [...] goed gereageerd.