va
door van der laan Aug 26, 2014 om 11:58
Geldzaken & recht

Wanbetaler zorg, wat betaal ik nu echt ?

Op deze site vond ik een item over de regeling voor wanbetalers bij het CJIB. Het maandelijkse bedrag dat men betaald aan CJIB zou opgebouwd zijn uit een werkelijke boete, de gewone basispremie en een voorschot op het eigen risico. In 2014 is de berekening 92 euro premie, 33 euro boete en 19 euro voorschot eigen risico. Gesterkt door die informatie belde ik met Unive, en met het voormalig CVZ. Beide zeggen dat de informatie onjuist is. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en wil nu graag weten hoe het zit, zodat ik actie kan ondernemen.
Vriendelijke groeten, van der laan

1147 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet hoe u aan die cijfers komt, maar ze zijn inderdaad onjuist. U betaalt geen voorschot eigen risico.

Lees hier wat u betaalt.

Daarnaast moet u natuurlijk ook nog uw schuld afbetalen aan uw verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u zorg gebruikt die onder het eigen risico valt, moet u dat natuurlijk ook betalen. Unive heeft hier niets mee van doen en er is niets voormalig aan het CVZ.

Dus ik weet niet waar u actie tegen wilt ondernemen.

sw
door swat1500 - Aug 26, 2014 om 18:33
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Uit betreffend wetsartikel blijkt niet dat daarmee een eigen risico buffer wordt opgebouwd waar je een aanspraak op zou kunnen maken.

ju
door justice4all - Aug 26, 2014 om 19:30
41 Antwoorden / 0 Vragen

@swat1500: dan zou je ook kunnen zeggen dat je met het betalen van de bestuursrechtelijke premie, de feitelijke premie ook niet voldoet.

Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever de bedoeling heeft gehad om wanbetalers
a: de normpremie te laten betalen;
b: een bedrag aan eigen risico, berekent op dat bedrag wat een gemiddelde verzekerde (kort gezegd) jaarlijks aan eigen risico kwijt is;
c: het geheel vermeerderd met 30% boete.

Uit de opbouw blijkt al dat b. wel degelijk staat voor de betaling van het eigen risico. Anders zou het immers een boete zijn en dat staat er niet.

ju
door justice4all - Aug 26, 2014 om 19:41
41 Antwoorden / 0 Vragen

(drukte op verkeerde knop -- hier de rest van mijn reactie)

Nergens in de wetsgeschiedenis (zeg maar de behandeling in het parlement e.d.) is gesteld om het gemiddeld eigen risico op te leggen als boete. Er is eigenlijk überhaupt weinig te vinden voor wat betreft de standaardpremie, omdat het niet echt onderdeel van het debat is geweest.

Maar zou het een boete zijn of anderszins een strafmaatregel, dan moet dat ook zo verwoord worden in de wet (ook wetten zijn aan regels gebonden).

Dus net zoals je met de standaardpremie de premie betaald van de zorgverzekering, betaal je idem een deel van het eigen risico.

va
door van der laan - Aug 27, 2014 om 08:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties.
@tijger1 Er is wel degelijk een voormalig CVZ, alleen heet het nu Zorginstituut Nederland. De naamsverandering is relatief kort geleden, vandaar mijn benaming ' voormalig CVZ '. Dat ik in deze regeling zit zolang ik alle schulden nog niet volledig heb afgelost dat snap ik zelf natuurlijk ook wel.

Omdat ik veel schulden heb en nu ook nog 50 euro in de sloot gooi en daar bovenop nu zit met bijdrage eigen risico, is het praktisch onmogelijk geworden om de schulden aan Univé af te lossen. Als ik niet in de regeling had gezeten en ze hadden gelijk de premie gekort op mijn inkomen ( wat nu ook gebeurt, maar dan zonder boete ) dan had ik de schuld allang af hebben betaald. Ik zit dus gevangen in een regeling die rammelt aan alle kanten. De betaling van mijn zorg kost mij op deze manier onnodig veel geld. Ook de tandarts komt voor eigen rekening. Ik heb medische behandeling weleens uitgesteld i.v.m. de financiële gevolgen.

De boete is zinloos. Maar ik begrijp dat ik hier niet tegenop gewassen ben en door zal moeten bijten tot er anders wordt besloten. Zo kan ik me verdere inspanning besparen.
Dank voor alle reacties

ju
door justice4all - Aug 27, 2014 om 08:35
41 Antwoorden / 0 Vragen

Uw berekening is correct al zal geen zorgverzekeraar dat erkennen. De kantonrechter heeft evenwel (vonnis is helaas niet gepubliceerd) de berekening bevestigd. Die zaak ligt nu bij het Gerechtshof in hoger beroep.

Hoe zit de bestuursrechtelijke premie in elkaar?

