anouksanne
door anouksanne May 19, 2015 om 18:12
Huishouden & energie

Wespennest?

Ik zie nu al een aantal dagen enkele keren per dag een insect steeds naar mijn buitenmuur vliegen. Het lijkt naar mijn idee het meest op een wesp. In de buitenmuur zitten een paar kleine gleufjes in plaats van voegen en het lijkt of het beest daar naartoe vliegt. Kan dit een wespenkoningin zijn? Zo ja, dan is zij een nest aan het maken vermoedt ik. Zou ik verdere uitbreiding kunnen voorkomen door het gleufje tijdelijk af te sluiten met bijvoorbeeld keukenpapier of legt ze meteen eitjes en komen die in de muur uit? Uiteraard laat ik bestrijding komen als dat moet maar ik bespaar die kosten liever als het niet nodig is of verder voorkomen kan worden.
Alle tips zijn welkom!

15435 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste anouksanne,

het kan ook zo zijn dat het een gewone wesp is.
We hebben ook wespen in een vensterbank buiten gehad. Nadat we zagen dat de wesp eruit vloog hebben we er stopverf op gesmeerd en zo het gaatje gedicht.
Als het gleufje er blijft zitten dan zal de wesp terug blijven komen. U kunt het beste zorgen dat u kleine gleufjes permanent dicht maakt en niet tijdelijk. Een stukje keukenpapier zal een wesp niet tegenhouden.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie!
Ik heb alleen sterk het idee dat die gleufjes daar daadwerkelijk horen. Alsof het bedoelt is om lucht in de muur te laten ofzoiets. Ik weet dus niet of het verstandig is om dit permanent te dichten.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat er aan een "wespennest" in uw spouw wordt gewerkt. De ventilatie gaatjes zijn een prima toegang tot de spouw en het nest.
Indien u één gaatje dichtmaakt zullen de wespen een andere mogelijkheid zoeken om bij het nest te komen, die drang is heel erg groot.
Bij bv. het Kruidvat heeft u voor een paar euro een spuitbus (tegen vliegende insecten) om dit soort nesten uit te roeien en verdere problemen te voorkomen.
Ik weet dat dit misschien zielig is voor de beestjes, maar in dit geval is voorkomen beter dan genezen, als het nestje een echt nest wordt zal dezelfde behandeling pas echt noodzaak zijn en/of zal professionele hulp moeten worden ingeroepen.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt mein33! Ik ga morgen meteen kijken of ik zo'n spuitbus kan krijgen. Ik hoop dat het daarmee is opgelost.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

anouksanne schreef op dinsdag 19 mei 2015, 18:37: Bedankt mein33! Ik ga morgen meteen kijken of ik zo'n spuitbus kan krijgen. Ik hoop dat het daarmee is opgelost.

Ik weet uit eigen ervaring dat dit prima werkt. Er staat op de spuitbus dat het o.a. tegen wespen werkt.
Spuit, na de bus goed geschud te hebben, een paar keer (2 á 3 seconden spuiten) met enige tussenpauze in het gat en zeker niet meer.
Controleer na enige uren (6) of het aan en uitvliegen is gestopt en zo niet, dan herhalen.
Vergeet niet tijdens het spuiten uw armen te bedekken en gebruik (werk)handschoenen voor alle zekerheid.

Succes.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een spouwmuur betreft dan kan er verschillende gleuven hier naar toe lijden, dan moet u dus wel meerdere gaten (gleuven) dicht maken.

ve
door verwijderd - May 19, 2015 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anders eventueel wat lapjes in ammonia drenken en in de ventilatiesleuven stoppen en een aantal dagen later verwijderen. Bij mij heeft dat geholpen. Anders nog een keer herhalen.

ve
door verwijderd - May 20, 2015 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gebeurt inderdaad wel vaken in spleten in muren. Snel toeslaan is vaak nodig, want het wordt snel erger. Zo'n spuitbus werkt meestal prima!

ve
door verwijderd - May 20, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon NIETS aan doen! Als we alle bijen en wespen uitroeien, hebben wij mensen een groot probleem. Geen enkel plant zal meer bestoven worden!

ve
door verwijderd - May 20, 2015 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een gifspuit is ook maar een tijdelijke (en niet al te gezonde) oplossing. Ik heb hetzelfde probleem gehad en er zijn in de ventilatiegaten bijenbekjes (jawel zo heten ze echt) aangebracht. Zo heb ik én ventilatie én geen last meer van wespen.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen enkel bezwaar om de spleten tijdelijk dicht te maken zodat wespen niet meer niet meer naar binnen kunnen. Aan het eind van de zomer maakt u ze gewoon weer open en is uw probleem opgelost.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een spuitbus werkt prima, maar let op: pas spuiten bij zonsondergang, als je geen wespen meer aan ziet vliegen.
Ze dus allemaal in het nest zitten. Alleen dan heeft uitroeien van het nest zin, anders blijven ze komen, als ze eenmaal een plek hebben.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

weet u dat wanneer u naar een spuitbus grijpt meerdere insecten dood. U kunt beter een stukje horrengaas ervoor zetten zodat de muur kan luchten en insecten buiten kunt houden. Denk aan uw leefmilieu en is ook nog vriendelijk in gebruik

