ru
door ruudmantz Sep 25, 2013 om 18:54
Geldzaken & recht

Water afvoer van de CV ketel, waar mag dat?

Mijn nieuwe buren van de tweede etage hebben hun woning gekocht van iemand die de hele woning heeft gerenoveerd.

Nu is het volgende aan de hand, wij wonen op de begane grond en hebben een tuintje. Nu zij een nieuwe cv ketel hebben loopt al het afvoerwater van hun nieuwe ketel bij ons in de tuin. Wanneer ik bij ons kijk en mijn andere buren, loopt dit netjes in het riool.

Heeft de aannemer hier een fout gemaakt door voor de eenvoudige weg te kiezen? En kan ik deze nog verplichten het als nog aan te passen?
Buiten het feit het geluid van het druppelen (naast onze slaapkamer) van het water in onze tuin zeer irritant is als het niet regent, is het ook zeer vervelend dat we zomers dus niet veilig droog buiten kunnen zitten. Zodra er namelijk iemand onder de douche stapt hebben wij water op onze zithoek.

Hoor graag of iemand een oplossing heeft!

MVG

40608 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 25, 2013 om 19:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u al contact met de betreffende buur opgenomen dat u daar hinder van heeft?

ru
door ruudmantz - Sep 25, 2013 om 19:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 25 sep 2013, 19:01]Heeft u al contact met de betreffende buur opgenomen dat u daar hinder van heeft?

Hoi Valerius-2,

Heb inderdaad al contact gehad met de buren. Naar aanleiding daarvan is de aannemer terug geweest en heeft de afvoer 20 cm verlengt. Probleem verplaatst maar dus niet opgelost.

Als ik nu zou weten of het überhaupt mag (de afvoer gewoon zo) dan heb ik een stok achter de deur...

MVG

valerius-2
door valerius-2 - Sep 25, 2013 om 19:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waar dient precies die afvoer voor? Voor overdruk of voor condens Als het voor overdruk is dan kan dit maar heel weinig gebeuren, en niet constant Volgens wat ik denk het niet via de verwarming is, wat ik er vanaf weet kan dat dus alleen maat via het overdruk ventiel afblazen maar dat is eenmalig nadat de temperatuur het hoogst is geweest.

ph
door philip36 - Sep 25, 2013 om 19:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een HR cv-ketel betreft moet de afvoer van het zurig condenswater met een pvc-buis aangesloten worden op het afvoerkanaal van het riool.
Ik zou van de aannemer eisen dat hij dit volgens de geldende voorschriften gaat veranderen.
U kunt ook naar de gemeente gaan want nu is het ook nog een milieu-kwestie.

zoekster
door zoekster - Sep 25, 2013 om 19:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt ook gebruik maken van het volgende wetsartikel. art 5:52 bw

Artikel 52

1. Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.
2. Afwatering op de openbare weg is geoorloofd, indien zij niet bij de wet of verordening verboden is.

bron
HIER

Ik raad u nogmaals aan met uw buren te overleggen. Dan een brief schrijven waarin u uw buren verzoekt/sommeert de afwatering op zo'n manier te regelen dat deze niet op uw erf uitkomt. Of dit ook een milieukwestie is weet ik niet, daar weet Philip 36 dan weer meer van.

dearagain
door dearagain - Sep 25, 2013 om 20:00
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*t'is dus wel duidelijk dat dit zo niet mag en dat u uw buurman kunt dwingen om dat te veranderen

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2013 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er dan gewoon een gat in de nuur gemaakt en daar een pijp doorheen gestoken? Te gek voor woorden, natuurlijk mag dat niet.

sw
door swat1500 - Sep 25, 2013 om 22:12
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Afvoer condenswater uit een HR ketel is wat anders dan afdekking van gebouwen en werken.

Niettemin lijkt mij deze wijze van afvoer zeer ongewenst en op zijn minst een onrechtmatige daad dus als men niets wil veranderen op naar de rechter.

winfredhaan
door winfredhaan - Sep 26, 2013 om 00:27
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer Mantz,

Het gaat hier om een bouwfout. Het rookgasafvoerkanaal is niet correct aangesloten. Normaliter gaan de rook kanalen naar boven door het dak. De ontstane condens in het rook kanaal komt in de cv-ketel terecht en wordt afgevoerd via de aansluitleiding van de riolering waar ook de overdrukventiel op zit. Bij koop appartementen en dan vooral de wat oudere is dit vak een probleem doordat rookkanalen meestal niet geschikt zijn voor een dubbele pijp (aanvoer- en afvoerlucht). Daarom zie je vaak bij gelaagde woningen dat deze voorzien worden van horizontale rookkanalen. Dit is een prima oplossing, mits er maar aan een aantal voorschriften wordt voldoen zoals deze in het bouwbesluit en de normering beschreven staan. Voor horizontale rookgas afvoerkanalen gelden veel strengere bouw voorschriften als voor verticale. Eèn daarvan is dat de uitloop altijd hoger moet liggen dan de aansluiting op de cv-ketel zodat condenswater terug loopt in de cv-ketel. Als dit bouwkundig niet mogelijk is dan moet er een laagste punt worden gecreërd in het afvoerkanaal waar dan een condensvanger tussen geinstalleerd moet worden. Dit hoort een vakman te weten en deze materialen zijn standaard bij de vakgroothandel te koop. Wat bij u een groter probleem kan zijn is een CO-risico (Koolstofmonoxyde). U omschrijft dat de pijp boven uw slaapkamer bevindt. Een eigenschap van CO is dat deze zwaarder is dan lucht en hierdoor daalt. Ik neem aan dat u slaapkamerkozijn is voorzien van een raam en dat deze wel eens open staat. Afhankelijk van situatie hoe de woning staat, zoals windrichting en bebouwing, is er een risico dat CO neerdaalt en door trek of de wind in de slaapkamer terecht komt door het openstaande raam. Men moet hier niet te makkelijk overdenken. Het is namelijk een zeer rieele risico wat al dodelijke gevolgen heeft veroorzaak. Daarom zijn er strenge regels voor horizontale afvoerkanalen.
Is het rookgasafvoerkanaal aangelegd door een klusbedrijf, (CV-) installateur of aannemer? Niet iedereen is even deskundig en op de hoogte van alle wetgeving. Een klusbedrijf kan prima een cv-installatie aanleggen maar zal het altijd voor ingebruikname moeten laten keuren door een erkende installateur. Mijn advies is om de bovenburen erop te wijzen dat het afvoerkanaal volgens het bouwbesluit en de normering moet worden aangesloten. Zelf kunt u informatie inwinnen via een erkend installateur of contact opnemen met Uneto/VNI mogelijk kunnen zij u verder helpen. Tevens kunt u indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft deze inschakelen.

Ik wens u veel sterkte,
Met vriendelijke groet,
Winfred Haan
Afvoer en Riool Techniek Noord
Groningen