De bestuursrechtelijke premie is gesteld op 130% van de standaardpremie, bedoeld in de Wzt (Wet Zorgtoeslag).

De Standaardpremie wordt geregeld in artikel 4 van de Wzt.
==========================
Artikel 4 Wzt
Onze Minister stelt uiterlijk 15 dagen voorafgaande aan het berekeningsjaar bij regeling de standaardpremie voor het berekeningsjaar vast die wordt gevormd door de geraamde gemiddelde premie voor een verzekerde voor een zorgverzekering in het berekeningsjaar te vermeerderen met het geraamde gemiddelde bedrag dat een verzekerde naar verwachting in dat jaar betaalt ingevolge artikel 19 van de Zorgverzekeringswet, met dien verstande dat bij het geraamde gemiddelde bedrag verzekerden die recht hebben op een uitkering als bedoeld in artikel 118a van de Zorgverzekeringswet niet worden meegerekend.
==========================

Kern is: "te vermeerderen met het geraamde gemiddelde bedrag dat een verzekerde naar verwachting in dat jaar betaalt ingevolge artikel 19 van de Zorgverzekeringswet"

Artikel 19 van de Zorgverzekeringswet gaat over het verplicht eigen risico.

==========================
Artikel 19 lid 1.
Iedere verzekerde van achttien jaar of ouder heeft een verplicht eigen risico van € 360 per kalenderjaar.
==========================

En zo zit een deel van het eigen risico verwerkt in de standaardpremie. 130% van deze standaardpremie is de bestuursrechtelijke premie.

Punt van de zorgverzekeringen en het Zorginstituut Nederland (voorheen CvZ) dat het hun een vracht geld gaat kosten als ze hun bedrog gaan toegeven.
Het wachten is feitelijk nu op de uitspraak in hoger beroep en die laat nog (lang) op zich wachten)

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 08:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u wilt weten of u nu al een stukje eigen risico betaalt, vind ik logisch, maar de reden dat u nu veel meer moet betalen ligt toch echt bij uzelf.

Dus niet afschuiven op :" als de premie gelijk gekort op mijn inkomen enz. enz." Dat u dan uw schuld allang had betaalt.

Dat zorginstituut komt pas na zes maanden achterstand om de hoek kijken.

va
door van der laan - Aug 27, 2014 om 20:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 U weet niets van mijn persoonlijke situatie af !! Mijn man beheerde onze financien, nadat hij bijna was bestorven aan kanker. Nu bijna exact twee jaar geleden belandde hij in het ziekenhuis, de kanker was terug. Ik heb hem nooit meer kunnen spreken, want hij lag meteen in coma. Omdat ik nu wel zelf de post moest open maken, bleek dat er maar liefst vijf zakken gesloten post uit allerlei geheime hoekjes in het huis verstopt lagen. Het leed was al geschied. Ik heb hem er nooit meer op aan kunnen spreken. Nu twee jaar later ben ik zover met uitzoeken en op orde krijgen dat ik een stap verder kom in de afwikkeling. Geef nooit uw mening over iets waar u niet de reden achter kent ! Ik zou zeggen schaam u !!

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Triest dat uw man is komen te overlijden, zeker nadat hij blijkbaar eerst op het oog herstellende is geweest.

Ik zou dan eigenlijk veronderstellen dat u zich al juist eerder wat meer had bekommerd over de financiële zaken in uw gezin.

Maar ik vind het voor een vrouw een wonderlijke opmerking dat er zoveel geheime hoekjes zouden zijn in huis waar zij nooit komt.

Dus totaal geen reden om mij te schamen.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 22:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect voor uw situatie, wij proberen een zo goed als mogelijk antwoord te geven. Vaak lukt dat niet omdat in de vraagstelling te weinig info staat. Dat wil niet zeggen dat iedereen alle privé info hier moet schrijven. Maar relevante info (meg weglating van privé gegevens) maakt het dus wel gemakkelijker om uw vraag/situatie te bekijken.

Even terzijde, u kunt wellicht (en als u dat wilt) informeren bij een humanitas (of sociaal werker via de gemeente) of soortgelijke instelling en hulp vragen om de hele boel goed te behandelen, zodat u misschien met minder kosten of in kortere tijd uit de problemen zou kunnen zijn. U blijft wel zelf verantwoordelijk, maar u staat er dan niet alleen voor.

va
door van der laan - Aug 28, 2014 om 08:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had al aangegeven dat mijn vraag was beantwoord. Ik kan verder met opgeheven hoofd en volledig zelfstandig mijn situatie zelf verder afhandelen. Maar bedankt voor alle tips. Een discussie is totaal overbodig. Probeer alleen niet te oordelen als u de achterliggende situatie niet kent.

U hoeft allen niet meer te reageren. Mijn vraag was allang beantwoord ! Dank u !