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang de ´wespen´ geen toegang tot uw woning hebben......waarom ze dan vermoorden? Zou er een nest zijn, moest het inmiddels van de aan- en afvliegende 'wespen' krioelen.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon bij de boerenbond een flacon Bayer wespen poeder halen en 'savonds tegen de tijd dat het donker wordt het poeder in en rond de ingang spuiten.De wespen nemen het poeder met hun haren mee in het nest en er komt er gegarandeerd geen enkele meer uit.Je moet wel tegen dat het donker wordt spuiten omdat de wespen dan niet meer naar buiten komen

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschuwing! Als je kiest voor de toegang afsluiten of verdelgen en de wespen in de spouwmuur nog niet allemaal dood zijn zullen ze op zoek gaan naar andere openingen om naar buiten te komen. Het leverde mij een avond lang neer stortende wespen in de woonkamer op die via hele kleine openingen in de muur boven het systeemplafond naar binnen kwamen en langs de inbouwspots naar beneden vielen meer dan dat ze nog vlogen. Op zich niet zo een probleem maar met 2 katten en een hond die de zoemende, bewegende beestjes op de grond leuk speelgoed vonden was het minder. Een wespensteek in de bek van hond of kat plus het vergif kan nogal vervelende gevolgen hebben.

In de woning daarna heb ik tweemaal een wespennest in het dak van de dakkapel gehad (de eerste verdelger had de opening niet goed afgesloten) en die kwamen nog voor de verdelger erbij was geweest de slaapkamer invliegen waar de dakkapel zat, ook via het plafond en door de opening voor de lamp de kamer in wat ik ontdekte doordat ik wakker werd van een wespensteek. Nadat de verdelger was geweest heeft de deur van de slaapkamer een week dicht gezeten en sliep ik met beestenboel beneden want als je eenmaal goed gestoken bent door een wesp en weet hoeveel pijn dat doet blijf je niet rustig naast een wespennest zitten hoeveel je ook van de natuur houd ;-)

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit m.i. niets anders op dan te verdelgen als er echt een wespennest in de maak is. Zoals eerder al gezegd: doe dit 's avonds laat als de wespen slapen. Spuit dan een flinke hoeveelheid gif in de voeg die ze als toegang gebruiken.
Om dit in de toekomst te voorkomen kun je de eerder genoemde bijenbekjes kopen. Tel hoeveel voegen er in de muur zitten en bestel dit aantal dan via internet (bij grotere hoeveelheden is dit veel goedkoper dan in een winkel, als je al een winkel kunt vinden die ze verkoopt). De bijenbekjes voorkomen dat er bijen door kunnen komen maar laten de opening toch voldoende open voor de noodzakelijke ventilatie.Ze zijn zeer eenvoudig te plaatsen.
Succes.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een toevoeging: Als je de volgende dag nog enkele wespen bij de muur ziet rondvliegen wil dat niets zeggen. Het gaat er om dat de koningin wordt gedood. Als deze gedood is dan verdwijnen de overlevende wespen vanzelf na enige tijd.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop op internet een nep wespen nest en hang deze op. Hou er rekening mee dat ze 8 meter uit elkaar moeten hangen. Werkt goed. Goed zichbaar op hangen, je heb zee van papier en kunst stof in de winter binnen halen. Veder heb je ook wespen lokkers werk ook goed als je een wespen nest in de buurt is. Kijk uit ze zijn in juli en augustus agressief bestrijding in het schemer of dat het donker is dan zijn ze allemaal thuis. Geen in en uitgangen niet dicht maken, wespen kunnen zelfs door beton heen knagen.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook gehad , alle gaatjes dicht gemaakt in de winter (Silliconenkit) ,de wespen komen altijd terug om het zelfde gaatje te zoeken , vervolgens met een planten spuit pure azijn erop gespoten , het duurt even maar ze vinden het niet prettig, ik heb ze uitgezwaaid en heb ze niet meer gezien, vriendelijker kunnen we het niet maken voor ze.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de spouwgaten zijn speciale metalen klemmetjes met rasterwerk verkrijgbaar, welke je in de opening klikt. De perfecte oplossing, want ben geen voorstander van gif.

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

diana60 schreef op maandag 25 mei 2015, 18:05: Voor de spouwgaten zijn speciale metalen klemmetjes met rasterwerk verkrijgbaar, welke je in de opening klikt. De perfecte oplossing, want ben geen voorstander van gif.

De naam is stootvoegroostertjes:

http://stootvoegrooster.expertpagina.nl/

ve
door verwijderd - May 25, 2015 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

....of bijenbekjes:

http://www.gyzs.nl/bijenbekje-stootvoegroosters-rvs-50mm

ve
door verwijderd - May 26, 2015 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hier zelf een vergelijkbaar,even afdoende,voordeliger oplossing bij mijn muren toegepast...

Kleine rolletjes plastic vliegengaas in alle ventilatiegleuven gestopt.Kost een fractie van de prijs van een spuitbus en is ook nog milieuvriendelijker.

Hierdoor blijft de ventilatie functioneren en er kan geen wesp,vlieg of welk ander insect dan ook meer in of uit.

ve
door verwijderd - May 30, 2015 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

kan je niet gewoon die openingen met peurschuim dicht maken